Miksi kaikki pakastaa mansikoita?
Nehän menee pilalle. Maku ja koostumus. Eikö ennemmin kannattaisi syödä mansikat tuoreeltaan näin kesällä ja säilöä talveksi niitä marjoja, jotka sen kestävät menemättä pilalle?
Pakastaminen on hyvien mansikoiden tuhlausta.
Kommentit (24)
Ihan samanhintaisia on kaupan pakadtealtaan kotimaiset mansikat. Ja paljon parempiakin ovat, koska ne pakastetaan Suonenjoen tehokkaassa pakastetehtaassa -25 asteessa vaakatasossa ja pussitetaan vasta sitten.
Jos mulla on 20 rasiaa mansikkaa talvella pakkasessa, me syödään ne talvella pakkasesta. Jos pitäis ostaa kaupasta valmiina, niin ei kuitenkaan muista/raaski/jaksa lähteä kauppaan. Eli ruokavalio olisi epäterveellisempi.
Jostain syystä en pidä pakastemansikoista, ne lyövät minulla usein mahan sekaisin. Eli en siis pakasta niitä. Mustikat ja puolukat ovat asia erikseen. Kaupasta en osta pakastemarjoja. MInulle riitti yksi toista viikkoa kestänyt noro, jonka sain, kun söin kuumentamatta pakastemustikoita. Aina varoitettiin vain vadelmista, mutta eivät mustikat olleet sen parempia. Eivät maistuneetkaan hyvältä. Pussin kyljestä selvisi, että eivät olleet suomalaisia.
Tää oli hauska, mutta...
Mä pakastin ennen 5 kg laatikon, mutta kun se on syöty jo lokakuuhun mennessä, siirryin pakastamaan 10 kg. Sekin on yleensä mennyt joulu-tammikuuhun mennessä. Enempää ei mahdu, olen vakaasti harkinnut arkkupakastinta, mutta ei ole oikein tilaa.
Kaikilla ei ole samalla lailla, mutta meillä syödään tolkuttomasti marjoja ja ei olla mitään terveysintoilijoita, emme syö esim. käytännössä lainkaan puuroja. Mansikoita menee kohmeisina sellaisenaan, niitä laitetaan pirtelöön ja smoothieen (joka ei ole terveyssmoothie, vaan aamupala ja siihen tulee usein myös jogurttia ja banaania mansikoiden ja mustikoiden lisäksi). Saatan ottaa pakastimesta ison pakasterasian mansikoita ja syödä sen telkkaria katsellessa. En meinaa malttaa odottaa, että sulaisi sen verran, että mansikat saa irti toisistaan. Vähän kuin pizzan kanssa, että aina suu palaa, kun pitää haukata se eka pala tulikuumasta.
Ja sokeri tosiaan pilaa kaikki marjat, hyi olkoon. Itselleni tuoreet ja pakastetut mansikat on tavallaan kaksi eri asiaa, Tuoreet mansikat ovat makeita ja oikeastaan ainoa makea, jota syön. Pakastetut taas ihan erilaisia. Mutta olen outo tapaus. Tykkään vedestä, kun sinne on puristettu sitruunaa, syön vain hyvin vihertäviä banaaneja, inhoan täytekakkuja ja suklaata jne. Suolaista ja kirpeää sen sijaan rakastan.