Miksi Välimeren pakettimatkalle lähtijät eivät etukäteen selvitä esim. aamiaisen ja ilmastoinnin maksullisuutta?
Uskomattoman usein lukee hotellikokemuksista matkustajien kitinää ilmastoinnin yllättävästä maksullisuudesta, vaikka siitä on selvä maininta matkatoimiston hotellisivustolla. Samoin rutistaan siitä - koskee muuten myös hotellimajoitusta Suomessa - että aamiainen ei kuulu hintaan. Tiedoksi: jos huonekuvauksessa tai varausvahvistuksessa ei missään mainita aamiaista, se ei kuulu hintaan, tai sitä ei ehkä ole hotellissa lainkaan saatavilla. Varauksessa kannattaa olla tarkkana, jottei tule pettymyksiä.
Kommentit (16)
Ja esim. Kreikan ilmastovero herättää aina vaan yhtä suurta ihmetystä.
Vierailija kirjoitti:
Koska Välimeren pakettimatkoilla käyvät eivät yleensä ole mitään penalin terävimpiä kyniä.
Jaa? Että omatoimimatkailijat on sit jotain rakettitieteilijöitä? Aika usein näillä reppureissaajilla on esim. sellainenkin pikkujuttu kuin matkavakuutus ottamatta.
Mulla ainakin ratkaisee helppous, muutamalla klikkauksella yhdeltä sivustolta kaikki hankittu ja maksettu.
Ei viitsitä ottaa asioista selvää vaan kuvitellaan kaikenlaista. Tästä sitten kärsivät kanssamatkustajat ja oppaat. Surullista. Olen itse törmännyt tähän monella matkalla.
Sama havainto. Esimerkiksi Suomen suurin etelänmatkoja järjestävä matkatoimisto ilmoittaa sivustollaan aivan selkeästi, onko aamiainen saatavissa hotellissa ja jos on, kuuluuko se hintaan. Samoin ilmastoinnin mahdollisesta maksullisuudesta kerrotaan. Ei ole mitään rakettitiedettä!
Minua taas ihmetyttää että miksi Välimeren lomakohteissa kävijöistä niin tolkuttoman moni tupakoi. Yhtään matkaa en ole pystynyt tekemään niin ettei molemmilla viereisillä parvekkeilla tupakoitaisi.
Vieläkö joku käy seuramatkoilla? Luulin, että nykyisin kuuluu elämysmatkailla.
Eivät kaikki ole yhtä tottuneita ja rutinoituneita matkan varaajia kuin aloittaja. Moni asia jää huomaamatta ja tarkistamatta. Kokemuksesta sitten oppii tyhmempikin.
Myös se tuntuu tulevan yllätyksenä, että huone on luovutettava, kohteesta riippuen, klo 10-12 välillä, vaikka paluulento lähtisi vasta illalla. Sitten ollaan sit mieltä, että hotelli rahastaa, kun se pyytää 50 euroa myöhäisestä check-outista.
Ihan sama käytäntö on Suomessa, mutta jotenkin ulkomailla se on hotellin vika, että lento lähtee myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku käy seuramatkoilla? Luulin, että nykyisin kuuluu elämysmatkailla.
Puhe on pakettimatkoista, ei seuramatkoista. Seuramatkalla varmaan matkanjohtaja on kaikille matkalaisille kertonut tarpeelliset tiedot. Kai seuramatkakin usein on elämysmatka?
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ihmetyttää että miksi Välimeren lomakohteissa kävijöistä niin tolkuttoman moni tupakoi. Yhtään matkaa en ole pystynyt tekemään niin ettei molemmilla viereisillä parvekkeilla tupakoitaisi.
Olisiko parempi aloittaa itsekin polttaa tai vuokrata erikseen talo viikoksi ?
No aamupala sen saa lähi kaupasta ei aina edes jaksa aamupalaa . Ostaa patongin ja palan juustoa sekä viinipullon .
Ei matkatoimiston hotellitietoihin ole aina luottamista. Kerran mainostettiin meidän hotellin (oltiin Kreikassa) kivaa allasbaaria vaan olipa kyseinen baari kiinni koko toukokuisen lomaviikkomme ajan.
Pakettimatkailijat voi olla hyvinkin kokeneita. Itse matkustan sillä tavoin kuin halvimmaksi tulee. Joskus pakettimatka on halvempi kuin räätälöidä itse, jos vielä tarkoitus on vain lomailla tavallisesti sitten perillä jossain peruskohteessa.
Ja kyllä, tiedän hyvin, ettei halvimmissa hotelleissa ilmastointi kuulu hintaan. Tieto aamiaisesta lukee siinä varauksen yhteydessä ja joskus sen voi ottaa lisähinnasta päälle, jos ei kuulu hintaan muuten. Ja kyllä, matkoja katsoessa kiroilen aina näitä, että lento lähtee klo 21 illalla. Late check out on ihan kortilla oikeassa elämässä ja siksi olen varmistanut huoneen lähtöön saakka joskus tilaamalla suoraan hotellista ekstrayön. Ei se niin kalliiksi tule, jos ei ole kallis hotelli ja toisaalta lasken paljon arvoa sille, että viimeisen päivän saa olla stressittä loppuun saakka ja ei tarvitse jännittää viimeisenä aamuna respassa, saako pitää pidempään huonetta vai pitääkö silti antaa jo tunteja ennen noutoa jne. Esimerkiksi viimeksi Kanarialla lento lähti 22:30 eli hotellista lähtö klo 19. Koska en todellakaan parin pettymyksen jälkeen luota tuohon myöhempään kirjautumiseen ulos, niin varasin saman huoneluokan suoraan ylimääräiseksi yöksi 70 Eurolla (late check out olisi kustantanut 40 Euroa ja se olisi ollut vain klo 17 saakka) ja sovin respan kanssa jo valmiiksi, että olemme lisäyön samassa huoneessa. Se on aika paljon viikon matkalla, kun yksi päivä menee pipariksi tuon huoneettomuuden takia.
Omatoimimatkoilla aina lasken sen, ettei kannata ottaa muutaman euron halvempia lentoja iltamyöhään, jos on kallis hotelli, koska hotellista joutuu maksamaan sen yön, vaikka ei nauttisi palveluista ja saapuisi aamuyöllä kolmelta. Ja sama lähdön kanssa. Joskus on järkevämpää ottaa päivälähtö kalliimmalla kuin notkua jossain ilman huonetta tai maksaa lisäyö. Paras lähtöaika kohteesta on noin klo 15. Siinä ehtii nauttia aamiaisen, jossain etelän kohteissa käydä vielä uimassa ja sopivasti lähtö kentälle, kun pitää antaa huone pois. Toisaalta on Helsingissä jo ajoissa illalla ja kotona ennen yötä.
Vierailija kirjoitti:
Ei matkatoimiston hotellitietoihin ole aina luottamista. Kerran mainostettiin meidän hotellin (oltiin Kreikassa) kivaa allasbaaria vaan olipa kyseinen baari kiinni koko toukokuisen lomaviikkomme ajan.
Siellä on usein sesonkityöntekijöistä pulaa, ja ainakin kohtuuhintaisista asumuksista sesonkityöläisille (airbnb takia).
Koska Välimeren pakettimatkoilla käyvät eivät yleensä ole mitään penalin terävimpiä kyniä.