Nuukuus pilaa elämäni
Ongelmani on siis älytön nuukuus. Käyn töissä (olen vasta 20 ja työelämää nykyisessä ammatissa takana 1,5 vuotta). Teen pitkiä yövuoroja ja otan kaiken mitä mahdollista.
Tienaan noin kuukaudesta riippuen 1300-1700e, ja pakollisia menoja minulla on 300e/kk.
Säästöön jääkin siis rahaa, ja siellä on jo 12 000 euroa. Ja nimenomaan jäävät säästöön. Pihtailen aivan kaikessa, ruuasta lähtien. En pysty ostamaan ikinä itselleni mitään (20e kuukaudessa itseeni, vaikka meikkeihin tuntuu kamalalta). Jätän nuukuden vuoksi mukavia menoja väliin, enkä raski aina edes ostaa itselleni jotain hyvää leffaevästä...
Mikä minua vaivaa ja miten pääsen tästä p******* tavasta eroon? Tottakai ymmärrän että säästäminen on fiksua, mutta kun se menee yli nii se menee yli...
Kommentit (33)
Mäkin voisin ottaa puolet ap:n pihiydestä itselleni. Raha on kuin hiekkaa joka valuu käsistäni heti kun sitä on, en kuitenkaan velkaannu ja maksan laskut ajallaan. Vanhemmat ei olleet pihejä vaan samanlaisia "tuhlareita". On mukavaa elää rennosti mutta toisaalta olisi kivaa jos säästöönkin jäisi jotain. Toisaalta jos jään huomenna auton alle niin mitä iloa niistä isoista säästöistä oli?
Kuulostat ap aivan lapsuudenystävältäni. Hän "kärsii" samasta ongelmasta kuin sinä. Muutimme lukion jälkeen yhdessä uuteen kaupunkiin opiskelemaan ja vuoden verran siinä meni ennen kuin ymmärsimme luovuttaa. Hän tahtoi kaiken rahan patjan alle, minä taas haluan voida nauttia rahasta. Koskaan emme löytäneet kompromissia, mutta onneksi nyt vuosien päästä ystävyys on alkanut palautua....
Avaa ASP tili! Korko tosiaan 5 % viideltä ensimmäiseltä vuodelta eikä ole pakko säästää kuukausittain, riittää kun säästöaikana olet tallentanut rahaa vähintään 8 vuosineljänneksenä 150-3000 euroa eikä näitten neljännesten tarvitse olla perättäistä, voit säästää vaikka kerran vuodessa jos ostat asunnon 8 vuoden päästä. Harkitsisin myös jotakin asuntorahastoa, useimmat ovat tuottaneet 6-10 % vuosittain. S-pankissa minimisijoitus 200 euroa, op:ssa taisi olla 5000 euroa. Rahat saa pois muutamassa kuukaudessa jos tulis tiukka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee budjetti. Satanen kissa huvitteluun ja loput säästöön. Onko sulla tavoite ostaa asunto yms? Jokin projekti miksi säästät
Joskus ehkä asunnon ostan, mutta ei ole edes vielä ajankohtaista, sillä lähden toivon mukaan opiskelemaan muualle missä haluaisin todellisuudessa asua.
En usko että budjetin tekeminen auttaisi, vaan luikertelisin siitäkin pois tekosyillä, että enhän mä mitään tarvii / ansaitse. Voihan sitä toki kokeilla. Ap
Tein budjetin, ei toiminut. Budjetoin esim. ruokaostoksiin 300 e/kk ja huomasin, että 200 e/kk riittää vallan mainiosti. Seuraavassa kuussa piti tietenkin päästä alle 200 e ja kun pääsin, pihistin seuraavassa kuussa taas hieman lisää. Kierre on loputon. Mielestäni budjetti auttaa vain siinä tapauksessa, että hallinta budjetin toteutumisesta ei ole ainoastaan itsellä, esim. yhteinen talous-/ruokatili kumppanin kanssa.
Yleensä ainakin parisuhteessa toisen osapuolen nuukuus tarkoittaa sitä, että hän on jollain tasolla siipeilijä ja "vapaamatkustaja". Eli nuukuus menee kaiken edelle ja toinen saa sitten paikkailla ja maksaa omasta kukkarostaan sen nuukailun. Yleensä hirveä piheily ei edes onnistu ilman että sen joku mahdollistaa. Ja rasittavaahan se on, kun kaikesta pitää joko kieltäytyä "kun toisella ei ole varaa"(vaikka olisikin) tai sitten maksaa aina mukisematta se toisen osapuolen osuus, että asioista tulee jotain.
Sitten kun rakkaus katoaa, toinen alkaa nähdä nuukailun juuri sinä, mitä se on: "manipulointia" ja "hyväksikäyttöä", pohjatonta ahneutta. Siis sananlla sanoen RUMAA.
Olet nuori ja sinun tulisi elää nuoren aikuisen elämää! Tehdä miehesi kanssa kaikkea ihanaa, saada yhteisiä elämyksiä ja kokemuksia, joita sitten joskus vuosien kuluttua yhdessä muistelette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, kun rahaa kertyy noin hyvin säästöön, muistathan avata esim. ASP-tilin. Kertyy n. 5% ekat 5 vuotta, jos oikein muistan.
Itsekin ostan kaupasta vain tarjouksessa olevaa ruokaa, pl. maidot, leivät. Viikon kohokohta on keskiviikko ja lauantai kun uudet ruokatarjoukset tulevat.
Eikö asp-tilille tarvitse tallettaa joka kk tietty sudmma? Tästä tulisi minulle vain lisää stressiä ja ahdistusta... :( ap
Minimissään 150€ 3 kuukauden välein, eli 600€ vuodessa. Max. 3000€ neljännesvuosittain ja 12 000 € vuodessa. Joka kuukausi voi laittaa, ei pakko laittaa ns. könttäsummana.
Aijjaa! No toihan kuulostaa hyvälle. Ihme kun viimeksi kävin pankissa avaamassa toisen tilin, ja kyselin tuosta asp-tilistä, eivät oikein alkaneet siitä minulle kertomaan ja valottamaan asiaa, vaan lykkäsivät paperilapun käteen... ap
Mikä pankki kyseessä? Vaihtaisin pankkia tuollaista "palvelua" saatuani.
Pihiys on ihan ok kunhan se ei ulotu vieraanvaraisuuteen. Tiedän monen ihmisen olevan tarkka rahoistaan, mutta sitten kun heille menee kylään, niin sitä ei huomaa mistään: pöydässä on tarjottavaa yllin kyllin. Teen itsekin samaa. En välitä vaatteista enkä käy juuri huvittelemassa, mutta jos on minun vuoroni järjestää esim. illanistujaiset kavereille, käytän siihen huoletta rahaa niin paljon kuin on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan noin kuukaudesta riippuen 1300-1700e, ja pakollisia menoja minulla on 300e/kk.
Asut siis ilmeisesti vanhempiesi luona jotka kustantavat asumisen ja ruuan. Tai tämä juttu on suoraan Porvoosta. Tuolla 300 eurolla/kk ei meinaan kukaan normaali ihminen kustanna kaikkia pakollisia elinkulujaan.
Säästävyys on hyve, mutta älä kiellä itseltäsi kaikkea sen vuoksi. Ystävien seuraa ja hauskaa iltaa ei voi mitata rahassa, vaikka senkin voi edullisesti viettää. Pari drinkkiä tai kahvi ja leivos eivät vesitä säästämistä, mutta antavat hyvässä seurassa paljon. Tähän voi vaikka sopia budjetin: 20 eurolla saa kuussa jo kahvittelut yhden kanssa ja juoman terassilla toisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, olet vielä myöhemmin todella tyytyväinen itseesi. Sitä mietin, miten sulla on menoja vain 300/kk?
Asumme avopuolison kanssa suht halvassa (mutta ihanassa) vuokra-asunnossa eikä ihan keskustassakaan, ja maksamme vuokran puoliksi. Muuten menot ovat niin pienet juuri tämän nuukuuden takia ( ruokakaupassakin ostan mahdollisimman vähän kaikkea ja kaikki arjen luksus kuten tuoremehut yms jää kauppaan) ap
Teillä ei siis ole esim. sähkö-, vakuutus-, netti/puhelinlaskuja ollenkaan, ei mitään lehtitilauksia (ei tietty välttämättömiä) vain vuokra 600e/kk??? Ei mitään muuta kuin vuokra ja ruokamenot? Outoa...
Tää sama juttu ollut täällä aiemminkin.