Kuva mun sektiohaavasta, näyttääkö mielestäsi huonolta?
Tänään poistettu tikit, vähän näyttää auenneen. Pitääkö mun mennä lääkäriin vai umpeutuuko nuo itsekseen?
Kommentit (33)
Pitäähän sinun tietää, miten hoidat haavaa, että saat sen umpeen, vaikkei sitä enää tuollaisenaan voi tikata.
Pahimmillaan siihen leikataan tuore reuna ja ommellaan takaisin kiinni. Jos tuo reuna kuivuu, ei se tarraa enää kiinni. Enkä uskalla arvailla, saako tuollaista vatsanalueen haavaa suihkuttaa ja käsitellä kuten vaikka raajassa olevaa.
Miksi tuo haava on pystyssä?
menet huomenna kuitenkin lasta katsomaan,voit kysyä lääkäreiltä tuosta haavasta samalla.
meillä riehuu tuossa vieressä 4v keskonen,rv31 1635g ,aika iso oli sun vauvaan verrattuna ja silti oli sairaalassa 7 viikkoa.
Kyllä toi varmaan perhosteipit vaatii...onko vauva samassa sairaalassa missä synnytit? Pari vko synnytyksen jälkeen hoitavat sua vielä aairaalassakin. Jos mahdollista, käy siellä näyttämässä. Kuka poisti hakaset?
T.klö
Eipä välttämättä vaadi mitään. Kyseessä on vanha haava, eli sitä ei tulla ompelemaan tai teippaamaan uudestaan. Mulla on noita reikiä ollut ja osasta jopa tulehduksen takia poistettu tikkejä haavan paranemisen nopeuttamiseksi ennen aikojaankin, tyyliin joka toinen pois.
Suihkuttele ja ilmaa..ei hiostavia vaatteita tai laastarilappua..Sidetaitos nätisti teippaamalla kiinni, ettei vaatteet sotkeennu jos kudosnestettä erittyy.
Seuraa, jos neste muuttuu tai nousee kuume, lääkäriin.
Sulla on nyt kuva lähtötilanteesta (heti tikkien poiston jälkeen). Nyt vain suihkuttelua aamuin illoin haavalle. Avautuneita ihokohtia ei voi ommella uudelleen kiinni, eikä perhosteipit auta haavaa sulkeutumaan. Niin kauan kuin erittää kudosnestettä, voit pitää haavalappua suojana. Vaihda suojaa aina suihkuttelun yhteydessä. Jos haava aukeaa reilummin tai tulee tulehduksen merkkejä, niin hakeudu näytille tk:een. Muuten tuon pitäisi kyllä ajan kanssa parantua umpeen. Jos menet näytille tk:een tilanteen pahennuttua, niin voit näyttää tämän lähtötilanne kuvan vertailun vuoksi.
t.sh ensiavusta
Hei! Aika avoin on mielestäni ja pitäisi katsoa kuinka syvä on. Ottaisin yhteyttä lääkäriin.
Ei onneksi oo punoitusta. Kovin avoimelta näyttää. Menisin näytille varmuuden vuoksi. Maallikko olen.
Ja joku vielä haluaa sektion ennemmin kuin synnyttää alakautta. (EN PUHU ALOITTAJASTA!)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo haava on pystyssä?
menet huomenna kuitenkin lasta katsomaan,voit kysyä lääkäreiltä tuosta haavasta samalla.
meillä riehuu tuossa vieressä 4v keskonen,rv31 1635g ,aika iso oli sun vauvaan verrattuna ja silti oli sairaalassa 7 viikkoa.
Hätäsektiossa vedetään pystysuunnassa auki.
Mun hätäsektioarpi oli vähän saman näköinen. Aukesi huolella yhdestä kohtaa. Mä perhosteippailin sitä itse ja annoin tietysti hengittää mahdollisimman paljon, huuhtelua unohtamatta. Parani mutta helvetin ruma se on.
Vaikka tuntematon oletkin, tuli huoli vauvasta. Miten voi?
Menisin näyttämään. Itselläni oli hätäsektio ja silti viilto vedettiin siististi vaakaan. Riippuu lääkäristä.
Tsemppiä pikkukeskosen äidille, toiv kaikki menee hyvin! Minulla myös, tosin normiaikaisen, synnytys hätäsektiolla (siis samansuuntainen arpi), ja oli myös hakasilla kiinni. En kyllä muista, että olisi noin repsottanut, haavani oli tosi siisti eli menisin vaikka huomenna näytille.