Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko törmänneet hyviin KonMari-blogeihin?

Vierailija
03.07.2016 |

Kiinnostaisi enemmän kuin jatkuva tavaroiden ostelu, haaliminen ja luonnonvarojen kulutus.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei pää kerta kaikkiaan taivu ymmärtämään, miten turhasta tavarasta luopumiseen vaaditaan kaikenmaailman metodeja ja oppaita.

Hyvä bisneshän se tietysti on saada ihmiset uskomaan omaan avuttomuuteensa.

Ihmiset hukkuu roinaan, koska niillä on sellaisia ajatuksia, kuten "tätä voi vielä tarvita" tai "lahjoista ei saa luopua". Ja sitten ostetaan taas yksi lipasto/hylly/kaappi lisää ja muutetaan isompaan asuntoon, koska materia. Onpa tosiaan höpsöä.

Vierailija
22/56 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei pää kerta kaikkiaan taivu ymmärtämään, miten turhasta tavarasta luopumiseen vaaditaan kaikenmaailman metodeja ja oppaita.

Joo minäkin vilkaisin äsken tuosta yhtä blogilinkkiä ja siellä joku kauhean valaistuneen oloisena selitti miten oli laittanut kaikki teet samalle hyllylle tai kaikki maalaustarvikkeet samaan kaapiin yms. ja nyt on niin helppo löytää. Mitä uutta siinä nyt sitten muka pitäis olla? Minä olen aina tehnyt niin että tiettyyn asiaan liittyvät tavarat on samassa kaapissa/hyllyllä. Onko nuo ihmiset olleet ennen aivan tyhmiä?

Tässä uutta se, ettei valita poisheitettäviä vaan itsellä säilytettävät. Semmoinen pieni ero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko tuo aiemmin mainittu ketju tavaran vähentämisestä tämä:

http://www.vauva.fi/keskustelu/3969618/ketju/tavarapaljous

Vierailija
24/56 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se onkin vaikea arvioida, mikä on turhaa ja paljonko iloa tuottavaa tavaraa on sopivasti. Se että visioi millaista elämää haluaa viettää, paljonko aikaa kuluttaa tavaroista huolehtimiseen ja niiden hankkimiseen jne ei ole aina helppoa, sillä ihmisillä on usein ristiriitaisia haluja ja tarpeita. Suuri osa ihmisistä painiskelee tavarapaljouden sekä liikakilojen kanssa, tai elämässä on jotain epätyydyttävää, mille ei tunnu löytyvän helposti ratkaisua. Ihmisyys kun on epäteydellistä. Ihan hyvä, että erilaisista pulmista voi keskustella toisten kanssa, tai käyttää kirjallisuutta itseymmärryksen tukena. 

Vierailija
25/56 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset hukkuu roinaan, koska niillä on sellaisia ajatuksia, kuten "tätä voi vielä tarvita" tai "lahjoista ei saa luopua". Ja sitten ostetaan taas yksi lipasto/hylly/kaappi lisää ja muutetaan isompaan asuntoon, koska materia. Onpa tosiaan höpsöä.

Tämä ja sitten monet on ihan kusessa, jos joutuu jonkun tai useamman sukulaisen kuolinpesää setvimään. Eikä monet ehkä halua jättää itsestään jälkeen hirveästi tavaroita. Metodi voi silloin auttaa. Hyvä jos sulla on homma hallussa. Konmaritus tuskin mitenkään sulta on sillon pois.

Vierailija
26/56 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo minäkin vilkaisin äsken tuosta yhtä blogilinkkiä ja siellä joku kauhean valaistuneen oloisena selitti miten oli laittanut kaikki teet samalle hyllylle tai kaikki maalaustarvikkeet samaan kaapiin yms. ja nyt on niin helppo löytää. Mitä uutta siinä nyt sitten muka pitäis olla? Minä olen aina tehnyt niin että tiettyyn asiaan liittyvät tavarat on samassa kaapissa/hyllyllä. Onko nuo ihmiset olleet ennen aivan tyhmiä?

Suhtauduin todella skeptisesti konmariin, ennen kuin ostin ja luin Kondon kirjan. Siinä on monia hyviä oivalluksia. Kyse ei ole järjestelemisestä, vaan kokonaisesta filosofiasta, tai ainakin asenteesta tavaraan. 

Ihan kaikkea Kondon oppeja en silti niele, ja ihmisenä hänestä tuli itselleni jossain määrin neuroottinen ja teini-ikäisenä jossain määrin pakkomielteinen käsitys. 

Kannattaa lukea kirja, ennen kuin ottaa kantaa suuntaan taikka toiseen. 

Vierailija
27/56 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi konmari-metodi minusta toimii. Olen kohta 15 vuotta yrittänyt vähentää tavaraa, ja vasta nyt oikeasti tavaramäärä vähentyy niin että se vaikuttaa esim. kodin siivoamisaikaan. Mitää itselle tärkeää ei tulekaan heittää pois, minullakin on vaikka mitä ompelu- ja taidetarvikkeita, mutta osasta kankaita esim. näkee, ettei niiden värimaailma enää mielllytä tai ei halua tehdä niistä mitään. Sellaisista voi hyvin luopua. Aika on ajanut osan tavaroista ohitse, ja on myös hyvä tunnistaa voimavaransa. Kaikkea ei yhdessä elämässä ehdi  tehdä. 

Vierailija
28/56 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen istunut lähinnä tabletin kans sohvalla, kun ei kotona oikein mitään muutakaan voi tehdä

Mitä teit aiemmin?

No mm. askartelin, tein käsitöitä,  kasvattelin kukkia ja yrttejä, leivoin jotain kivaa. Mutta annoin tosiaan pois kaksi kaapillista askartelutarvikkeita,  puoli kaapillista kankaita, valtavan korillisen lankoja ja neulepuikkoja, lähes kaikki kukkaruukut ja kukkien hoitovälineet, muffinsivuoat ja kakkuvuoat yms. keittiötarvikkeet joita ei joka viikko tarvi. Myin ompelukoneen. Jopa kuntopyöräkin tuli myytyä siinä turhasta tavarasta luopumisen innostuksessa. Ymmärsin että se vähä tavara tois onnen, mutta toisin kävi.

Jos ne ei tuottaneet iloa, niin mikä esti hommaamasta tilalle iloa tuottavia materiaaleja?

No se että jatkuva ostelu on pahasta. Mulle oli näköjään tosi vaikea arvioida tuottaako joku iloa, eli tavaroista luopuminen oli vähän liiankin helppoa. Kesäloman aikana melkein tyhjäsin koko kämpän. Luulin että sitten kun kaapit on lähes tyhjiä alkaa joku suuri onnellisuus ja vapaus. No ei alkanut.

Jatkuva ostelu? Eikö voi kuluttaa harkitusti, jos on jotain mitä todella tarvitsee? Osta vaikka käytettynä. Onko sun elämä vähän ääripäästä toiseen, kaikki tai ei mitään?

Vierailija
29/56 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen istunut lähinnä tabletin kans sohvalla, kun ei kotona oikein mitään muutakaan voi tehdä

Mitä teit aiemmin?

No mm. askartelin, tein käsitöitä,  kasvattelin kukkia ja yrttejä, leivoin jotain kivaa. Mutta annoin tosiaan pois kaksi kaapillista askartelutarvikkeita,  puoli kaapillista kankaita, valtavan korillisen lankoja ja neulepuikkoja, lähes kaikki kukkaruukut ja kukkien hoitovälineet, muffinsivuoat ja kakkuvuoat yms. keittiötarvikkeet joita ei joka viikko tarvi. Myin ompelukoneen. Jopa kuntopyöräkin tuli myytyä siinä turhasta tavarasta luopumisen innostuksessa. Ymmärsin että se vähä tavara tois onnen, mutta toisin kävi.

Eli sinä luovuit suuresta määrästä itsellesi tarpeellista tavaraa ja nyt valitat täällä? Et sä kauhean viisaalta vaikuta. Miksi heitit pois tarpeellisia tavaroitasi, joita käytit säännöllisesti, sen sijaan, että olisit heittänyt pois vaan oikeasti turhan roippeen?

Vierailija
30/56 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

omakotivalkoinen

Eipä tainnu olla. Konmariin ei kuulu säilytysratkaisujen ostaminen.

Vierailija
31/56 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

omakotivalkoinen

Omalla kohdallani kuului, pystyyn viikkaus esimerkiksi ei olisi onnistunut kunnolla muuten. Monissa maissa harrastetaan sellaisia vetolaatikoita, jotka ovat juuri sopivia tuohon hommaan. Minulla on vaatekaapissa isoja/korkeita vedettäviä häkkikoreja, ja eihän siellä se pieni sukka/alkkarimäärä olisi pysynyt nätisti pystyssä, joten ostin laatikoita tilanjakajiksi.

Vierailija
32/56 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoitellut tuonne av:n tavarapaljousketjuun jo aikaisemmin, mutta tämän ketjun myötä heräsi uusi ajatus. Jospa aloittaisin itse blogin kirjoittamisen.

Tilanteemme on se, että olemme myyneet oman asuntomme ja ostimme kodin johon pääsemme muuttamaan 3 viikon päästä. Tällä hetkellä pakkaamme juuri viimeisiä tavaroita kasaan. Viemme kaiken tavaran miehen sukulaisten tyhjillään olevan huoneeseen ja muutamme uuteen kotiin tavarat sitten sieltä.

Väliaikaisessa asunnossa ei ole kovin paljon tilaa (asumme anopilla), joten mukaan tulee vain vaatteet, lapsen lelut ja joitakin tärkeitä papereita.

Jos tekisimme niin, että kun kolmen viikon päästä muutamme, kantaisimme vain kaiken tavaran alakertaan olohuoneeseen (huonekalut tietysti oikeisiin huoneisiin oikeille paikoilleen) ja kävisin konmari-tekniikalla KOKO OMAISUUTEMME läpi. Ottaisin kuvia varastosta lähtien ja kirjoittelisin auki ajatuksiani. Paljon kuvia lähtötilanteessa, itse perkuuprojektista ja lopputuloksesta (+ siitä, säilyykö järjestys lapsiperheessä).

Kiinnostaako tällainen? Onko ihan hölmö ajatus? Minua ei haittaa, vaikka tutut tai naapurit tunnistaisivat blogista minut ja tulisin av-amma -kaapista ulos.

En ole kovinkaan taitava kirjoittaja, mutta jos tässä tapauksessa kuvat paikkasivat tekstiä...

Vierailija
33/56 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoitellut tuonne av:n tavarapaljousketjuun jo aikaisemmin, mutta tämän ketjun myötä heräsi uusi ajatus. Jospa aloittaisin itse blogin kirjoittamisen.

Tilanteemme on se, että olemme myyneet oman asuntomme ja ostimme kodin johon pääsemme muuttamaan 3 viikon päästä. Tällä hetkellä pakkaamme juuri viimeisiä tavaroita kasaan. Viemme kaiken tavaran miehen sukulaisten tyhjillään olevan huoneeseen ja muutamme uuteen kotiin tavarat sitten sieltä.

Väliaikaisessa asunnossa ei ole kovin paljon tilaa (asumme anopilla), joten mukaan tulee vain vaatteet, lapsen lelut ja joitakin tärkeitä papereita.

Jos tekisimme niin, että kun kolmen viikon päästä muutamme, kantaisimme vain kaiken tavaran alakertaan olohuoneeseen (huonekalut tietysti oikeisiin huoneisiin oikeille paikoilleen) ja kävisin konmari-tekniikalla KOKO OMAISUUTEMME läpi. Ottaisin kuvia varastosta lähtien ja kirjoittelisin auki ajatuksiani. Paljon kuvia lähtötilanteessa, itse perkuuprojektista ja lopputuloksesta (+ siitä, säilyykö järjestys lapsiperheessä).

Kiinnostaako tällainen? Onko ihan hölmö ajatus? Minua ei haittaa, vaikka tutut tai naapurit tunnistaisivat blogista minut ja tulisin av-amma -kaapista ulos.

En ole kovinkaan taitava kirjoittaja, mutta jos tässä tapauksessa kuvat paikkasivat tekstiä...

Kiinnostaa, aloita ihmeessä, jos aikaa on. Ja kyllä ainakin tämän näytteen perusteella sun kirjoittaminen sujuu sata kertaa paremmin kuin keskiverto toriostajalla :D

Vierailija
34/56 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

omakotivalkoinen

Omalla kohdallani kuului, pystyyn viikkaus esimerkiksi ei olisi onnistunut kunnolla muuten. Monissa maissa harrastetaan sellaisia vetolaatikoita, jotka ovat juuri sopivia tuohon hommaan. Minulla on vaatekaapissa isoja/korkeita vedettäviä häkkikoreja, ja eihän siellä se pieni sukka/alkkarimäärä olisi pysynyt nätisti pystyssä, joten ostin laatikoita tilanjakajiksi.

No varmaan kirjailija on ajatellut, että normaalikaaoksesta vapautuu kaikenmaailman laatikoita ja rasioita, joita voi sitten käyttää pidettävien tavaroiden järjestyksen ylläpitoon.

Vierailija
35/56 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä liene kyse avuttomuudesta, heikkoudesta tai tyhmyydestä, jos jo lapsena on kasvatettu arvostamaan materiaa ja kiintymään siihen. Nyt se vaan on monella taloudella taakka, kun rahaa on enemmän ja materiaa paremmin saatavilla, jos ei juuri mitään ole koskaan pistänyt eteenpäin.

Minä haluan että koti on viihtyisä, eikä varasto.

Vierailija
36/56 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi ylös kenen kotoa löytyy pestyjä, kantensa hukanneita margariinirasioita? Kirjoja ja elokuvia, jotka on jo tehneet sen, minkä piti, mutta joita ei enää koskaan käytetä? Muumimukeja, joihin ei kosketa koskaan? Kuitteja ja maksettuja laskuja? Käyttöohjeita ja keittokirjoja? Parittomia sukkia? Hutiostoksia? Pyyhkeitä, jotka eivät kuivaa mutta onpahan varalta, jos tulee vieraita, jotka kuitenkin ottavat oman pyyhkeennmukaansa? Varashampoo, -hoitoaine, -suihkusaippua, -hammastahna, -hammasharja, -hiuslakka, -deodorantti ja -kosteusvoide? Tai useampia varakappaleita? Useammat sakset, teippirullat, vasarat ja ruuvimeisselit?

Onko oikeasti tulossa jokin este tai realistinen uhkakuva, että ei voisi käydä ostamassa uutta, jos pitäisi vain yhden kivan ja se joskus hajoaisi tai loppuisi? Mitä ne kannettomat margariinirasiat ja varapurkinavaajat auttaa, jos maailmanloppu tulee? Onko joku järjestämässä 50 hengen kutsuja, että kaikki kahvikupit on kerralla käytössä?

Vierailija
37/56 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.thisisinsider.com/inside-japans-extremely-minimalist-homes-2…

32 photos that show how obsessed Japan is with minimalism

Vierailija
38/56 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.thisisinsider.com/inside-japans-extremely-minimalist-homes-2…

32 photos that show how obsessed Japan is with minimalism

Jo artikkeli ensimmäinen lause paljasti, ettei konmariin oltu perehdytty. Siinä taas sotkettiin asioita.

Vierailija
39/56 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.lily.fi/edit/puheenaiheet/karsi-unhoita

"Miksi kaikki karsivat nyt tavaraa?"

"Toimittaja Raisa Mattila otti mallia tuhansista KonMari-menetelmään ja tavarahaasteisiin hurahtaneista ja karsi omaisuutensa minimiin. Mitä siitä seurasi?"

Vierailija
40/56 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vähän jänskättää tulla av-mamma -kaapista ulos.... Jaiks!

Pistin blogin pystyyn viimeisen muuttopäivän kunniaksi. Fiksailen ulkoasua torstaina kun olen vapaalla. Tarina on kuitenkin tärkeämpi kuin fiini ulkoasu, joten toivon, että kestätte hetkisen blogger-valmispohjan karmeutta.

Ja kuten mainitsinkin, en ole maailman mahtavin kirjoittaja mutta koittakaa kestää. Aikamuodot vaihtelevat varmaan jokaisen tekstin sisällä, mutta en malta olla kirjoittamatta ajatuksiani ylös.

Ihan mieletön into päällä - nyt on niin hyvä tilaisuus käydä KOKO omaisuus yhdellä kertaa läpi. Mahdollisuus muuttaa kerralla koko asenne tavaraan. Minimalistia meidän perheestä ei saa tekemälläkään, mutta terveempi suhde tavaraan kelpaisi.

"Istun olohuoneen lattialla parisänkymme koristetyynyn päällä. Mies on viemässä yhtä viimeisistä muuttokuormista ja odotan vielä sanomalehtien tuloa, että saisin pakattua viimeisetkin astiat laatikoihinsa.

Alkamassa on uusi seikkailu. Pakkaamme koko omaisuutemme laatikoihin, viemme varastoon ja odottelemme kolme viikkoa väliaikaisessa kodissa uuteen kotiin muuttoa."

Oivalluksia odotellessa,

kevennysurakka.blogspot.fi