Miksi taksi on Suomessa järjettömän kallis???
[quote=Vierailija]Monilla ihmisillä elinpiiri ja aikataulut ovat laajempia kuin se, mihin julkiset kulkuyhteydet antavat myöten. Taksin käyttäminen on järjettömän kallista. [/quote]
Tuli ylläolevasta kommentista mieleen. Lomareissuilla lähes missä maassa vain valitsee taksin mielellään mutta Suomessa se on out of question hintansa vuoksi. Mistä se johtuu?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
On se asiakkaalle kuitenkin nöyryyttävää, että joutuu maksamaan kympin jo pelkästään siitä, että auto on pihassa eikä ole liikahdettu metriäkään.
Enpä ole tuota nöyryyttävänä kokenut. Voisihan tuon aloitusmaksun tietty leipoa matkan hintaankin, mutta eipä tuosta sen parempi mieli ainakaan minulle tulisi.
Suomessa taksilla ajelemisen ajatellaan olevan syntistä ja sen kuuluukin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Junalippu Turkuun: 9,90
Taksikyyti vajaat 11 km Helsingin rautatieasemalle: 25,70
Niin, yllättäen julkinen liikenne on halvempi?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi Suomessa taksien pitää olla mersuja tai volvoja. Kyllä se asiakas kulkisi ihan yhtä hyvin vähän halvemmallakin kulkupelillä.
Auton turvallisuustaso on merkittä lisätekijä matkustajalle. Ja Volvon penkit ovat mukavuudessa ihan omaa luokkaansa. En tiedä onko tuo auton hankintahinta (verottomana) edes niin merkittävä tekijä koko toiminnan kustannusrakenteen kannalta. Takseillahan on esim. erittäin kalliit vakuutukset.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi Suomessa taksien pitää olla mersuja tai volvoja. Kyllä se asiakas kulkisi ihan yhtä hyvin vähän halvemmallakin kulkupelillä.
Lontoossa ne vasta kalliit taksit on, paljon kalliimmat mitä nämä Suomen Volvot ja Mersut mitä on taksiliikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Varmasti olisi enemmän kyytejä edullisimmilla hinnoilla. Mielummin sitä ajaa kahdessa tunnissa 8 kyytiä halvemmalla ja saa siitä vähän enemmän rahaa kuin että odottelee 2 tuntia kyytiä ja ajaa lyhyen kalliin kyydin mistä saa vähemmän kuin 8 kyydistä. Tietty polttoainetta kuluu enemmän, mutta silti kannattaisi. T. Kuski jonka mielestä hinnat ovat liian korkeat.
Eikös tuota saa halvemmallakin ajella? Voin olla väärässä, mutta käsittääkseni vain enimmäishintoja säädellään.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Varmasti olisi enemmän kyytejä edullisimmilla hinnoilla. Mielummin sitä ajaa kahdessa tunnissa 8 kyytiä halvemmalla ja saa siitä vähän enemmän rahaa kuin että odottelee 2 tuntia kyytiä ja ajaa lyhyen kalliin kyydin mistä saa vähemmän kuin 8 kyydistä. Tietty polttoainetta kuluu enemmän, mutta silti kannattaisi. T. Kuski jonka mielestä hinnat ovat liian korkeat.
Jos olisit kuski, tietäisit että saat itse ajaa halvemmalla jos haluat. Suomessa on säädetty maksimi hinta kyydeille, ei minimi. Jos säätelyä ei olisi, esim. 20€ pikkujoulukyydit lähtisivät 50€ ylöspäin eniten tarjoavalle...
Vierailija kirjoitti:
Mites kuskin olot siinä taksissa millä ajaa 14 h niinkuin mä eilen ? Tekisitkö itse töitä laadukkaalla autolla missä saa penkin säädettyä sinulle sopivaksi vaiko jollain halvalla ja vanhalla rotiskolla minkä penkin säätö on vain eteen ja taakse ? Mites asiakkaan eli sun kannalta ? Menetkö mersuun joka on raikas ja puhdas sisältä vai istutko paskaiselle kangaspenkille mihin on kustu, se haju ei muuten lähde pesemällä ? Lisäksi se halpa auto rämisee ja takana jalkatilat olemattomat !. .Ja voi se taksi olla myös Skoda Superb mikä on samanhintainen kuin Volvo tai Ford Mondeo. Mikä olisi mielestäsi vähän huonompi auto millä tykkäisit itse ajaa ja miksi ?
Vierailija kirjoitti:
Työntekijällä pitää olla kunnolliset välineet.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän übertaksia monta kertaa viikossa ja se on monta kertaa tavallista taksia edullisempi.
Yyberi ei ole taksi, vaan harmaata taloutta. Ostatko tupakat ja viinatkin trokareilta jotka salakuljettaa tavarat venäjältä , maksat kampaajallesi , rakennusmiehillesi, muille palveluiden tarjoajille pimeästi?
Paskat nakkaat omasta veronmaksustasikaan ja kusetat yhteiskuntaa sen minkä kerkiät?
Kaikki maat Suomesta käsin vaikuttavat veroparatiiseilta. Autoilun verotuksessa ja lupaviidakon määrässä Suomi on maailman huipulla. -kiitos tästä vihervasureiden
Jokainen auton omistaja kyllä ymmärtää, miksi taksikyyti on niin kallis.
Siihen kun lisätään alv. ja työntekijän palkka sivukuluineen.
Jos ajaa omalla autolla vähän, taksikyyti on moninverroin halvempi.
En tiedä mihin ap. vertaa noita hintoja, ei ainakaan muihin eu-maihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites kuskin olot siinä taksissa millä ajaa 14 h niinkuin mä eilen ? Tekisitkö itse töitä laadukkaalla autolla missä saa penkin säädettyä sinulle sopivaksi vaiko jollain halvalla ja vanhalla rotiskolla minkä penkin säätö on vain eteen ja taakse ? Mites asiakkaan eli sun kannalta ? Menetkö mersuun joka on raikas ja puhdas sisältä vai istutko paskaiselle kangaspenkille mihin on kustu, se haju ei muuten lähde pesemällä ? Lisäksi se halpa auto rämisee ja takana jalkatilat olemattomat !. .Ja voi se taksi olla myös Skoda Superb mikä on samanhintainen kuin Volvo tai Ford Mondeo. Mikä olisi mielestäsi vähän huonompi auto millä tykkäisit itse ajaa ja miksi ?
Asiakkaana voisin lisätä tähän myös sen, että kun harvoin käytän taksia, on miellyttävämpää olla laadukkaan kunnollisen auton kyydissä, joka myös korreloi sen kanssa , että matka jatkuu haluamaani määränpäähän ongelmitta.
Olisi aika kurjaa jäädä lentokentälle kiireellä mennessä tienposken savuttavan vanhan mossen takapenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa ne vasta kalliit taksit on, paljon kalliimmat mitä nämä Suomen Volvot ja Mersut mitä on taksiliikenteessä.
Jos auton hintaa tarkoitat, niin ei todellakaan ole. Lähes kaikki Lontoon taksit ovat mallia Austin LTI TX, ja se ei todellakaan ole kallis auto vaikka on persoonallisen näköinen.
Taksien hinnat eivät laske koska erittäin suuri osa on mummojen kela-kyytejä, valtion virkamiesten ilmaiskyytejä (lue me kaikki maksamme), kansanedustajien kyytejä jne. Niitä jotka voisivat asiaan puuttua ei kiinnosta koska heille taksit ovat ilmaisia.
Siksi koska keinotekoisesti ylläpidetyt paikalliset kartellit hallitsevat kunkin alueen taksibisnestä. Hinta laskisi, jos kilpailu vapautettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän übertaksia monta kertaa viikossa ja se on monta kertaa tavallista taksia edullisempi.
Idi**tti !. Luuletko että maksavat verot Suomeen tai minnekään muuallekaan ?. Kannatat harmaata taloutta ja sillä ei saada Suomea nousuun. Lisäksi kuskiksi voi sattua rikollinen, pervo tai mielisairas joka ei ikinä pärjäisi taksinkuljettajan kurssilla. Ei kykenisi menemään sinne säännöllisesti ja olemaan tekemissä ihmisten kanssa ja edes jollainlailla sosiaalinen.Osaako kuski edes Suomea ja ajapa kuule Uberilla vappuaattona niin maksat 50 % enemmän kuin normitaksissa. Ne nimittäin osaa hinnoitella kyydin kysynnän mukaan. Jos satut olemaan viehättävä nainen niin mitäs sitten jos se pervo setämies vähän ahdistelee..Ubereissa ei ole kameroita. Luuletko että Uber puuttuu sopimattoman kuskin tekemisiin. No ei puutu kun niitä on niin paljon ettei aika riitä !. Suomessa virallinen taksiautoilija menettää toimiluvan jos esim.Raiskaa asiakkaan tai ajaa Päihtyneenä. Uberikuski pääsee pälkähästä.