Miksi esim. lesbopareista vähintäänkin toinen pukeutuu kuin mies?
Mielestäni ristiriitaista. Jos se naisellisempi heistä kerran tykkää naisista, niin miksi ihmeessä hän haluaisi miestä matkivan kumppanin? Joku mieskateus kun pitää imitoida miehiä vai mitä ihmettä?
Katsoin juuri K.Sourin kuvaa MeNaisten sivulta ja asia tuli taas kerran mieleeni...
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
hyvähyvä! Kerrassan oiva tilanne sinulla ja samaa ihmettelivillä pohtia sitä, miksi tämä asia vaivaa ja ihmetyttää juuri sinua. Miksi sinä haluat miesten pukeutuvan miesten tavalla ja naisten pukeutuvan naisten tavalla? Miksi jokainen ei saisi pukeutua niin kuin haluaa?
En ole huomannut kenekään väittävän, etteivät saa. Ihmettelevät vain, miksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska käyttää stap onia.
.siis strap onia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvähyvä! Kerrassan oiva tilanne sinulla ja samaa ihmettelivillä pohtia sitä, miksi tämä asia vaivaa ja ihmetyttää juuri sinua. Miksi sinä haluat miesten pukeutuvan miesten tavalla ja naisten pukeutuvan naisten tavalla? Miksi jokainen ei saisi pukeutua niin kuin haluaa?
Mun mielestä se sisältää sen, että pitäisi olla muunlainen. Kun kysytään, miksi joku pukeutuu kuin mies, on taustalla ajatus, että kun ei pukeudu niin kuin nainen, asiaa pitää ihmetellä. Minusta tämä aloitus oli negatiivissävytteinen, niin kuin nämä tätä asiaa käsittelevät avaukset yleensäkin.
Terv. ajoittainen (hetero-)butch
Vierailija kirjoitti:
Miestä matkivan kumppanin? Sukupuoli (gender) on sosiaalinen konstruktio, ihan oikeasti. Ei ole mitään perustetta sille, miksi naisten pitää pukeutua tietyllä tavalla ja miesten tietyllä (tämä on tietenkin vain yksi esimerkki sosiaalisesta rakennelmasta, toinen voisi olla vaikka se, että perinteisesti miehet eivät muka itke, vaikka kaikki tietävät, että itkevät). Mä olen ollut aina vähän maskuliinisempi nainen. Olen eri aikakausina pukeutunut enemmän tai vähemmän maskuliinisesti, joskus jopa hyvinkin naisellisesti. Joku persoonallisuudessani on kuitenkin maskuliiniseksi miellettyä. En osaa sitä edes itse nimetä, enkä sitä huomaa, koska se on osa mua. Ja mä olen omasta mielestäni ihan yhtä paljon nainen siinä missä naapurin Pirkkokin. Tämä on ollut aina mulle kuitenkin vaikea asia, koska aina on toitotettu tätä, että naisen "pitäisi" olla sellainen ja tällainen ja pukeutua näin ja näin. On tuntunut väärältä, siltä, etten olekaan oikea nainen, kun niin väitetään. Koskaan en ole kuitenkaan kokenut oloani mieheksikään. Ja jos nyt vielä pitää selittää, niin olen hetero.
Tiedän, että sisäinen eli gender sukupuoli on konstruktio. Ihmetyttää vain se, että pariskunnissa _yleensä_ (ei aina), on juuri tuo ainakin ulkoisesti heteronormatiivinen jako. Miksi suurin osa valikoituu juuri näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miestä matkivan kumppanin? Sukupuoli (gender) on sosiaalinen konstruktio, ihan oikeasti. Ei ole mitään perustetta sille, miksi naisten pitää pukeutua tietyllä tavalla ja miesten tietyllä (tämä on tietenkin vain yksi esimerkki sosiaalisesta rakennelmasta, toinen voisi olla vaikka se, että perinteisesti miehet eivät muka itke, vaikka kaikki tietävät, että itkevät). Mä olen ollut aina vähän maskuliinisempi nainen. Olen eri aikakausina pukeutunut enemmän tai vähemmän maskuliinisesti, joskus jopa hyvinkin naisellisesti. Joku persoonallisuudessani on kuitenkin maskuliiniseksi miellettyä. En osaa sitä edes itse nimetä, enkä sitä huomaa, koska se on osa mua. Ja mä olen omasta mielestäni ihan yhtä paljon nainen siinä missä naapurin Pirkkokin. Tämä on ollut aina mulle kuitenkin vaikea asia, koska aina on toitotettu tätä, että naisen "pitäisi" olla sellainen ja tällainen ja pukeutua näin ja näin. On tuntunut väärältä, siltä, etten olekaan oikea nainen, kun niin väitetään. Koskaan en ole kuitenkaan kokenut oloani mieheksikään. Ja jos nyt vielä pitää selittää, niin olen hetero.
Tiedän, että sisäinen eli gender sukupuoli on konstruktio. Ihmetyttää vain se, että pariskunnissa _yleensä_ (ei aina), on juuri tuo ainakin ulkoisesti heteronormatiivinen jako. Miksi suurin osa valikoituu juuri näin?
Suurin osa? Tai sitten sä kiinnität niihin huomiota. Mun tuttavapiirissä ei ole yhtään tuollaista butch-femme-paria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi otit esimerkiksi lesboparit? Heteropareilla ja homopareilla on vielä yleisempää, että ainakin toinen osapuoli pukeutuu kuin mies.
Ehkä siksi että lesboparissa kumpikin tykkää naisesta. Niin miksi (ainakin toisen heistä) pitää näyttää mieheltä?
Heteroparissa lienee normalia että nainen näyttää naiselta ja mies mieheltä.
Homoparissa taas molempien näyttäminen mieheltä olisi loogista.
Aika moni hetero suomalaisnainen näyttää mieheltä etenkin ikääntyessään.
Ai suomalaiset heteronaiset alkavat ikääntyessään tietoisesti näyttää mieheltä?
Nyt ei puhuttu luontaisesta näyttämisestä vaan vaatteista yms.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyttä hiusta ja tosi löysää farkkua, ruutupaitoja jne.
Ai kamala, lyhyt tukka, löysät vaatteet ja ruutupaidathan ovat miesten omaisuutta! Naiset saavat käyttää vain vartaloa nuolevia lantiofarkkuja, perseeseen ulottuvaa tukkaa ja pinkkejä paitoja.
Oikeasti olen kyllä sitä mieltä, että vaatteiden jakaminen miesten ja naisten vaatteisiin on yksi älyttömimmistä keksinnöistä ikinä. Pahinta on se, että ne on vielä värikoodattu niin, että naisten mitoituksilla olevat vaatteet ovat aina jotain pinkkiä ja korallia. Yhtenä päivänä yritin löytää juoksulenkkarit, joissa ei olisi yhtään pinkkiä. Päädyin ottamaan miesten lenkkarit, koska jalkani on onneksi riittävän iso että juuri löytyy koko.
En kovin usein täällä käy mutta tämä kysymys on aina täällä!
Rajallisen ajattelusi vuoksi tunnista naisellisen näköisiä lesboja. Kyllä, heitä todellakin on.
Kuten minä ja tyttöystäväni. Meillä on jopa lapsi mutta lähes aina meitä luullaan kavereiksi, joista toisella on lapsi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Butch_and_femme
Arvon av-mammat, tässä hieman asiasta by Wikipedia.
Koska he haluavat pukeutua poikamaisesti ja jotkut naiselliset lesbot tykkäävät siitä tyylistä, pitävät sitä kivana.
Vierailija kirjoitti:
Minä itse aloin pukeutua maskuliinisemmin, kun pääsin sinuiksi oman lesbouteni kanssa. Ihan vain siksi, että silloin kun kuljin naisellisissa hameissa, mekoissa, meikissä, pitkässä vaaleassa kiharatukassa miehet tekivät aika paljon aloitteita, enkä minä halua vetää miehiä romanttisessa tai seksuaalisessa mielessä puoleeni. Tyttöystäväni pukeutuu naisellisemmin, koska jaksaa edelleen torjua miesten lähestymisiä ja käydä keskusteluja, joissa toistumiseen väitetään, ettei hän voi olla lesbo, koska on niin sievä ja naisellinen. Minä vain kyllästyin niihin.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. En usko että kenenkään tarkoitus on ollut paheksua tai vaatia tietynlaista tyyliä vaan ihan puhtaasti oltu kiinnostuneita että jos nainen/naiseus on se juttu joka sytyttää niin miksi ulkoisesti haluaa muistutta miestä. Ja turha väittää että mitään feminiinisyyttä ja maskuliinisuutta ei ole muuta kuin ihmisten päässä. (Tämä niille loukkaantujille.)
Eihän esim. se Sannikaan ja mikä se toinen laulaja onkaan pukeudu kuin mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se sisältää sen, että pitäisi olla muunlainen. Kun kysytään, miksi joku pukeutuu kuin mies, on taustalla ajatus, että kun ei pukeudu niin kuin nainen, asiaa pitää ihmetellä. Minusta tämä aloitus oli negatiivissävytteinen, niin kuin nämä tätä asiaa käsittelevät avaukset yleensäkin.
Ei ollut. Tulkitsit sen jostain syystä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse aloin pukeutua maskuliinisemmin, kun pääsin sinuiksi oman lesbouteni kanssa. Ihan vain siksi, että silloin kun kuljin naisellisissa hameissa, mekoissa, meikissä, pitkässä vaaleassa kiharatukassa miehet tekivät aika paljon aloitteita, enkä minä halua vetää miehiä romanttisessa tai seksuaalisessa mielessä puoleeni. Tyttöystäväni pukeutuu naisellisemmin, koska jaksaa edelleen torjua miesten lähestymisiä ja käydä keskusteluja, joissa toistumiseen väitetään, ettei hän voi olla lesbo, koska on niin sievä ja naisellinen. Minä vain kyllästyin niihin.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. En usko että kenenkään tarkoitus on ollut paheksua tai vaatia tietynlaista tyyliä vaan ihan puhtaasti oltu kiinnostuneita että jos nainen/naiseus on se juttu joka sytyttää niin miksi ulkoisesti haluaa muistutta miestä. Ja turha väittää että mitään feminiinisyyttä ja maskuliinisuutta ei ole muuta kuin ihmisten päässä. (Tämä niille loukkaantujille.)
Tuo oli vastaus, joka sopi sun maailmankuvaan, pystyit sen maailmankuvasi perusteella ymmärtämään. Maailmassa on feminiiniseksi ja maskuliiniseksi miellettyjä asioita, kukaan ei ole sitä tässä kiistänyt, mutta sen on kiistänyt, että feminiinisiksi mielletyt asiat olisivat sellaisia asioita, joita kaikki naiset haluaisivat toteuttaa. Se, että nainen pukeutuu ruutupaitaan ja farkkuihin, ei tarkoita sitä, että hän haluaisi olla mies. On tosi vaikea selittää tätä asiaa sellaiselle ihmiselle, joka ei pysty (tai ei halua?) ymmärtää sitä, että (esim.) nainen voi kokea (esim.) jonkin "maskuliinisen" asian edustavan täysin sitä, mitä hän on, ja silti tuntea itsensä ihan yhtä paljon naiseksi kuin hameeseen ja toppiin pukeutunut nainen. Ja että joku hameeseen ja toppiin (tai ruutupaitaan ja farkkuihin) pukeutunut nainen mieltää ruutupaitaan ja farkkuihin pukeutuneen naisen ihan täysin naiseksi, ei naiseksi, joka yrittää olla mies tai pukeutua niin kuin mies.
-
Se, että sukupuoli on sosiaalinen konstruktio, tarkoittaa sitä, että kulttuuri on luonut tapoja ja tunnusmerkkejä sille, mitä on olla mies tai nainen. Vaikkapa nyt se, että mies ei muka saisi itkeä ja puhua tunteistaan (toisaalta tämä ajatus tuntuu jo vanhanaikaiselta, toisaalta meille tulee myös tuontitavarana amerikkalaista hypermaskuliinista kulttuuria), vaikka kaikki ihan hyvin tietää, että kikkeli ja pallit eivät estä itkua tulemasta tai tunteita syntymästä. Tämä "ihan hyväntahtoinen" ihmettely miesmäisistä lesboista on ihan sitä samaa paskaa. Halutaan pönkittää sitä, mitä naisen pitäisi olla, jotta hän olisi nainen (ja toinen naisista pitävä nainen voisi hänestä kiinnostua), ja jos hän ei semmoinen ole, ihmetellään sitten sitä.
Terv. osa-aikainen (hetero-)butch
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse olisi vain minun tulkinnastani, asiaa ei tarvitsisi ihmetellä. Kukaan ei tekisi avausta, jossa ihmeteltäisiin, miten naisista pitävä nainen voi kiinnostua MIEHEN näköisestä naisesta, koska naisistahan hän tykkää.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiseus ei ole sama asia kuin feminiinisyys. Jotkut lesbot ovat kiinnostuneita feminiinisistä naisista haluamatta itse olla feminiininen, eihän siinä omasta tyylistä sytytä vaan toisen. Toiset lesbot taas ovat kiinnostuneita maskuliinisemmista naisista, mutta molemmissa nainen ja naiseus on se juttu. Se nainen on sitten feminiininen tai maskuliininen tai androgyyni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse olisi vain minun tulkinnastani, asiaa ei tarvitsisi ihmetellä. Kukaan ei tekisi avausta, jossa ihmeteltäisiin, miten naisista pitävä nainen voi kiinnostua MIEHEN näköisestä naisesta, koska naisistahan hän tykkää.
Sama
Minusta sitä voisi ihmetellä. Miksi ei?
Älä osa-aikainen jne ole niin kiivas. Mikään asia ei selviä jos ei saa kysyä ja jos ei vastata rauhantahtoisesti.
On kai parempi täällä anonyymisti kysyä kun täräyttää päin naamaa tietämättömyytensä joka näköjään helposti loukkaa kohdettansa?
En usko että joka kommentti on ilkeä. Jostain syystä koet ne niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama
Minusta sitä voisi ihmetellä. Miksi ei?
No mä oon yrittänyt tätä asiaa nyt tässä parin viestin verran avata, ja jos ne eivät ole herättäneet mitään ajatuksia tai ahaa-elämyksiä, en usko, että vielä yhden viestin kirjoittamalla tulet sitä ymmärtämään.
Koska käyttää stap onia.