Löydät maastokätköstä 100 000 euroa. Pidätkö rahat vai palautatko?
Jos päätät pitää rahat, miten käyttäisit ne? Itse pitäisin rahat hetkeäkään miettimättä. Olisi toki vaikeampaa keksiä, mitä rahoilla tekisi, koska pankkiin ei voi viedä kuin ehkä muutaman hassun tonnin ilman lisäselvityspyyntöjä. Myöskin autoliikkeet yms. ovat velvollisia ilmoittamaan suurista käteisostoista eteenpäin.
Mutta ruokaa ja päivittäisiä menoja tuolla voisi maksella, ja silloin tällöin voisi pitää (vaikka leikisti) kihlajaiset tai järjestää häät ja viedä niiden siivellä sitten esim. kymppitonnin rahaa pankkiin.
Mitä sinä tekisit?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löydät maastosta auton. Saako sen ottaa itselleen?
Löydät rannasta veneen. Otatko vai jätätkö?
Löydät kivat terassikalusteet. Otatko itsellesi vai jätätkö sinne maastoon mökin pihaan.
Sun on pakko olla tuolla logiikalla nainen. :D
Miten sinun mielestäsi metsästä löytyvä 100 000 e eroaa rannasta löytyvästä veneestä? Molemmilla on omistaja, kumpikaan ei kuulu sinulle. Vai oletko niitä, jotka nappaavat kerrostalon häkkivarastosta 100 000 e, jos häkkivaraston ovi on auki ja rahat näkyvissä?
Häkkivaraston rahat saattaisivat olla jonkun rehellisen ihmisen rahoja. Ei voisi vähempää kiinnostaa huumediilereiden vitutus, kun vien maastokätköstä 100 000 egeä nauraen kotiini. :D
Vertaukset autoon, veneeseen yms. ovat typeriä edelleenkin.
Miksi oletat, että maastosta löytyy vain huumediilerien rahaa?
Ja vertaus autoon tai veneeseen on ihan relevantti. Minun veneeni yritettiin juhannusviikolla viedä, koska omien sanojensa mukaan varas löysi sen! Harmi, että vene oli vaijerilla kiinni laiturissa, tosin ainoana siinä poukamassa. Varkaan mielestä se oli löytötavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löydät kivat terassikalusteet. Otatko itsellesi vai jätätkö sinne maastoon mökin pihaan.
Miten sinun mielestäsi metsästä löytyvä 100 000 e eroaa rannasta löytyvästä veneestä? Molemmilla on omistaja, kumpikaan ei kuulu sinulle. Vai oletko niitä, jotka nappaavat kerrostalon häkkivarastosta 100 000 e, jos häkkivaraston ovi on auki ja rahat näkyvissä?
Häkkivaraston rahat saattaisivat olla jonkun rehellisen ihmisen rahoja. Ei voisi vähempää kiinnostaa huumediilereiden vitutus, kun vien maastokätköstä 100 000 egeä nauraen kotiini. :D
Ja vertaus autoon tai veneeseen on ihan relevantti. Minun veneeni yritettiin juhannusviikolla viedä, koska omien sanojensa mukaan varas löysi sen! Harmi, että vene oli vaijerilla kiinni laiturissa, tosin ainoana siinä poukamassa. Varkaan mielestä se oli löytötavaraa.
Koska rehellisillä ihmisillä ei ole mitään syytä jemmata käteistä maastokätköön. :D
Veisin poliisille, koska todellisuudessa rahojen pitämisestä jäisi hyvin todennäköisesti kiinni. Jos leikitään että ei jäisi kiinni, niin voisin harkita rahojen pitämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska rehellisillä ihmisillä ei ole mitään syytä jemmata käteistä maastokätköön. :D
Sinulla on outo logiikka. Miksi ei kuka tahansa jemmaisi rahoja maastokätköön? Paremmassa turvassa kuin talossa, missä voivat palaa poroksi tai tulla varastetuksi.
Miksi on OK ottaa rahat itselleen, mutta ei OK ottaa geokätkölaatikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi Aarniolla, joka tosin "unohti" laittaneensa ämpärillisen rahaa kukkapenkkiin.
Pitäisin, vaikka varmaan tulisi huono omatunto. Hankkisin kyllä ennen käyttöä jonkun vehkeen, millä voin tarkastaa setelien aitouden.
Ehdottomasti pitäisi ja lähtisin vetelemään pois Suomesta. Minulla kun ei ole mitään mikä pidättelisi minua täällä.
Varmaan pitäisin. Ja käyttäisin vähitellen kaikkeen tavalliseen hankintaan.
En tiedä olisiko sellaisessa rehellisyydessä mitään järkeä, että veisin ne poliisille kun eihän rahoissa ole mitään korvamerkintää kenelle ne kuuluu ja jos ne maastossa on niin ne on muutenkin kenen tahansa löydettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Tallettaisin suurimman osan veroparatiiseihin, ostaisin käteisellä huvilan Espanjasta tai muualta etelästä, käteisellä auton Saksasta niinkuin joku sanoi, aloittaisin sijoittamisen (ulkomaisen pankin kautta) ja ostelisin harkiten kaikkea mukavaa ja tarpeellista.
No jopas olet tarkka rahan käyttäjä, kun saat satatonnia riittämään tuohon kaikkeen.
TÄH! Oletko sä stanan idiootti löytänyt mun massikätkön!? Voi kohta kuule posket lätisee!!!
Pakkaisin perheeni ja lähtisin Trinidadiin.
Eli pitäisin hynät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pitäisi enkä palauttaisi, vaan veisin poliisille.
Ihan pakko kysyä, että mikä tuo palauttamisvaihtoehto olisi sinun mielestäsi? Kenelle muulle palauttaisit, ellet poliisille?
No minä käsitin tuosta, että AP kysyi, että palauttaako (palauttaminen=viedä takaisin sinne mistä löytyi) löytöpaikalle vai pitääkö itse. Näköjään aika moni muu käsitti samoin. Jos AP tarkoitti nimenomaan poliisille palauttamista, se olisi pitänyt lukea vaihtoehdon kohdalla tai sitten olla selkeät: Jätät paikalleen, viet poliisille, pidät itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päätät pitää rahat, miten käyttäisit ne? Itse pitäisin rahat hetkeäkään miettimättä. Olisi toki vaikeampaa keksiä, mitä rahoilla tekisi, koska pankkiin ei voi viedä kuin ehkä muutaman hassun tonnin ilman lisäselvityspyyntöjä. Myöskin autoliikkeet yms. ovat velvollisia ilmoittamaan suurista käteisostoista eteenpäin.
Mutta ruokaa ja päivittäisiä menoja tuolla voisi maksella, ja silloin tällöin voisi pitää (vaikka leikisti) kihlajaiset tai järjestää häät ja viedä niiden siivellä sitten esim. kymppitonnin rahaa pankkiin.
Mitä sinä tekisit?
Tästä puuttuu vaihtoehto "menisin poliisille"
Kyse on taatusti huumekätköstä. Lähistöllä voi olla riistakamera, joka on joko poliisin tai huumelordien. Kummassakin tapauksessa ikävyyksiä tiedossa.
Hyvä pointti tuo riistakamera, mutta sovitaan, että tässä skenaariossa ei sellaista olisi. Eli kukaan ei saisi koskaan tietää, että löysit rahat maastosta.
Tää on muutenkin älytön skenario. Ap olettaa, että rahojen päällä on omistajan nimi ja osoite, joten ne olisivat "palautettavissa". Ja sitten lisänä, että joku piilottaa maastoon sata tuusaa ilman minkäänlaista valvontaa.
Mutta leikitään nyt. Mäkin menisin poliisin luo rahojen kanssa, vaikka olisi osoite päällä ja vaikka ei olisi riistakameraa. Mun hyvän kansalaisen tekoni kirjaisi uskomattoman komea, vapaa, fiksu poliisi, joka rakastuisi muhun korviaan myöten. Ja minä häneen, tottakai. Sitte me mentäis naimisiin joissakin telkkarin hääohjelmassa ja oltais ikuisesti onnellisia. Saisin siis enemmän kuin 100.000 egeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pitäisi enkä palauttaisi, vaan veisin poliisille.
Ihan pakko kysyä, että mikä tuo palauttamisvaihtoehto olisi sinun mielestäsi? Kenelle muulle palauttaisit, ellet poliisille?
No minä käsitin tuosta, että AP kysyi, että palauttaako (palauttaminen=viedä takaisin sinne mistä löytyi) löytöpaikalle vai pitääkö itse. Näköjään aika moni muu käsitti samoin. Jos AP tarkoitti nimenomaan poliisille palauttamista, se olisi pitänyt lukea vaihtoehdon kohdalla tai sitten olla selkeät: Jätät paikalleen, viet poliisille, pidät itse.
Tuo sinun ehdotuksesi edellyttäisi, että löytäjä ensin veisi rahat jonnekin ja sitten menisi lapion kanssa takaisin metsään ja kaivaisi ne uudelleen maahan. Olettaen, että hän on peittänyt alkup. maakätkön. Kätkö pitäisi joka tapauksessa palauttaa alkup. tilaansa.
Miten maastosta ylipäänsä löydetään rahaa?
Poliisille niitä ei voi palauttaa, ellei rahapaketin päällä ole poliisin logoa ja rahat siis kuuluvat poliisille. Palauttaminen tarkoittaa joko alkup. omistajalle tai alkup. paikkaan. Ap olisi saanut nähdä galluppinsa kanssa vähän enemmän vaivaa ja käyttää mielikuvitustaan, ellei se ole jossakin maastokätkössä tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin palauttaisin. Raha ei tee onnelliseksi, mutta rehellisyys tekee.
Mihin palauttaisit?
Mua varmaan pelottaisi liikaa jäädä kiinni. En pystyisi nauttimaan rahoista.
Vierailija kirjoitti:
tottakai palauttaisin rahat poliisille. jos hyvin käy, niin poliisi kiittelee hyvin tehdystä hommasta.
Palauttaisit poliisille? Meinaatko, että poliisi on ne rahat sinne metsään jemmannut?
Tuo riistakamerajuttu kyllä pistäisi miettimään pöllimistä kahdesti.
Olisi aika vaikeaa nauttia rahoista, kun saisi lopun ikänsä vilkuilla olkansa yli. Tuollaisia summia ei ihan pikkurötöstelijät pyöritä, vaan takana on oikeasti vaaralliset tyypit, joille ihmisen henki on halpa, ja joilla riittää kärsivällisyyttä etsiä käsiinsä se, joka on tuollaisen rahasumman vienyt.
Jättäisin rahat paikoilleen. Olisi liian kuumottavaa alkaa käyttelemään järjestäytyneen rikollisuuden rahoja, enkä koe, että saisin asiasta poliisille ilmoittamisestakaan mitään iloa tai tyydytystä. Ongelmia korkeintaan.
Ja poliisit kertoisivat sitten / tai oikeudessa kerrottaisiin, että kätköstä löytyi 80 000 euroa ja tämä Pirkko von Aavee löysi kätkön. Jonka jälkeen sinulta tultaisiin perimään joko sitä 20 000 euroa tai 2 kpl polviniveliä.
Oikeasti, siellä ON riistakamera. Molemmat porukat käyttää sitä. Poliisit ovat myös tehneet niin, että rahat on vaihdettu / merkitty ja sitten jääty odottamaan, että kamaa haetaan. Ei tarvitse muuta kuin seurata hakijaa ja isompia vonkaleita jää koukkuun. Erityisesti jos haetaan jotain isojen määrien liikuttelijaa, ei silloin se yksi kätkö kiinnosta. Vaan koko verkosto.