Onko tässä kaikki mitä vastasyntynyt tarvitsee?
Olen hankkinut nämä ja nyt laskettu aika lähestyy, mietin puuttuukohan jotain oikeasti tärkeää.
Minulla on kotona:
vaippoja
2 tuttia
monta puklurättiä
sänky, siihen petivaatteet
vaunut
auton turvakaukalo
koliikkikiikku
sitteri
kylpyämpäri
vaatteita
Minulle olen ostanut liivinsuojuksia ja siteitä.
Pyyhkeitä, kynsisaksia (pieniä) meiltä löytyy muutenkin ja herkän ihon pesuainetta että en ole sellaisia erikseen vauvalle ostanut.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Koliikkikiikku on turha. Toivottavasti ei maksanut paljoa.
Kateus?
Sellaiseen on kiva laittaa vauva että saa kädet hetkeksi vapaaksi! Joskus on laitettava tiskit koneeseen, pedattava sänky, käytävä suihkussa, kammattava omat/muiden lasten hiukset, kaadettava kuumat makaronit kattilasta siivilään, vietävä roskat... Saa pari minuuttia edes kädet vapaaksi jos vauva kiikkuu hiljalleen tyytyväisenä. Ei se siihen kiinni kasva kun hetken pitää.
Itse samoja mietin kun kolmannen lapsen La 4.9.
Meillä valmiina: imetysliivejä joista parit reilummin, kestoliivinsuojia muutamat, nännivoide, imetyspaitoja ja tappaja, rintapumppu, pinnasänky+hoitoalusta, lakanat, peitto ja voltteja, pyyhkkeitä, muutama harsoa, vaunut, imetystyyny ja vaatteita sekä muutama tuttipullo.
Turvakaukalo ja vaipat ja puhdistuspyyhkeet hankittava. Ehkä tutti. Kahdelle ensimmäiselle otettu äitiyspakkaukset joten niistä jäljellä tarvittava ja muitakin mm. pyyhkeitä ja vaatteita jäänyt säästöön.
Ja tällä kertaa yritetty pärjätä vähillä hankinnoilla ja käytettynä suurin osa vaatteista hankittu :)
Suosittelen ostamaan myös pari froteesuojaa sänkyyn, sekä vauvan (jos nukkuu omassa) että aikuisten (rinnat voivat vuotaa maitoa ilman imetystäkin, ja etenkin jos vauva nukkuu vieressä). Vauvalta voi tulla ohikakkoja ja pukluja, on kiva kun vain petivaatteet sotkeentuu eikä patja - samaten omassa sängyssäni oli ihan hitti, koska maitoa tuli miten sattui ja se imetysmaito rupeaa nopeasti haisemaan ns. ummehtuneelta, ei tarvitse miettiä että patja sotkeentuu.
Ja nyt 2 vuotta myöhemmin froteesuojat palvelevat yhä hyvin, kun lapsi harjoittelee vaipatta oloa ja luonnollisestikin pissaa voi tulla vahingossa kesken unien, ei mene patjaan asti :)
Jos sulla on mies kotona, niin paljon ei tarvitse. Alkuun kaukalo että pääsee kotiin sairaalasta, ja sitten kotona vaan ihokontaktia ja tissiä. Tuttipulloa ei kannata ainakaan ekoina päivinä ottaa esille, että maito pääsee nousemaan. Itse hakisin kaupasta sitten tarvittaessa, ettei siihen sorru liian aikaisin "kun maitoa ei tule" (yleensä kyllä tulee, mutta vauva tarvitsee hyyyvin vähän, lisäksi maidon tulo viivästyy, jos heti alkuun pistetään tuttipullo suuhun). Itse antaisin pari viikkoa muutenkin ruiskulla, jos lisämaito olisi pakollinen.(mun esikoisella tehtiin näin, ja imetys meni tosi hyvin)
Ei koliikkikeinua tarvitse läheskään kaikki
Vastasyntynyt tarvitsee myös tissiä. Onhan tissi hankittu?
M
Kuinkas niin turha? Meillä ainakin ihan kaikkein tärkein tutin lisäksi, jotta sai nukkumaan.
Rintapumppu, jos maitoa tulee paljon
Perusvoidetta. Meillä vauvan peppu meni punaiseksi, kun kakkas joka vaipan ja aina pesin vedellä. (Vauva oli saanu virustartunnan sairaalassa) Terveydenhoitaja neuvoi pyyhkimään perusvoiteella pyllyn, eikä aina tarvinu vedellä läträtä ja punoitus parani.
xD