Mitä vanhemmat sukupolvet ei ymmärrä
Olen itse alle 30v, ja maailma on ollut auki ihan nuoresta saakka. Muutin ulkomaille vuodeksi heti, kun lukio loppui. Tein töitä ja matkustelin, kielitaito karttui. Yliopistossa opiskellessa tuli tutustuttua ihmisiin ympäri maailmaa, kävin vaihdossa ja matkustelin lisää. Nyt haen töitä ihan samalla tavalla Ruotsista, Englannista, Australiasta ja Suomesta. Poikaystävän äiti oli pohdiskellut, että en varmaan kuitenkaan lähde, ennen kuin saan työn Suomesta, koska se on niin "vaikeeta".
Tällaista olen kuullut aikaisemminkin. Onko se oikeasti niin hankala käsittää, että minulle ja monelle ikäiselleni on ihan sama, hyppäänkö junaan vai lentokoneeseen kimpsujeni kanssa, vuokraanko asunnon Sipoosta vai Sydneystä? Luulen, että monelle vanhemmalle ihmiselle tulee vielä yllätyksenä, että siihen nuorten maastamuuttoon olisi ehkä kannattanut reagoida, eikä miettiä, että onpas se varmaan vaikeeta, itse en uskaltaisi.
Kaikki luvat, viisumit, terveystiedot ja lääkärit saa hoidettua Suomesta netin kautta. Työnantajalle tehdään haastattelu skypessä. Kysytään suositus asunnonvälittäjältä, ja asuntokin odottaa jo kohteessa. Ekana vapaahetkenä retki ikeaan, ja kalustus on halvalla valmis. Ei mitään hankalaa :)
Kommentit (51)
No jaa, olen yli 50 ja itsekin muuttanut pelkän ompelukoneen kanssa Tanskaan. Silloin se oli toki harvinaisempaa mutta ei tavatonta.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti siellä maailmalla opit vähän vähemmän yleistäväksi.
T. Lapsensa ulkomaille hyvillä mielin lähettänyt ( eikä kukaan kyseenalaiatanut nuoren päätöstä)
Monet kiinnostavimmista keskusteluista ovat usein vähän yleistäviä. Enkä oikein ymmärrä, miksi sinun yleistämisesi on parempi kuin minun? Lapsesi on onnellinen, jos kukaan ei kyseenalaistanut. En usko, että kukaan kyseenalaistaa minunkaan kohdallani varsinaisesti, mutta monella on avoin huoli siitä, että ymmärränkö miten kovin vaikeaa se on ja voi voi voi, kyllä sieltä varmaan sitten nopeasti palaa... Kysyjänä yleensä ihminen, jonka matkustelu rajoittuu Aurinkomatkojen pakettilomiin Kanarialla :)
Mitenkäs selität sen, että ulkomaalaisista korkeakouluopiskelijoista puolet jää Suomeen? Tuntuu yllättävältä luvulta ottaen huomioon kuinka suomalaiset jaksaa aina kitistä kuinka kauhea maa Suomi on. Nuo ulkomaalaiset tietää mikä se oikea todellisuus on heidän maissaan sentakia he jäävät tähän maahan.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/2705032/Ulkomaalaiset+korkeakouluopisk…
Miten olisi pitänyt nuorten maastamuuttoon mielestäsi reagoida?
Mielestäni juuri nuorena on hyvä nähdä maailmaa. Itse lähdin vähän parikymppisenä. Sen sijaan eräs sukulaisperhe olisi halunnut lähteä vanhemmalla iällä Jenkkeihin, vielä kouluikäisiä lapsia eikä tietenkään työpaikasta tietoa. En suosittele, jollei ole sitten kaiken kattavaa vakuutusta.
Aika moni meni lama-aikana ulkomaille töihin aikoinaan. Sinussa ei ole mitään erityistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lapsensa ulkomaille hyvillä mielin lähettänyt ( eikä kukaan kyseenalaiatanut nuoren päätöstä)
Monet kiinnostavimmista keskusteluista ovat usein vähän yleistäviä. Enkä oikein ymmärrä, miksi sinun yleistämisesi on parempi kuin minun? Lapsesi on onnellinen, jos kukaan ei kyseenalaistanut. En usko, että kukaan kyseenalaistaa minunkaan kohdallani varsinaisesti, mutta monella on avoin huoli siitä, että ymmärränkö miten kovin vaikeaa se on ja voi voi voi, kyllä sieltä varmaan sitten nopeasti palaa... Kysyjänä yleensä ihminen, jonka matkustelu rajoittuu Aurinkomatkojen pakettilomiin Kanarialla :)
Kuulostat:
1. Provolta
2. Jankalta
Ehkä he ajattelevat että haluat olla lähellä ystäviäsi ja perhettäsi. Eivät ymmärrä, että sinulle ihmiset ovat "ihan sama": aina voi hankkia uusia kavereita Sydneyn Ikeasta.
Ei maastamuutto ole mikään nykyajan nuorten ilmiö. Ihan tiedoksi sinulle joka tunnut olevan aika sivistymätön, tästä maasta on aina lähdetty paremman elämän tai työn perässä ulkomaille.
Minulla asuu sukulaisia Ruotsissa, Usassa ja Australiassa.
-Arska
Minä olen iältäni 50+ ja olen huomannut, että maailma on nykynuorille paljon pienempi mitä omassa nuoruudessa. Olen itse kannustanut lapsiani lähtemään vaihtoon ulkomaille, mies on ihan samoilla linjoilla. Lapsille olen sanonut, että omia unelmia ei tarvitse eikä saa haudata toisen takia eli jos seurustelukumppani on lähtöä vastaan, hän ei ole silloin oikea sinulle.
Työpaikka voi olla mistä päin maailmaa vaan. Harmi tosin, että Suomessa eei vieläkään täysin arvosteta ulkomailla saatua työkokemusta vaikka sinne kannustetaan lähtemään.
Onhan ulkomaille opiskelemaan ja töihin huomattavan paljon helpompi lähteä mitä 70- ja 80-luvuilla. Jotain hyötyä EU:stakin on.
No sinänsä kai kannattaisi kiinnostaa, kun jos katsotaan minkälainen lasku on yhteiskunnalle yhden ihmisen kasvatus ja koulutus korkeakouluun asti, niin taidetaan jo liikku miljoonissa. Sitten kun tuo lentääkin pesästä tienaamaan veroeuroja jonnekkin muualle, niin ollaan kusessa kaikki.
Että kannattaisi keksiä, millä näitä houkuteltaisiin pysymään täällä.
No tuota... Sukulaisia lähti sata vuotta sitten Yhdysvaltoihin ja Kanadaan töihin, osa jäi sinne ja osa tuli myöhemmin takaisin. Vähän myöhemmin lähtijöitä on ollut sekä Ruotsiin että Australiaan. Ja ajattele, ihan ilman nettivalmisteluita!
Vierailija kirjoitti:
Ei maastamuutto ole mikään nykyajan nuorten ilmiö. Ihan tiedoksi sinulle joka tunnut olevan aika sivistymätön, tästä maasta on aina lähdetty paremman elämän tai työn perässä ulkomaille.
-Arska
Työväkeä. Ei korkeasti koulutettuja.
Jokainen sukupolvi kuvittelee olevansa jotenkin erilainen ja muista parempi. Ei ole. Jokainen huomaa sen vuorollaan.
Itse olen 77v. Lähdin ensimmäisen kerran Englantiin kesätöihin vuonna 1957. Kukaan ei kyseenalaistanut. Siihen maailman aikaan tuntui, että kaikki lukiossa olevat menivät viimeiseksi kesäksi ennen ylioppilasvuotta Ruotsiin, Saksaan tai Englantiin.
Suomalaisia muutti 60-luvulla satoja tuhansia mm. Ruotsiin ja Australiaan, koska Suomessa ei ollut töitä suurille ikäluokille ja maalta pois muuttaville.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni meni lama-aikana ulkomaille töihin aikoinaan. Sinussa ei ole mitään erityistä.
Heh, ei minusta itsenikään mielestä ole mitään erikoista! Tämähän on täsmälleen sama juttu, työttömyys ajaa ihmisiä ulkomaille hakemaan töitä. Ja se osaaminen ja niiden ihmisten eteen tehty työ valuu muualle, kun sitä kannattaisi hyödyntää Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
No sinänsä kai kannattaisi kiinnostaa, kun jos katsotaan minkälainen lasku on yhteiskunnalle yhden ihmisen kasvatus ja koulutus korkeakouluun asti, niin taidetaan jo liikku miljoonissa. Sitten kun tuo lentääkin pesästä tienaamaan veroeuroja jonnekkin muualle, niin ollaan kusessa kaikki.
Että kannattaisi keksiä, millä näitä houkuteltaisiin pysymään täällä.
Tämä on se villakoiran ydin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Arska
Työväkeä. Ei korkeasti koulutettuja.
No ajattelepa kuule, että heidän lapsensa ja lapsenlapset on nyt korkeasti koulutettuja, olen nähnyt valmistujaiskuvia. Ei tässä maassa ollut mahdollisuuksia opiskella niinkuin nyt ennenvanhaan. Mistään älykkyydestä se opiskelu ei ollut kiinni vaan mahdollisuuksien puutteesta.
-Arska
Nuoruuden mukanaantuomaa ylimielisyyttä ja ymmärtämättömyyttä. Vanhemmilla sukupolvilla oli erilainen maailma. Ulkomaat olivat heille kaukaisempia, eikä kielitaitoa ollut muuta, kuin akateemisissa piireissä. Yrittäisit ymmärtää heidän maailmaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, ei minusta itsenikään mielestä ole mitään erikoista! Tämähän on täsmälleen sama juttu, työttömyys ajaa ihmisiä ulkomaille hakemaan töitä. Ja se osaaminen ja niiden ihmisten eteen tehty työ valuu muualle, kun sitä kannattaisi hyödyntää Suomessa.
No miksi sitten jankkaat? Duunarit on kautta aikain lähteneet leivän perässä milloin minnekin, onko tämä nyt jotenkin erilaista, että ihan kou-lut-tau-tu-neet raukkaparat joutuvat tekemään saman? Osaako ne? Duunarit lähti ihan ilman googlettamisia ameriiikan ihimemuahan, eipä tainnu olla kielikään pahemmin hallussa, mut niin ne vain pärjäsi. Mut duunarin kato pitääkin pärjätä, sillä ei ole pappa betaalaamassa kermapersiin takana eikä paapovia vanhempia muutenkaan, sinne vain maailmalle.