Pääsin lääkikseen. Tein tänään positiivisen raskaustestin. Voi nyt #@%?%§@
Otsikossapa se olennaisin. Raskaus on vahinko mutta parisuhde vakaa. Kouluun olen hakenut kolme kertaa ja nyt pääsin. Tämä koulu on mulle älyttömän tärkeää. Olen ihan aina halunnut lääkäriksi ja haluan suhtautua opintoihin 100% vakavasti. Välivuodessa on se pulma, että se ryhmä johon olet päässyt sisään menee eteenpäin ja joudut johonkin vieraaseen ryhmään. Enkä haluaisi missään nimessä viivyyttää opintojani. Lisäksi ryhmäytymisen kannalta tärkeät bileet, juhlat jne jne jäisi varmaan vauvan vuoksi vähälle. En tarkkaan tiedä miten paljon opiskeltavaa tulee olemaan, mutta varmaan niin paljon ettei mielenterveys kestäisi lasta kotona sen lisäksi.
Joo, tiedän että se on solumöykky ja en ole alkuunkaan alkioon kiintynyt. Mutta lääkiksen lisäksi olen aina tiennyt haluavani lapsia, olen vain järkevänä ihmisenä siirtänyt lapsentekoa parempaan elämäntilanteeseen. Tuntuisi niin väärältä tehdä nyt abortti ja 6v päästä oikeasti laittaa lapsi alulle. Pillerireseptin vanhennuttua en ole saanut aikaiseksi uusia reseptiä ja käytettiin kondomia. Aika heikoin tuloksin näköjään... Seksissä on vauvan vaara, mutta pitikö se jumalauta omalle kohdalle käydä??
Vituttaa ihan suunnattomasti. En tiedä mitä teen, abortti olisi kamala vaihtoehto mutta vauvan pitäminen ei sopisi millään. Kun minä menen kouluun, miehellä on pakko käydä töissä tai ei pärjätä kunnolla. Koti-isyys ei siis sopisi, paitsi tietenkin töiden välissä mies voi sitoutua lapseen.
Tämä on vaikea paikka, mutta olisiko ihan mahdoton ajatus laittaa pieni vauva hoitoon? En kuulu siihen ryhmään, jonka mielestä toisen vanhemman pitää sitoutua lapseen 1 vuodeksi tai edes 3 kuukaudeksi. Ajattelen, että jos annan lapselle kaiken rakkauteni vapaa-ajalla niin se riittää. Lapset kiintyvät myös töiden puolesta matkusteleviin iseihin, 1-6v sijoituslapset kiintyvät nopeasti perheen äitiin kuin biologiseensa, ylipäänsä lapsella on luonnollinen tarve kiintyä vanhenpiinsa. Jos teoriassa pidän vauvan, se syntyisi kai huhtikuussa... Tietääkseni lääkiksessä on niin paljon pakollista läsnäoloa, ettei kotona opiskelu ja luentojen väliin jättö vain onnistu. Voisin luopua suurimmasta osasta opiskelijabileitä, tärkeimmissä juhlissa kävisin.
Onko avlla lääkisläisiä? Miten luulette että tällainen onnistuisi opintojen ohella? Entä onko vauvan hoitoon pistäminen mahdotonta? Opintojen aloittamisen lykkääminen ei tule kysymykseen, olen niin rakastunut ajatukseen opintojen aloituksesta etten halua lykätä kouluun pääsyä enää hetkeäkään. Lisäksi jos pitäisin lapsen, valmistuisin nopeammin ja pääsisin nopeammin takaamaan perheelle vakaan elämäntilanteen. Mutta tämä on nyt aluksi pelkkää ajatuksilla leikittelyä. Olen niin järkyttynyt tästä tilanteesta etten varmaan osaa ajatellakaan selkeästi.
Kommentit (281)
Vaikutat niin kypsymättömältä ja huolimattomalta, että vuosi tai pari opiskelun lykkäämistä voisi olla joka tapauksessa hyvä.
Mä tulin raskaaksi ekan kerran, kun olin toista vuotta yliopistolla. Ihan eri ala, kuin lääkäri mutta itselläni äitiysloman ja opiskelun yhdistäminen onnistui ihan mainiosti. Tentin äityslomalla kaikki mahdolliset kurssit, jotka pystyi tenttimällä suorittamaan jne.
Uskoisin, että homma onnistuu lääkiksessäkin, et varmasti ole ensimmäinen ja ainoa raskaana oleva lääkisläinen. Toi on vaan järjestelykysymys.
Lääkärien taso on laskenut entisestään, jos sinne valikoituu "bilettäjiä".
Välivuosi tai ei. Vauva on olemassa senkin jälkeen.
Jos tilanne on tosi, tee abortti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää porvoojuttu on? Eihän siellä edes oo lääkistä? Miten te voitte olettaa että oon sieltä. :D
Ap
Pärjäät varmasti hyvin lääkiksessä, kun et edes osaa kirjoittaa.
Miksi kysyt vauva foorumilla? Sun täytyy fundeerata miehesi kanssa. Enkä usko että olet päässyt lääkikseen. Porvoon lääkis täynnä näitä onnettomia.
Mieheni meni yliopistoon ja on jättänyt kaikki bileet ym. yhdessäolot väliin. Tadaa. Hienosti on syrjänytynyt muista opiskelijoista eikä ole kavereita juurikaan.
itse tein positiivisen tehstin myös seuraavana päivänä siitä kun olin päässyt Ammattikorkeaan. Lasta oli tosin yritetty jo pitkään joten ei olisi tullut pieneen mieleenkään lähteä abortoimaan koulun takia. Hyvin on sujunut, tein koulua niin pitkään kunnes jäin äitiyslomalle. Kyllä kouluissa pystytään suunnittelemaan omalta osalta opintojen suorittaminen. Mitään bileitä en tosiaankaan kaivannut. Kyllä se niin menee että siihen opiskeluun se aika kannattaa käyttää eikä mihinkään viinan kittaamiseen. Mitenkäs ne ihmiset jotka ovat uskonnon tai muun syyn takia juomatta? Heilläkö ei muka koulu onnistu?
Vauva tuo aivan uusia näkökulmia elämään ja vanhat "tärkeät" asiat muuttuvat silmissä tarpeettomiksi.
Mutta jos tosiaan haluat bilettää niin tee abortti. Et vaikuta kovin kypsältä äidiksi. Todennäköisesti vain lapsesi kärsii.
Kyllä su on pakko päästä niihin bileisiin. Muuten et valmistu ikinä. Bileistä sitä paitsi voisi hyvinkin saada tulevalle lapselle sisarpuolia.
Tapa tämä vauvasi niin pääset ryhmäytymään opiskelijabileissä mahdollisimman monen lääkärikoululaispojan kanssa ilman kondomia ja hankkiutumaan raskaaksi. Varma keino päästä hyviin naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä su on pakko päästä niihin bileisiin. Muuten et valmistu ikinä. Bileistä sitä paitsi voisi hyvinkin saada tulevalle lapselle sisarpuolia.
Miksi täällä kannustetaan autistiseen kotona nysväämiseen? o_O
Abortti ilman muuta.Asiaa enemmän ymmärtäneenä tiedät miksi
Oletpa itsekäs jos teet abortin. Sinun tilanteesi kuulostaa siltä, että voisit ihan hyvin pitää lapsen. Miksi et pitäisi? Voit silti opiskella lääkäriksi.
Urbaani legenda tai ei,mutta ystävä teki aikoinaan abortin ja myöhemmin olisi halunnut miehensä kanssa useammankin lapsen.Ei tullut.Ja oli kuulemma todettu abortilla olleen syynsä tapahtuneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tää on tätä että elämä heittelee. Tosin nyt se on ottanut jaloista kiinni ja viskoo seiniä päin. Tiedän että abortti on fiksuin vaihtoehto ja on ok tehdä niitä lapsia myöhemmin mutta se on silti vaikeaa. Sukulaiset ja parit kaverit lisääntyy ympärillä ja mie oon yrittänyt hillitä itseäni. Ja nyt kävi sitten näin.
Kaveri laitto viestiä että eiköhän kouluunpääsyn kunniaksi skumppaa. Suostuin. Meen sit punnitsemaan niitä arvoja ja valintoja skumppaa lasissa pyöritellen. Paheksun itseäni mutta juon silti.
Kakkaa.
Ap.
Ap, tässä maailmassa eletään vain itseään varten. Tulet katumaan sitä, jos pidät lapsen ja sitten aloitat opinnot. Ennemmin tai myöhemmin. Eikä ole rikos juoda alkoholia raskauden aikana. Itse join läpi raskauden ajan ja 9 pisteen poika sieltä tuli. Olin itsekin 22-vuotias, kun lapsi syntyi, mutta jouduin luopumaan hänestä 6 kk ikäisenä. Enkä ole katunut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tätä että elämä heittelee. Tosin nyt se on ottanut jaloista kiinni ja viskoo seiniä päin. Tiedän että abortti on fiksuin vaihtoehto ja on ok tehdä niitä lapsia myöhemmin mutta se on silti vaikeaa. Sukulaiset ja parit kaverit lisääntyy ympärillä ja mie oon yrittänyt hillitä itseäni. Ja nyt kävi sitten näin.
Kaveri laitto viestiä että eiköhän kouluunpääsyn kunniaksi skumppaa. Suostuin. Meen sit punnitsemaan niitä arvoja ja valintoja skumppaa lasissa pyöritellen. Paheksun itseäni mutta juon silti.
Kakkaa.
Ap.Ap, tässä maailmassa eletään vain itseään varten. Tulet katumaan sitä, jos pidät lapsen ja sitten aloitat opinnot. Ennemmin tai myöhemmin. Eikä ole rikos juoda alkoholia raskauden aikana. Itse join läpi raskauden ajan ja 9 pisteen poika sieltä tuli. Olin itsekin 22-vuotias, kun lapsi syntyi, mutta jouduin luopumaan hänestä 6 kk ikäisenä. Enkä ole katunut sitä.
Niin, kaikista ei ole äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tutulle kävi niin, että lapsi olikin erittäin vaikeahoitoinen erityislapsi, jolla on häiriöitä immunipuolustuksessa. Tuttuni on lapsen kanssa jumissa kotona omaishoitajana, koska lapsi on liian sairas hoitopaikkoihin. Se lasta yhtä paljon halunnut mieskin lähti ja hoitovastuuta pelänneet isovanhemmat muuttivat kauemmas. Nyt lapsi lähestyy kouluikää ja on epäselvää, voiko hän mennä infektiovaaran takia normaalisti kouluun vai joutuuko äiti opettamaan hänet kotona.
Tälle sankari-äidille kuuluisi kyllä kaikki mahdollinen yhteiskunnallinen tuki. On sen verran tiukoilla.
Yritä nyt edes miettiä kypsästi. Varmasti selviät koulusta lapsen kanssa, jos vain haluat. Toki se voi vaatia normaalia enemmän sinnikkyyttä ja sitoutumista, mutta sitä tämä aikuisten elämä on. Pidä kiinni hyvästä tukiverkosta - varmasti saat apua, jos vain osaat sitä pyytää. Äitiys ei ole itsestäänselvyys ja välivuoden koulusta voi pitää. Toivon sinulle kaikkea hyvää.
Jännä juttu. Itse juuri sain opiskelupaikan insinöörilinjalta ja mietin, että mitä, jos pamahdan paksuksi. Ajattelin kuitenkin, että opiskelee sitten niin pitkälle kuin raskausaikana voi, pitää muutaman kuukauden tauon opinnoista (mitä nyt lapsen saaminen vaatii) ja suunnittelee opinto-ohjaajan kanssa, kuinka jatkaa, jne. En ajatellut ottaa ehkäisyä käyttöön opiskelupaikan vuoksi, olen kuitenkin jo niin vanha (28) ja lapseton niin jos raskaaksi tulen niin kyllä mä sen lapsen haluan pitää. 19-vuotiaana tein abortin ja on kaduttanut, kun ei sen jälkeen ole enää onnannut. Ei sillä, etteikö tuo korkeakoulututkinto olisi minulle äärimmäisen tärkeä ja ettenkö halua suorittaa sitä ajallaan loppuun. Pitää sitten yrittää sumplia, jos lapsi tulee, mutta on sitä moni muukin lapsen saanut tutkinnon lomassa, että ei sillä.
Tsemppiä ap, mihin ratkaisuun päädytkin!
Tee abortti.
Jos lääkis on ollut sulle unelma, elä sitä nyt kun sen olet vihdoin saavuttanut. Ja kyllä ne kurssit ovat tiiviitä juuri sen vuoksi, että bileitä, yhteisiä kokemuksia ja tapahtumia on paljon. Niissä myös samalla tutustutaan tuleviin kollegoihin ja vähän kuin huomaamatta verkostoidutaan. Joudut työssäsi olemaan plajon tekemisissä eri alojen kollegoiden kanssa. On kiva kun on tuttuja vähän eri aloilla. Bileet on oikeasti iso osa lääkiksen opiskelijakulttuuria. Olisi sääli jättää se osa kokonaan väliin, opiskelusta jäisi se iloisin ja rennoin osuus kokonaan pois. Vaikka muut täällä moralisoivat bilettämisestä jne., näin rankassa opiskelutahdissa ja vaativien tenttien lomassa se on ihan henkireikä ja auttaa jaksamaan kun välillä saa pitää hauskaa ja opinnot ei ole vain pelkkää puurtamista.
Opiskelu on tiivistä. Tentteihin luetaan yötä myöten ja harjoitteluja on siellä täällä eri kaupungeissa (riippuu kai vähän toki paikkakunnasta). Joutuisit olemaan aina välillä viikot toisessa kaupungissa ja pieni lapsesi kotona. Ellei mies sitten tule mukaan. Meillä ainakin päivät ovat myös olleet pitkiä ja tiiviitä, kotiin kun pääsee on aika kaikkensa antanut. Kesät ollaan kandivaiheessa yleensä töissä, kerrytetään opintopisteitä ja työkokemusta. Eli lomaa ei juuri ole opintojen aikana. Milloin olisit täyspainoisesti lapsesi kanssa?
Kurssilta tottakai tiput kun jonkinlainen äitiysloma lienee pakko pitää. Et millään pysty pienen valvottavan vauvan kanssa niin intensiiviseen opiskelutahtiin, että mitään ei jäisi rästiin. Siitä kuitenkaan ei niin kauheasti tarvitse olla huolissaan, koska moni lähtee myös vaihtoon, osa armeijaankin jne. ja kurssit sekoittuvat joka tapauksessa. Mutta bileet auttavat tässäkin. Niissä tutustuu uuteen tulevaan vuosikurssiin, joten kynnys esim. vaihtoon lähtöön ja omalta kurssilta tippumiseen ei silloin ole niin suuri.
Sanoisin, että nauttisit nyt vain saavutuksestasi. Jos et vielä ole kovin vanha (en lukenut ketjua kokonaan , en tiedä oletko ikäsi kertonut), ehdit kyllä perhettä perustaa kun aika sille on kypsä. Nyt on iso riski, että käy vaan niin, että jäät paitsi kummankin asian iloisimmista puolista. Et pysty kunnolla nauttimaan pikkulapsiajasta, vauvahuumasta ja siitä ihanasta uudesta elämänvaiheesta kun opiskelut hiillostaa päällä. Et välttämättä väsymykseltäsi edes muista ensivuosista juurikaan. Ja lääkiksen suhteen jäät paitsi kaikesta siitä kivasta, jäljelle jää vain vevollisuudet ja niitäkään tuskin saat kunnolla hoidettua. On kaikkien etu,että valmistuttuasi myös muistaisit opinnoistasi jotain :)