Mistä palstan älykännykkä/konsoliviha kumpuaa? Päivittäin aloituksia lasten "kännykkäaddiktiosta"
Tuossakin on juuri pitkä ketju siitä, miten jonkun teinityttö on saanut potkut siksi, että on myynyt mansikoita ja sateen sattuessa - kun asiakkaita ei ole mailla halmeilla - vilkuillut kännykkäänsä.
Olen viisikymppinen nainen, ja minua ei ainakaan pätkääkään haittaa, jos joku noin tylsässä duunissa vilkuilee kännykkää. Osaan kyllä keskeyttää sen tarvittaessa sanomalla kuuluvasti :"Hei, saisinko kaksi litraa mansikoita?"
Mutta kyse on nyt laajemmasta ilmiöstä.
Tämä av-palsta on jännällä tavalla teknologiakielteinen. Melkein päivittäin täällä on avaus teinien ja lasten kännykkäaddiktiosta. Milloin joukolla paheksutaan jotakuta 12-vuotiasta, joka on pantu yksin leirille ja siellä pakekee yksinäisyyttään kännykälle.
Tai kuten nyt teiniä, joka on potkittu työstä siksi, että on sateella viihdyttänyt itseään kännykkää selaamalla.
Aika kaksinaismoralistista paasaamista mammoilta, jotka kommentoivat SOMESSA. Siis joko notkuvat tietokoneella tai silla paljon parjatulla älykännykällä....
En ole keksinyt syytä sille, miksi av-mammojen mielestä älykännykät (ja lasten pelikonsolit) ovat Saatanan keksintöjä, mutta lautapelit ja sanomalehden luku arvostettavia sivistysperheen merkkejä.
Oisko niin, että osa teknologiavihaajista on niin köyhiä, ettei heillä ole tuollaisiin härpäkkeisiin varaa, ja kateus projisoituu laitevihaksi?
Vai onko Bourdieulaisittain niin, että teknologian käyttötapa on monille keino ilmoittaa yhteiskunnallinen status, eli siis tavallaan snobismia. Kovaan ääneen julistetaan, että "meillä ei telkkua katsota" (paitsi että katsotaan tietokoneelta) eikä "lapset pelaa tietokoneella" (paitsi kaverillaan). Ja sillä ajatellaan erottauduttavan jotenkin eliittiin.
Ei voi kuin nauraa moiselle.
Kyllä: jos lapsi ei muuta tee kuin tuijottaa kännykkää, sitä on syytä rajoittaa. Jos työntekijä laiminlyö asiakkaita kännykän takia, häntä pitää ohjeistaa pistämään puhelin pois. Mutta muuten en ymmärrä, mikä hiton itseisarvo sillä on, että ei ole yhteydessä ystäviin tai koskaan vilkaise, mitä somessa tapahtuu. Siellähän me kaikki nytkin olemme.
Kommentit (42)
Tekniikka on miesten alaa ja siksi tosinaiset vihaa sitä.
1, voi olla, että osalla kyse on iästä. Esimerkiksi kahdeksankymppinen äitini on todella onneton kaiken tekniikan kanssa, kuvittelee että niissä on jokin itsetuholaukaisin, joka rikkoo koneen, jos painaa vahingossa väärää nappia.
Mutta esimerkiksi me viisikymppiset olemme kyllä jo televisiosukupolvea ja tottuneet käyttämään tietokoneita ja kännyköitä jos ei nyt lapsesta pitäen niin ainakin työmarkkinoille astuttuamme.
Ap
2, ensin piti nostaa sinulle henkisesti keskisormea, mutta on tuossa vähän perääkin. Tunnen itsekin muutaman - eikä kyse ole mistään mummoikäisistä - naisen, joiden mielestä kaikki vekottimet ovat miesten kenttää. Autoakaan ei ajeta, koska mies on luontaisesti niin hyvä kuski....
Ap
Jaa-a hyvä kysymys. Olisko syynä AV-mammojen/pappojen tietotekninen osaamattomuus taustalla. Ja se, että kun ei itse olla kiinnostuneita asiasta, niin silloin se ei tietenkään muillekaan SAA olla kiinnostava asia. Täällähän haukutaan maan mutiin myös sellaiset aikuiset henkilöt, jotka kehtaavat vapaa-ajallaan harrastaa muiden tekemisten ohella videopelejä (konsoli, tietokone ym). Ne on suoraan saatanasta, kuten aikoinaan oli rock-musiikki ja televisio :)
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a hyvä kysymys. Olisko syynä AV-mammojen/pappojen tietotekninen osaamattomuus taustalla. Ja se, että kun ei itse olla kiinnostuneita asiasta, niin silloin se ei tietenkään muillekaan SAA olla kiinnostava asia. Täällähän haukutaan maan mutiin myös sellaiset aikuiset henkilöt, jotka kehtaavat vapaa-ajallaan harrastaa muiden tekemisten ohella videopelejä (konsoli, tietokone ym). Ne on suoraan saatanasta, kuten aikoinaan oli rock-musiikki ja televisio :)
Totta näin. Kumminkin äimistelen asiaa myös siltä kantilta, että mukaan tuohon menee ihmisiä, jotka kuitenkin ovat pelisukupolvea. Siis pari- ja kolmekymppisiäkin naisia jankuttaa täällä, miten kauheaa kännykänkäyttö on. Siis varsinkin lapsilla, ei heillä itsellään :-)
Ap
En mä vihaa älykännyköitä tai muita laitteita, mutta kyllä mun mielestä niissä on myös paljon negatiivisia puolia. Olin viime syksynä miehen kanssa baarissa teatterin jälkeen, ja katselin yhtä seuruetta: kaksi läästi kiimassa älykännykkäänsä, yksi tuijotti seinää tylsistyneen näköisenä. Varmasti suurin osa käyttää näitä laitteita ihan ongelmitta, mutta sitten on ne, jotka eivät osaa muuta tehdä. Ja on sekin ärsyttävää, kun ollaan vaikka ruokapöydässä ja osa ihmisistä tuijottaa koko ajan, mitä somessa tapahtuu.
Tänne nyt kiiruusti se nainen, joka kirjoitti osapuilleen: "Mun mies ei pelaa tietokoneella, eikä olisi mun mies jos pelaisi".
Mun mielestä älypuhelimet on saatanasta. Tai niiden käyttäjät. Ja oikeasti niitä käyttää kohtuullisesti ehkä 1 tuhannesta ihmisestä. Musta on vaan todella surullista katsoa julkisilla paikoilla, siis esim. ravintoloissa sitä meininkiä, mistä seiskakin jo mainitsi. Musta se on itseasiassa jo vähän sairasta ettet kiinnitä huomiota ympärilläsi oleviin ihmisiin, koska olet somessa. Älkääkä yrittäkö väittää ettette sortuisi itse siihen. Mun kavereista pahimpia on ne jotka sanoo etteivät koskaan käytä älypuhelinta seurassa.
Myös se on surullista, etteivät teinit enää saa edes kesätyöpaikkoja pidettyä alla koska ovat niin riippuvaisia puhelimistaan. Voi kun tulisi joku meteoriitti ja tuhoaisi kaikki älypuhelimet. On niistä hyötyäkin, mutta kun niitä ei osata käyttää.
N24
Vierailija kirjoitti:
En mä vihaa älykännyköitä tai muita laitteita, mutta kyllä mun mielestä niissä on myös paljon negatiivisia puolia. Olin viime syksynä miehen kanssa baarissa teatterin jälkeen, ja katselin yhtä seuruetta: kaksi läästi kiimassa älykännykkäänsä, yksi tuijotti seinää tylsistyneen näköisenä. Varmasti suurin osa käyttää näitä laitteita ihan ongelmitta, mutta sitten on ne, jotka eivät osaa muuta tehdä. Ja on sekin ärsyttävää, kun ollaan vaikka ruokapöydässä ja osa ihmisistä tuijottaa koko ajan, mitä somessa tapahtuu.
Oletko varma, että he edes olivat samaa seuruetta? Olivat ehkä jutelleet muuten vaan ennen istumistaan samaan pöytään.
Mutta joo, en minäkään pidä hyvinä käytöstapoina sitä, että mennään porukalla ravintolaan tms. selaamaan vaiti kännyköitä. Ihan sama, mikä se keskustelua häiritsevä tekijä on, samoin pitäisin huonona käytösenä jos kaksi supisee keskenään ja sulkee kolmannen ulos.
Noissa mainitsemissani aloituksissa oli kumminkin kyse lapsista ja teineistä ja vihaisesta halusta kieltää heitä olemasta somessa/netissä.
Ap
Me oltiin just holiday clubin esittelyssä, joka venyi liki kolmituntiseksi. Lapset olivat leikkipaikassa, ja nuori lastenhoitaja ei ollut juuri jutellut heille vaan oli näprännyt puhelinta. Laitan kyllä palautetta menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että he edes olivat samaa seuruetta? Olivat ehkä jutelleet muuten vaan ennen istumistaan samaan pöytään.
Mutta joo, en minäkään pidä hyvinä käytöstapoina sitä, että mennään porukalla ravintolaan tms. selaamaan vaiti kännyköitä. Ihan sama, mikä se keskustelua häiritsevä tekijä on, samoin pitäisin huonona käytösenä jos kaksi supisee keskenään ja sulkee kolmannen ulos.
Noissa mainitsemissani aloituksissa oli kumminkin kyse lapsista ja teineistä ja vihaisesta halusta kieltää heitä olemasta somessa/netissä.
Ap
Olen varma, että he olivat samaa seuruetta, sen verran kauan seurasin sitä tilannetta. Tulivatkin yhdessä. Ihan sama se on lasten kuin aikuistenkin kohdalla: älykännykän käytössä pitää olla joku raja. Myös lapsen kännykän käyttö voi olla huonoa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä älypuhelimet on saatanasta. Tai niiden käyttäjät. Ja oikeasti niitä käyttää kohtuullisesti ehkä 1 tuhannesta ihmisestä. Musta on vaan todella surullista katsoa julkisilla paikoilla, siis esim. ravintoloissa sitä meininkiä, mistä seiskakin jo mainitsi. Musta se on itseasiassa jo vähän sairasta ettet kiinnitä huomiota ympärilläsi oleviin ihmisiin, koska olet somessa. Älkääkä yrittäkö väittää ettette sortuisi itse siihen. Mun kavereista pahimpia on ne jotka sanoo etteivät koskaan käytä älypuhelinta seurassa.
Myös se on surullista, etteivät teinit enää saa edes kesätyöpaikkoja pidettyä alla koska ovat niin riippuvaisia puhelimistaan. Voi kun tulisi joku meteoriitti ja tuhoaisi kaikki älypuhelimet. On niistä hyötyäkin, mutta kun niitä ei osata käyttää.
N24
No itse asiassa en sorru, koska minun kännykkäni on niin pieniruutuinen, ettei siitä viitsi katsoa nettiä kuin hätätilanteessa. Notkun somessa kotona tabletilla ja töissä tauolla tietokoneella.
Mutta hei, missäs sinä nyt olet jollet somessa? Annahan kun arvaan, sinä itse tietysti "osaat käyttää älykännyköitä oikein"?
Nyt alkaa hiukan valjeta syy. Tämä on kuin roadrage. Autoilija, joka kiukkuaa muiden holtittomasta ajotavasta, vaikka itse sillä raivoamisella vaarantaa liikenneturvallisuuden kenties pahiten.
Eli näillä teknologiavihamielisillä on halua kontrolloida MUIDEN tekemisiä ja tekemättä jättämisiä, jotta kaikki olisivat kuin he itse.
Mutta miksi näin?
Ap
Jotkut mammat vihaavat teknologiaa mustasukkaisuuttaan. Kuvittelevat että olisivat lastensa elämän keskipiste jollei kännykkä/konsoli olisi jo. Tai ovat kateellisia kun lapsilla on parempi nuoruus kun heillä itsellään ja nuoruudesta ylipäänsä katkeria.
Samaa ihmettelen. Ja olen myös viiskymppinen kohta. Minusta kännykkä on ihan jees ja itsekin selailen kännykkää junassa, bussissa, lääkärin ododtushuoneessa yms. En pidä pahana jos torimyyjä selailee kännykkää asiakkaita odotellessaan. Kyllä ne yleensä sen heti pistää pois jos joku asiakas tulee. Ei tarvitse edes huomauttaa. Aktiivisemmalta se kuitenkin näyttää kuin tyhjään kaukaisuuteen tuijottaminen mikä kai sitten olisi se toinen ajanviete ko. tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N24
No itse asiassa en sorru, koska minun kännykkäni on niin pieniruutuinen, ettei siitä viitsi katsoa nettiä kuin hätätilanteessa. Notkun somessa kotona tabletilla ja töissä tauolla tietokoneella.
Mutta hei, missäs sinä nyt olet jollet somessa? Annahan kun arvaan, sinä itse tietysti "osaat käyttää älykännyköitä oikein"?
Nyt alkaa hiukan valjeta syy. Tämä on kuin roadrage. Autoilija, joka kiukkuaa muiden holtittomasta ajotavasta, vaikka itse sillä raivoamisella vaarantaa liikenneturvallisuuden kenties pahiten.
Eli näillä teknologiavihamielisillä on halua kontrolloida MUIDEN tekemisiä ja tekemättä jättämisiä, jotta kaikki olisivat kuin he itse.
Mutta miksi näin?
Ap
Mulla ei ole älyluuria, eikä tule. Sehän ois kyllä tekopyhyyden huipentuma.
Ja joo, olen somessa nyt ja aika paljon muulloinkin. Kotona yksin ollessani, läppärilläni. Kun ei ole muuta tekemistä. Kun tapaan ihmisiä, olen läsnä oikeasti. Kun ajan autoa, keskityn ajamiseen. Kun olen töissä, teen töitä. Todella monet eivät voi sanoa samaa.
/9
Oon 44 ja kahden teinin äiti. Ei nää nyt 24/7 kojeita käytä, mutta paljon. Saa käyttää, että oppii ja pysyy teknologia kehityksessä myös mukana.
Naapurin isäntä jaksaa räyhätä päivittäin teineilleen, kun nyt lomalla vaan pelaavat.
Kerran sitten kysäsin, että mikä siinä noin paljon vituttaa? No, se kun eivät ole kavereiden kanssa ja niistä on tulossa jotain kenguru ihmisiä, kädet lyhenee, kun räplää.
Sekin poika parhaillaan höpötteli netissä pelistrategioita kavereilleen, luokkakamuille jne. Ennen joo pelailtiin pihoilla, mutta maailma muuttuu, nyt tehdään asiat toisin.
Kenguruihmisiä hän ei ole näkemässä, evoluutio ei niin nopeesti muokkaa ihmistä, miksi hän pelkää ihmisen luonnollista sopeutumista?
Mun kanssa ei voi keskustella, kun mä aina intän vastaan. Sanoo mies, joka on omien sanojensa mukaan on nyt lomalla juonut lavan olutta per päivä. Sehän se kehittävää ja tervettä on.
Vierailija kirjoitti:
Olen viisikymppinen nainen, ja minua ei ainakaan pätkääkään haittaa, jos joku noin tylsässä duunissa vilkuilee kännykkää. Osaan kyllä keskeyttää sen tarvittaessa sanomalla kuuluvasti :"Hei, saisinko kaksi litraa mansikoita?"
Poistin kaiken turhan sillä se perustuu tuohon ylläolevaan premissiin joka on "siks että minä, niin kyllä koko muukin maailma" -tyyppinen.
Jos palkkaan jonkun, maksan siitä ajasta. En rakenna liiketoimintaani sen varaan että yksi viiskymppinen nainen osaa sanoa kuuluvasti. Suomalaiset ei osaa, ne pelkää kaikkia sosiaalisia tilanteita ja konflikteja kartetaan vaikka kävelemällä tai ajamalla kilometrejä ylimääräistä. Siksipä myyjän tehtävä ei ole olle paikalla ojentamass tuotteita ja ottamassa rahaa vaan luomalla henkeä ja lähestyttävyyttä josta potentiaalinen myyntitilanne voi lähteä käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N24
Mutta miksi näin?
Ap
Mulla ei ole älyluuria, eikä tule. Sehän ois kyllä tekopyhyyden huipentuma.
Ja joo, olen somessa nyt ja aika paljon muulloinkin. Kotona yksin ollessani, läppärilläni. Kun ei ole muuta tekemistä. Kun tapaan ihmisiä, olen läsnä oikeasti. Kun ajan autoa, keskityn ajamiseen. Kun olen töissä, teen töitä. Todella monet eivät voi sanoa samaa.
/9
Mun lapsi on vielä liian pieni, mutta kyllä se ärsyttää, jos johonkuhun on vaikeaa saada puheyhteyttä. Sitten alkaa miettiä, oppiiko se lapsi koskaan mitään, jos hän ei koskaan kuuntele. Meneekö koko kasvatus kieroon?
Aikuiset tehkööt niin kuin tykkäävät, paitsi että niitä lapsia olisi joskus hyvä kuunnella. Itse olen niin introvertti, että kuuntelisin liian vähän ilman teknologiaakin.
Mun lapset ovat saaneet ensimmäiset kännykkänsä jo alakouluikäisinä. Ja ovat saaneet pelata kaikenlaisia pelejä koko nuoruutensa. Ei se teknologia mikään mörkö ole. Nyt osaavat sujuvasti englantia kun sitä on ollut pakko oppia, jotta voi pelata ja kommunikoida ulkomaalaisten kanssa. Ja ovat varsin näppäriä tietokoneiden ja vaikka minkälaisten älykännykoiden kanssa. Hyötyä siitä vaan on ollut kun kerran tämä kaikki on tullut jäädäkseen ja näitä on pakko osata. En näe kännykän räpläämistä mörkönä.
Joo, hyvä kysymys. Mä olen luullut, että se johtuu iästä, mutta jos säkin oot sentään tuon ikäisenä noin valveutunut, niin ei kai yksin siitä. Monta krt olen huomannut että iäkkäät naiset pelkää kaikkea uutta tekniikkaa ja suhtautuu siihen kielteisesti.