Mistä palstan älykännykkä/konsoliviha kumpuaa? Päivittäin aloituksia lasten "kännykkäaddiktiosta"
Tuossakin on juuri pitkä ketju siitä, miten jonkun teinityttö on saanut potkut siksi, että on myynyt mansikoita ja sateen sattuessa - kun asiakkaita ei ole mailla halmeilla - vilkuillut kännykkäänsä.
Olen viisikymppinen nainen, ja minua ei ainakaan pätkääkään haittaa, jos joku noin tylsässä duunissa vilkuilee kännykkää. Osaan kyllä keskeyttää sen tarvittaessa sanomalla kuuluvasti :"Hei, saisinko kaksi litraa mansikoita?"
Mutta kyse on nyt laajemmasta ilmiöstä.
Tämä av-palsta on jännällä tavalla teknologiakielteinen. Melkein päivittäin täällä on avaus teinien ja lasten kännykkäaddiktiosta. Milloin joukolla paheksutaan jotakuta 12-vuotiasta, joka on pantu yksin leirille ja siellä pakekee yksinäisyyttään kännykälle.
Tai kuten nyt teiniä, joka on potkittu työstä siksi, että on sateella viihdyttänyt itseään kännykkää selaamalla.
Aika kaksinaismoralistista paasaamista mammoilta, jotka kommentoivat SOMESSA. Siis joko notkuvat tietokoneella tai silla paljon parjatulla älykännykällä....
En ole keksinyt syytä sille, miksi av-mammojen mielestä älykännykät (ja lasten pelikonsolit) ovat Saatanan keksintöjä, mutta lautapelit ja sanomalehden luku arvostettavia sivistysperheen merkkejä.
Oisko niin, että osa teknologiavihaajista on niin köyhiä, ettei heillä ole tuollaisiin härpäkkeisiin varaa, ja kateus projisoituu laitevihaksi?
Vai onko Bourdieulaisittain niin, että teknologian käyttötapa on monille keino ilmoittaa yhteiskunnallinen status, eli siis tavallaan snobismia. Kovaan ääneen julistetaan, että "meillä ei telkkua katsota" (paitsi että katsotaan tietokoneelta) eikä "lapset pelaa tietokoneella" (paitsi kaverillaan). Ja sillä ajatellaan erottauduttavan jotenkin eliittiin.
Ei voi kuin nauraa moiselle.
Kyllä: jos lapsi ei muuta tee kuin tuijottaa kännykkää, sitä on syytä rajoittaa. Jos työntekijä laiminlyö asiakkaita kännykän takia, häntä pitää ohjeistaa pistämään puhelin pois. Mutta muuten en ymmärrä, mikä hiton itseisarvo sillä on, että ei ole yhteydessä ystäviin tai koskaan vilkaise, mitä somessa tapahtuu. Siellähän me kaikki nytkin olemme.
Kommentit (42)
Tämä on kyllä tätialoitus. Täti passaa tekopyhää kieltä tärkeänä. Tunnen nämä tädit, koska olen itsekin viiskymppinen.
Kännykän näprääminen asiakaspalvelutyössä on yksiselitteisesti kiellettyä. Se on varmasti myös kerrottu. Siinä ei myydä työsuoritteita vaan aikaa. Palkkayksikkö on tunti. Ei ole kyse urakkatyöstä.
Muutenkin aloitus flippaa. Tottakai kännykän näprääminen on kivaa, kunhan se ei ole elämän sisältö. Riippuvuus on aina pahasta
Tämä äitien kännykän näprääminen on johtanut jopa siihen, että 3v ei osaa puhua. Tottakai. Kun ei puhuta lapselle ei keskitytä toiseen ihmiseen
Niinpä.
Minullakin lapset ovat teinejä, ja heidän kauttaan olen hyvin oppinut, mitä eri käyttötarkoituksia kännykällä on, tosiaan puhelut ovat niitä vähäisimmästä päästä ;-)
Hemmetin kätevä vekotinhan tuo on! Jo vähän huvittaa se, miten sitä itse tulikaan toimeen teininä ilman. Muistan esim. olleeni 16-vuotiaana kuukauden Englannissa kielikurssilla, ilman mitään kunnon keinoa tavoittaa kuin kirjeellä. Itse en uskalla edes kuvitella päästäväni omaa 16-vuotiastani kuukaudeksi toiseen maahan ilman kännykkää.
Minulla on kaksikin älykännykkää, toinen työkänny, mutta en itsekään käytä noita netissä notkumiseen. Ok, hätätilassa voin etsiä jonkun tiedon, mutta ruutu ja näppäimet ovat heikkonäköiselle turhan pienet, jotta niillä nauttisi notkua somessa. Se ei kumminkaan ole mikään syy kieltää muita notkumasta...
Ap