Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vanhemmat sukupolvet ei ymmärrä

Vierailija
29.06.2016 |

Olen itse alle 30v, ja maailma on ollut auki ihan nuoresta saakka. Muutin ulkomaille vuodeksi heti, kun lukio loppui. Tein töitä ja matkustelin, kielitaito karttui. Yliopistossa opiskellessa tuli tutustuttua ihmisiin ympäri maailmaa, kävin vaihdossa ja matkustelin lisää. Nyt haen töitä ihan samalla tavalla Ruotsista, Englannista, Australiasta ja Suomesta. Poikaystävän äiti oli pohdiskellut, että en varmaan kuitenkaan lähde, ennen kuin saan työn Suomesta, koska se on niin "vaikeeta".

Tällaista olen kuullut aikaisemminkin. Onko se oikeasti niin hankala käsittää, että minulle ja monelle ikäiselleni on ihan sama, hyppäänkö junaan vai lentokoneeseen kimpsujeni kanssa, vuokraanko asunnon Sipoosta vai Sydneystä? Luulen, että monelle vanhemmalle ihmiselle tulee vielä yllätyksenä, että siihen nuorten maastamuuttoon olisi ehkä kannattanut reagoida, eikä miettiä, että onpas se varmaan vaikeeta, itse en uskaltaisi.

Kaikki luvat, viisumit, terveystiedot ja lääkärit saa hoidettua Suomesta netin kautta. Työnantajalle tehdään haastattelu skypessä. Kysytään suositus asunnonvälittäjältä, ja asuntokin odottaa jo kohteessa. Ekana vapaahetkenä retki ikeaan, ja kalustus on halvalla valmis. Ei mitään hankalaa :)

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekästä lähteä, kun poliitikot yhä enemmän puhuvat sen puolesta, että se on lasten velvollisuus hoitaa vanhempiensa asioita vanhuudessa.

Ja vaikka ei niitä sysättäisikään lapsille, niin onhan se todella kurjaa, kun ei tapaa jälkeläisiään kuin kerran vuodessa kesälomalla. Vanhus on aivan yksin. Ikätoverit.on kuolleet tai raihnaita ja eivät.jaksa tavaga.

Vierailija
42/51 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs vaikeeta siinä ennenvanhaan oli, senkus hyppäs laivaan tai johonkin härpäkkeeseen ja lähti ulkomaille. Jotkut käveli suoraan rajan yli. Nykynuorethan tosiaan luulevat keksineensä pyörän uudestaan, on lutuista kuunnella ja lukea kuinka he löytävät uusia ja jänniä juttuja, elämä on tuossa iässä kiehtovaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua, ap!

"Kaikki luvat, viisumit, terveystiedot ja lääkärit saa hoidettua Suomesta netin kautta. Työnantajalle tehdään haastattelu skypessä. Kysytään suositus asunnonvälittäjältä, ja asuntokin odottaa jo kohteessa. Ekana vapaahetkenä retki ikeaan, ja kalustus on halvalla valmis."

Minä lähdin ensimmäisen kerran kiertämään maailmaa yksinäni 18-vuotiaana 70-80-lukujen vaihteessa. Mitään lupia ei hoidettu netin kautta eikä useimpia edes postitse. Terveystiedot olivat levällään ties missä, jos niitä edes oli kirjattu minnekään. Työnantajia etsittiin ulkomaisista lehdistä, jotka oli käyty jalkapatikassa ostamassa Asematunnelin kioskeista eli niistä harvoista paikoista, joista niitä sai (jos ehti paikalle tarpeeksi aikaisin aamulla), ja työnantajille kirjoitettiin, koska soittaminen oli joko vaikeaa tai hirveän kallista tai sekä että. Asuntojen kanssa sama juttu, eikä asunto välttämättä ollenkaan odottanut kohteessa. Kalustuksesta selvisi sentään vaivatta, kun vuokrasi asunnon kalustettuna.

Minä muuten selviäisin yhä reissuista ja työnteosta ulkomailla maailmassa, jossa ei olisi älypuhelinta lippuineen, karttoineen, kuvineen ja aina saatavilla olevine kaveri- ja viranomaisverkostoineen, mutta mitäs omista mahdollisuuksistasi ajattelet? :)

Vierailija
44/51 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen suvusta lähdettiin Kanadaan 1920 -luvulla 😊

Suomesta on aina lähdetty, sitä et ehkä ap nuorena itse tajua.

Vierailija
45/51 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, hyvä yritys ap :D ulkomailla työntekeminen suomalaisilla jo aika tuttua puuhaa ollut jo 40 vuotta. Tuskin löytyy sukua, jossa joku ei olisi vähintään Ruotsiin töihin lähtenyt.

Vierailija
46/51 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon perusteella odotin mielenkiintoista ketjua. Kirjoitus vain oli VMP.

Vierailija
47/51 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä!

Lueskelen isoisäni tädin kirjeenvaihtoa 1800-luvun lopulta. Hän oli tyhmä eikä tajunnut skypen mahdollisuuksia tai netin kiemuroita, mutta pakkasi laukkunsa ja lähti ensin Ranskaan ja sieltä edelleen parin vuoden kuluttua Saksaan opettajaksi. Noin vain. Itse hankki viisumit ja passia ja suositukset, kirjeenvaihdolla asunnot jne.

Mikä saa sinut olettamaan, että ole jotenkin erityinen ja moderni ajatuksinesi? Samalla tavalla koulutetut naiset on vuosisatoja lähteneet

Luitko aloitusviestiä? ap:n poikaystävän äiti oli todennut, että se on niin vaikeeta. Olen kyllä monelle suomalaiselle ihmiselle ulkomailla asuminen olisi sotaanlähtöön verrattava toimi, ja on varmasti aina ollutkin.

Miten vaikea on tajuta, että ap yrittää nimenomaan kertoa että se on HELPOMPAA KUIN KOSKAAN?

Miten tää voi ottaa niin monella niin pahasti itteensä tämä, että ei ymmärrä lukemaansa?

Miten sinä ymmärrät tämän ap:n tekstin "Luulen, että monelle vanhemmalle ihmiselle tulee vielä yllätyksenä, että siihen nuorten maastamuuttoon olisi ehkä kannattanut reagoida, eikä miettiä, että onpas se varmaan vaikeeta, itse en uskaltaisi."

Ei ap kirjoittanut mitään siitä, että lähteminen on nyt helpompaa kuin koskaan. Hän kirjoitti, että vanhat ihmiset ei uskalla. Kuitenkin aikoinaan ihmiset uskalsi, siis jopa ne, joiden syntymästä on jo yli 150 vuotta.

Vierailija
48/51 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivovuoto Suomen osalta ei ole Suomesta johtuva ongelma varsinaisesti. Ne, jotka lähtevät saavat toteuttaa itseään paremmin ulkomailla johtuen siitä, että "markkinat" täällä ovat yksinkertaisesti pienet sekä yleinen globalisaatio. Kun taas, jos verrataan esim. Kreikkaan, jossa tekijöille ei yksinkertaisesti ole töitä niin heidän on vähän pakko muuttaa. Toki Suomessakin asiaan on suhtauduttava vakavuudella ettei Etelä-Euroopan nuorisotyöttömyys rantaudu meillekin.

Vierailija
49/51 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuoremmat sukupolvet ei ymmärrä (yleistän avauksen hengessä) on se, että me vanhemman sukupolven edustajat toivomme, että olette meitä rohkeampia, älykkäämpiä ja menestytte elämässä. Se on se perintö jonka jokainen sukupolvi haluaa jättää, että uusi on parempi, se kertoo, että me olemme myös onnistuneet jossain ja viestikapula on onnistuneesti ojennettu seuraavalle sukupolvelle.

Lamat on ilmiöitä joita tulee aina, mikään sukupolvi ei ole niiltä välttynyt ja elämä jatkuu lamoista huolimatta ja aina tulee myös nousukausi ja parempi huominen.

Vierailija
50/51 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viiskymppinen ja koen monesti olevani suvaitsevaisempi ja arvoilta avarampi kuin sinun ikäiset ihmiset. Täälläkin sen keskusteluissa huomaa.

Jos ajattelen omaa äitiäni, niin hänen on vaikea ymmärtää avoimia suhteita tai vapaata seksiä sekä mediassa tarjolla olevaa "seksikästä" kuvastoa. Hänen mielestään se on hirveää.

Vierailija
51/51 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä!

Lueskelen isoisäni tädin kirjeenvaihtoa 1800-luvun lopulta. Hän oli tyhmä eikä tajunnut skypen mahdollisuuksia tai netin kiemuroita, mutta pakkasi laukkunsa ja lähti ensin Ranskaan ja sieltä edelleen parin vuoden kuluttua Saksaan opettajaksi. Noin vain. Itse hankki viisumit ja passia ja suositukset, kirjeenvaihdolla asunnot jne.

Mikä saa sinut olettamaan, että ole jotenkin erityinen ja moderni ajatuksinesi? Samalla tavalla koulutetut naiset on vuosisatoja lähteneet

Luitko aloitusviestiä? ap:n poikaystävän äiti oli todennut, että se on niin vaikeeta. Olen kyllä monelle suomalaiselle ihmiselle ulkomailla asuminen olisi sotaanlähtöön verrattava toimi, ja on varmasti aina ollutkin.

Miten vaikea on tajuta, että ap yrittää nimenomaan kertoa että se on HELPOMPAA KUIN KOSKAAN?

Miten tää voi ottaa niin monella niin pahasti itteensä tämä, että ei ymmärrä lukemaansa?

Miten sinä ymmärrät tämän ap:n tekstin "Luulen, että monelle vanhemmalle ihmiselle tulee vielä yllätyksenä, että siihen nuorten maastamuuttoon olisi ehkä kannattanut reagoida, eikä miettiä, että onpas se varmaan vaikeeta, itse en uskaltaisi."

Ei ap kirjoittanut mitään siitä, että lähteminen on nyt helpompaa kuin koskaan. Hän kirjoitti, että vanhat ihmiset ei uskalla. Kuitenkin aikoinaan ihmiset uskalsi, siis jopa ne, joiden syntymästä on jo yli 150 vuotta.

Omia sukulaisia on lähtenyt jo 40- ja 50-luvuilla ympäri maailman ja näitä sukuhaaroja leviää pitkin amerikan manteretta ja oseaniaa :) Toinen matkustusryöppy oli 60-70-luvulla ja taas porukkaa lähti. Sellaista vähäisen koulutuksen saanutta ja englantia osaamatonta. Siellä ne menestyivät hyvin. Ja 70-luvulla ei sellaista kylää ollut josta ei Ruotsiin lähdetty :D