Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toinen nimi on usein pidempi kuin ensimmäinen nimi?

Vierailija
29.06.2016 |

Olenko ainoa, jonka mielestä usein kuulostaa paremmalta, jos toinen nimi on samanpituinen tai jopa lyhyempi kuin ensimmäinen nimi?

Esim. omaan korvaani Heikki Henrik Hämäläinen kuulostaa mukavammalta kuin Heikki Henrikki Hämäläinen. Ja nimi Sebastian Leo Seppälä on paremman kuuloinen kuin Sebastian Leopold Seppälä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan nimistä. Meidän kuopuksella eka nimi on kolmitavuinen, tokassa kaksi tavua, kolmannessa kaksi tavua.

Vierailija
2/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasiahan tämä täysin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas Jonna Eveliina Hyppönen on parempi kuin Eveliina Jonna Hyppönen. Sointuu paremmin.

Vierailija
4/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä taas Jonna Eveliina Hyppönen on parempi kuin Eveliina Jonna Hyppönen. Sointuu paremmin.

Mun mielestä Jonna Liina Hyppönen kuulostaa vielä paremmalta. Mielipideasioitahan nämä.

Vierailija
5/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhytkin toinen nimi kuulostaa ihan ookoolta tuolla lailla lausuttuna sukunimi yhteen pötköön perään. Mutta mielestäni esim. pelkkä Sebastian Leo on liian töksähtävä verrattuna Leo Sebastianiin. Tai jos nimi lausutaan vaikkapa koulussa todistuksia jaettaessa: "Seppälä, Sebastian Leo". Seppälä, Leo Sebastian kuulostaa minusta soljuvammalta.

Vierailija
6/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhytkin toinen nimi kuulostaa ihan ookoolta tuolla lailla lausuttuna sukunimi yhteen pötköön perään. Mutta mielestäni esim. pelkkä Sebastian Leo on liian töksähtävä verrattuna Leo Sebastianiin. Tai jos nimi lausutaan vaikkapa koulussa todistuksia jaettaessa: "Seppälä, Sebastian Leo". Seppälä, Leo Sebastian kuulostaa minusta soljuvammalta.

Ei yhtään töksähdä omaan korvaan.

Vierailija
7/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Korhonen, Matias Juha" kuulostaa hyvältä.

Vierailija
8/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Korhonen, Matias Juha" kuulostaa hyvältä.

Tai "Korhonen, Matti Juha" kuulostaa hyvältä.

Vierailija
9/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ainakin ajateltiin rytmiä. Ensimmäinen ja mahdollinen toinen nimi olivat kaksitavuisia ja kolmas sitten kolmitavuinen. Näin tuntui, että syntyi kokonaisuus eikä vain nimiluettelo. Vertaa: Kari Jussi Matti tai Kari Jussi Matias. Kumpi kuulostaa kokonaisuudelta? Minusta jälkimmäinen. Tällä periaatteella minäkin olen nimeni saanut ja olen tyytyväinen. Tosin pikkulikkana olin sitä mieltä, että kutsumanimeni ei sovi mummolle, mutta kyllä näyttää sopivan. Kaima-ystävälläni on jo yhdeksän lastenlasta ja hyvältä kuulostaa!

Vierailija
10/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ari Valtteri Lötjönen

Valtteri Ari Lötjönen

Eka parempi, mutta sukunimi on aika karsea.

Vierailija
11/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kolmitavuinen nimi on toisena nimenä. Ja siksi me, kutsumanimeltämme kaikki Johannat, Susannat, Mariat, Juhanit, Aleksit jne. saamme kärsiä, kun meitä kutsutaankin ensimmäisellä nimellä - joka ei olekaan kutsumanimi. Harmittaa, kun ensimmäistä nimeä pidetään automaattisesti etunimenä.

Jos tipahdit kärryiltä :-) > Satu Johanna on todennnäköisempi järjestys kuin Johanna Satu tai Eero Juhani kuin Juhani Eero. Sellainen vaan on suomen kieli.

Vierailija
12/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maria etunimeltään, en Outi kirjoitti:

Yleensä kolmitavuinen nimi on toisena nimenä. Ja siksi me, kutsumanimeltämme kaikki Johannat, Susannat, Mariat, Juhanit, Aleksit jne. saamme kärsiä, kun meitä kutsutaankin ensimmäisellä nimellä - joka ei olekaan kutsumanimi. Harmittaa, kun ensimmäistä nimeä pidetään automaattisesti etunimenä.

Jos tipahdit kärryiltä :-) > Satu Johanna on todennnäköisempi järjestys kuin Johanna Satu tai Eero Juhani kuin Juhani Eero. Sellainen vaan on suomen kieli.

Mun mielestä voi ihan hyvin olla Johanna Satu, etenkin jos kutsutaan Johannaksi. Ihan suomen kieltä sekin. Johanna Satu Suonperä. Suonperä, Johanna Satu.

Vierailija
13/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maria etunimeltään, en Outi kirjoitti:

Onhan ensimmäinen nimi etunimi. Samoin kuin toinen ja kolmaskin.

Vierailija
14/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa ap viskurilaki.

Vierailija
15/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ainakin ajateltiin rytmiä. Ensimmäinen ja mahdollinen toinen nimi olivat kaksitavuisia ja kolmas sitten kolmitavuinen. Näin tuntui, että syntyi kokonaisuus eikä vain nimiluettelo. Vertaa: Kari Jussi Matti tai Kari Jussi Matias. Kumpi kuulostaa kokonaisuudelta? Minusta jälkimmäinen. Tällä periaatteella minäkin olen nimeni saanut ja olen tyytyväinen. Tosin pikkulikkana olin sitä mieltä, että kutsumanimeni ei sovi mummolle, mutta kyllä näyttää sopivan. Kaima-ystävälläni on jo yhdeksän lastenlasta ja hyvältä kuulostaa!

Kolme nimeä ei miltei koskaan kuulostaa hyvältä. Nimet Kari Matti, Matti Jussi, Jussi Kari, jne. kuulostavat oikein mukavilta nimiltä.

Vierailija
16/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa ap viskurilaki.

Mun mielestä se sukunimi on se loppuosa. Liian pitkä toinen nimi tekee nimestä raskaan. Esimerkiksi Kari Matti Hämäläinen on parempi kuin Kari Matias Hämäläinen. Kieli menee solmuun jälkimmäisessä.

Vierailija
17/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa ap viskurilaki.

Mun mielestä se sukunimi on se loppuosa. Liian pitkä toinen nimi tekee nimestä raskaan. Esimerkiksi Kari Matti Hämäläinen on parempi kuin Kari Matias Hämäläinen. Kieli menee solmuun jälkimmäisessä.

Ei, et nyt ymmärrä viskurilakia. Eikä kyse ole nyt sinun mielipiteestäsi, vaan kieliyhteisön enemmistön mielipiteestä.

Vierailija
18/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa ap viskurilaki.

Ei, et nyt ymmärrä viskurilakia. Eikä kyse ole nyt sinun mielipiteestäsi, vaan kieliyhteisön enemmistön mielipiteestä.

Viskurilain mukaan pisin osio menee loppuun. Katson, että sukunimi on se loppuosa, joka sulkee nimen.

Vierailija
19/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hassua, kun toiseksi nimeksi valitaan usein pitkä koristeellinen nimi, jota ei missään nimessä kehdattaisi antaa kutsumanimeksi. Pekka Väinämöinen, Kari Hubertus,... Lapsi sitten usein häpeää toista nimeään.

Vierailija
20/21 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmi tai poljento on se selitys. Tämä juontaa todella pitkälle, esim. Kalevalassa tämä poljento on jo nähtävissä, vrt. vaka vanha Väinämöinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä