Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla henkivakuutusta?

Vierailija
01.07.2016 |

Jos on, niin miksi? Hinta, vakuutussumma yms. jos muistat.

Olen ajatellut että pitäisiköhän ottaa?

Olin onnellinen kun vanhemmillani oli/on henkivakuutukset. Ei tullut ongelmia perintöveron kanssa, kun vakuutusrahoilla pystyi sen maksamaan toisen vanhemman kuollessa. Ei tarvinnut myydä perintömökkiä ja leski asuu rauhallisin mielin kodissaan.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Miksi maksaisin vakuutusmaksua, josta en itse hyödy?

Vierailija
2/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on puolison kanssa yhteinen. Eli olemme toistemme edunsaajia 100 000 eurosta - epäreilua tosin on se, että summa pienenee koko aja, mitä vanhemmaksi elää. 65-v ei saa enää paljoakaan.

Kuukaudessa tämä maksaa 48 e.

Syynä se, että olemme uusioperhe ja meillä on avioehto. Kuolessani minun omaisuuteni menee ainoastaan lapsilleni. tämä vakuutus menee vain miehelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule hankkimaan lapsia, ei siis tarvetta.

Vierailija
4/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaista henkivakuutusta. Tapaturmavakuutuksessa on joku kertakorvaussumma tapaturmaisen kuoleman varalta, en muista, olisiko jotain 20 000, kyllä sillä hautajaiset saa järjestettyä. Enkä muista hintaakaan, jotain vähän vajaa 400 euroa vuodessa on yhdessä kotivakuutuksen kanssa. Ei ole lapsia, eikä siis henkilöitä, joiden elatuksesta pitäisi kantaa huolta. Voi olla, että jos lapsia olisi, niin harkitsisin varsinaista henkivakuutusta.

Vierailija
5/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on, vaikka mulla ei ole lapsia. Olen ajatellut, että niillä henkivakuutustahoilla saa mut sitten kuopattua ja vähän vaivan palkkaa esim. pakollisen perunkirjoituksen järjestämisestä mahdollisesti.

.

Kuolleella vanhemmallani oli säästöhenkivakuutus pankista. Tosi fiksu keino siirtää perintöä, josta ei mene veroja. Ilmeisesti myös verotukseltaan kannattava sijoitusmuoto, jonka tuotot voi käyttää myös itse elinaikana.

Vierailija
6/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen kanssa yhteinen tai siis, että olemme toistemme edunsaajia. Näin siksi, että kuollessani puoliso ei tietenkään peri vaan lapset. Näin varmistamme, ettei toinen puoliso jää taloudellisesti hankalaan asemaan asuntolainan yms. kanssa. Muistelen, että korvaussummaassa lähdettiin noin 130 000 eurosta, mutta kuten joku muukin vastaaja totesi, summahan pienenee ikääntyessä. Maksua en muista, Lähi-Tapiolasta on vakuutus.

Vierailija
7/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, summa vähän yli puolet asuntolainasta ja edunsaajana vaimo. Ei lähde perheeltä talo jos mä kuolen johonkin tapaturmaan tms.

Vierailija
8/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Myös sairauskuluvakuutus.

Enemmän maksaa kuin auton ym vakuutukset.

Vierailija
9/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, summa vähän yli puolet asuntolainasta ja edunsaajana vaimo. Ei lähde perheeltä talo jos mä kuolen johonkin tapaturmaan tms.

Sama homma, mutta vakuutus kattaa lähes koko asuntolainan.

Vierailija
10/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolleella vanhemmallani oli säästöhenkivakuutus pankista. Tosi fiksu keino siirtää perintöä, josta ei mene veroja. Ilmeisesti myös verotukseltaan kannattava sijoitusmuoto, jonka tuotot voi käyttää myös itse elinaikana.

En ole koskaan tajunnut tätä. Ja miten ei mene muka veroa? Olisi kiva jos joku kertoisi ymmärrettävästi.

Vierailija
11/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaimoa tai lapsia, niin miksi olisi?

Ikisinkkumies

Vierailija
12/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tajunnut tätä. Ja miten ei mene muka veroa? Olisi kiva jos joku kertoisi ymmärrettävästi.

Siitä ei maksetata veroja.

Se on veroton.

Tax Free.

Vakuutuksesta maksettavasta vakuutuskorvauksesta ei noissa tapauksissa mene veroa.

Tulikos nyt selväksi.

Vierailija
13/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on veroton.

Tax Free.

Vakuutuksesta maksettavasta vakuutuskorvauksesta ei noissa tapauksissa mene veroa.

Tulikos nyt selväksi.

Sitten verottaja jymäytti minua. Maksoin veroa kuolleen äitini säästöhenkuvakuutuksesta. 30 000 oli muistaakseni verotonta, sitten meni veroa.

Vierailija
14/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin hankkia jos ostan kumppanini kanssa yhteisen asunnon. Idea meillä olisi, että jos toinen kuolee ennen, kun laina on maksettu voi henkivakuutuksella maksaa toisen puolikkaan pois.

Vierailija
15/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on veroton.

Tax Free.

Tulikos nyt selväksi.

No höpsis :D Tuottoa verotetaan ihan normaalisti pääomatulona ja muusta osasta menee lahjavero, jos edunsaaja on lähiomainen. Ja jos ei ole lähiomainen, niin koko potista pääomavero.

Veroetu kohdistuu sille vakuutuksen ottajalle, hän ei joudu maksamaan varainsiirtoveroa eikä veroa tuotosta, ellei itse nosta säästöjä.

Vierailija
16/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asuntolainassa vakuutus, jossa puolison kuolessa häviää lainasta puolet. Miehellä on lisäksi työpaikan kautta henkivakuutus, joka ei ole kovin iso mutta kattaa kyllä hautajaiskulut. Tällä hetkellä on vielä voimassa myös minulle kaupungin työntekijänä hautausavustus, josta maksetaan hautajaiset. Luultavasti nuo poistuvat kyllä ennen kuin meistä aika jättää. Muutoin ei ole mitään henkivakuutusta. Pohdin sellaisen ottamista kyllä joskus, mutta kun ymmärsin, että  vakuutussumma pienenee koko ajan eikä siitä sitten vanhana enää saa juuri mitään, ajattelin, että on parempi laittaa vaikka satanen kuussa säästöön vanhuuden varalle.

Vierailija
17/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on veroton.

Tax Free.

Tulikos nyt selväksi.

No höpsis :D Tuottoa verotetaan ihan normaalisti pääomatulona ja muusta osasta menee lahjavero, jos edunsaaja on lähiomainen. Ja jos ei ole lähiomainen, niin koko potista pääomavero.

Veroetu kohdistuu sille vakuutuksen ottajalle, hän ei joudu maksamaan varainsiirtoveroa eikä veroa tuotosta, ellei itse nosta säästöjä.

Ei mene mitään veroa siitä itse vakuutusmaksusta tiettyyn summaan asti. Jos otat 10 säästöhenkivakuutusta, voit jättää verottomasti satojen tuhansien perinnön. Normaalisti kun perintöveroa maksetaan esim. lasten kohdalla jo 20 000 € ylittyessä.

Vierailija
18/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enää, oli kyllä aiemmin kun oli asuntolainaa. Meillä on velaton talo puoliksi, lisäksi mulla on perintöä yhden talon arvosta (kohta se on keskustakaksio). Eli kakkosasunto realisoimalla mies ja lapsi saa perintöverot hoidettua tai jos mies kuolee niin se kakkosasunto menee tarvittaessa lihoiksi silloinkin.

Oletus on, että leski jatkaa työelämässä, kummankin palkka riittää yksinään pakollisiin kuluihin ja tokihan kulut pienenvät kun ei toista autoa eikä kolmatta syöjää ole.

Meillä oli viimeisenä vakuutusvuonna pariturva ja molemmilla työkyvyttömyysvakuutus. korvaussumma 50000 (puoli alkuperäistä  lainaa) ja vuosimaksu 10 vuoden aikana nousi kolmesta sadasta kuuteen sataan euroon.

Vierailija
19/19 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on, niin miksi? Hinta, vakuutussumma yms. jos muistat.

Olen ajatellut että pitäisiköhän ottaa?

Olin onnellinen kun vanhemmillani oli/on henkivakuutukset. Ei tullut ongelmia perintöveron kanssa, kun vakuutusrahoilla pystyi sen maksamaan toisen vanhemman kuollessa. Ei tarvinnut myydä perintömökkiä ja leski asuu rauhallisin mielin kodissaan.

Minun henkivakuutukseni piti sanoa irti jotta saimme rakennettua talomme valmiiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä