Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläasteen aloittava lapsi "puhuu englantia kuin vettä vaan" (opettajansa kommentoimana)...

Vierailija
01.07.2016 |

lukee englanninkielisiä kirjoja, keskustelee netissä englanniksi ulkomaalaisten kanssa, seuraa englanninkielisiä Yotube-vlogaajia, valittaa, kun ruokien pakkausselosteissa ei ole valmistusohjeita englanniksi ja usein kysyy jotain sanaa mitä se on suomeksi, kun tietää sen vain englanniksi (esim. tänään ilmanraikastin).

Onko teillä samanalaisia lapsia? Ollaan ihan suomenkielinen perhe.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että lapsesi on taitava, mutta mitä sä siitä saat kun kerrot siitä netissä anonyymisti?

Vierailija
2/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on niin hyvä niin hyvä. Parempi kuin teidän.

Voi myötähäpeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän kaikki käytännössä ole tuolla tasolla. Englanti kun vyöryy päälle joka puolelta.

Vierailija
4/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lukee englanninkielisiä kirjoja, keskustelee netissä englanniksi ulkomaalaisten kanssa, seuraa englanninkielisiä Yotube-vlogaajia, valittaa, kun ruokien pakkausselosteissa ei ole valmistusohjeita englanniksi ja usein kysyy jotain sanaa mitä se on suomeksi, kun tietää sen vain englanniksi (esim. tänään ilmanraikastin).

lapseni käyttää päivittäin englannin kieltä, enkku ollut aina 10 peruskoulusta lukioon ja kirjoitti laudaturin. Opiskelee yliopistossa, jotkut kirjat on englanninkielisiä tai sähkökirjat. Opiskelupaikka Meilahdessa. 

Vierailija
5/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No omista lapsista en oikein voi sanoa (:D), mutta minä kuten myös suurin osa kavereistani luemme englanniksi kirjoja, keskustelemme englanniksi netissä randomeiden kanssa ja seuraamme englanninkielisiä YouTubettajia. Olen vuoden vanhempi kuin lapsesi, ja teimme tuota myös viime vuonna, eli kun olimme samanikäisiä lapsesi kanssa.

Myös esim. lapsesi kanssa samanikäinen pikkuveljeni keskustelee pleikan välityksellä ulkomaalaisten kanssa.

Vierailija
6/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pyrkinyt kertomaan lapseni taitavuudesta, onko se sitäpaitsi taitavuutta jos suomenkielisen perheeen lapsi ei osaa kunnolla suomenkieltä, vaan kysyin onko muilla samanlaisia lapsia.

Vierailija
7/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pyrkinyt kertomaan lapseni taitavuudesta, onko se sitäpaitsi taitavuutta jos suomenkielisen perheeen lapsi ei osaa kunnolla suomenkieltä, vaan kysyin onko muilla samanlaisia lapsia.

Jea rait.

Vierailija
8/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei, mukulas on aivan ainutlaatuinen maailmassa jossa nuoriso roikkuu suurimman osan päivästään englanninkielisillä puhelinsovelluksilla tai nenä netflixissä kiinni. Lapsinero! Hehheh.

Suomen kielen puutteista voisit huolestua. Kannusta lastasi lukemaan sanomalehtiä ja suomenkielistä kaunokirjallisuutta. Yritä myös keskustella lapsen kanssa ajankohtaisista maailman asioista, eikä ainoastaan kaveripiiristä, menoista, vaatehankintatoiveista, telkkarista ja siitä mitä on ruoaksi.

IhanOK-tason whatsapp-englanti ei kompensoisen noloutta, kun oman äidinkielen osaamattomuus paljastaa sivistyksen puutteen.

Vierailija
9/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että nykyään kaikki lapset Suomessa ovat tolla tasolla englannin kanssa. Olen erään järjestön parissa törmännyt siihen että jos sinne tulee joku ulkomaalainen niin alakouluikäiset puhuvat ihan suoriltaan hirmuisen hyvänkuuloista englantia.

Vierailija
10/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lapseni käyttää päivittäin englannin kieltä, enkku ollut aina 10 peruskoulusta lukioon ja kirjoitti laudaturin. Opiskelee yliopistossa, jotkut kirjat on englanninkielisiä tai sähkökirjat. Opiskelupaikka Meilahdessa. 

Omena taitaa nimenomaan pudota kauas puusta. Täällä se vaan mamma roikkuu AV:lla ja pätee toisen ihmisen saavutuksilla.

Vierailija
11/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole lapsi (tai olen jonkun), mutta minä olen samanlainen. Tosin on minulla laaja suomenkielen sanasto ja pyrinkin käyttämään sitä tarpeen tullen, koska "sivistyssanoja" käyttävät kuulostavat tarpeettoman tärkeileviltä ja enemmänkin tyhmiltä, kuin viisailta omaan korvaan.

Mutta monet britit ja jenkit ovat ihmetelleet, kuinka voin puhua niin sivistyneesti heidän kanssaan. Puhun sujuvasti politiikasta ja maailmanmenosta, varmasti paremmin kuin jotkut englantia pääkielenään puhuvat. Saattaa toki olla myös pelkkää kohteliaisuutta, mutta uskallan epäillä.

Mitä siitä sitten? Itse olen aika kateellinen niille, jotka puhuvat sujuvasti ruotsia, venäjää tai muuta kieltä. Vaikeampia ne on, kuin joka puolella kuuluva englanti. Muita kieliä pitää opiskella, englannin oppii automaattisesti tietokoneiden ja telkkarien ansiota.

Vierailija
12/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on puhunut myös ihan pienestä pitäen, mutta englanti onkin meillä kotikieli :-)). Oppi lukemaankinensin englanniksi...

Vierailija
13/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ole lapsi (tai olen jonkun), mutta minä olen samanlainen. Tosin on minulla laaja suomenkielen sanasto ja pyrinkin käyttämään sitä tarpeen tullen, koska "sivistyssanoja" käyttävät kuulostavat tarpeettoman tärkeileviltä ja enemmänkin tyhmiltä, kuin viisailta omaan korvaan.

Mutta monet britit ja jenkit ovat ihmetelleet, kuinka voin puhua niin sivistyneesti heidän kanssaan. Puhun sujuvasti politiikasta ja maailmanmenosta, varmasti paremmin kuin jotkut englantia pääkielenään puhuvat. Saattaa toki olla myös pelkkää kohteliaisuutta, mutta uskallan epäillä.

Mitä siitä sitten? Itse olen aika kateellinen niille, jotka puhuvat sujuvasti ruotsia, venäjää tai muuta kieltä. Vaikeampia ne on, kuin joka puolella kuuluva englanti. Muita kieliä pitää opiskella, englannin oppii automaattisesti tietokoneiden ja telkkarien ansiota.

Tsiisus näitä narsistisia avautumispohdiskeluja. Ihan kuin HEL-NYCin jankutus asunnoistaan.

Vierailija
14/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että nykyään kaikki lapset Suomessa ovat tolla tasolla englannin kanssa. Olen erään järjestön parissa törmännyt siihen että jos sinne tulee joku ulkomaalainen niin alakouluikäiset puhuvat ihan suoriltaan hirmuisen hyvänkuuloista englantia.

_Mutta osaavatko nämä lapset suomea, siitä oli kysymys_. Poika on toki hyvä englannissa, arvosana on 9, olisi varmaan kymmenen mutta kun ei viitsi tehdä läksyjään. Muutoinkin koulumenestys on sellaista, että tuskin lukioon tulee menemään, ellei nyt yläasteella petraa.

ap

Vierailija
15/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni on puhunut myös ihan pienestä pitäen, mutta englanti onkin meillä kotikieli :-)). Oppi lukemaankinensin englanniksi...

Puhutaanko teillä kotona tankeroa? Helou, tis is tsaild proteksön söörvises...

Vierailija
16/71 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko teillä kotona tankeroa? Helou, tis is tsaild proteksön söörvises...

Tämä on ihan hyvä kysymys. Mulla on sukulaisissa 3-kymppiset vanhemmat, joilla 3- ja 6-vuotiaat lapset. Kotona lapsille puhutaan ainoastaan englantia ja nimenomaan sitä tankeroenglantia! Molemmat vanhemmat ovat suomenkielisiä, toisella ei ole edes ylioppilastutkintoa, toinenkin vailla korkeakoulutusta. Päiväkodissa lapset oppivat sentään suomeakin.

Vierailija
17/71 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsiisus näitä narsistisia avautumispohdiskeluja. Ihan kuin HEL-NYCin jankutus asunnoistaan.

Mitäs narsistista tässä on? En pidä englanninkielentaitoa mitenkään ihmeellisenä, koska sitä oppii väkisinkin, kun kieli on ympärillämme jatkuvasti. Ja osaan ruotsia muutaman sanan, mutta ei minusta tietäisi, että koulussa ruotsinkieli on pakollinen, sen verran suppeaa osaamiseni on.

Vierailija
18/71 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelakorttityyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No omista lapsista en oikein voi sanoa (:D), mutta minä kuten myös suurin osa kavereistani luemme englanniksi kirjoja, keskustelemme englanniksi netissä randomeiden kanssa ja seuraamme englanninkielisiä YouTubettajia. Olen vuoden vanhempi kuin lapsesi, ja teimme tuota myös viime vuonna, eli kun olimme samanikäisiä lapsesi kanssa.

Myös esim. lapsesi kanssa samanikäinen pikkuveljeni keskustelee pleikan välityksellä ulkomaalaisten kanssa.

Ai pleikkaa pelatessa? Tiedän että pleikkarilla voi tehdä muutakin, en koskaan ole ollut varsinainen pelipro. Mutta jos nyt pelatessa osaa kirota toisen alimpaan helvettiin englanniksi, niin en kutsuisi sitä keskusteluksi saati olisi erityisen ylpeä.

Ap:lle myötähäpeä XD

Vierailija
19/71 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs narsistista tässä on? En pidä englanninkielentaitoa mitenkään ihmeellisenä, koska sitä oppii väkisinkin, kun kieli on ympärillämme jatkuvasti. Ja osaan ruotsia muutaman sanan, mutta ei minusta tietäisi, että koulussa ruotsinkieli on pakollinen, sen verran suppeaa osaamiseni on.

SUOMEN_KIELI

SUOMENKIELINEN

RUOTSIN_KIELI

RUOTSINKIELINEN

NORJAN_KIELI

NORJANKIELINEN

XXX_KIELI

XXXKIELINEN

JA PIENELLÄ ALKUKIRJAIMELLA KAIKKI, paitsi no lauseen alussa tietenkin iso alkukirjain, jee ylläri.

Vierailija
20/71 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öhöm näin asian sivusta... Onko ylioppilaat vielä tänäkin päivänä jonkun mielestä parempia kuin ei ylioppilaat??? Ja millähän perustein?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan