Tunnustaako kukaan käyttävänsä lypsyhuivia, crocseja ja valkoisia capreja ulkomaanmatkoilla?
Eilen oli pitkä ketju aiheesta suomalaisten lomapukeutuminen. Kaikilla oli sanansa sanottavana tyylittömistä tyypeistä, mutta kukaan ei tunnustanut käyttävänsä ulkomailla "lypsyhuivia". Niitä kuitenkin näkee ja paljon, joten täällä voit keventää omaatuntoasi ja tunnustaa anonyyminä kamalimmat loma-asusi ja miksi juuri ne olet valinnut.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä niiden caprien idea on? Ei ne sen enempää viilennä oloa kuin pitkätkään housut - varsinkaan kun yleensä ne on niin kireät että soivat päällä.
Sen sijaan ne ovat yltiörumat ja sopivat vain pitkälle tai pitkäraajaiselle ihmiselle, jalat näyttävät ihan älyttömän lyhyiltä capreissa. Huivi kans kamala, hattuja saa kaupasta jos pään haluaa peittää. Crocseja käytän pihalla, eivät ole kaupunkikengät
Tottakai viilentää, eikä tarvi olla kireät, mulla on monia löysiä, ja sitten on ns. farkkumallisia, ei kaikki caprit ole legginsejä.
Asun viidettä vuotta Aasiassa ja käytän crocseja, samoin käyttävät tuntemani ruotsalaiset, norjalaiset, tanskalaiset, englantilaiset....ranskalaiset käyttävät varvastossuja. Toki periaatteessa kotioloissa, eli asumme huoneistohotellialuetta muistuttavalla "compoundilla" ja uima-altaalle, salille, kauppaan, hakemaan lapsia koulubussilta - kyllä. Kaupungille en lähtisi, en edes compoundin ravintolaan.
Capreja käyttävät kaikki, myös kaupungilla ja myös minä. Toki ehkä arvaan millaista tyyliä capreista tässä tarkoitetaan :)
Lypsyhuivin oletan olevan se suomalaisen naisen pieni huivi, joka on solmittu niskaan. Tällaisia ei kyllä näe, ei edes suomalaisilla täällä. Tietty on jonkin verran muita uskonnon vuoksi olevia päähuiveja ja pukeutumiseen liittyviä isoja huiveja.
Vierailija kirjoitti:
Ostin lomapaikastani jotkin crocsin näköiset läpykkäät halvalla, käytin niitä allas- ja rantakenkinä. Helppo puhdistaa hiekasta ja muusta liasta, eivät hiosta ja helppo laittaa jalkaan ja ottaa pois. Loman lopuksi jätin ne hotellihuoneeseen siivoojille.
Olitko jossain kehitysmaassa lomalla, kun kuvittelet siivoojan haluavan käytetyt rantaläpykät?
Kai jätit myös paskaiset kalsarit ja mainos- t-paidat mutta et yhtään tippiä rahana?
Millainen on lypsyhuivi? Olen nytkin "ulkomaanmatkalla" ja jalassa on crocsit ja legginsit, paitana ylisuuri college :D Samanlaisissa vaatteissa olen kulkenut muissakin maissa ihan helposti. Juhlat on eri asia, mutta perusarkeen niin kotona kuin lomalla, pukeudun ennen kaikkea mukavasti.
Edesmennyt mummoni piti aina huivia, kuten kaikki mummot Pohjois-Karjalassa 70-80-luvulla. Silloin kun oli lehmiä, oli erikseen navettahuivi ja vähän parempi huivi muulloin. Huiveja on ilmestynyt katukuvaan jo Suomessakin, Mikaela Inberg tyylisiä huiveja. Kaunis hellehattu on sata kertaa paremman näköinen kuin huivi. Vastauksena kysymykseen huiveja en käytä ollenkaan, Caprit omistan, crocseja pidän vain kotona ja mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä ihkuissa ihmemaissa nyt on niin erityistä? Joku maalaisjuntti kuvittelee, että ulkomaille lähdetään kuin juhliin.
Pukeudun kuten pukeudun täälläkin.
Juu, samoin - eli aika tyylikkäästi. Tosin matkoilla on jalassa Suomesta poiketen matalat kengät: baltsut, nahkasandaalit, läpsyt tai tennarit. Puutarhakengät puutarhaan, huivi on päässä korkeintaan turbaanina ja capreja en just nyt omista. Kapeat caprit on tosin ihan jees.
Olin just kuukauden eteläisessä Euroopassa ja juu, suomalaiset usein tunnistaa, mutta minusta enemmänkin värityksestä ja sellaisesta viipyilevästä rauhallisuudesta - eivät tee itsestään numeroa ja meistä yleensä tykätään. Ei mikään kansa ole yltiötyylikästä sakkia. Toki italialainenen, tyylikäs lady tulee useammin vastaan kuin suomalainen vastaava, mutta heitä on aika paljon enemmän. Pienissä kaupungeissa ja kylissä on kyllä aika vapaa tyyli niin Italiassa, Ranskassa kuin Espanjassakin - ehkä vähän suomalaisesta poikkeava, mutta yhtä tyylikkyydestä kaukana. Ja mikäpäs siinä 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin lomapaikastani jotkin crocsin näköiset läpykkäät halvalla, käytin niitä allas- ja rantakenkinä. Helppo puhdistaa hiekasta ja muusta liasta, eivät hiosta ja helppo laittaa jalkaan ja ottaa pois. Loman lopuksi jätin ne hotellihuoneeseen siivoojille.
Olitko jossain kehitysmaassa lomalla, kun kuvittelet siivoojan haluavan käytetyt rantaläpykät?
Kai jätit myös paskaiset kalsarit ja mainos- t-paidat mutta et yhtään tippiä rahana?
Jätin huoneeseeni tarkoituksella shampoita, hoitoaineita, saippuoita, karkkeja, vettä, hedelmiä, rahaa ja kaikkea mitä en halunnut raahata takaisin Suomeen ja mitä en kerennyt kuluttaa loppuun. Jätin siivoojille myös kiitoslapun parin viikon lomamme ajan hyvin hoidetusta työstä. Vaatteeni pakkasin puhtaina takaisin laukkuun.
Fiksu ihminen muutenkin pukeutuu huomaamattomasti ulkomaille. Ei ole mitään järkeä näyttää varakkaalta, sellaiselta jolta kannattaa napata laukku, tai mukiloida sivukujalla tai jopa kaapata lunnasrahojen toiveissa (eteläinen Amerikka). Se suomalaisten look on ihan hyvä suojaamaan taskuvarkailtakin. Kunhan ei pistä oikeaa rahaa siihen takataskussa olevaan lompsaan.
Minä suosittelen myös ostamaan vaikka varvassandaalit ulkomailta, hellehatut, paidat ym myös. Sitten ne voi laittaa roskiin jos haluaa. Tai se huonesiivooja laittaa roskiin. Suosittelen kyllä myös tipin jättämistä.
Tunnustan! Mulla on valkoiset slim fit farkkulegginssit eli jegginssit, ja käytän niitä intialaistyyppisten tunikoiden kanssa. Capreja ei ole, sillä ne saa mut näyttämään lyhyeltä. Crokseja olen joskus sovittanut ja todennut ne itselleni varsin epämukavaksi. Helteillä (lähinnä ulkomailla) käytän huivia, eli kietaisen ohuen ja pitkän huivin pään yli ja huivit latvat taakse heilumaan.
Nuorempana tunnustan tehneeni sen tyylimokan ulkomailla, että pukeuduin liian paljastavasti, mm. liian lyhyisiin hameisiin. Helle ei ole tekosyy kulkea kaupupngilla esitellen pikkuhousujaan.
Caprit on käytännölliset ja ei liian paljastavat (vrt lyhyet shortsit ja hameet).
Caprit on parhaat kesähousut! Ei mitkään caprileggingsit vaan kunnon kankaasta ommellut, istuvat housut. Tykkään pidemmistä capreista, jotka ulottuvat vähintään puoleen sääreen, mieluiten lähemmäs nilkkaa.
Tunnustan!
Huivia käytän aurinkomatkalla sen vuoksi, etten polta päänahkaani ja hiuksiani tai saa auringonpistosta. Haluan kuitenkin ruskettua kasvoista, joten hattu ei ole niin hyvä. Lippis ei sovi tyyliini. Huivin kanssa voi käydä myös uimassa. Ensimmäisen Espanjan lomani tein ilman huivia ja poltin päänahkani tosi pahasti, kun en tajunnut laittaa edes aurinkorasvaa päälaelle. Laitan hiukset yleensä ponnarille ja huivin kiinni ponnarin alta. En ole koskaan lypsänyt huivi päässä, joten lypsyhuivia minulla ei ole.
Käytän kesällä paljon mekkoja ja hameita, mutta muutamat capritkin minulla on. Pitkiä housuja ei tee mieli kesällä käyttää ja shortsit tuntuvat liian lyhyiltä ja paljastavilta, muuten kuin juostessa. Caprit ovat mielestäni oikein kaunis ja tyylikäs kesävaate.
Crocseja käytän aina uimarannalle mennessä. Ne puhdistuvat nopeasti, ovat kevyet ja niillä on helppo kävellä pitkiäkin matkoja. Muihin tilaisuuksiin minulla on kauniimpiakin kenkiä, mutta kyllä harmittaisi, jos pitäisi laittaa parhaat kengät märkiin jalkoihin uinnin jälkeen.
Suomalaiset on kyllä erityinen kansa kun ollaan jatkuvassa auringonpistosvaarassa ja siksi pitää olla aina lypsyhuivi päässä. Jopa Tallinnassa, joka tietysti Kongon jälkeen onkin yksi pahimpia auringonpistosalueita. Stay safe!
ja p.s. aurinkovarjot ja hellehatut on keksitty
Olen hyvin herkkä kuumuudelle, ja mm. Lontoon reissulla pökerryin keskelle katua. Vaikka olinkin jo laittanut "lypsyhuivin" päähän. Mutta aikaisemmin päivällä olin halunnut vähän vaalentaa kutrejani auringossa. Ei olisi kannattanut riskeerata. (Minä muuten niin otan tuon lypsyhuivi-sanan käyttöön. Jotenkin hauskempi kuin mummohuivi.) Jos se nyt mitään auttaa, niin sidon lypsyhuivini vähän eri tavalla mitä rakas mummi-vainaa, ja se on musta, siinä on lohikäärme ja se on kiinalaista silkkiä. Mummin huivit oli aina jotain ruutu- tai kukkakuosisia.
Valkoisia capreja en omista. Mutta yhdet pellavaiset kylläkin. Ehkä ne eivät ole virallisesti caprit, mutta sitä pituusluokkaa silti. Todella ihanan ilmavaa materiaalia, ja paljon kivemmat kuin farkut kesähelteillä. Jalat eivät hikoa toisiaan vasten kuin hameissa, eikä tarvitse varoa niin paljon että miten istuu.
Crocseja en ole koskaan ostanut. Mitä olen puutarhahommiin äitini crocseja lainannut pari kertaa, ovat tuntuneet hyvin mukavilta ja kevyiltä jalassa. Ostan kuitenkin aina tennareita.
Ulkomaanmatkoille pukeudun ihan samoin kuin kotonakin. Ensimmäisellä ulkomaanmatkallani olin hyvin huolissani pukeutumisesta, ja näin itseni sieluni silmillä cocktail-kutsuilla, jahdin kannella, ja muissa yhtä realistisissa tilanteissa. Oikeasti vedin menemään farkuissa ja t-paidoissa, tennarit jalassa ja lippis päässä (lypsyhuivikausi alkoi vasta myöhemmin).
Vierailija kirjoitti:
ja p.s. aurinkovarjot ja hellehatut on keksitty
Aurinkovarjoa pitää kantaa kädessä.
Hattu vie tilaa laukussa, se päässä ei voi nojata mihinkään, yleensä se on myös kuuma.
Itse tykkään eniten lippiksistä (KYLLÄ) ja aurinkolipoista.
Suuri aurinkovarjo, kuka sitä kantaa mukanaan. Lippis on ruma ja miesten asuste. Bandanahuivi ei litistä kampausta,suojaa auringolta, syksyllä huomaatte auringon tuhot, me jotka käytämme huvia, emme kärsi auringonpistoksesta emmekä kuivuneista hiuksista. Huivi on cool.
En itse käytä, eikä yhdistelmää ole lomamatkoilla näkynyt muidenkaan lomalaisten päällä koskaan kokonaisena kolmikkona. Marjametsässä käytän huivia, jos ei löydy lippistä, crocseja ja valkoisia capreja en omista. Mutta omistan ainakin kahdet mustat caprit, ehkä nuo urheilumallit voisi laskea kolmanneksi, niitä käytän sekä kotimaassa että lomamatkoilla. flipflop-läpsyttimiä käytän, tiedän että se ei ole tyylikästä, mutta mukavuudenhalu ajaa tyyliseikkojen ohi.
Mikä niissä capreissa on niin kamalaa. Ostin valkoiset caprit, ryhdikkäät ja istuvat. Itselläni on säärissä pituutta, niin oikein pukevat. Käyttäisin siitäkin huolimatta, vaikka olisin lyhytsäärinen. Viileät ovat kesällä ja valkoinen korostaa rusketusta. Tiukat ovat ja takapuoli pääsee oikeuksiin. Noilla olen mennyt Lontoossa, hei kukaan ei luullut suomalaiseksi. Menin täydestä amerikkalaisesta, tarjottiin myös ranskankielistä esitettä. Caprit ovat kansainvälistä,
Kadehdin naisia, joille huivi sopii ja jotka näyttävät söpöiltä sellainen päässään. Minä näytän samalta kuin nämä 3 vasemmanpuoleista naista.
Pukeudun ulkomaille kuten kotimaassa. Mustiin, väljiin, peittäviin ja mukaviin. Mustassa ei näy hiki eikä lika eikä aurinko polta kun peittää ja väljyys pitää viileänä.