Mitä syötätte 4kk vauvoille illall, jotta ne nukkuu hyvin?
Maito ei enää riitä (120 ml) juo illalla (äidinmaitoa ja korviketta-ei vaikuta kumpikaan). Herää 2-4 h välein tankkaamaan lisää ruokaa. Olisiko banaani hyvä lisä? Miten teillä muilla?
Kommentit (31)
Banaani siältää paljon energiaa, joten sitä pitää kokeilla illalla. Sitä on maisteltu nyt päivisin muutenkin.
Ja pikkuhiljaa alat jättämään vaikka joka toisen pumppauksen väliin.
Mulla oli ihan sama ongelma maidon tulon kanssa, tosin ilman pumppauksiakin. Sänky ihan märkänä maidosta joka yö ensimmäiset kolme kk.
mikään muu kuin kiinteiden aloitus ja se että poika sai illalla syödä itsensä täyteen kunnon sapuskaa. Poika söi päivässä jopa 4-5 purkkia pilttimössöjä. Puuro on paras täyttäjä.
Minusta ei ole normaalia herätä 2-4 krt yössä, olenpa sitten outo.
Meillä kyseessä oli täysin korvikeruokittu vauva alusta asti, lääkitykseni takia.
Se juuri lisää sitä maidontuotantoa, olen kokenut vastaavan asian.
Olet outo.
Vierailija:
Minusta ei ole normaalia herätä 2-4 krt yössä, olenpa sitten outo.
Meillä kyseessä oli täysin korvikeruokittu vauva alusta asti, lääkitykseni takia.
on kai sitten epänormaali. On nukkunut yönsä alkaen 2 kk, jolloin aloitimme kiinteiden maistelun. Ap:lle, velli ei ole paljoa tuhdimpaa kuin maito.
On normaalia, että lapsi nukkuu heräämättä, MUTTA myös SE on normaalia että EI NUKU. Ja miten joku voi ajatella, että korvike olisi parempaa tai tuhdimpaa kun ämmä!
Kyllä eka vuosi on yleensä haipakkaa, eiköä se tosiaan ole aina nälkä mihin vauvat herää. Sitten voi tulla hampaita jne, tissi lohduttaa ja kipujakin voi olla. Sitten aletaan liikkumaan ja treenataan yölläkin :)
Ei kaikki tietenkään, mutta kannataa olla kärsivällinen. Ei pelkkä ruoka ole aina oikotie onneen.
Miksi muuten haluat, että vauva nukkuu koko yön, jos kuitenkin heräät pumppailemaan 3 tunnin välein? Eikö se ole helpompi antaa suoraan vauvalle esim. makuulla kuin pumppailla väsyneenä pystyssä?
Ymmärrän täysin ap:n väsymyksen, itsekin poikki kun päivisin olen 3 ja 5 vuotiaiden kanssa, ja 6-viikkoinen valvottaa samaa tahtia kuin ap:lla.
Käsittämätöntä epäsolidaarista palstakäytöstä, että ap:ta haukutaan teknomammaksi, kun kertoo olevansa väsynyt tällä nukkumistahdilla. Tottakai on väsynyt, miehennekin olisivat, ja hormoneista viis. Äiti päättää itse jatkaako pätkänukkumista, vai _yrittääkö_ edes saada vähän enemmän lepoa.
Itse taas säälin äitejä jotka imettävät kuivista rinnoistaan joka toinen tunti, ja uskovat sillä uhrautumisellaan olevansa parempia äitejä kuin muut. Jos kaikki eivät tule yhtä helposti raskaaksi, niin miksi sitten uskotellaan että kaikilta äideiltä tulee samalla tavalla maitoa? Yksilöllistä tämä on.
Minä en voi nukkua päiväunia, mitä isommat lapset silloin tekisivät? Lisäksi haluan olla myös läsnä isommille lapsille, enkä vaan " säilyttää" heitä neljän seinän sisällä sillä välin kun laahustan väsymyksestä tokkuraisena ympäri kotia. Näinollen jos oma vauva ei ala itsestään nukkumaan pidempiä rupeamia parin kk:n sisällä, aion antaa hänelle lisäruokaa siten, ettei ainakaan nälästä heräile.
AP:lle ehdottaisin rypsiöljyn lisäämistä maitoon, voihan neuvolankin mielipidettä kysyä. Sisareni toinen kaksonen oli Jorvissa letkuruokinnassa tovin synnytyksen jälkeen, ja sh:t antoivat siellä mm. rypsiöljyä ruiskusta suoraan suuhun energiansaannin turvaamiseksi.
Ainoa keino on vauvan vaippa, joka painaa aamulla 10kg (no ainakin :)) Mutta tosin maitoa tulee suikuamalla, joten pullolla pitää vauvalle antaa. Yhdellä tutulla on sama ongelma samanikäisen kanssa. Surkeaa!