Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko kuulleet/käytättekö ilmaisua "elävän leski" eronneesta ihmisestä?

Vierailija
29.06.2016 |

Vieläkö joku käyttää tätä ilmaisua? Sehän on hyvin negatiivinen ja sitä käyttävät ihmiset, joille ei taatusti kelpaa "kerran käytetty", yleensä vanhempaa väkeä.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän eronneista käytettiin sanaa elävän leski maaseudulla. Ja jos lapseton mies meni naimisiin tälläisen kanssa: " otti se Laurikin tamman varsoineen."

Vierailija
22/32 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut, mutta kyllähän se ikävästi vihjaa tuollainen sanonta että ex on yhä hengissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut ilmausta käytettävän tilanteessa, jossa pariskunnasta toinen on vakavasti dementoitunut eikä enää ns. tässä maailmassa, vaikka henki vielä pihisee.

Minunkin mielestäni ilmaisu tarkoittaa tuota. Puolisolla on vielä elintoimintoja jäljellä, mutta hän on jatkuvan laitoshoidon tarpeessa, eikä tunnista puolisoaan. Tavallisin syy on dementia.

Se on uusi nykypäivän merkitys tuolle vanhalle termille, joka keksittiin aikana jolloin "kukaan" ei ehtinyt dementoitua, koska menehtyi ennen sitä muihin syihin, koska kansan eliniänodote oli paljon lyhyempi. 

Vierailija
24/32 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kähkösen kirjassa, joka voitti viime vuonna Finlandian, oli elävän leski, kun mies oli viety vuosiksi vankilaan poliittisten mielipiteiden takia. Kun hän palasi, niin vaimo ehdotti eroa, kun ei heillä juuri mitään yhteistä ollut, mutta jäivät sitten kuitenkin yhteen.

Eronneista puhuttaessa kuulostaisi omaan korviin tosi oudolta, ellei toinen siis vain olisi kadonnut jälkiä jättämättä, ja eihän silloin tietäisi tuosta elossa olostakaan.

Vierailija
25/32 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut ilmausta käytettävän tilanteessa, jossa pariskunnasta toinen on vakavasti dementoitunut eikä enää ns. tässä maailmassa, vaikka henki vielä pihisee.

Tuo on myös minun tuntemani merkitys. Puoliso hengittää ja syö, mutta minkäänlaista kontaktia häneen ei saa, eikä tule koskaan enää saamaan.

Vierailija
26/32 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskikö? kirjoitti:

Kiitos kirjavinkistä! Löysin Reuna Oy:ltä maaliskuussa 2018 ilmestyvän kirjan, Elävän leski - Kun psykoosi hautaa rakastetun. Kyllä sitä aika lailla leskeksi tuntee itsensä, kun elämäntoveri on päästään sekaisin eikä elä reaalimaailmassa. Pitää lukea, jos saisi vertaistukea.

Psykoosissa oleva sentään tunnistaa oman puolisonsa, ja toiveita paranemisesta on. Toista on syvästi dementoituneiden kanssa.

Vierailija
27/32 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanat muuttaa merkitystään, nykyään tarkoitta esim. dementikon puolisoa.

Ovathan esim. sanat itsellinen, siveellinen jne myös nykyään eri käytössä kuin aiemmin.

Vierailija
28/32 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskikö? kirjoitti:

Kiitos kirjavinkistä! Löysin Reuna Oy:ltä maaliskuussa 2018 ilmestyvän kirjan, Elävän leski - Kun psykoosi hautaa rakastetun. Kyllä sitä aika lailla leskeksi tuntee itsensä, kun elämäntoveri on päästään sekaisin eikä elä reaalimaailmassa. Pitää lukea, jos saisi vertaistukea.

Psykoosissa oleva sentään tunnistaa oman puolisonsa, ja toiveita paranemisesta on. Toista on syvästi dementoituneiden kanssa.

Kaikki ei palaa samanlaisiksi psykoosistaan vaan tulee uusia ja uusia ja aivot ja persoonallisuus muuttuu.

Vierailija
29/32 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätalon jossain kirjassa oli, en ole kuullut kenenkään käyttävän.

Vierailija
30/32 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon sanontoja, joita harva käyttää nykyään. Esimerkiksi vapaa suhde, eli suhde jossa harrastetaan seksiä olematta naimisissa keskenään.

Vierailija
31/32 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ilmaisun käyttäminen eronneesta kuulostaa jokseenkin kummalliselta nykyaikana. En ainakaan itse haluaisi tulla liitetyksi exään millään tavalla.  

Vierailija
32/32 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kuullut tämän ja tarkoittaen nimenomaan ketä tahansa eronnut ihmistä. Sanojan mielestä tällainen eronnut oli epäkelpo tai ainakin hänelle epäkelpo potentiaaliseksi kumppaniksi. Kyseinen eronnut henkilö tiesi mielipiteen ja oli yrittänyt salata "leskeytensä".

Elävän leski tarkoittaa minun käsittääkseni ihmistä, jonka kumppani on lähtenyt  omin päin liitosta, muuttunut poissaolevaksi, tai pettää, ts. käyttäytyy kuin suhdetta ei olisikaan. 

En ole kuullut ilmaisua käytettävän virallisesti eronneista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä