Sitova opiskelupaikan vastaanotto - mitä tarkoittaa?
Mitä tarkoittaa opiskelupaikan sitova vastaanotto käytännössä? Sain paikan ja otan sen toki vastaan. Mutta jos tulee jokin este (joka ei mahdollista poissaoloa) niin voinko peruuttaa opiskelupaikan, vai tuleeko siitä jotain sanktiota minulle?
Kommentit (12)
Jos otan siis tuon paikan vastaan minkä ensisijaisesti haluankin ja ilmoittaudun läsnäolijaksi tulevalle lukukaudelle ja tapahtuisikin jotain että en pystyisikään aloittamaan opiskelua, niin tarkoittaako se sitä, että se koulutus oli sitten siinä vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Jos otan siis tuon paikan vastaan minkä ensisijaisesti haluankin ja ilmoittaudun läsnäolijaksi tulevalle lukukaudelle ja tapahtuisikin jotain että en pystyisikään aloittamaan opiskelua, niin tarkoittaako se sitä, että se koulutus oli sitten siinä vai mitä?
Se tarkoittaa vain tuota opiskelupaikan valintaa, että sitä et sitten enää voi vaihtaa. Jos oikeasti jotain sattuu tämän jälkeen, vaikka sairastut tms. voit toki hakea sairaslomaa ja pidennystä opiskeluajallesi ja saat sen varmasti. Mutta ihan pelkästään huvin vuoksi et voi päättää, ett lähdenkin vielä yhdeksi välivuodeksi Goalle ja siirrän opintoja ensi vuoteen. Tai voit, mutta olet menettämyt opiskeluajastasi vuoden, etkä ehkä noilla perusteilla saa sitä pidennettyä.
Kiitos. Juu en tietenkään huvikseni siirtäisi tai peruuttaisi! Lähinnä kyse kun tässä on kaikenlaista tällä hetkellä, että onko taloudellisesti varaa ryhtyä opiskelijaksi ansiotyöstä. Alanvaihtaja siis olen =) Olen kyllä miettinyt asiaa ja päätynyt että on, mutta kun kaikkea sattuu ja tapahtuu ja tulee yhtäkkiä yllättäviä menoeriä, jotka syö ne säästöt. Ja sen takia ei siirtoa saa, niin ajattelin onko se sitten tässä jos ei nyt mene kun kerran pääsi.
Jos vastaanotat opiskelupaikan, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinun on aloitettava nyt. Useimmissa oppilaitoksissa on mahdollista ilmoittautua poissaolevaksi ja aloittaa myöhemmin.
Yliopistoissa ainakin ollan hyvin höveleitä putämään opiskelijat siellä kirjoilla kaikin keinoin. Opiskelupaikan voi säilyttää, vaikka ei tekisi lainkaan suorituksia. Riittää kun täyttää jonkun lapun, vaikka olisi jo menettänyt opiskelupaikan. Omana opiskeluaikanani ihmettelin tätä suuresti joidenkin opiskelukavereiden kohdalla. Tosin voi olla, että on kiristymään päin käytäntö.
Jos nyt otat paikan vastaan ja lopetatkin opiskelun alkuunsa, ja haet ensi vuonna uudelleen, niin sisäänpääsy on silloin vaikeampaa. Paikat menevät ensikertalaisille, ja sinä et silloin ole enää sellainen. Korkeakoulukohtaiset kiintiöt muille tulevat olemaan noin 10-30 %.
Mikäli tiedät varmasti, että tulet tutkinnon suorittamaan loppuun asti niin silloin otat tietysti opiskelupaikan vastaan. Voit ilmottautua poissaolevaksi mikäli et opiskele esim. nyt syksyllä mutta keväällä kuitenkin. Taloudelliset seikat kannattaa punnita ennen opintojen aloitusta - jos resursseja opiskeluun ei ole, niin silloin turhaa roikkua minkään koulun kirjoilla.
Jos otat paikan vastaan huvikseen aikomatta opiskella, niin viet samalla jonkun toisen hakeneen opiskelijapaikan. Toki sinulla on valintakokeessa hyväksytyksi tulleena oikeus, mutta moraalisesti hieman arveluttava ja itsekäs valinta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Juu en tietenkään huvikseni siirtäisi tai peruuttaisi! Lähinnä kyse kun tässä on kaikenlaista tällä hetkellä, että onko taloudellisesti varaa ryhtyä opiskelijaksi ansiotyöstä. Alanvaihtaja siis olen =) Olen kyllä miettinyt asiaa ja päätynyt että on, mutta kun kaikkea sattuu ja tapahtuu ja tulee yhtäkkiä yllättäviä menoeriä, jotka syö ne säästöt. Ja sen takia ei siirtoa saa, niin ajattelin onko se sitten tässä jos ei nyt mene kun kerran pääsi.
Älä arvaile, vaan tartu opintoihin! Itse tein saman 4v sitten enkä ole katunut. Tulot pieneni roimasti, mutta onnellisuus ja henkinen hyvinvointi lisääntyivät moninkertaisesti. Ja sain heti koulun jälkeen töitä. Asioilla on tapana järjestyä, ainahan voi opintojen ohessa tehdä töitä.
Voit siirtää opintojen aloitusta esim. armeijan tai äitiysloman takia, mutta voi olla vähän hankala saada siirtopäätöstä siksi, että ei ole enää ihan varma aloituksesta.
Olen varma aloituksesta, mutta tosiaan nyt on viime hetkiä tullut yllättäviä menoja jotka syöneet säästöä. Vakituisessa kk ansiotyöstä on roima pudotus vaihtaa opiskeluun. Mutta tahto on kova, mutta tarkoitin jos nyt vielä tulisi jotain että taloudellisesti olisi mahdotonta niin mitä se tarkoittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tiedät varmasti, että tulet tutkinnon suorittamaan loppuun asti niin silloin otat tietysti opiskelupaikan vastaan. Voit ilmottautua poissaolevaksi mikäli et opiskele esim. nyt syksyllä mutta keväällä kuitenkin. Taloudelliset seikat kannattaa punnita ennen opintojen aloitusta - jos resursseja opiskeluun ei ole, niin silloin turhaa roikkua minkään koulun kirjoilla.
Jos otat paikan vastaan huvikseen aikomatta opiskella, niin viet samalla jonkun toisen hakeneen opiskelijapaikan. Toki sinulla on valintakokeessa hyväksytyksi tulleena oikeus, mutta moraalisesti hieman arveluttava ja itsekäs valinta kuitenkin.
Älä nyt tällaisia moraalisia pohdintoja ainakaan rupea pyörittämään... Olet opiskelupaikan saanut, voit tehdä sen kanssa mitä haluat. Se on sun paikka! Muut vastaa omista paikoistaan.
Löytyisikö sieltä opintopolusta mitään tietoa? Käytännössä sitova tarkoittaa sitä, että jos pääset kahteen paikkaan ja otat toisen vastaan, niin toiseen et enää pääse. Ja jos nyt otat paikan ja olet ns. ensikertalainen, niin pelkkä paikan vastaanotto vie sen ensikertalaisuuden