Huulten riekaloituminen? Mikä sairaus tämä on?
Menenkö ihotautilääkärille? Huulista lähtee aina palasia. Vuosikausia sama ongelma. Kaikki voiteet (myös apteekin ja luonnonkosmetiikan) olen kokeillut, mutta mikään ei auta. Olen kokeillut olla ilman voiteita. Syön monivitamiineja. Juon vettä.
Kommentit (16)
Mitä ihmettä sä olet tehnyt niillä huulilla?
Talvi?
Jos on jo vuosia jatkunut, niin kyllä kannattaa mennä lääkärille.
Carmex on ainoa mikä auttaa. Minulla on ollut ennen sama ongelma huulten kanssa.
Tarkoitatko nyt, että huulet rohtuu ja niiden pinta kuoriutuu pois? Vai tarkoitatko, että niistä siis irtoaa lihamöhkäleitä? Jälkimmäisessä tapauksessa menisin ihan akuutisti päivystykseen.
Voiko syljen koostumus olla niin huono, että rikkoo huulet?
Mutta oletkos vielä kokeillut tätä?
https://www.vauva.fi/keskustelu/5005407/kokemuksia-verkkiksen-sykkivast…
Oletko Bepanthenia kokeillut? Ainoa mikä auttoi minulla rohtuneisiin huuliin.
Ja ei siis mikään Bepanthenin huulirasvaversio (jos sellaista on), vaan se perus rasvainen Bepanthen voide.
Tuollainen voi johtua muuten jostain ruoka-aineallergiasta, esimerkiksi minulla maitoallergia teki pahasti hilseilevää ihottumaa nimenomaan huuliin ja suun ympärille.
Näemmä vauva.fissä aiemminkin ketju aiheesta.
https://www.vauva.fi/keskustelu/5032466/huulten-riekaloituminen-mika-sa…
Mielenkiintosta - itsellenikin ilmestyi tuo sama vaiva. Ensimmäistä kertaa elämässä, vuosia sentään jo reilusti yli 50.
Enkä edes asu Pohjolan kylmyydessä.
Katsopa huulen sisäpuolella olevaa limakalvoa. Näkyykö siinä vaaleita läiskiä, jotka lähtee nyppimällä pois? Sinulla voi olla häiriö keratiinin muodostuksessa, joka on sitten myös huulissa.
Huulten ihoon muodostuu keratiinia liikaa ja huulissa on koko ajan tavallaan ylimääräistä ihoa, jota tekee mieli purra ja repiä. Minulla on tämä sama ongelma. Ei auta mikään rasva, eikä repimättä jättäminen
Mahdollisesti jos kyse vain huulten ihon hilseilystä eräs vaihtoehto jalkasieni /mokkasiinisilsa, joka levinnyt ympäri kehoa. Miltäs jalkapohjat näyttävät, kutittaako paljon, onko valkoista paksuuntunutta nahkaa, hilseileekö,punoittaako,kutiseeko iho jne? Googletapa mokkasiinisilsa,jalkasilsa,jalkasieni ym. löydät tietoa asiasta. Itselläni auttaa oikeasti vain valkosipuli. Halkaiset valkosipulin kynnen ja sivelet sitä huuliisi pari kertaa päivässä. Polttelee, kyllä, mutta on hyvin tehokas luonnon oma antibiootti. Ei poista verenkiertoon jo levinnyttä vaivaa, mutta helpottaa sitä ainakin muutamiksi päiviksi huomattavasti. Et menetä ainakaan suuria summia jos kokeilet-valkosipuli on ikiaikainen lääkerohto, myös vilustumiseen ym. immuniteetin ylläpitoon. Lääkärit eivät halua määrätä sieni-infektioihin antibiootteja(olen jo kolmesti käynyt pyytämässä apua ko. vaivaan, joka kyllä todettu, mutta antibiootteja ei suostuta kirjoittamaan.. hoitotulokset näihin myös ilmeisen heikot, joten itsehoitoja etsimään tai maksamaan itsensä kipeäksi useista turhista lääkärikäynneistä.
Jos vahingossa nuoleskelet huuliasi se kuivattaa niitä tosi paljon. Jos sulla on myös muuten kuiva iho ja hiukset niin on normaalia että huuletkin. on kuibat.
Mene lääkäriin. Voi olla vaikka sieni huulissa ja suussa. Saat siihen lääkäriltä reseptin lääkkeisiin.
Kaikilla lähtee, lopeta huulten nyppiminen ja ihmettely.