Mitä vanhemmat sukupolvet ei ymmärrä
Olen itse alle 30v, ja maailma on ollut auki ihan nuoresta saakka. Muutin ulkomaille vuodeksi heti, kun lukio loppui. Tein töitä ja matkustelin, kielitaito karttui. Yliopistossa opiskellessa tuli tutustuttua ihmisiin ympäri maailmaa, kävin vaihdossa ja matkustelin lisää. Nyt haen töitä ihan samalla tavalla Ruotsista, Englannista, Australiasta ja Suomesta. Poikaystävän äiti oli pohdiskellut, että en varmaan kuitenkaan lähde, ennen kuin saan työn Suomesta, koska se on niin "vaikeeta".
Tällaista olen kuullut aikaisemminkin. Onko se oikeasti niin hankala käsittää, että minulle ja monelle ikäiselleni on ihan sama, hyppäänkö junaan vai lentokoneeseen kimpsujeni kanssa, vuokraanko asunnon Sipoosta vai Sydneystä? Luulen, että monelle vanhemmalle ihmiselle tulee vielä yllätyksenä, että siihen nuorten maastamuuttoon olisi ehkä kannattanut reagoida, eikä miettiä, että onpas se varmaan vaikeeta, itse en uskaltaisi.
Kaikki luvat, viisumit, terveystiedot ja lääkärit saa hoidettua Suomesta netin kautta. Työnantajalle tehdään haastattelu skypessä. Kysytään suositus asunnonvälittäjältä, ja asuntokin odottaa jo kohteessa. Ekana vapaahetkenä retki ikeaan, ja kalustus on halvalla valmis. Ei mitään hankalaa :)
Kommentit (51)
En suosittele Suomeen jäämistä. Nykyistä elintasoa (ja yhteiskuntarauhaa) pidetään yllä velanotolla ja se ei jatku kovin kauaa. Matujen maahantuonti vain nopeuttaa hommaa (1,5mrd/v).
Itse lähdin vuosituhannen vaihteessa ja pojalle olen sanonut, että hankkii kesätyöpaikan ulkomailta ja valmistumisen jälkeen muutto maasta. Ei Suomessa ole nuorille tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni meni lama-aikana ulkomaille töihin aikoinaan. Sinussa ei ole mitään erityistä.
Heh, ei minusta itsenikään mielestä ole mitään erikoista! Tämähän on täsmälleen sama juttu, työttömyys ajaa ihmisiä ulkomaille hakemaan töitä. Ja se osaaminen ja niiden ihmisten eteen tehty työ valuu muualle, kun sitä kannattaisi hyödyntää Suomessa.
No miksi sitten jankkaat? Duunarit on kautta aikain lähteneet leivän perässä milloin minnekin, onko tämä nyt jotenkin erilaista, että ihan kou-lut-tau-tu-neet raukkaparat joutuvat tekemään saman? Osaako ne? Duunarit lähti ihan ilman googlettamisia ameriiikan ihimemuahan, eipä tainnu olla kielikään pahemmin hallussa, mut niin ne vain pärjäsi. Mut duunarin kato pitääkin pärjätä, sillä ei ole pappa betaalaamassa kermapersiin takana eikä paapovia vanhempia muutenkaan, sinne vain maailmalle.
Niin, pointtina se että kouluttautuneissa yhteiskunta menettää vähän enemmän kuin duunareissa. Mutta mouhoa nyt kun noin kipeää otti. Eipä ollut mullakaan muuta kun menolippu, kun ekan kerran lähdin, ja vanhemmilla vielä vähemmän rahaa kuin itsellä. Muut samoista lähtökohdista ponnistaneet lähinnä ruikuttavat, kun ei sossu kustanna sitä ja tätä. Että sellaista se nykyajan "duunarius" on.
Luin joskus mielenkiintoisen jutun Irlannin lamasta ja kuinka miehet nimenomaan lähtivät ulkomaille. Se aiheutti massiivisen miespulan ja niille miehille jotka jäi maahan naisia riitti, niin dramaattinen se muutos oli. Nykyään tilanne on taas normalisoitunut, mutta ihan normaalia se on aina ollut lähteä ulkomaille, myös Suomessa.
Mummoni oli lähdössä siskonsa kanssa maahanmuuttajaksi Amerikkaan, mutta laivavuoro peruuntui ekan maailmansodan puhkeamisen takia viime tipassa. Liput meni hukkaan. Jäi tänne. Moni kaverinsa oli jo ehtinyt lähteä.
Isoisänisoisäni, kuten jokaisen talon yksi poika, pakotettiin Suomeen eräästä kaupungista Moskovan läheltä Venäjältä 1800-luvulla muuttamaan Suomeen sotilaaksi.
Et ole eka maata muuttava.
Niin. Kohat 50 mittarissa ja työmaat tähän saakka; Japani, Kiina, Intia, Saksa, Ranska, USA, Canada.
Jos nyt hieman miettisit ensin mitä kirjoitat. Tällä hetkelläkin kymmenet ja sadat tuhannet suomalaiset työskentelevät ulkomailla. Ja asiat hoituivat ennen ilman internettiäkin. Nythän tuo on nettiaikaan vieläkin helpompaa.
Nyt mä tajusin. Tämä olikin tälläinen olemme parempia ihmisiä kuin duunarit vuodatus ja meidän pitäisi itkien kiljua älkää lähtekö korkeasti koulutetut koska olette niin paljon parempia kuin kaikki muut.
Senkus lähdette, lähde sinäkin jo tänään äläkä jää tänne Suomeen vinkumaan ja kitisemään.
Useimmat palaavat Suomeen halvan ja laadukkaan koulun takia, kun lapsia alkavat saada. Tämä, vaikka olisi ulkkaripuolisokin.
Moni opiskelukaverini on palannut, kun lapset alkaa olla kouluiässä.
Toinen syy palata on iäkkäät vanhemmat, jotka tarvitsevat apua. Tehostettu palveluasuminen tarvitsee yllättävän paljon omaisten apua. Valitettavasti. (Entiaajan vanhainkodista sai kaikki. Tehostetussa tarttee ite hommata ja hankkia ja dementillä se on omainen.)
Jokainen sukupolvi kuvittelee keksineensä seksin ja rokin. Näköjään jokainen sukupolvi kuvittelee keksineensä myös maastamuuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni meni lama-aikana ulkomaille töihin aikoinaan. Sinussa ei ole mitään erityistä.
Heh, ei minusta itsenikään mielestä ole mitään erikoista! Tämähän on täsmälleen sama juttu, työttömyys ajaa ihmisiä ulkomaille hakemaan töitä. Ja se osaaminen ja niiden ihmisten eteen tehty työ valuu muualle, kun sitä kannattaisi hyödyntää Suomessa.
No miksi sitten jankkaat? Duunarit on kautta aikain lähteneet leivän perässä milloin minnekin, onko tämä nyt jotenkin erilaista, että ihan kou-lut-tau-tu-neet raukkaparat joutuvat tekemään saman? Osaako ne? Duunarit lähti ihan ilman googlettamisia ameriiikan ihimemuahan, eipä tainnu olla kielikään pahemmin hallussa, mut niin ne vain pärjäsi. Mut duunarin kato pitääkin pärjätä, sillä ei ole pappa betaalaamassa kermapersiin takana eikä paapovia vanhempia muutenkaan, sinne vain maailmalle.
Niin, pointtina se että kouluttautuneissa yhteiskunta menettää vähän enemmän kuin duunareissa. Mutta mouhoa nyt kun noin kipeää otti. Eipä ollut mullakaan muuta kun menolippu, kun ekan kerran lähdin, ja vanhemmilla vielä vähemmän rahaa kuin itsellä. Muut samoista lähtökohdista ponnistaneet lähinnä ruikuttavat, kun ei sossu kustanna sitä ja tätä. Että sellaista se nykyajan "duunarius" on.
Niin. Mouhoan nyt sen verran, et hyvä duunari tuo SATAVARMASTI enemmän hynää kuin tavis korkeakoulutettu. Sen näkee jo palkoista, duunareille kannattaa maksaa, sen sijaan iso osa korkeakoulutetuista on melkoisen matalapalkkaisia.
Lisäksi, niin tosiaan, duunari menee aikaisemmin töihin kuin korkeakoulutetut, eikä siten tule maksamaan niin paljon kuim korkeakoulutettu, joka saattaa jopa pitkälle yli kolmekymppiseksi olla pelkkä menoerä maalleen. Ongelmana Suomessa on, en keskiluokka on aivopesty luottamaan koulutukseen, Suomessa ylikoulutetaan ja usein väärälle alalle. Innovaatiot tekee usein itseoppineet, vailla sen kummempia koulutuksia olevat tyypit. Korkeakouluista tulee tyyppejä, joita kukaan ei halua duuniin, mutta jotka on aivopesty luulemaan, et he ovat nyt jotenkin se Suomen pelastus ja että kaiken pitäisi heille langeta kuin manulle illallinen. He eivät innovoi elämänsä aikana yhtään mitään, he ovat valkokaulusduunareita, joita nyt vain on liikaa. Ihan kuin oli liikaa niitä perinteisiä duunareita aikoinaan, niitä, jotka sitten siirtyivät esim. Ruotsiin Marabo:lle - ja samalla osaltaan pelastivat Suomen ja nostivat Ruotsin elintasoa, Suomi pääsi jaloilleen, kun ei ollut niin paljon elätettäviä ja Ruotsin teollisuus kukoisti, kun saivat hyvää ja halpaa työvoimaa. Ja siinä sivussa finnjävelit tekivät Ruotsin rikostilatoissa ennätyksiä. Khöm. Kylä on Ruotsin rajakit olleet silloin raivoissaan mokomista matuista.;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mouhoan nyt sen verran, et hyvä duunari tuo SATAVARMASTI enemmän hynää kuin tavis korkeakoulutettu. Sen näkee jo palkoista, duunareille kannattaa maksaa, sen sijaan iso osa korkeakoulutetuista on melkoisen matalapalkkaisia.
Lisäksi, niin tosiaan, duunari menee aikaisemmin töihin kuin korkeakoulutetut, eikä siten tule maksamaan niin paljon kuim korkeakoulutettu, joka saattaa jopa pitkälle yli kolmekymppiseksi olla pelkkä menoerä maalleen. Ongelmana Suomessa on, en keskiluokka on aivopesty luottamaan koulutukseen, Suomessa ylikoulutetaan ja usein väärälle alalle. Innovaatiot tekee usein itseoppineet, vailla sen kummempia koulutuksia olevat tyypit. Korkeakouluista tulee tyyppejä, joita kukaan ei halua duuniin, mutta jotka on aivopesty luulemaan, et he ovat nyt jotenkin se Suomen pelastus ja että kaiken pitäisi heille langeta kuin manulle illallinen. He eivät innovoi elämänsä aikana yhtään mitään, he ovat valkokaulusduunareita, joita nyt vain on liikaa. Ihan kuin oli liikaa niitä perinteisiä duunareita aikoinaan, niitä, jotka sitten siirtyivät esim. Ruotsiin Marabo:lle - ja samalla osaltaan pelastivat Suomen ja nostivat Ruotsin elintasoa, Suomi pääsi jaloilleen, kun ei ollut niin paljon elätettäviä ja Ruotsin teollisuus kukoisti, kun saivat hyvää ja halpaa työvoimaa. Ja siinä sivussa finnjävelit tekivät Ruotsin rikostilatoissa ennätyksiä. Khöm. Kylä on Ruotsin rajakit olleet silloin raivoissaan mokomista matuista.;D
'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.' Sovit tähän quoteen kuin nenä päähän :)
Mitä tarkoitat vanhemmilla ihmisillä? Minun viisikymppinen isäni oli samanlainen nuorena ja opiskeli sekä työskenteli maailmalla. Silloin vain piti lähettää kirjeitä ympäriinsä ja odotella vastausta pidempään. Mitä vanhemmat sukupolvet eivät minun mielestäni ymmärrä on se, että enää ei vain kävellä sahalle ja olla siellä 45 vuotta töissä tai opiskella 10 vuotta etenkään samassa paikassa.
Onhan se aina yhtä hellyyttävää lukea tätä nuorten uhoamista, se on ihan tervettä ja hyvä juttu. Kunhan se ei vain jää uhoamiseksi ja myös tehdään jotain, muutakin kuin jauhetaan paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aina yhtä hellyyttävää lukea tätä nuorten uhoamista, se on ihan tervettä ja hyvä juttu. Kunhan se ei vain jää uhoamiseksi ja myös tehdään jotain, muutakin kuin jauhetaan paskaa.
Yhtä söpöjä on vanhat ihmiset, jotka puhuu isänmaan puolustamisesta vaikka eivät ole koskaan sotaa nähneetkään ja ulkomailla asumisesta vaikka itse on tullut ehkä just käytyä Tallinnan superalkossa. Se se vasta onkin pelkkää puhetta.
Niinpä!
Lueskelen isoisäni tädin kirjeenvaihtoa 1800-luvun lopulta. Hän oli tyhmä eikä tajunnut skypen mahdollisuuksia tai netin kiemuroita, mutta pakkasi laukkunsa ja lähti ensin Ranskaan ja sieltä edelleen parin vuoden kuluttua Saksaan opettajaksi. Noin vain. Itse hankki viisumit ja passia ja suositukset, kirjeenvaihdolla asunnot jne.
Mikä saa sinut olettamaan, että ole jotenkin erityinen ja moderni ajatuksinesi? Samalla tavalla koulutetut naiset on vuosisatoja lähteneet
Kyllä 90-luvun laman aikaankin lähti myös koulutettuja ulkomaille töihin.
Vanhemmat sukupolvet = poikaystävän äiti.
Herttaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.' Sovit tähän quoteen kuin nenä päähän :)
Kuten aloittajakin, joka kirjoittaa poikakaverin äidistä ja leimaa koko vanhemman sukupolven. Saatoin nauraa.
Ystävälisesti, toki
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Olen itse alle 30v, ja maailma on ollut auki ihan nuoresta saakka. Muutin ulkomaille vuodeksi heti, kun lukio loppui. Tein töitä ja matkustelin, kielitaito karttui. Yliopistossa opiskellessa tuli tutustuttua ihmisiin ympäri maailmaa, kävin vaihdossa ja matkustelin lisää. Nyt haen töitä ihan samalla tavalla Ruotsista, Englannista, Australiasta ja Suomesta. Poikaystävän äiti oli pohdiskellut, että en varmaan kuitenkaan lähde, ennen kuin saan työn Suomesta, koska se on niin "vaikeeta".
Tällaista olen kuullut aikaisemminkin. Onko se oikeasti niin hankala käsittää, että minulle ja monelle ikäiselleni on ihan sama, hyppäänkö junaan vai lentokoneeseen kimpsujeni kanssa, vuokraanko asunnon Sipoosta vai Sydneystä? Luulen, että monelle vanhemmalle ihmiselle tulee vielä yllätyksenä, että siihen nuorten maastamuuttoon olisi ehkä kannattanut reagoida, eikä miettiä, että onpas se varmaan vaikeeta, itse en uskaltaisi.
Kaikki luvat, viisumit, terveystiedot ja lääkärit saa hoidettua Suomesta netin kautta. Työnantajalle tehdään haastattelu skypessä. Kysytään suositus asunnonvälittäjältä, ja asuntokin odottaa jo kohteessa. Ekana vapaahetkenä retki ikeaan, ja kalustus on halvalla valmis. Ei mitään hankalaa :)
Kuinka vahoja mahdat tarkoittaa. Itse olin 20 vuotias vuonna 70 ja lähdin kipsuinen ja kampsuinen ulkomaille, eikä ollut tiedossa edes työpaikkaa, jonka sitten itse hankin paikan päällä.
!900-luvun alussa ihmisä lähti perhekuntineen Ameriikkaan, eikä siinä ollut silloinkaan mitään ihmeellistä.
Tarkoitat varmaan ihan muumioita, sillä 90-vuotiaalle anopillenikaan ei ole tällainen maasta lähteminen mitenkään vieras ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä!
Lueskelen isoisäni tädin kirjeenvaihtoa 1800-luvun lopulta. Hän oli tyhmä eikä tajunnut skypen mahdollisuuksia tai netin kiemuroita, mutta pakkasi laukkunsa ja lähti ensin Ranskaan ja sieltä edelleen parin vuoden kuluttua Saksaan opettajaksi. Noin vain. Itse hankki viisumit ja passia ja suositukset, kirjeenvaihdolla asunnot jne.
Mikä saa sinut olettamaan, että ole jotenkin erityinen ja moderni ajatuksinesi? Samalla tavalla koulutetut naiset on vuosisatoja lähteneet
Luitko aloitusviestiä? ap:n poikaystävän äiti oli todennut, että se on niin vaikeeta. Olen kyllä monelle suomalaiselle ihmiselle ulkomailla asuminen olisi sotaanlähtöön verrattava toimi, ja on varmasti aina ollutkin.
Miten vaikea on tajuta, että ap yrittää nimenomaan kertoa että se on HELPOMPAA KUIN KOSKAAN?
Miten tää voi ottaa niin monella niin pahasti itteensä tämä, että ei ymmärrä lukemaansa?
Mutta jos kysyttiin että mitä vanhemmat sukupolvet eivät ymmärrä niin yksi on kyllä nykyinen työmaailma ja kouluttautuminen. Koulutuksen merkitys on tärkeä ja moniin korkeakouluihin hakeminen ottaa helposti pari kolme kerta.
Sitten kun olisi työelämään valmis niin tulee vastaan se ettei töihin noin vain pääse. Ei ole virkoja, ei mitään suojatyöpaikkoja kuten aikoinaan. Aiemmat ikäpolvet ovat neuvotelleet itselleen hyvät edut mutta oma sukupolveni ei niistä pääse nauttimaan koska työsuhteet ovat pätkiä pätkän perään eikä etuja ehdi kertyä.
Itse teen opetustyötä ja kaikki kesät olen työttömänä, ansiosidonnaista saan ehkä, sekään ei ole varmaa koska työtunnit jäävät ihan hilkulle. Tuntiopettajana myös lomaviikon ovat palkattomia. Jo muutaman työvuoden jälkeen voin sanoa että työntekeminen ei tunnu mielekkäältä näissä olosuhteissa.