Napostelunhalu, mistä oikein johtuu?
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Juo enemmän vettä.
Suosittelen kokeilen tätä. Luin jostain, että naposteluhimo voi olla merkki nestevajauksesta. Kokeilin ite lisätä juomista ja on toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juo enemmän vettä.
Suosittelen kokeilen tätä. Luin jostain, että naposteluhimo voi olla merkki nestevajauksesta. Kokeilin ite lisätä juomista ja on toiminut.
Nimenomaan. Janon sekoittaa helposti ärsyttävään pikkunälkään. Juominen vain pitää opetella lisäämällä juodun veden määrää pikkuhiljaa.
Napostelun halu johtuu ruuan väärästä koostumuksesta. Siitä pääsee eroon korjaamalla syömisiä.
Vierailija kirjoitti:
Napostelun halu johtuu ruuan väärästä koostumuksesta. Siitä pääsee eroon korjaamalla syömisiä.
Miten mun pitäisi muuttaa syömisiä? Nyt syön esim. aamuisin puuroa/leipää ja hedelmää, ruokina tavallista kotiruokaa, välipaloina leipää, hedelmää. Yritän välttää rasvaa, mutta joskus syön pizzaa tai hampurilaista.
Juo enemmän vettä. Kesällä tää unohtuu aika herkästi.
Vedenjuontia ehdotetaan monessa viestissä. Mitä perusteluja teillä on tähän?
Normaali kotiruoka ei kerro mitään mistään. Aika hiilaripitoiselta vaikuttaa noi syömiset. Lisää proteiinia, leipä pois ja lisää vettä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mun pitäisi muuttaa syömisiä? Nyt syön esim. aamuisin puuroa/leipää ja hedelmää, ruokina tavallista kotiruokaa, välipaloina leipää, hedelmää. Yritän välttää rasvaa, mutta joskus syön pizzaa tai hampurilaista.
Vähennä hiilareita, syöt niitä hirveästi. Ne saa napostelun halun aikaiseksi. Syö rasvaa, se pitää napostelunhalun poissa. Älä kuitenkaan margariinia tai rypsiöljyä.
Kasviksia syö paljon.
Vierailija kirjoitti:
Joku tuolla jo mainitsi, että jano saattaa elimistössä tuntua nälältä. Keho kaipaa jotain (vettä) ja tulkitset sen näläksi.
Nälkävelasta, janosta, jostain tunteista, väsymyksestä (huonosti nukkunut syö n. 300 kcal enemmän). Itse alan napostella väsyneenä ja tylsistyneenä. Silloin pitää vaan mahdollisuuksien mukaan levätä tai sitten keksiä jotain virikettä.
Mulla ainakin veden latkiminen vaan kusettaa ja nälättää lisää, kohta onkin joku mässypussi käsissä ja puolet sen sisällöstä suussa.
Rasvan lisääminen ja hiilihydraattien vähentäminen auttaa ainakin minulla. Kun hiilarien ja rasvan suhde on kohdallani optimaalinen, päivän kalorien saanti jää siihen n. 1800 kcal:iin. Liikaa hiilaria, liian vähän rasvaa, tekee koko ajan jotain mieli, syön koko ajan ja saan helposti päivässä kokoon yli 3000 kcal.
Syöt mahdollisesti myös vääriin aikoihin? Siis omaan rytmiisi nähden. Itsellä oli aikanaan iltanaposteluongelmaa laihduttaessa, mutta muutin ruokarytmiä iltapainotteisemmaksi, koska iltaisin olen enemmän nälkäinen ja se auttoi, ei tarvitse napostella, kun saa syödä ihan kunnon iltapalan.
Vierailija kirjoitti:
Luin tästä joskus. Ja kun aloin juomaan enemmän vettä, niin ei enää tehnyt mieli saada koko ajan pientä purtavaa suuhun, vaan jaksoin hyvin odottaa seuraavaan ruokailuun. Ja kun aloin tietoisesti juomaan vettä, niin tajusin, että sitä ennen olin juonut ihan liian vähän vettä. Ehkä lasillisen päivässä ja kerran viikossa join ja tuntui, että mikään määrä maailmassa ei riitä sammuttamaan janoa. Näillä superjuonnin kerroilla en edes käynyt normaalia enemmän vessassa.
Nykyään juon aamulla litran vettä ja illalla kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa puoli litraa. Talvisin tuo riittää hyvin, kesällä tulee hikoiltua niin paljon, että juon pitkin päivää 1,5l vichyä, ettei mene suolatasapaino sekaisin. Ja muuten sitten syön normaalisti, juon kahvia ja liikun. Rajansa toki sillä vedenjuonnilla, ei tarvitse väkisin imeä 10l ämpärillistä vettä kurkusta alas, kroppa kyllä kertoo siitäkin.
Eli ihan omaan kokemukseen perustuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin veden latkiminen vaan kusettaa ja nälättää lisää, kohta onkin joku mässypussi käsissä ja puolet sen sisällöstä suussa.
Rasvan lisääminen ja hiilihydraattien vähentäminen auttaa ainakin minulla. Kun hiilarien ja rasvan suhde on kohdallani optimaalinen, päivän kalorien saanti jää siihen n. 1800 kcal:iin. Liikaa hiilaria, liian vähän rasvaa, tekee koko ajan jotain mieli, syön koko ajan ja saan helposti päivässä kokoon yli 3000 kcal.
Ainut järkevä vastaus. Ja pitää vielä paikkansa.
Kannattaa miettiä, missä tilanteissa napostelunhalu iskee. Monet alkavat pohtia mitä on jääkaapissa jos on tylsää tai yksinäistä esimerkiksi. Napostelulla monesti "hoidetaan" jotain tunnetilaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä, missä tilanteissa napostelunhalu iskee. Monet alkavat pohtia mitä on jääkaapissa jos on tylsää tai yksinäistä esimerkiksi. Napostelulla monesti "hoidetaan" jotain tunnetilaa.
Tunteilla ei siinä ole mitään tekemistä, vaikka se onkin yleinen käsitys. Kaikki riippuu syödystä ruuasta.
Jätä se sika ja sit itsesi