Miten te asutte ja miksi? Ja mitkä kustannukset?
Tuli yhdestä ketjusta mieleen, että miten ja missä muut asuvat ja mitkä kustannukset?
Tiedän, että kun kerron oman tilanteeni, niin tulee alapeukkuja ja "kermaperse" -kommentteja, vaikka en niin itse koekaan. Tiedän kyllä olevani hyvässä asemassa tämän asumisen suhteen. Todettakoon aluksi, että vanhemmat eivät ole köyhiä, mutta eivät mitään rikkaitakaan. Eläkkeellä olevia pohjoisessa asuvia ihmisiä, jotka tehneet töitä (äiti kirjanpitäjä, isä rakennusmestari). Äiti sai perintönä metsää Kittilän seutuvilta (en tiedä paljonko, en ole koskaan kysynyt, koska ei kuulu minulle), isä osti sisaruksensa ulos vanhempiensa kuolinpesästä ja nyt sillä myös metsää ja ns. isompi vapaa-ajan asunto (synnyinkoti maineen), jossa asuvat käytännössä kesäajan. Tämä siis taustaa....
Asun Helsingissä. Vallilassa oleva vuokra-asunto (650 E/kk) lähti alta, koska vuokranantaja tarvitsi itselleen. Siitä nyt noin 7 vuotta. Aloin etsimään uutta vuokra-asuntoa Helsingistä, koska en muuttaakaan voinut, sillä olin vasta perustanut oman yrityksen 3 v aikaisemmin. Asunnot oli huonossa kunnossa ja vuokrat oli noin 800 -1100 €/kk (yksiöt). Isä järkyttyi hinnoista, kun eihän ne pohjoisessa semmosia ole. Sanoi, että osta asunto ja hinta saa olla 100 000 - 120 000 euroa.
Löysin Hitas-asunnon Itä-Helsingistä, mistä tykkäsin kovasti (rauhallinen alue, oma sauna, 1. krs, joten pieni terassi). Hinta oli 110 000 euroa. Vanhemmat osti sen. Nyt asunut siinä 7 v. Asunto testamentattu mulle (tietenkin sisko saanut kompensaation perheensä asunnon remonttiin, jne.)
Eli johtuen tuosta edellä kerrotusta asuinmenot yv. 220 € + 100 €/kk siskolle korvausta. En ole vanhempien lompakkoa käyttävä, vaan tuo asunnonosto tuli täysin vanhemmilta, kun tajusivat vuokrahinnat. Olin tuossa vaiheessa etsinyt vuokra-asuntoa 3 kk. Toiset 3 kk asuin toimistolla odottaen, että asunto vapautuu. Kävin suihkussa toimiston lähellä olevassa kuntosalissa.
Helsingissäkin löytyy suht edullisia asuntoja, jos ei kammoksu esimerkiksi Itä-Helsinkiä. Ei aina tarvi asua ytimessä....
Kuten totesin, tiedän olevani etuoikeutetussa asemassa. Niin ja olen yksin asuva, pienyrittäjä ja 44 v.
´
K
Kommentit (22)
Omassa (pankin) kerrostalokolmiossa meren vieressä. Lainanlyhennyksiin menee 250e/kk ja yhtiövastikkeeseen 440e/kk.
Omakotitalossa Uudellamaalla, omistusasunto. Lapseton pariskunta. Asumiskulut (vesi, sähkö, jätemaksut jne.) koko vuodelle jyvitettynä n. 180 e kuussa + lainanlyhennys ja korot. Neliöitä n. 100 ja talon arvo liikkuu jossain 250 t. paikkeilla. Asumme juuri täällä, koska asuminen on halvempaa kuin Helsingissä, mutta on silti lyhyt matka työpaikoille ja muihin vapaa-ajan rientoihin pääkaupungissa.