Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edessä neuvottelu elatusmaksuista

Vierailija
01.07.2016 |

Hei, Pyytäisin neuvojanne miten toimia tällaisessa tilanteessa.
Eli olen eronnut lapsen isästä 4 vuotta sitten ja se jälkeen isä ei ole maksanut lapsesta elatusta, koska on ollut opiskelija/työtön kokoajan (omien sanojensa mukaan). Olen ajatellut että ehkä hän menee jossain vaiheessa töihin ja olen melko varma että se on edessä nyt kun lapsen isän koulu päättyi keväällä. Asuu äitinsä luona, eli elinkustannukset ovat olemattomat.

Lastenvalvoja on laskenut että isän kuuluisi maksaa lapsesta 341 euroa kuukaudessa. Tähän asti olen siis pärjännyt Kelan maksamalla 155 eurolla.
Olen varma että vaikka isä menisi töihin syksyllä, hän yrittää jotenkin kieroilla itsensä irti elareista. En ole nostanut tähän mennessä asiasta haloota vaikka tiedän että isä käy jossain pakostakin töissä (ajaa uudella autolla, matkustelee monta kertaa vuodessa: Lähetti mm. ranskanrivieralta valokuvia minulle tekstillä "vituttaako kun sulla ei tuu olemaan koskaan varaa matkustella näin" - ei vituta, meille riittäää kesälomamatkaksi ruotsinristeily lapsen kanssa ihan kivasti). Mutta nyt katkesi kamelinselkä, kun isä alkoi esittää vaatimuksia että minun on ostettava isän luokse lapselle täydellinen vaatevarasto ja maksaa hänelle 40/ e viikonloppu "lapsen kuluja". Lapsi siis käy siellä joka toinen viikonloppu, tänä kesänä ei lomalla lainkaan.
Tuo isän vapautus elatusmaksuista on ollut aina vuoden kerrallaan. Nyt edessä uusiminen syksyllä. Miten valmistautua tähän jotta isä ei mitenkään pääsisi luikertelemaan vastuustaan? Pärjään tuolla 150 eurolla / kk, mutta minusta on väärin että Kela maksaa sen eikä isä, jos isällä siihen olisi varaa. Selitän varmaan väsyneenä tämän huonosti, mutta kaipaan siis neuvoja lastenvalvojan tapaamiseen jossa elareista sovitaan. Isä luulee pääsevänsä taas kuin koira veräjästä, enkä ihmettele vaikka esittäisi väärennettyjä lippulappusia tuolla lastenvalvojalla (mm. että asuu vuokralla jossain ja menee vuokraan rahaa, vaikka asuu äidillään 100% varmuudella).
En ole rahan ahne, mutta rajansa kaikella. Oln elättänyt lapsen yksin ja tinkinyt todella paljon lähes kaikesta itseeni liittyvästä jotta saan lapselle hyvän elintason. Enkä valita, näin sen kuuluukin mennä, että lapsi tulee ekana mutta nyt alkaa riittä miehen luistelu taluodellisesta vastuusta.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, kaikki yksityiskoulut eivät edes peri mitään lukukausimaksuja, toki ap on juuri laittanut lapsensa siihen kouluun, joka on stadin kallein? :)

Vierailija
22/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa mies tehdä duunia mikä ei kestä päivänvaloa. Hakases itse huvikseen hänen verotiedot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan tulostaisin kuvat ja viestit lapsenvalvojalle, sinähän äijä hehkuttanut omia menojaan..

Vierailija
24/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT, kaikki yksityiskoulut eivät edes peri mitään lukukausimaksuja, toki ap on juuri laittanut lapsensa siihen kouluun, joka on stadin kallein? :)

Ei todellakaan ole stadin kallein (tai mistä tiedän, kun ei muiden koulujen lukukausimaksuihin perehtyminen ole kiinnostanut). Eikä koulumaksu ole todellakaa päätähuimaava, kun jakaa 12 kuukaudelle lukukausimaksut niin vajaa 100 e kk tulee kulua.

Nyt on aika lastenvalvojalle varattu ja katsotaan miten käy.

Sille vastaajalle joka oli huolissaan lapsen ja isän suhteeesta voin kertoa sen, että saan lahjoa ja maanitella jo nyt lasta menemään isälleen koska ei halua mennä sinne. Minun puolesta lapsi voisi olla kanssani kokoajan, mutta tapaamiset nyt vaan menee niin että hänellä on OIKEUS tavata lastaan jokatoinen viikonloppu, eikä häntä paljon kiinnosta haluaako lapsi mennä isälleen (eli mummolaan, jossa isä häipyy pe iltana ja jättää lapsen isoäidin huostaan joka on kunnollinen ihminen mutta joka ei todellakaan jaksaisi hoitaa lasta joka toinen viikonloppu ja keksiä vilkkaalle tytölle tekemistä. Lapsella jo kavereita jne joita kaipaa eikä joka toinen viikonloppu isoäidin kanssa kahdestaan ilman ystäviä tai aktiviteetteja lapsen sanojen mukaan kiinnosta. Lapsi ei ole 12-vuotias vielä joten käsittääkseni se ei ole lapsen tahdosta kiinni haluaako mennä isälle vai ei.

Kun tapasin miehen, hän oli työssäkäyvä ja hänellä oli päämääriä. Eroon johti miehen lisääntynyt alkoholinkäyttö ja vieraissajuokseminen ja eron jälkeen mies heittäytyi täysin yhteiskunnan elätiksi eikä ole moneen vuoteen asunut omillaan, välillä jonkun naisen nurkissa  mutta useimmiten äitinsä kanssa. Mies siis kokee olevansa uhri kun rikoin perheen ottamalla eron (hänen toiminnassaan ei mitään vikaa).

No, vastaukseni lähti vähän sivuraiteille :P

AP

Vierailija
25/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole stadin kallein (tai mistä tiedän, kun ei muiden koulujen lukukausimaksuihin perehtyminen ole kiinnostanut). Eikä koulumaksu ole todellakaa päätähuimaava, kun jakaa 12 kuukaudelle lukukausimaksut niin vajaa 100 e kk tulee kulua.

Sille vastaajalle joka oli huolissaan lapsen ja isän suhteeesta voin kertoa sen, että saan lahjoa ja maanitella jo nyt lasta menemään isälleen koska ei halua mennä sinne. Minun puolesta lapsi voisi olla kanssani kokoajan, mutta tapaamiset nyt vaan menee niin että hänellä on OIKEUS tavata lastaan jokatoinen viikonloppu, eikä häntä paljon kiinnosta haluaako lapsi mennä isälleen (eli mummolaan, jossa isä häipyy pe iltana ja jättää lapsen isoäidin huostaan joka on kunnollinen ihminen mutta joka ei todellakaan jaksaisi hoitaa lasta joka toinen viikonloppu ja keksiä vilkkaalle tytölle tekemistä. Lapsella jo kavereita jne joita kaipaa eikä joka toinen viikonloppu isoäidin kanssa kahdestaan ilman ystäviä tai aktiviteetteja lapsen sanojen mukaan kiinnosta. Lapsi ei ole 12-vuotias vielä joten käsittääkseni se ei ole lapsen tahdosta kiinni haluaako mennä isälle vai ei.

Kun tapasin miehen, hän oli työssäkäyvä ja hänellä oli päämääriä. Eroon johti miehen lisääntynyt alkoholinkäyttö ja vieraissajuokseminen ja eron jälkeen mies heittäytyi täysin yhteiskunnan elätiksi eikä ole moneen vuoteen asunut omillaan, välillä jonkun naisen nurkissa  mutta useimmiten äitinsä kanssa. Mies siis kokee olevansa uhri kun rikoin perheen ottamalla eron (hänen toiminnassaan ei mitään vikaa).

AP

Voi lapsi kulta miten sinä voit olla noin pihalla näistä asioista ja lapsesi oikeuksista? Kirjoitat elämänkerrassasi itsestäsi sankarin ja isästä kaiken syypään teidän ongelmiin. Vähän kun ottaisit asiosita selvää ongelmat olisi ihan korjattavissa ja voisit keskittyä arkeen iloineen ja suruineen. 

Vierailija
26/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin Kela perii kyllä isältä maksut vaikka ulosoton kautta, mikäli ex.miehelläsi todellisuudessa on tuloja. Tuntuu kyllä erikoiselta jos isän osuudeksi saadaan pitkäkti yli 300, jos kerta sinunkin elatuskykysi on hyvä... että lapsen todelliset kulut netto 800e/kk.. mainitaan vielä, että tapaamisoikeus on käsitykseni mukaan LAPSEN ei etävanhemman...

Vierailija
27/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Kai sinä tiedät, että juridisesti on ainostaan säädetty isän velvollisuus maksaa elatusmaksua? Kaikki muu ylimääräinen on lain vastaista ja mikään laki ei veloita lasta tapaamaan isäänsä vastoin tahtoaa. Tapaamissopimuksessa on kyse lapsen oikeudesta tavata vanhempaansa, ei isän oikeuksista.  Mikään laki ei VELVOITA osapuolia (huom. osapuolia) sopimusta noudattamaan, vaan kyse on vapaaehtoisuudesta joka on kirjattu paperille. Ei niitä lapsia noudeta tapaamiseen väkisin ja  tilanteen järkyttävyys olisi täysin lapsen edun vastaista ja sakkojakin on vain muutamia  tapauksia vuodessa ja rahalla niistä selviää. 

Vierailija
28/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista miten lapset on vanhempien valllankäytön välikappaileita, joiden avulla silkasta periaatteesta voi tehdä kiusaaa. Onhan se epäreilua, että vastuu jää vain toiselle mutta vanhemmuus on aina henkilökohtaisen arvovalinta ja sitä ennustettavuutta kun ei ole niistä valinnoistaan voi joutua vastuuseen yksin. Näissä asioissa pitäisikin aina katsoa asioita lapsen silmin. Itse päästään eroon alkoholistissa, väkivallasta, jne, mutta lapsen altisetaan edelleen näille asiolle periaatteesta, ettei toinen vaan pääse helpolla. Elämä ei vaan ole oppikirjoista opittaa suoritusta, jossa kaikki menee aina tismalleen oikein niin kuin niissä sanotaan. 

Asetu sen lapsen asemaan miltä sinusta tuntuisi mennä vastoin tahtoa johonkin.

Vierailija
29/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran pärjäät, niin miksi lähteä taistoon? Keskity vaan siihen lapseen ja unohda mies. Näin tein itse ja olen saanu mielenrauhan ja olen hyvinkin onnellinen.

Vierailija
30/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki itse dokumentti isän verotiedoista ja näytä lastenvalvojalle myös nuo kehuviestit Rivieralta. Tyhmempikin lastenvalvoja ymmärtää, että jokin ei täsmää, nimittäin tulot ja elämäntyyli.

Vierailija
31/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hassua että periaatteesta haluat miehenkin tinkivän elintasostaan jotta lapsi saa parempaa kuin valtasuomen lapset.

Onko lapsen isäkin halunnut että lapsi käy eliittikoulua? Onko lapsen isällekin tärkeää että lapsi asuu ylihintaisessa asunnossa keskustassa? Onko lapsen isäkin sitä mieltä että on täysin perusteltua että lapsi saa parempaa opetusta, vai riittäisikö tavallinen peruskoulu joita suurin osa kansan lapsista käy.

Jos nämä snobahtavat ekstrakulut ovat vain sinun vaatimuksestasi, niin minun maalaisjärkeni sanoo että kustanna sitten itse ne. Vaikka lapsesi olisi erityislapsi, niin kunnalliset koulutkin tarjoavat paljon apuja ja erityiskoulun käyminen on täysin ilmaista.

Vierailija
32/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohiksena ja lähivanhempana.

Mun lukeman mukaan, lapsen kuluihin lasketaan sellainen elämäntyyli (harrastukset jne.) mitkä on yhdessä aikanaan päätetty. Eli toinen vanhempi ei sitten voi alkaa kalliisiin ratsastuksiin ja vaatia niihin rahaa etältä. Mutta jos ne on aloitettu yhteisestä sopimuksesta niin sitten voi.

Vierailija
33/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas aloite jossa ap ja lapsi pärjäisi ihan hyvin, jos ei sen eksän tekemiset jurppisi niin paljon. Päästäkää irti niistä eksistänne.

Vierailija
34/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteet on ihan ok ja isän "tekoa" ei voi mitenkään puolustaa, mutta asioissa on aina se mutta. Tässä asiassa se on isän ja lapsen suhde. Jos tämä suhde on kunnossa niin pitkä ja kallis oikeus prosessi voi tulehduttaa teidän välit lopullisesti ja tämä johtaa selän kääntämiseen lapselle. Onko ne muutamat eurot sitten sen arvoisia, että isä lapsi suhde kärsii?

Ei suhde lapseen voi olla kunnossa, jos "muutaman euron" takia katkaisee välit lapseen. Sinun periaatteellasi jokaisen pitää ottaa kaikki p*ska niskaan vaan siksi, että toinen voi luistaa vastuustaan kostamatta sitä muille.

Vierailija
35/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas aloite jossa ap ja lapsi pärjäisi ihan hyvin, jos ei sen eksän tekemiset jurppisi niin paljon. Päästäkää irti niistä eksistänne.

Eipä tuo ap:n eksäkään näy päässeen eksästään irti.

Vierailija
36/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki itse dokumentti isän verotiedoista ja näytä lastenvalvojalle myös nuo kehuviestit Rivieralta. Tyhmempikin lastenvalvoja ymmärtää, että jokin ei täsmää, nimittäin tulot ja elämäntyyli.

Ymmärtää, ymmärtää, mutta mitä hän voi tehdä?! Ei hänellä ei ole mitään laillisia oikeuksia tälläiseen puuttua. Hän voi vaan lyödä summat laskimeen ja se siitä, jos isukki ei nimeä paperiin vedä.

Vierailija
37/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo ap:n eksäkään näy päässeen eksästään irti.

Miten niin?! Hänkö tässä on asiaan lapsenvalvojalle ja oikeuteen viemässä? 

Vierailija
38/39 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteet on ihan ok ja isän "tekoa" ei voi mitenkään puolustaa, mutta asioissa on aina se mutta. Tässä asiassa se on isän ja lapsen suhde. Jos tämä suhde on kunnossa niin pitkä ja kallis oikeus prosessi voi tulehduttaa teidän välit lopullisesti ja tämä johtaa selän kääntämiseen lapselle. Onko ne muutamat eurot sitten sen arvoisia, että isä lapsi suhde kärsii?

Ei suhde lapseen voi olla kunnossa, jos "muutaman euron" takia katkaisee välit lapseen. Sinun periaatteellasi jokaisen pitää ottaa kaikki p*ska niskaan vaan siksi, että toinen voi luistaa vastuustaan kostamatta sitä muille.

Aikoinaan kun itse erosin niin tosiaan totesin mitä paskalla kun ei ole peltoakaan. En ole muuten lasteni isää nähnyt sen päivän jälkeen, kun yhteisestä asunnosta pois muutin. Ihan itse hän itsensä ulkoisti perheestä. Ei lapsetkaan osannut kaivata poissaolevaan kun ei siitä olla numeroa tehty. Eipä ole tarvinnut tapella tapamisista, eikä rahasta. 

yh since -98

Vierailija
39/39 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuteen. Ensiksi on sovittelu. Tulojen mukaan elatus tulee. 150 eu on hävyttömän vähän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän