30+ Esikot viikko 9
Avaanpa uudelle viikolle pinon, kun kukaan ei ole vielä ehtinyt.
Kommentit (48)
Eilen oli hieno päivä: Kävimme tytön kanssa ensimmäistä kertaa kylässä (kun ei sitä sukua ole täällä, ovat kyläilyreissut jääneet vähiin; vieraat ovat tulleet meille) ja reissu sujui aika hyvin. Neito ei saanut pahempaa hepuliakaan, vaan istui tyytyväisenä kaverini vauvan sitterissä ja jaksoi hymyilläkin. Lisäksi vanhenin itse taas vuodella ja kotona oli herkkuja, ruusuja, kortteja sekä lahjakin :)
Illalla tyttö toki sai taas itkukohtauksen, mutta sekään ei kestänyt kuin alle tunnin!
Huomenna olemme lähdössä ristiäisreissulle Pohjois-Savoon. Ensi viikon tapaamisen suhteen sekä torstai että perjantai sopivat meille.
Nyt neiti kutsuu, pitää mennä!
Katja ja Joulutyttö
Nyt on elämä taas vähän rauhoittunut ja Roosa vetelee sikeitä neuvolakäynnin jälkeen. Painoa on nyt 8 viikon iässä 4800 g ja pituutta 55 cm, lääkärille piti taas esitellä keuhkojen hyvää toimintaa (taitaa Roosa perustaa Huutajat-kuoron naispuolisen vastineen -- olisko muita kiinnostuneita?!) kirkumalla oikein olan takaa vastalauseeksi kaiken maailman tutkimiselle. Minulla oli samalla jälkitarkastus, epparihaava oli parantunut siististi ja muutenkin kaikki ok.
Ehkäisystä oli puhetta, onko kokemuksia hormonikierukasta? Pillerit minulle huono vaihtoehto koska tuppaavat unohtumaan ottaa ajallaan.
Ensi viikon tapaamisesta, käykö kaikille parhaiten perjantai 10.3. Sanomatalossa joskus puolenpäivän maissa vai tavataanko vasta myöhemmin iltapäivällä?
Sonja ja Roosa
tuntuu olevan, ristiäisvalmisteluissa lienevät Katja ja Suiza mutta missäs kaikki muut?!
Frida: piti jo aikaisemmin kysymäni niistä bambuvaipoista joita käytät, tarkempaa infoa eli minkä merkkiset? Me ollaan vielä toistaiseksi ihan harsolinjalla, mutta mietin yöksi jotain imukykyisempää vaihtoehtoa jo nyt... Mites muuten on kestoilu sujunut?
Me lähdetään Roosan kanssa vielä Jumboon pyörimään - käydään vielä illalla kattomassa pinon tilanne.
Sonja ja Roosa
...kävisi tuo perjantai parhaiten.
j
..ja lähdetään käymään Pariisissa viikonloppuna. Lento lähtee 20 paikkeilla huomenna ja sunnuntaina pariisista samoihin aikoihin takaisi. vähän jänskättää et miten tytsy viihtyy koneessa. on nukuma-aika, mutta nukkuuko onkin toinen juttu.
viikonloppuja. pitää ryhtyä miettimään mitä pakkaa mukaan.
j
tyttö on tulllu niin nopeaksi ruokaillijaklsi etten tahdo ehtiä imetyksen aikana muuta kuin lukaista viestit. Lisäksi olen ottanut ohjelmaan päivittisen kävelylenkin meren rannalla heti aamutoimien jälkeen. Päätin että unrn lisäksi tärkeää jaksamiselle on ulkoilu raittiissa ilmassa ja fyysinen kunto - se eo k9ohoa jjos vaan kaiket päivät makaa sängyssäyrittäen saada unta. Minusta on vaikea nukkua päivällä nykyään, etenkin aamuisin. Tyttö valvoo edelleen ja alan olla ihan kuutamolla. Iltapäivällä ja alkuillasta uni maistuisi ja eilen sainkin nukuttua parin tunnin unet, mutta tänään tyttö ei meinaa nukahtaa kunnolla toisille päikkäreille. Lieneekö syynä viime öinen uusi huudatusmetodi. Klo 24 kun tyttö ei enää rauhoittunut kantoliinaan, syötin hänet ja sitten lopetin temppujen tekemisen. Makasin sängyllä tyynyjen varassa tyttö sylissä ja annoin huutaa. Hyssyttelin rauhallisesti ja puhelin raunoittavasti - kaksi tuntia kesti suoraa huutoa ja kolmelta kuukahdimme molemmat. Jee, oli se vähän lyhyempi rupeama sentään, kun meillä rupesi jo menemään kuuteen aamulla. Ai miten mies sai nukuttua? Alkunn kuulumma vähän häiritsi kun oli niin kova ääni tytllä mutta sitten veteli sikeitä ja kysyi aamulla menikö myöhään.... Vau.
Äh, jatkan kohta.
se omista kuulumisista.
Turpo-Urpo: bambuvaipan merkki on TotsBots, ne ovat Englannissa valmistettuja ja niitä myy ainakin MeAndMama. Hinta 16,90 muistaakseni eli ei ihan halpa mutta tykkään todella paljon. Toimii varmasti yövaippana ehkä lisäimun ja vaikka fleece-kuivaliinan kanssa. Meillä on yöllä kertikset koska öissä on muuntekin riittävästi haastetta tällä hekellä.
Nyt tuli iso kakka ja vaatimusta vaipanvaihtoon ilmassa....
ei tästä tule mitään enää. Marille pahoittelut äitisi ikävistä uutisista!
F & F 7 viikkoa ja risat
Meille kyllä sopii se perjantai ja joskus puolenpäivän kieppeillä olis ihan ok.
Kiitos kaikille osanotoista, mutta pieni korjaus, ei ole siis minun äitini joka sairastaa syöpää vaan mieheni äiti, eli anoppini. Mies on hyvin läheinen äitinsä kanssa joten tämä vaikuttaa häneen todella paljon ja sitä myötä tietysti meidän perheeseenkin.
Äst, en muista yhtään mitä olitte kirjotelleet joten lähempä vaihtamaan tytölle vaipan ja palailen taas!
T: Mari
Heippa,
Meillä mies on nyt työreissussa ja toinen yö vielä yksinään tytsyn kanssa edessä. Viime yö menikin yllättävän hyvin, joten toivoa elättelen, että menisi yhtä hyvin tämä tulevakin yö. Alkuilta, n. klo 16-21, on vaan aikamoista imuttelua ja käninää, joten se on kyllä aika rankkaa ilman miestä. Kirsikin sen joutui eilen kokemaan kun oltiin siellä kylässä. Kirsi, jos satut lukemaan, niin tiedoksi että tyttö kyllä sammahti onneksi sitten autoon. Olisikin ollut aika rankkaa ajella koko kotimatka huutava tytsy takapenkillä!
Kylläpä teillä Frida on rankkaa. Itsekin kun olen öiyä valvonut ja tytsyä kanniskellut, pukluja lattialta luuttuillut yms. niin voin kuvitella miltä tuntui huudattaa pientä kolmeen saakka. Siinä on omakin tippa herkästi linssissä! Olet ollut tosi urhea, kun sitä jaksoit!
Onkos Toukkis se teidän vauvauinti siellä Pikku Huopalahdessa? Vauvauinti Kultakalatko? Itseänikin tuo vauvauinti kiinnostaisi, saa nähdä onnistutaanko löytämään meille sopiva ajankohta ja paikka.
Nyt tytsy itkeskelee tuolla makuuhuoneessa, joten taitaa olla taas nälkä ja äitiä ikävä.
terv.
rouvaSukkula & astris 3vk+6pv
... kirjoittaa yhdellä kädellä kun tyttö on sylissä. Jäi aamulla nukkumaan siksi aikaa että sain aamukahvin juotua mutta heräsi heti kun olin saanut koneen auki. tietty. ;) Vähän vaikea päästä kirjoittelemaan kun tyttö vaatii hereillä ollessaan seuraa koko ajan ja sitten kun yöllä nukkuu niin yritän nukkua itsekin.
Nyt sain ängettyä neidin kantoliinaan, taitaa simahtaa. Kohta teen varmaan kantoliinansitomisen Suomen enkan, sitä yrittää suoriutua alta aikayksikön kun toinen huutaa vieressä. fridalla kuulostaa nuo yöt yhä hurjilta, otan jälleen osaa! Nyt kun kestät tämän ajan niin kestät aika paljon muutakin.
Jlle ja beibille turvallista ja hyvää Pariisin matkaa! Toiv. tyttö viihtyy koneessa!
Meillä on myös mies KOKO ensi viikon työreissulla Saksassa. :( Plääh. Päivisin sitä jaksaa yksinkin hirmu hyvin mutta illalla alkaa jo toivoa että joku muukin olisi viihdyttämässä typsyä hetken ja vaihtamassa parit vaipat.
Meidän tyttö jätti jo jäsenhakemuksen Roosan Huutajat-kuoroon. ;) Vai pitäiskö olla Neuvolahuutajat. Kertaakaan ei olla selvitty ulos neuvolasta ilman sydäntäsärkevää itkua. Joillekin tutkimuksille jaksetaan ihan naureskella mutta loppua kohti tulee turhautuminen. En halua edes ajatella mitä sitten tapahtuu kun rokotuksia pistetään.
-> :´O varmaan.
Jälkitarkastus onkin sitten maanantaina. Ahistus kun pitäisi ajatella sitä ehkäisyä, pillereitä en haluaisi enää syödä. En tiedä mitä tehdä.
Kävin muuten eilen hieronnassa, se oli ihanaa. Tai siinä kävikin sitten niin että hieroja sattui opiskelemaan osteopatiaa ja käsitteli enemmän noita niveliä ja nikamia. Lantiosta ja hartioista löytyi sellaisia todella kipeitä trigger-pisteitä, joita myös käsiteltiin. Lantio on varmaan kiputilassa vielä raskaudesta ja synnytyksestä ja hartiat tästä kanniskelusta, imetyksestä ja huonoista nukkuma-asennoista. Menen varmasti uudelleenkin, oli se niin rentouttavaa.
Oliveralle kiitokset lenkkiseurasta. :) Mennään pikapuoliin uudelleenkin, saisi vaan nuo ilmat lämmetä sen verran että viittis olla vähän pidempäänkin. Eilen oli hirmu raaka tuuli.
Anoppi tulee viikonlopuksi kylään joten en varmaan hirveästi ehdi tänne. Siispä hyvät viikonloput kaikille jo nyt!
susumi&vaavi 6vk 6pv
ps. haluisiko joku tulla siivoamaan meidän asunnon tuota anopin vierailua varten...? vapaaehtoisia...? anyone...? ;) täytynee heitellä roskat maton alle...
nyt iski unettomuus :-( tyttö vain vetelee sikeitä edelleen, itse heräsin 6.30. 6.30!!!! Pääsin yöunille taas vasta kolmen jälkeen. Nyt olisin saanut nukkua jo NELJÄ tuntia lisää, yhteensä 7, mutta kun uni ei enää tullut millään. Olenkohan vähän stressaantunut. Onneksi nukuin illalla neljä tuntia kun mies kanniskeli tyttöä kantoliinassa. Että on tässä nyt nukuttukin. Mutta kyllä hiukan ottaa päähän kun saisi nukkua ja sitten siitä ei tule mitään.
Huudatuksesta on tullut nyt pakollinen metodi koska tyttö ei rauhoitu yöllä enää millään :-( Se onkin varmaan yksi asia joka stressaa. Kuten Olivera sanoit, on kamalaa katsoa oman lapsen itkua, kun ei edes tiedä mistä se johtuu. Toinen huutaa ja katsoo kostein silmin mutta et pysty tekemään mitään. Ajattelin viedä tytön vielä lastentautien erikoislääkärille varmuudeksi. Olisi kamalaa jos paljastuisi että tytöllä onkin esim. allergia tai joku tulehdus ja minä vaan huudatan toista. Mutta todennäköisesti tämä on vain sitä kuuluisaa koliikkia.
No, tuleepahan pidettyä kämppä kunnossa ja pyykkikorit tyhjänä ja suunniteltua nimiäiset huolella kun on tätä aikaa odotellessa tytön heräämistä.
No niin pakko oli kertoa ensimmäiseksi omat kuulumiset. Kiitos kaikille sympatioista! Ihanaa kun voi tänne edes kirjoittaa.
Susumi: oletko ajatellut kierukkaa? Itse ajattelin ottaa hormonikierukan. Pillereitä en minäkään halua, rasittavaa muistaa joka päivä. Sittenhän on myös hormonirengas olemassa nykyään, joka asetetaan emättimeen.
Tuo hieronta kuullosti ihanalta, pitäisiköhän minunkin. Voisi tehdä aoka hyvää.
No nyt tyttö heräsi! (klo 10.29)
Jatketaan, tyttö imuuttelee rinnalla. Miten mikään voi olla noin ihana.
Mitäs muuta... J:lle ja beibille hyvää Pariisinmatkaa! Vau.
Ai niin, tässä meidän tytön koliikissa on yksi kummallinen piirre: tyttö ei ikinä huuda kahvilassa, ravintolassa tai kavereiden luona (kop kop). Vanhenin minäkin tällä viikolla ja mies halusi viedä minut ILLALLA syömään. Ajattelin kauhulla yhtälöä huutava lapsi ja hienostunut ravintolamiljöö jonne ihmiset ovat kenties tulleet nauttimaan kahdenkeskisestä ajasta ilman lapsia... Arvelin että tyttö alkaa huutaa viimeistään kun olemme saaneet ruoat pöytään ja meinasin jo peruuttaa koko homman mutta mitä vielä! Toinen nukkui ihan kiltisti koko pitkään kaavan illallisen aina jälkkäreihin saakka! Huuto alkoi kun päästiin kotiin...
Niin ja sitten perinteikkääseen hiekkalaatikkoaiheeseen: lapsemme kakan väri :-D Onko teidän vauvoilla ollut vihreää kakkaa? Tytön kakka oli eilen em. väristä. Voiko se kertoa jostain tulehduksesta? Lisäksi kakka haisee, ihan Jekovit-tipoille. (Se lienee normaalia kun syö Jekovitia).
Tällaisia murheita. Nyt täytyy mennä, anteeksi etten nyt muista kommentoida juuri kenenkään asioita.
F & F 7 vkoa 4 pvää
Frida, soitin eilen neuvolaan kun vauvalla on nykyään aina kakka vihreää ja välillä myös limaista. Ja haiseekin aika pahalta. Olen ollut tuosta aika huolissani. Neuvolasta sanoivat että se ainakin aiheuttaa vihreää kakkaa, kun vauva saa enemmän laihaa etu- kuin rasvaisempaa takamaitoa. Itse luulen kuitenkin että meillä se liittyy jotenkin niihin vatsavaivoihin ja yöllisiin ähinöihin. Allergiaakin olen pohtinut kun tuntuu että netistä löytyy niin paljon juttuja joissa yölliset ähinät yhdistettynä vihreään ja limaiseen kakkaan VOI olla merkki allergiasta. Olivera sanoi eilen että vihreä kakka voi olla myös ilmavaivakakkaa. Eli itse asiassa se voi varmaan johtua vähän mistä vaan mukaanlukien suoliston kehittymättömyys. ???
Mutta neuvolasta sanottiin että vihreä kakka normaalia pikkuvauvalla, kunhan vauva syö hyvin ja pissaa tulee ja on muutenkin virkeä. Sitä on vaan niin skeptinen ettei meinaa tuota neuvolaa aina uskoa.
Lopetan kakkaraportin tähän. :)
Ihanaa, viikonloppu tulee! Mies-rukkakin saa nukkua vähän pidempään kuin kuusi tuntia yössä.
Frida, taidat olla aikamoisessa univajeessa, kun ei uni enää tule. Mulla meni synnytyslaitoksella homma just tuollaiseksi ylikierroksilla menemiseksi, eikä uni tullut kolmen tunnin yöunien jälkeen. Itketti vain. :( Toivottavasti itku pian helpottaa teidän tytöllä. On hän vain niin suloinen tapaus, vieläkin muistelen kuinka sain häntä pidellä siellä Stockalla. :)
susumi: pyydä anoppi apujoukoiksi ja siivoamaan! Eiköhän hän ole iloinen voidessaan vähän auttaa vauva-arjessa? Laita mies pyytämään, jos et itse viitsi. :)
Meillä poika on selvästi aiempaa tyytymättömämpi. Hän haluaa koko ajan syliin hereillä ollessaan eikä viihdy enää yksin kopassaan. Viime yönä hän huusi pari tuntia putkeen, ja ainoa mikä auttoi , oli kanniskelu ja jatkuva hytkyttäminen. Aika rankkaa, kun mies vetelee sikeitä jotta jaksaisi töissä. :-/ Onneksi poika nukkuu edes aamuisin, että saan itsekin unta.
Minullekin käy perjantai klo 12 Sanomatalossa.
Osanottoni minultakin Marin anopin sairauteen. :-(
Iloisena uutisena minun elämässäni on se, että epparihaava on niin parantunut, että pystyn istumaan! Imetin juuri istualtani eka kertaa.
Heippa,
Täällä jo kolmas yö putkeen meni varsin mallikkaasti. Tytsy vain söi 2-3 kertaa ja sammui samantien uudelleen. Nyt sitten seurustellaankin koko yön edestä. Vaan ihanaa kun alkaa tuntea itsensä pirteäksi pikku hiljaa. Ja lisäksi on perjantai ja isi palaa työreissulta meidän luo takaisin kotiin!
Osanottoni Susumille, kun mies on KOKO viikon poissa. Jo nämä kolme iltaa (tulee siis vasta kymmenen tienoilla tänään) ottavat voimille.
Hienoa lene, että olet päässyt jo istumaan normaalisti. Tässä oppii kyllä arvostamaan ihan uudenlaisia asioita näitten kokemusten myötä!
Nyt tytsy alkaa sammumaan imutettuaan taas pitkän aikaa. Josko saisin hänet vaunuihin ja ulos nukkumaan... Vois käydä itsekin kävelylenkillä, muttei ihan niin pitkällä kuin eilen.
terv.
RouvaSukkula & Astris 4vk
susumi kakkatiedotuksesta :-) Voi ei jos tuo voi olla merkki allergiasta. Eilen myös tytön posket tuntuivat karheilta kuten atopiaiho ja punoittivat. Mies arveli että on hangannut poskia kantoliinassa. Epäilen... Tänään posket on paremman näköiset kun laitoin niihin Ceridal-öljyä. Pitääkin mennä tästä vaippaa vaihtamaan
Voi kurja Lene tuo teidän yöhyssyttely kuullostaa ihan samanlaiselta kuin meilläkin on ollut, paitsi että hyssytellä piti pahimmillaan 12 h putkeen, ja enää ei auta mikään hyssyttely. Toivottavasti teillä jäi väliaikaiseksi, nimittäin tuo parikin tuntia on rankkaa! Mutta voin kyllä " lohduttaa" että hyssyttelyyn tottuu aika nopeasti, mulla on varman kohta bodaajan hauikset. Ainoa mikä ottaa voimille on se ettei pääse nukkumaan ja tietysti se että pieni kärsii.
Nyt kakkavaipan vaihtoon, saa nähdä minkä väristä se on tänään ;-)
Pahoitteluni Marille anopin sairauden johdosta! Syöpäjutut ovat tosi kurjia :(
Fridalle lähetän täältä unihiekkaa, jotta saisit edes nyt viikonloppuan nukuttua vähän enemmän. Kuulostaa aika rankalta.
Kakkavaippoihin tai niiden väriin en pysty ottamaan kantaa, vielä. Mutta eiköhän sekin päivä kohtapuoliin koita :) Täällä ollaan siis vielä yhtenä kappaleena. Teidän juttuja lukiessa saa hyviä vinkkejä näin loppusuoralla ollessa :)
Rentouttavaa viikonloppua,
toivottelee Rudis
Kävimme lastenlääkärilllä Ruusulassa. Ei mitään syytä epäillä muuta kuin koliikkia. Klassiset oireet ja tyttö sai lääkärin tutkimuksessa vain kehuja. Kuulemma tyypilllistä koliikille on että se pahenee, ja pahenemista on vain odotettavissa seuraavan kuukauden ajan. Lohdullista on se että tyttö on terve ja hienosti kehittynyt. Ei tarvitse miettiä aamuyön tunteina että mitä jos kyse onkin jostain sairaudesta enkä minä huolehdi tytön lääkäriin viemisestä.
Saimme vain ohjeeksi vuorotella valvomisia... Lääkäri oli kyllä oikein ymmärtäväinen.
Pitää kertoa vielä väsyneen äidin toilailuja: minun piti käydä kaupungilla tänään ja samalla ostin tytölle nätin mekon Zarasta. Harmi vain että se on sopiva parin vuoden kuluttua, ei siinä lukenutkaan että 3-4 meses vaan 3-4 anos (n:n päälle se kiekura). Ei se minusta niin isolta vaikuttanut.... Ehdin ottaa laputkin pois kun oli aika kallis ja ajattelin ettei mies näe :-) No äkkiäkös tyttö kasvaa...
Ai niin, vihreästä kakasta: lääkäri sanoi että viittaa pieneen vatsatautiin, ruoka ei ole imeytynyt kunnolla jos väri on vihreä. En sitten tiedä jos se on koko ajan vihreää, silloin varmaan mm. tuo etumaitoteoria on todennäköisin.
Nyt täytyy mennä ruokaa laittamaan.
F & F
Ja aurinkoista alkanutta maaliskuuta. Ajatella, niin se taitaa kevät alkaa tekemään tuloaan, kohta on kesä ja kärpäset!
Kiitos Mari päänraapimis kommentista. Aloin tarkkailla sitä raapimista ja sehän näyttääkin olevan enemmän takahiuksista repimistä, mutta johan siitä tule verijäljet ku kynnet oli leikkaamatta - hyi hyi äitiä. Leikkasin kynnet ja nyt on taas niska kunnossa. Nyt on oman niskatukan lisäksi löytyny äidin suu ja kaulanahka. Sylissä ollessaan nappaa välillä tosi lujasti huulista kiinni - auts.
Voimia Mari ikävään tilanteeseen. Tiedän miltä sinusta tuntuu, minun anoppi samassa tilanteessa :`(
SnowApple: Joo on meillä itkuhälytin käytössä. Meillä on tuo partsinovi yllättävän tiivis eikä itku kuulu sisälle saakka. Nyt voi rauhassa kuunnella radiota ja puuhastella eikä tarvi seisoa hengittämättä ovilasin takana ja kuulostella itkeeköhän se... Ota ihmeessä käyttään, eihän sitä siellä laatikossa kannata hautoa :)
Mitä mitä hä?! Onko mulla menny joku juttu ohi silmien, minne Olivera on muuttamassa?! Vai enkä mie lahopää nyt muista jotain?!
Meillä oli maanantaina se vauvauinti-info. Paikka vaikuttaa mukavalta ja ohjaaja asialliselta. Olin ihan innoissaan, oisin voinu jäähä vaikka heti uiskentelemaan. Noh, ens ma nähdään mitä mieltä Pinja on asiasta.
Ja junaliputkin sain varattua. Lähdetään Pinjan kans maaliskuun 22. päivä kuukaudeksi mummolaan ja viedään iskältä auto :D
Meidän neiti on nyt kyllä keksiny ihan uuden nukkumistahdin! Herää aamulla n.9 aikaan, n.3h päiväunet alkaen 11-12 aikaan, sitten illalla vaan yhdet ½ tunnin tirskut ja yöunille ysin aikaan. Siis oikeastaan vain yhdet päikkärit?!? Mitäköhän mie teen väärin ku eikös vauvojen vielä tässä vaiheessa kuuluis nukkua ainakin kahdet päikkärit?!?!?
Onhan se ihanaa että nukkuu hyvin yöllä, mutta mutta...
Olin eilen työnantajan järjestämällä Putkisto-Method kurssilla ja nyt on lihakset kipeät. Pikkusen on rouva jäykistyny sitten toissakesän! Ohhoijaa... hiki tuli venytellessä, mutta teki varmasti hyvää. Pitäis muistaa venytellä useammin, varsinkin käsiä, selkää ja rintalihaksia.
Tapaamisesta: Mulle sopii kans loppuviikko, mutta perjantai paremmin kuin torstai...
Nyt mie lähen taas Pinjan seuraksi Höyhensaarille.
Aurinkoista torstaita, yrittäkää päästä tukkimaan Kampin avajaiset vaunuilla ;) Mie ehdin luvata mennä kylään, niin en pääse " häiriköimään" mutta perjantaina aattelin mennä tukkimaan käytävät :D
Toukkis ja Pinja 3,5kk