Risteily halvempi kuin yhdensuuntainen reittimatka
Hei! Haluaisin ostaa yön yli risteilyn Tallinnaan ja hypätä pois kyydistä aamulla. En viitsisi maksaa huvikseni enemmän, joten onko muilla kokemusta siitä tarkistetaanko mitään, kun laivasta poistutaan ja mihin aikaan se tapahtuu? Viking Line. Yhdensuuntainen reittimatka tulisi siis huomattavasti kalliimmaksi kuin risteily.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta toisaalta ei kai kukaan kuvittele, että laiva odottaisi, jos risteilyllä oleva matkustaja ei ehtisikään ajoissa takaisin laivaan käytyään maissa. Taitaisi olla Tallinnan laivat melko pahasti aikatauluista jäljessä, jos tällaista noudatettaisiin!
Sain täältä jo vastauksenkin, mutta selitän nyt siis, kuinka ajattelin, että asia voisi toimia:
Mietin joutuisiko maihinnousun yhteydessä myös näyttämään lippua, jotta pääsee porteista läpi. Tällöin en varmaan Tallinnan päässä pääsisi portista, koska olen maksanut matkan Helsinki-Helsinki ilman maihinnousua välissä enkä siis Helsinki-Tallinna-Helsinki. Laivayhtiöllähän olisi toki oikeus tarkistaa lippuni ja evätä maihinnousu, koska en ole matkasta Tallinnaan maksanut vaan vain risteily-yöstä. Halusin siis tietää, jos tällainen mahdollinen este maihinnousulle muodostuu.
Esim. monissa maissa julkisessa liikenteessä piippaat itsesi portista sisään ja ulos, jottei kukaan osta 5km lippua, kun oikeasti matkustaa 10km.
Itse olen ollut siinä käsityksessä, että kyllä sillä ihan normaalillakin risteilylipulla saa käydä maissa. Ja moni käykin.
Vaikka risteilylippuun on erikseen kirjattu "ei maihinnousua"? Kyseessä siis Tallinnan miniristeily.
Siis jos olet menossa jollekin lilluntaristeilylle merelle, niin et pääse maihin vaikka haluaisitkin. Kaikki laivat eivät käy satamassa vaikka matka olisi nimetty Tallinnan-risteilyksi. Tai no ainahan voit uida loppumatkan...
Samassa laivassa kuule lillutaan ja mennään Tallinnaan (osa menee ja osa rilluttelee). Ei ole AP:n vika, ettet sinä tax-free-viinoiltasi ole huomannut laivan viettävän myös osan aikaa maissa. Kyllä se Tallinnaan menee, jos sanoo menevänsä, mutta osa maksaa matkasta ja osa yösijasta.
Kyllä ainakin ennen on onnistunut, olen useasti maksanut meno-paluu reittimatkan Tukholmaan kahdella risteilyvaparilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta toisaalta ei kai kukaan kuvittele, että laiva odottaisi, jos risteilyllä oleva matkustaja ei ehtisikään ajoissa takaisin laivaan käytyään maissa. Taitaisi olla Tallinnan laivat melko pahasti aikatauluista jäljessä, jos tällaista noudatettaisiin!
Sain täältä jo vastauksenkin, mutta selitän nyt siis, kuinka ajattelin, että asia voisi toimia:
Mietin joutuisiko maihinnousun yhteydessä myös näyttämään lippua, jotta pääsee porteista läpi. Tällöin en varmaan Tallinnan päässä pääsisi portista, koska olen maksanut matkan Helsinki-Helsinki ilman maihinnousua välissä enkä siis Helsinki-Tallinna-Helsinki. Laivayhtiöllähän olisi toki oikeus tarkistaa lippuni ja evätä maihinnousu, koska en ole matkasta Tallinnaan maksanut vaan vain risteily-yöstä. Halusin siis tietää, jos tällainen mahdollinen este maihinnousulle muodostuu.
Esim. monissa maissa julkisessa liikenteessä piippaat itsesi portista sisään ja ulos, jottei kukaan osta 5km lippua, kun oikeasti matkustaa 10km.
Itse olen ollut siinä käsityksessä, että kyllä sillä ihan normaalillakin risteilylipulla saa käydä maissa. Ja moni käykin.
Vaikka risteilylippuun on erikseen kirjattu "ei maihinnousua"? Kyseessä siis Tallinnan miniristeily.
Siis jos olet menossa jollekin lilluntaristeilylle merelle, niin et pääse maihin vaikka haluaisitkin. Kaikki laivat eivät käy satamassa vaikka matka olisi nimetty Tallinnan-risteilyksi. Tai no ainahan voit uida loppumatkan...
Mikä laiva ei käy Tallinnassa, jos sanoo menevänsä Tallinnaan? Kuinka hyvää bisnestä luulet Viking Linelle olevan, että risteilyä ei hyötykäytetä esim. myös tavarankuljetukseen vaan pelkkään rillutteluun. Muutenkin miehistöä tarvitaan hiukan eri määrä kannella laivan ollessa merellä vs. laiturissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä laiva ei käy Tallinnassa, jos sanoo menevänsä Tallinnaan? Kuinka hyvää bisnestä luulet Viking Linelle olevan, että risteilyä ei hyötykäytetä esim. myös tavarankuljetukseen vaan pelkkään rillutteluun. Muutenkin miehistöä tarvitaan hiukan eri määrä kannella laivan ollessa merellä vs. laiturissa.
Mennävuosina oli kyllä noita lilluntaristeilyjä, jolloin paatti ei ankkuroitunut satamaan vaan lillui koko risteilyn ajan Suomenlahdella. Silloin maihinnousu ei tosiaan onnistunut. Ehkä näiden risteilyjen suosio ei ollut riittävä ja lopetettiin. En kyllä muista mainostettiinko niitä Tallinnan- vai Itämeren risteilyinä. Varustamo säästi ainakin satamamaksuissa. Ja taxfree edellytykset tuli kuntoon, kun viivyttiin tarpeeksi pitkään pois Suomen aluevesiltä.
Varmistappa nyt asia, voi olla että laivasta ei pääse ulos ollenkaan mutta se ottaa kyytiläisiä tallinnasta takaisin helsinkiin. Eivät varmasti päästä sua sieltä vastavirtaan kulkemaan pois.
Itse olen käyttänyt menoa ja toisen reissun paluuta kun oli lennot tallinnasta. Valmismatkan järjestäjälle kerroin käyttäväni toisen reissun menon ja toisen paluun ja bussikyydit. Asia ok, laittoivat tietoihin etteivät odota minua. Oli halvempi ottaa 2xmenopaluu risteilijällä kuin lauttaylitysx2 eri päiville.
Onko nyt koronan jälkeen edelleen sama homma, että pääsee ongelmitta ulos eikä tarvitse leimata itseään ulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on jotenkin moraalitonta keplotella tuolla lailla. Eikö teistä?
Tämä on vuosikymmenien hyvä perinne :)
Ei keplottelua.Kyllä pitäisi tietää tekevänsä väärin, jos vielä erikseen on kielletty lipussa se maihinnousu. Samanlaisia vapaamatkustajia maailmansivu täynnä, mutta kyllä se harmittaa.
Sinua harmittaa se, ettet itse ole älynnyt tehdä noin :D.
Miten käytännöt nykyään? Onnistuuko mennä pelkällä risteilylipulla ja jäädä maihin? Miten Turku-Tukholma-reitti, siinä on aika lyhyt aika kun maihin edes pääsee. Täytyykö lippu leimata lähtiessä? Vai vain laivaan tullessa?