Naapurini tekee minut hulluksi
Muutin juuri uuteen asuntoon, joka sijaitsee ei-niin-hyvällä alueella. Tiedostan kyllä, että paremmalla alueella saattaisi olla rauhallisempaa, mutta rahani ei juuri nyt riitä kalliimpaan vuokraan. Olen kyllä ihan töissä käyvä ihminen, jos sillä nyt on mitään merkitystä.
Naapurissani asuu suuri perhe. Useampi aikuinen ja aivan älytön määrä lapsia. Äsken alkoi taas se järjetön meteli, jota on jatkunut jo useampi kuukausi. Lapset huutavat, kiljuvat, juoksevat rappukäytävässä, hakkaavat seiniä ja pattereita ja heittelevät tavaroita aiheuttaen kamalaa pauketta ja meteliä. Asunnostakin kuuluu huutoa ja todella kovaäänistä puhetta. Tätä jatkuu aamusta iltaan. Viimein minulla meni hermot ja ajattelin mennä ystävällisesti sanomaan, että pitäisivät pienempää ääntä.
Rapussa oli hiljaista, lapset olivat ilmeisesti juosseet ulos. Asunnon ovi oli täysin auki ja koputtelen oveen ja huhuilen, mutta asunnossa ei ollut ketään. Ainoastaan tv, joka oli täysillä. En tiedä, oliko tämä vähän törkeästi tehty, mutta menin vain asuntoon ja laitoin tv:n kiinni. Samalla näin, että asunnossa oli tässä yhdessä huoneessa vähintään kymmenen nukkumapaikkaa. Sänkyjä ja patjoja.
Tullessani takaisin asunnosta, jono lapsia tuli sisälle ulkoa ja huomautin heille, että voisivat olla vähän hiljempaa. Aikuisia ei näkynyt missään.
Tämä sai minut miettimään, että onko tämä ihan ok? Että noin paljon ihmisiä asuu noin pienessä asunnossa (kaksio, samanlainen kuin omani) ja että pienet lapset ovat ilman aikuisen valvontaa pidemmän aikaa? En yhtään ihmettelisi, vaikka joku ryöstäisi tämän perheen, koska ovi tosiaan oli aivan auki ja sinne oli vapaa pääsy kenelle tahansa.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Se menee näin päin kirjoitti:
Et voi tehdä lasuja kun rikoit lakia
Lasun voi tehdä nimettömänä.
Suomessa kenen tahansa elämästä voi tehdä helvettiä DDR:n siemenillä joita on vieläkin meidän ihanassa systeemissä.
Kunhan sopiva tantta löytyy niin voidaan vaikka valehdella että kotona on ongelmia ja vaikka päihdeongelma, koska äidin silmänaluset ovat tummat. Lapset eivät enää ole se päällimmäisin syy vaan tämän tanttan työ ja kenties työlisät ties mitkä ylityölisät mitä nämä valtion ja kunnan loiset hamuavat itselleen.
Sääli että hieno idea on pilattu molemmin puolisella korruptiolla. Ja viattomat perheet kärsivät näistä kuin epäonnen lottovoitoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kysyitkö lapsilta, missä vanhemmat ovat?
Todella ala-arvoisen huonosti laadittu provo. Mutta jatketaan kuitenkin....
En tiedä ymmärsivätkö lapset puhettani edes. Jatkoivat naureskelua ja kiljumista ja lähtivät karkuun, vaikka pysähdyin heidän kohdalleen.
Voin vain sanoa, että tämä ei ole provo, mutta tiedän kyllä tämän palstan käytännöt. Ihan tosi tarina. Teet itse päätöksesi, että uskotko vai et. En jaksa ainakaan alkaa väittelemään asiasta.
Työtön perheen isä tässä terve.
Jos olisit naapurini niin nappaisin lutkusta kiinni ja nostaisin seinään. Toisella kädellä kohottaisin nyrkin naaman eteen lataukseen.
Miksi tunkeudut toisten kotiin???
Yhdysvalloissa sellaisesta saa ampua toisen. Etkö jumalauta kunnioita toisten yksityisyyttä yhtään?
Minusta tuo on niin törkeää. PERKELE.
Voimakasta kieltä käytit mutta täys komppi.
Yksityisyys on ehkä kaikista pyhintä mitä perheessä voi olla. Ap teki todella rankan rikkeen.
Kenties tästä keskustelusta voi tehdä nettivinkin poliisille. Mielestäni tälläiset kotiin tunkeutumiset pitää saada kuriin. Auki oleva ovi ei ole syy mennä sisään yksityistiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään asutaan noin. Meidän kerrostalossa on neljä perhettä jotka asuvat kimppakämpässä. Lapsia on kaksiossa yhteensä 8 kpl. Jokainen vanhempi käy töissä 8e tuntipalkka hommissa vaikka heillä on koulutukset. Työvoimatoimisto kuulemma pistää karenssin päälle jos ei ota töitä vastaan.
Pelottaa jo omakin tilanne että milloin työttömyys iskee kohdalle ja pitää myydä se autokin. Autojakaan näillä perheillä ei enää ole. Kaikki ylimääräinen on myyty pois. Lähellä pk-seutua asun.
Vanhemmat saattavat olla lähi pubissa. Meillä on pubi "kerhotilojen" vieressä. Sinne voi jättää lapset kun menee juomaan olutta.
Kaljaa on kuitenkin varaa käydä juomassa...😄
Jos nyt tuosta tulisi sanomista, että AP kävi asunnossa, niin ei hätää. Syyhän oli se, että hän tarkisti, ettei siellä ole mikään hätänä. Olisi voinut olla vaikka sairaskohtaus ainoalla aikuisella tms.
MITÄ... järkytyin tuossa kohdassa, kun kerroit menneesi naapurin asuntoon sisään. Uskomatonta... Ja minä en koskaan mene suunniltani palstalla. Kenelle tulee pieneen mieleenkään kävellä sisälle vieraaseen asuntoon??
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä ap lakia rikkonut. Totta kai saa vilkaista sisälle, jos näkee oven retkottavan auki. Olisi saattanut unohtua ovi auki pidemmäksikin aikaa, vaikka kauppareissun ajaksi, ja on vain naapurin etu, että joku tarkistaa tilanteen ja soittaa perään tms.
Eri asia on varastaa, murtautua sisään tai penkoa toisen kotia. Mutta avoimesta ovesta saa kurkata sisään.
Ap KÄVELI sisään muina miehinä. Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Muutin juuri uuteen asuntoon, joka sijaitsee ei-niin-hyvällä alueella. Tiedostan kyllä, että paremmalla alueella saattaisi olla rauhallisempaa, mutta rahani ei juuri nyt riitä kalliimpaan vuokraan. Olen kyllä ihan töissä käyvä ihminen, jos sillä nyt on mitään merkitystä.
Naapurissani asuu suuri perhe. Useampi aikuinen ja aivan älytön määrä lapsia. Äsken alkoi taas se järjetön meteli, jota on jatkunut jo useampi kuukausi. Lapset huutavat, kiljuvat, juoksevat rappukäytävässä, hakkaavat seiniä ja pattereita ja heittelevät tavaroita aiheuttaen kamalaa pauketta ja meteliä. Asunnostakin kuuluu huutoa ja todella kovaäänistä puhetta. Tätä jatkuu aamusta iltaan. Viimein minulla meni hermot ja ajattelin mennä ystävällisesti sanomaan, että pitäisivät pienempää ääntä.
Rapussa oli hiljaista, lapset olivat ilmeisesti juosseet ulos. Asunnon ovi oli täysin auki ja koputtelen oveen ja huhuilen, mutta asunnossa ei ollut ketään. Ainoastaan tv, joka oli täysillä. En tiedä, oliko tämä vähän törkeästi tehty, mutta menin vain asuntoon ja laitoin tv:n kiinni. Samalla näin, että asunnossa oli tässä yhdessä huoneessa vähintään kymmenen nukkumapaikkaa. Sänkyjä ja patjoja.
Tullessani takaisin asunnosta, jono lapsia tuli sisälle ulkoa ja huomautin heille, että voisivat olla vähän hiljempaa. Aikuisia ei näkynyt missään.
Tämä sai minut miettimään, että onko tämä ihan ok? Että noin paljon ihmisiä asuu noin pienessä asunnossa (kaksio, samanlainen kuin omani) ja että pienet lapset ovat ilman aikuisen valvontaa pidemmän aikaa? En yhtään ihmettelisi, vaikka joku ryöstäisi tämän perheen, koska ovi tosiaan oli aivan auki ja sinne oli vapaa pääsy kenelle tahansa.
Teet lasun että lapset yksin
Kyllä itse hoitajana menen katsomaan asuntoon, jossa ovi auki. Siellähän voi olla ihminen joka esim. aivoinfarktin/sydänkohtauksen saaneena yms. makaa toimintakyvyttömänä lattialla, kykenemättä hälyttämään itse apua. Näitä tapaa paljon.
Minulla jäi kerran ovi auki, kun tulin baarista kotiin. Olin opiskelija silloin...
Naapuri herätti aamulla, seisoi sohvan vieressä. En ollut reagoinut ovikellon, koputukseen, jne. Koirakin vain heilutteli häntäänsä tutulle ihmiselle.
Olin KIITOLLINEN hänelle. Mitä tahansa olisi voinut olla tapahtunut.
Onko alueellanne asumineuvoja? Isännöitsijä/talotoimisto tai kunnan/kaupunginvirasto tietänee. Asumisneuvojat ovat tehtäväänsä koulutettuja, puolueettomia henkilöitä, jotka auttavat esim. juuri tällaisissa tilanteissa
Sekä lasten yksinjättämisen, että elinolosuhteitten takia lasu on aiheellinen!
Tee tosiaan myös valitus isännöutsijälle ja kerää naapureiden allekirjoituksia siihen. Uutta valitusta sitten perään, jos muutosta ei tapahdu. Lapset saavat vähän metelöidä, mutta kyllä hiljaisuus aikoina ja rappukäytävässä vanhempien pitää edes _yrittää_ puuttua meteliin.
Mä en hetkeekään miettinyt teenkö väärin, kun astuin avoimesta ovesta sisään vauvan rääkymisen kuullessani. Ei tullut edes mieleen soittaa poliisia paikalle, vauvan hätä oli tärkein asia sillä hetkellä. Joskus on pakko toimia välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet lasun että lapset yksin
Miksi helvetissä tuo aloitus piti kopioida? :DD
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse hoitajana menen katsomaan asuntoon, jossa ovi auki. Siellähän voi olla ihminen joka esim. aivoinfarktin/sydänkohtauksen saaneena yms. makaa toimintakyvyttömänä lattialla, kykenemättä hälyttämään itse apua. Näitä tapaa paljon.
No joo, mutta silti tuollainen reipas kävely toisen kotiin on kyllä hieman... vittu jos minun asunnostani kävelisi joku ulos kun tulen itse kotiin. Soittakoon poliisit tarkastamaan tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en hetkeekään miettinyt teenkö väärin, kun astuin avoimesta ovesta sisään vauvan rääkymisen kuullessani. Ei tullut edes mieleen soittaa poliisia paikalle, vauvan hätä oli tärkein asia sillä hetkellä. Joskus on pakko toimia välittömästi.
Sanoinko siitä vauvasta jotain? En.
Vierailija kirjoitti:
Minulla jäi kerran ovi auki, kun tulin baarista kotiin. Olin opiskelija silloin...
Naapuri herätti aamulla, seisoi sohvan vieressä. En ollut reagoinut ovikellon, koputukseen, jne. Koirakin vain heilutteli häntäänsä tutulle ihmiselle.Olin KIITOLLINEN hänelle. Mitä tahansa olisi voinut olla tapahtunut.
Kyllä täytyy ihmetellä missä huumeissa olet ollut, jos et oveakaan osannut sulkea. Usko pois, olen ollut helvetin perseet monta kertaa, mutta silti osaan sulkea oven ja huolehtia tavaroistani. En ole koskaan hukannut mitään kännissä enkä tehnyt mitään hullua tai vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki kertoo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä ap lakia rikkonut. Totta kai saa vilkaista sisälle, jos näkee oven retkottavan auki. Olisi saattanut unohtua ovi auki pidemmäksikin aikaa, vaikka kauppareissun ajaksi, ja on vain naapurin etu, että joku tarkistaa tilanteen ja soittaa perään tms.
Eri asia on varastaa, murtautua sisään tai penkoa toisen kotia. Mutta avoimesta ovesta saa kurkata sisään.
Ei pidä paikkaansa. Toisen haltioimaan tilaan ei saa mennä ikinä salaa, puhumattakaan että tunnustaa täällä menneensä tod sisään ja laittaa toisen laitetta kiinni! On muuten isokin rikos.
Onko tästä nyt aivan pakko alkaa väittelemään? Myönsin, että tein väärin, tiedän sen itsekin. Mutta se nyt ei ole pääasia. Pääasia mielestäni on se, että onko näillä lapsilla kaikki kunnossa ja turvallinen koti ja että onko minulla nyt vastuu tehdä asialle jotain. Ja se, että tuo älytön meteli saadaan loppumaan. Hiljenivät hetkeksi sen jälkeen. kun näkivät minut rapussa, mutta hetki sitten aloittivat uudestaan ja nyt taisivat löytää yleisestä saunastakin uuden leikkipaikan. -ap
No, oliko niillä lapsilla joku hätä? Ne vanhemmathan saatto olla ulkona ja olivat laittaneet lapset hakemaan sisältä jotain. Ei tossa sun viestissäs ollut mitään sellaista mikä osoittaisi lapsilla olevan joku hätä. Lapsethan oli iloisia ja leikkivät ihan normaalisti. Eikä Suomen laissa ole mitään pykälää siitä kuinka monta lasta tai aikuista saa yhdessä asunnossa asua. Ei siitä mitään lasua voi tehdä.
Nykyään ollaan heti tekemässä lasua ties mistä. Jos lapset on vähän kovaäänisempiä, lasu. Jos asunnossa asuu useampi lapsi, lasu. Vanhemmat ei ole koko aikaa näkyvissä, lasu. Ei ole ihme, että oikeille lasutapauksille ei ole aikaa kun pitää näitä iloisesti leikkiviä lapsia käydä tarkistamassa kun naapurit tekee kostoilmoituksia.
En yritä puolustella aloittajaa, mutta kyllä muuten on mitään pykälää. Ei esimerkiksi yksiössä saa asua lapsen kanssa, koska ihmisillä täytyy olla yksityisyyttä ja tilaa elää. Lukekaa vaikka eräästä Vilja Eerikasta, niissäkin lehtijutuissa mainittiin moneen kertaan, että isä oli lupaillut hankkivansa isomman asunnon, kun siitä oli tullut sanomista. Yksiössä kököttivät siis kolmistaan.
Kylläpä tykkään, kun porukka yrittää päteä näissä lakiasioissa xd kivaa aina oikoa milloin mitäkin bullshittiä.
No, oliko niillä lapsilla joku hätä? Ne vanhemmathan saatto olla ulkona ja olivat laittaneet lapset hakemaan sisältä jotain. Ei tossa sun viestissäs ollut mitään sellaista mikä osoittaisi lapsilla olevan joku hätä. Lapsethan oli iloisia ja leikkivät ihan normaalisti. Eikä Suomen laissa ole mitään pykälää siitä kuinka monta lasta tai aikuista saa yhdessä asunnossa asua. Ei siitä mitään lasua voi tehdä.
Nykyään ollaan heti tekemässä lasua ties mistä. Jos lapset on vähän kovaäänisempiä, lasu. Jos asunnossa asuu useampi lapsi, lasu. Vanhemmat ei ole koko aikaa näkyvissä, lasu. Ei ole ihme, että oikeille lasutapauksille ei ole aikaa kun pitää näitä iloisesti leikkiviä lapsia käydä tarkistamassa kun naapurit tekee kostoilmoituksia.