Paras laite / väline pilkkoa vihanneksia?
Tähän asti olen pärjännyt veitsellä, mutta nyt haluaisin keksiä helpomman tavan viipaloida ja pilkkoa, koska syön aiempaa enemmän kasviksia.
Suosittele jotain suht edullista ja toimivaa laitetta, jolla voisi viipaloida, pilkkoa ja raastaa myös kovempia vihanneksia kuten porkkanaa tai kaalia. Mielellään laite, joka olisi käytön jälkeen helppo pestä ja laittaa kaappiin.
Kommentit (31)
Syön päivässä 800-1000 g kasviksia. Suurinta osaa en kypsennä, vaan tykkään tehdä raastepohjia, joissa on esim. kaalia, porkkanaa ja punasipulia. Lisäksi saatan laittaa paprikaa, varsiselleriä, yrttejä sen mukaan mitä on. Sekoitan raasteen joukkoon esim. sitruunavinegretteä ja annan pehmetä hetken jääkaapissa. Sitten lisään päälle esim. kypsää kalaa tai muuta proteiinia. Syön vastaavaa ruokaa joka päivä lounaaksi, aineksia hieman vaihdellen. Juuri tähän pilkkomiseen haluaisin avuksi jonkun laitteen. Ap
Kenwoodin MultiProGo 650w. Simppeli ja helppo pestä. Yhdessä terässä siivutus ja raastin. Ohisyötöllä voi siivuttaa ja raastaa rajattoman määrän tavaraa. Niin pieni, että voi säilyttää työtasolla.
Siis teet raastepohjan harvemmin,sit pitää pilkkoa selleri ja paprika ja niihin tarttet jonkun uuden leikkuuvälineen? Vai siis haluat ison laitteen isolle kaalille jota pilkot tyyliin kerran viikkoon? Veitsessäsi voi olla vikaa. Iso ja terävä,nii uppoaa leikiten siihen kaaliin ja porkkanaan.
Minulla on jo toinen Braun monitoimikone käytössä. On kätevä ja nopea. Sillä saa raasteet ja viipaloinnit sekä alaterällä esim. sipulin tai sienet silputtua. Samalla terällä saa tehtyä smoothien. Lisäksi on taikinakoukut, mutta sillä saa tehtyä vain pieniä taikinoita.
Ostin aikanaan NicerDicerin ostostv:n kautta. Olen tykännyt ja ostin sitten toisen mökillekin.
Kyllä se vaan on veitsi. Raastamiseen menee paljon enemmän aikaa. Ja muut vaihtoehdot on aika vähissä. Kirves?
Fiskarsin ja Victorinoxin tomaattiveitset ovat parhaita. Niillähän pilkkoo lähes mitä vain.
Vanhanmallinen perinteinen veivattava raastemylly.
Minä tykkään mandoliinista, sillä saa perunat, kurkut ja sipulit tasaohuiksi viipaleiksi. Ei käytä sähköä, ei vie tilaa ja puhdistuu huuhtaisemalla.
Kyllä hyvä ja terävä veitsi on edelleen paras, monikäyttöisin ja helpoin huollettava.
Laatuun kannattaa tässäkin sijoittaa eikä keittiössä normaalisti tarvita kuin iso kokkiveitsi, teräväkärkinen pikkuveitsi ja notkea fileointiveitsi.
Myös kunnollinen kovasin on edellisiin liittyen tärkeä työkalu. Teroituslaitteilla ei pääsääntöisesti tee mitään.
Pelkällä puukollakin pärjää hyvin ja perinteisesti on pärjättykin.
Minä pilkon lähes kaiken hedelmäveitsellä. Esim. Victorinoxin hedelmäveitsi on hyvä.
Terä yltää juuri isohkon keräkaalin puoliväliin, eli sen saa halki sopivasti. Porkkanat ja muut menee pätkiksi ihan käsissä leikkaamalla.
Siihen kaveriksi vielä parin euron ohut muovinen leikkuulauta niin on kompakti ja kätevä setti, jota on kätevä käsitellä ja pestä.
Bataattiin ehkä suosittelen isompaa veistä, mutta kyllä sekin onnistuu.
Muista pitää veitset hyvässä terässä niin onnistuu leikkaus hyvin ja sutjakasti.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään mandoliinista, sillä saa perunat, kurkut ja sipulit tasaohuiksi viipaleiksi. Ei käytä sähköä, ei vie tilaa ja puhdistuu huuhtaisemalla.
Mulla on tollainen, mutta ei ole kovin nopea laite, jos haluaa tehdä paljon kerralla. lisäksi saa pelätä sormiensa puolesta, se pitoväline ei toimi esim. kaalin kanssa.
Moneen hommaan käytän ihan kokkiveistä, isot määrät teetän mr. Ken Woodilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hyvä ja terävä veitsi on edelleen paras, monikäyttöisin ja helpoin huollettava.
Laatuun kannattaa tässäkin sijoittaa eikä keittiössä normaalisti tarvita kuin iso kokkiveitsi, teräväkärkinen pikkuveitsi ja notkea fileointiveitsi.
Myös kunnollinen kovasin on edellisiin liittyen tärkeä työkalu. Teroituslaitteilla ei pääsääntöisesti tee mitään.
Pelkällä puukollakin pärjää hyvin ja perinteisesti on pärjättykin.
Toi ap kysy jotain konetta avuksi. Miksi siis höpiset veitsistä?
Minä tarvitsen myös koneen juuresten yms pilkkomiseen. Käsi ei kestä veitsipilkkomista tai käsin raastamista.
Vierailija kirjoitti:
ALLIGATOR - The Original Swedish Onion and Vegetable Chopper
https://www.alligators.se/
Kuinka tuollainen teroitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä pilkon lähes kaiken hedelmäveitsellä. Esim. Victorinoxin hedelmäveitsi on hyvä.
Terä yltää juuri isohkon keräkaalin puoliväliin, eli sen saa halki sopivasti. Porkkanat ja muut menee pätkiksi ihan käsissä leikkaamalla.
Siihen kaveriksi vielä parin euron ohut muovinen leikkuulauta niin on kompakti ja kätevä setti, jota on kätevä käsitellä ja pestä.
Bataattiin ehkä suosittelen isompaa veistä, mutta kyllä sekin onnistuu.
Muista pitää veitset hyvässä terässä niin onnistuu leikkaus hyvin ja sutjakasti.
Ei Hedelmäveitsellä voi mitään pilkkoa. Kokkiveitsellä menee vauhdilla kaikki mikä eteen tulee.
Opettele leikkaustekniikka.
Paljon sitten syöt päivässä jos ei jaksa pilkkoa? Keitä kokonaisena/isompina paloina, osta valmiiksi pilkottuja. Tai kypsennä isompina paloina,keitettynä helppo pilkkoa vaikka haarukalla. Itse suosin isoja perunoita jos pitää kuoria. Mielummin kuorin kaksi jätti perunaa kun 15 mini perunaa. Tai tee kerralla iso satsi, ei tartte joka päivä pilkkoa ja kuoria. Ja veitsen pitää olla hitoksen terävä. Kerralla viipaloit kaalin. Otat seuraavana päivänä valmiiksi pilkotut jääkaapista,jos et heti kypsennä kaikkia.