En ymmärrä, mikä siinä pyykinpesussa on joillekin niin ylivoimaisen kamalaa
Omalla pyykinpesukoneella siis. En puhu pyykkituvista tai käsinpesusta.
.
Täällä vain kuulee usein valitettavan, miten pyykinpesu on jotenkin raskasta. Ymmärtäisin sen, jos pestäisiin käsin, kuten ennen vanhaan. Mutta kun kone pesee sen pyykin! Sinulle jää vain ripustus ja viikkaus. Koko hommaan menee yhdestä koneellisesta max. 15 min. Se lajittelukaan ei ole iso homma, kun jo ennen pesua laittaa pyykit eri koreihin odottamaan sitä mukaa kuin niitä tulee. Koko talouden kevyin kotityö. Enemmän minua rasittaisi joku kylppärin jynssäys. Siinä sentään joutuu käyttämään voimaa ja konttailemaan.
.
Silitys voi olla paikallaan joidenkin vaatteiden kohdalla, mutta sekin on valintakysymys, että pitää päivittäin sellaisia vaatteita (ellei ammatti ehdottomasti vaadi).
.
Meilläkin on lapsia, mutta minkäänlaista pyykkivuorta ei kerry muulloin kuin usean päivän matkojen jäljiltä, koska kone pyörii joka päivä. Eikä meillä ole edes sitä kuivausrumpua, joka tuntuu joka toisessa kodissa olevan.
.
Sekin, että jos taloudessa on yli 3 lasta ja pyykkiä kertyy paljon, on täysin valintakysymys, turha sitten on valittaa jos on itse halunnut hommaa.
.
Tuli vaan mieleen siitä Mutsis onin valituksesta, että heillä on koko kylppäri täynnä pyykkiä, niin ettei kävelemään mahdu, kun ei jaksa pestä. Ihan uskomatonta.
.
(Pisteet väleissä mobiilin takia.)
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kun selkää alkaa koskee pyykkiä laittaessa kuivumaan. Sama juttu tiskatessa.
Alapeukkuja miksi?
Kai näillä on ajatus, että huonoselkäinen ei saisi tehdä lapsia. Yhden ihmisen pyykeissä ei ehkä selkä kipeydy?
Mä olen 40+. Ei ole pieniä lapsia. Ei ole mun vika että selkä ei ole enää kunnossa.
Mä annoin sille/sulle huonoselkäiselle alapeukkua siksi, että en usko että pelkkä parin minuutin seisominen voi selkään sattua. Todella huono tekosyy olla pesemättä pyykkiä - ja jos olet todella niin sairas että et voi käytännössä ollenkaan seistä ilman kipuja, on sinulla paljon suurempi ongelma kuin pyykinpesu. Tuolla menolla olet invalidikunnossa muutamassa vuodessa. Ennemmin uskon kuitenkin että olet todella ylipainoinen/huonokuntoinen/sulla on huono ergonomia pyykki- ja tiskipisteellä. Kaikki nämä korjaantuvat pienellä vaivannäöllä (huom se ei tarkoita valittamista vaan tekemistä).
Usko mitä halua. Mulla on parantumaton työperäinen sairaus. En jätä vaatteita pesemättä. Pakko pestä kivuista huolimatta.
Totta. Minä pesen pyykkiä:
- 90 asteen valkopesu: lakanat, pyyhkeet
- Silloin tällöin 60 astetta: alushousut, urheiluvaatteet, tavalliset vaatteet
- 40 astetta hienopesu: vaatteet
Eli käytännössä joko 40 tai 90 astetta ja silloin tällöin pesen tietyt vaatteet kuumemmassa.
Sitten heitän kuivuriin, jossa 2 ohjelmaa. Pidempi valkopesulle, lyhyempi muille. Vain muutama harva vaate menee kuivumaan ilman kuivurissa käyntiä; lippikset, pellavainen laudeliina.
Pitkän ohjelman jälkeen vaatteet ovat kuivia. Lyhyemmän jälkeen asettelen oskarin oksalle puoleksi vuorokaudeksi ja ovat kuivia.
2 henkilön talous. Ei lapsia.
En lajittele värin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä isoin ongelma on sopivan ajan löytäminen koneen pyörittämiseen. Asumme kerrostalossa enkä jätä konetta päälle, kun emme ole kotona. Lapset heräävät päiväunilta koneen ääneen, kone on ihan heidän huoneen vieressä, joten päiväunien aikaan ei voi pestä. Nukkuvat sisällä, yöunien aikana eivät aina herää linkoukseen.
Esimerkiksi tänään: aamulla herättiin klo 7, klo 8:30 ulos ovesta koko porukka viemään isointa leirille, tämän jälkeen pienten kanssa kauppaa ja puistoon (vauva nukkui ensimmäiset unet matkalla) ja kotiin klo 11, jolloin lounas ja sen jälkeen taapero päiväunille. Taapero nukkuu 12-15 jonka jälkeen esikoinen haetaan leiriltä klo 16, syödään ja lähdetään ulos. Ensimmäinen aika, jolloin olemme kotona tarpeeksi kauan eikä kukaan nuku päiväunia on yleensä klo 18:30-19, kun tulemme ulkoa sisälle. Toisina päivinä hieman erilainen aikataulu, mutta usein ulkoilemme aamuisin 9-11 (vauva nukkuu silloin ekat unet), taapero nukkuu aina noin 12-15, vauva nukkuu noin tunnin about klo 16 ja syömme päivällisen 16-17 välillä, jonka jälkeen lähdemme uudestaan ulos. Yhden koneellisen kerkeän siis pyörittään illalla ennen kuin on liian myöhä, joskus menemme ulos vasta klo 10, jos on pakko pestä koneellinen aamullakin. Kouluaikaan isoimman harrastuskuviot vielä monimutkaistavat. Viikkaan kerkeän hyvin, enkä silitä ollenkaan.
En jaksanut lukea kovin pitkälle, mutta näin miehenä organisoisin asioita ja laittaisin ne pyykit pyörimään 08:30 kun lähditte ulos ja palasitte klo 11, jolloin olisin ripustanut ne kuivumaan.
Joskus voi myös päästää itsensä helpolla ja laittaa sinne koneeseen esim. vain paitoja, jotka ripustaa minuutissa kuivumaan.
Sinkkumies
Ei herran jestas missään tapauksessa saa konetta jättää yksin päälle, kun ketään ei ole kotona. Naapurilla alle vuoden ikäinen pyykkikone löi tulta, kun tuli joku oikosulku. Toisella kone laski kaikki vedet alleen ja samaan aikaan kone otti vetta. Onneksi kummassakin tapauksessa perheen äiti huomasi ja sai stettyä lisävahingot.
Meillä kerran pyykkikone rupesi käryämään, haju paljasti, että jotain on pielessä. Syynä oli lapsen vaatteen mukana mennyt pikkuruinen kivi, joka onnistui jumittamaan moottorin.
Tarkemmin kun lukee, niin sinä kirjoitit, miten mies hoitaa pyykit sillä aikaa kun nainen on lasten kanssa ulkona. Joo, sen kun näkisi.
Vierailija kirjoitti:
Eniten risoo se kuivien kaappiin VIIKKAAMINEN. En mä väitä että se vie paljon aikaa, se on vaan epämiellyttävä jokapäiväinen homma. Meillä ainakin pyykkimäärä räjähti käsiin kolmosen tullessa. Ilman kuivuria olisi vielä karseempaa.
Ja ei, en jättäisi lapsia tekemättä siksi että vihaan viikkaamista.
Jokainen valittaa jostain joskus. Myös sinä ap. Ei esim ole pakko lukea niitä blogeja, jos niiden takia pitää avautua palstalle ;-)
Viikkaaminen. Petivaatteet voi vain rullata. Konmarin opeilla taitteluun menee hetki.
Vierailija kirjoitti:
Ei se pyykin pesu, vaan ripustus, silitys ja kaappeihin järjestely. Jo pelkästään nelihenkisen perheen sukkien paritus vie tuhottoman kauan, saati sitten paitojen silitys. Et vartissa kyllä tee. Ja kyllä, vaatteet kuuluu silittää, jos ei halua näyttää pellossa pyörineeltä variksenpelätiltä.
Osta jatkossa itsesiliäviä vaatteita. Toinen juttu on kuivaus. Hieman kosteana kuivurista ja hyvin aseteltuna henkareihin/oksille ja vaate kuivuu sileäksi.
Mulla ei ole edes omaa pyykkikonetta, vaan käytän taloyhtiön ilmaista pyykkitupaa.Ei mitään ongelmaa, ja pyykkien viikkauskin on omalla tavallaan kivaa, se puhtaan pyykin tuoksu ja järjestyksessä olevat vaatteet! Mutta tiskaus sitten, inhottavaa epämukavaa puuhaa vaikkei olisi kuin muutama lautanen, minulle inhottavin kotityö siinä,missä pyykkäys mielekkäin kotityö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kun selkää alkaa koskee pyykkiä laittaessa kuivumaan. Sama juttu tiskatessa.
Alapeukkuja miksi?
Kai näillä on ajatus, että huonoselkäinen ei saisi tehdä lapsia. Yhden ihmisen pyykeissä ei ehkä selkä kipeydy?
Mä olen 40+. Ei ole pieniä lapsia. Ei ole mun vika että selkä ei ole enää kunnossa.
Mä annoin sille/sulle huonoselkäiselle alapeukkua siksi, että en usko että pelkkä parin minuutin seisominen voi selkään sattua. Todella huono tekosyy olla pesemättä pyykkiä - ja jos olet todella niin sairas että et voi käytännössä ollenkaan seistä ilman kipuja, on sinulla paljon suurempi ongelma kuin pyykinpesu. Tuolla menolla olet invalidikunnossa muutamassa vuodessa. Ennemmin uskon kuitenkin että olet todella ylipainoinen/huonokuntoinen/sulla on huono ergonomia pyykki- ja tiskipisteellä. Kaikki nämä korjaantuvat pienellä vaivannäöllä (huom se ei tarkoita valittamista vaan tekemistä).
Mullakin on "tiskipisteellä" huono ergonomia, kun tuntuu, että pitää seistä liian kaukana vesipisteestä. No, asunto on oma, joten kai tuon voisi vaihtaakin, mutta että vuokralla asuva alkaisi parantelemaan asuntoa on aika kaukaa haettua.
Sinkkumies
Mulla on neljä lasta (14, 12, 8 ja 7v) ja perheen pyykkihuolto toimii näin: lapsilla on oma pyykkikori johon keräävät likapyykkinsä, miehellä ja minulla omani. Kodinhoitohuoneessa on lajittelukorit joihin lajitellaan pyykit karkeasti: 60 asteessa pestävät ja 40 asteessa pestävät. Pesen vuorotellen kummastakin korista, suht koht saman väriset samassa koneessa. Käytän värinkeräysliinoja jotta pystyn pesemään mahdollisimman täysiä koneita. Jokaisella perheenjäsenellä on nimikoidut pesupussit joihin kukin laittaa sukkansa jo pyykkiin viedessään. Samoin jokaisella on nimikoidut puhtaan pyykin korit, joihin laitan pestyn pyykin. Jokainen vie itse puhtaat pyykkinsä omaan kaappiinsa, jos ei vie niin penkokoon koristansa. Sukkia en siis lajittele myöskään, jos ei laita sukkiaan parina pussiin niin sitten käyttäköön eriparisukkia.
En pese pyykkiä joka päivä. Tämä ihan siitä syystä että jos olen töissä klo 7.30-20.30 en enää työpäivän jälkeen jaksa könytä pyykkikoneelle. Pesen sitten useamman koneellisen vapaapäivinä. Mies pesee itse omia urheiluvaatteitaan ja silittää itse omat työvaatteensa. Perheen pyykinpesuun häntä ei voi päästää koska sen jälkeen meillä ei ole enää ensimmäistäkään käyttökelpoista vaatekappaletta :) Esikoinen on harjoitellut pyykinpesua jonkin verran mutta vielä se ei aivan sujuvasti käy häneltä.
Raskaaksi en pyykinpesua koe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se pyykin pesu, vaan ripustus, silitys ja kaappeihin järjestely. Jo pelkästään nelihenkisen perheen sukkien paritus vie tuhottoman kauan, saati sitten paitojen silitys. Et vartissa kyllä tee. Ja kyllä, vaatteet kuuluu silittää, jos ei halua näyttää pellossa pyörineeltä variksenpelätiltä.
No ei kyllä mitään lasten perusvaatteita tarvitse. Ei meillä ole koskaan ryppyisiä vaatteita, koska valitsemme käytännöllisiä materiaaleja.
AP
Höpö höpö. Sellaista materiaalia ei olekaan, joka ei ole pesun jälkeen ryppyinen. Mutta oma valintasi, itse en kehtaisi kulkea silittämättömissä vaatteissa resupekan näköisenä.
Sun kone linkoaa huonosti tai sitten käytätte jotain laaduttomasta keinomateriaalista tehtyjä vaatteita. Kun kone linkoaa kunnolla ovat vaatteet pois otettaessa jo suht kuivia, ts. ne eivät rypisty. Pesun jälkeen mulla (hieman) ryppyisiä ovat vain pari kauluspaitaa - esim. neuleet, t-paidat, topit, farkut, jne jne ei todellakaan ole ryppyisiä vaan "suoraan pakasta repäistyjen" näköisiä.
Usko nyt, mun koneessa tai mun vaatteiden laadussa ei ole mitään vikaa. En vaan voisi laittaa mitään suoraan narulta niskaani, koska minusta ne vaatteet näyttävät nuhjuisilta. Huomaahan sen nyt kaukaa, jos vaate on silittämätön, se ei todellakaan ole "pakasta repäistyn näköinen" jos se on narulta tai kuivurista käyttöön otettu. Mutta kukin tyylillään...
Väitä mitä väität, mutta jos vaatteesi ovat normaalilaatuisia, koneesi kunnossa ja pesuaineannostelu oikea, niin se "nuhjuisuus" on tasan pelkästään sun pakko-oireen ilmentymä. Kullakin saa olla toki ihan millaisia pakko-oireita vaan, mutta kukaan muu ei todellakaan huomaa niitä sun silitettyjä t-paitoja sun muita ihan turhaan tehtyjä töitä.
No jopas sitä ollaan aggressiivisia! Ai että ihan pakko-oire, jos pidän silitetyistä vaatteista! Kyllä sen eron vaan huomaa. Jos haluat kulkea ryppyisissä vaatteissa, on se oma valintasi. Annapa minun vaan silittää t-paitani ihan rauhassa vastaisuudessakin. Mikäs ongelma siinä on? Ja mistä muista "turhaan tehdyistä töistäni" sinä nyt kilahdit?
Itse just rakastan pyykkäämistä ja tiskaamista. Niissä kuin raskaimman homman hoitaa kone. Aina kun pesen ikkunoita tai imuroin, niin mietin että miksi ei näihinkin asioihin voisi keksiä kunnon vehkeitä. Meillä kun ei mikään robotti-imuri auta, kun sitä saisi olla vartin välein tyhjentämässä koiran karvoista.
Jos olisi lapsia, niin hankkisin pesutornin, voisi unohtaa kuivattamisen kokonaan ja vain viikata kaappiin suoraan pyykit.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole edes omaa pyykkikonetta, vaan käytän taloyhtiön ilmaista pyykkitupaa.Ei mitään ongelmaa, ja pyykkien viikkauskin on omalla tavallaan kivaa, se puhtaan pyykin tuoksu ja järjestyksessä olevat vaatteet! Mutta tiskaus sitten, inhottavaa epämukavaa puuhaa vaikkei olisi kuin muutama lautanen, minulle inhottavin kotityö siinä,missä pyykkäys mielekkäin kotityö.
Tiskaus on Zeniä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppupyykki saatana! Kyllä kai sitä äkkiä laittaa muutaman t-paidan narulle, mutta kokeilepa vartissa selviytyä 9kg:n koneellisesta sukkia ja muuta pientä. Siitä mytystä kun harvoin ihan heti saa käteensä niitä pareittain. Ja se, joka mainitsee supi sukkapidikkeen voi painua hevon veehen!
Miksi ne pitää saada käteensä pareittain? Otat yhden sukan, laitat sen narulle. Otat toisen sukan - jos se on jo narulla olevan pari, laitat sen parinsa viereen. Jos ei, laitat sen narulle seuraavaan tyhjään kohtaan. Toistat niin kauan kunnes kaikki sukat on narulla. Narulla jo olevista sukista löytää oikean parin helposti - ripusta niitä vaikka koon tai värin mukaan (esim. lapsen sukat aletaan täyttää yläriviltä, sinun keskeltä, miehen alhaalta). Osta muitakin kuin mustia sukkia, niin pari löytyy helposti...
Tai osta vain mustia ja samanlaisia sukkia, näin meillä on :) Miehen sukka on iso ja mun sukat pieniä, helppo erottaa.
Juu, alusvaatteet ja sukat omiin pesupusseihin ja elämä helpottuu.
Löysin just yhden lakanan villapaitojen päältä. Miehisenä ajatuksena varmaan olen sen siihen tunkenut, kun villapaitoja ei kesällä tarvita. Turha niitä on yläkertaan lähteä könyämään ;)
Sinkkumies
Kylläpä täällä nyt on joku kaikkitietävä martta paikalla, joka lyttää muiden pyykkäystavat totaalisesti maanrakoon. Kaikkien muiden pesukoneet, kuivurit ja vaatteiden materiaalit ovat laadutonta, halpaa paskaa, ei osata lajitella, lingota, annostella pyykinpesuainetta eikä edes jumalauta ripustaa niitä rättejä oikein! Ja joku idiootti kehtaa vielä silittää pyykkinsä, mitvit?!?!? Ja selkäsairauskin on niin huono tekosyy, notta hernettä nenään, prkl!
Ei voi kuin nauraa. On se rakettitiedettä tuo pyykkihuolto.
T. Silittäjämuija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset hoitaa pyykit; aamulla laitetaan kone valmiiksi, koulusta tultuaan pyykkivuorossa oleva lapsi laittaa koneen päälle. Kun ohjelma on ohi, heittää hän pyykit kuivuriin. Kuiville vaatteille on jokaisella oma kori, siis sinne, kuivaajassa olleet vaatteet eivät tarvitse silitystä.
Meillä ei ole koskaan ripusteltu pyykkejä, kuivuri on ollut aina.
Nyt ymmärrän, miksi osalla ihmisistä vaatteet näyttävät kulahtaneilta ja kutistuneilta! Kuivausrumpu on ok vain osalle vaatteista; lähinnä lakanoille, peitoille ja esim. untuvavaatteille. Esim. urheiluvaatteita ei voi rummussa kuivata, eikä muitakaan keinokuituisia. Lisäksi puuvillavaatteet pitäisi muotoilla kosteana - eli missä välissä, jos paahtaa ne kuivausrummussa.
Kyllä meillä urheiluvaatteetkin menee rumpuun, eivätkä ole pilalla. Huuhteluaine sen sijaan pilaa ne. Puuvillavaatteita ei tarvitse muotoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silppupyykki saatana! Kyllä kai sitä äkkiä laittaa muutaman t-paidan narulle, mutta kokeilepa vartissa selviytyä 9kg:n koneellisesta sukkia ja muuta pientä. Siitä mytystä kun harvoin ihan heti saa käteensä niitä pareittain. Ja se, joka mainitsee supi sukkapidikkeen voi painua hevon veehen!
Miksi ne pitää saada käteensä pareittain? Otat yhden sukan, laitat sen narulle. Otat toisen sukan - jos se on jo narulla olevan pari, laitat sen parinsa viereen. Jos ei, laitat sen narulle seuraavaan tyhjään kohtaan. Toistat niin kauan kunnes kaikki sukat on narulla. Narulla jo olevista sukista löytää oikean parin helposti - ripusta niitä vaikka koon tai värin mukaan (esim. lapsen sukat aletaan täyttää yläriviltä, sinun keskeltä, miehen alhaalta). Osta muitakin kuin mustia sukkia, niin pari löytyy helposti...
Tai osta vain mustia ja samanlaisia sukkia, näin meillä on :) Miehen sukka on iso ja mun sukat pieniä, helppo erottaa.
Näin meilläkin ennen kunnes isoimpien lasten jalat kasvoivat ja nyt meillä iso kasa mustia aikuisten sukkia ja ainostaan minä tiedän mitkä kuuluvat kellekkin. Jalan koot 38-42, joten ero sukan koossa ei ole iso. Mies ja lapset lsittavat aina väärään kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä nyt on joku kaikkitietävä martta paikalla, joka lyttää muiden pyykkäystavat totaalisesti maanrakoon. Kaikkien muiden pesukoneet, kuivurit ja vaatteiden materiaalit ovat laadutonta, halpaa paskaa, ei osata lajitella, lingota, annostella pyykinpesuainetta eikä edes jumalauta ripustaa niitä rättejä oikein! Ja joku idiootti kehtaa vielä silittää pyykkinsä, mitvit?!?!? Ja selkäsairauskin on niin huono tekosyy, notta hernettä nenään, prkl!
Ei voi kuin nauraa. On se rakettitiedettä tuo pyykkihuolto.
T. Silittäjämuija
Mitä väliä. Jotkut eivät ymmärrä joitakin sairauksia miten paljon ne vvoi vaikuttaa elämässä. :)
Vierailija kirjoitti:
Pesu ei ole mikään ongelma, kuivatus on. Yksiössä on paha kuivatella talvisaikaan pyykkejä, kun siihen menee monta päivää. Teline on koko ajan tiellä, ja kostea ilma ei tee hyvää talon rakenteille.
Heh, älä huoli. Talvisaikaan ilmankosteus voi olla liiankin alhainen, joten pyykkääminen vain parantaa ilman laatua. Ostavathan jotkut ilmankostuttimiakin ja toiset rasvailevat ihoa talvisaikaan. Laitat vain riittävästi kuivaustilaa, joka on aina käytössä. Etelänmailla ripustavat kerrostaloissakin pyykit ulos kuivumaan, joten etköhän sinäkin onnistu.
Sinkkumies
En voi käsittää että jotkut ehtisi silittää kaikki. pyykit... Kunnon pesutupa on yllättäin tehnyt omasta pyykkäämisestäni kivempaa, iso kone niin riittää harvemmin tehdä eikä kuivattavia pyöri enää koko ajan tiellä. Ja turvallinen pesutila + nopeampi ohjelma poistaa ajoitusongelmat.