En ymmärrä, mikä siinä pyykinpesussa on joillekin niin ylivoimaisen kamalaa
Omalla pyykinpesukoneella siis. En puhu pyykkituvista tai käsinpesusta.
.
Täällä vain kuulee usein valitettavan, miten pyykinpesu on jotenkin raskasta. Ymmärtäisin sen, jos pestäisiin käsin, kuten ennen vanhaan. Mutta kun kone pesee sen pyykin! Sinulle jää vain ripustus ja viikkaus. Koko hommaan menee yhdestä koneellisesta max. 15 min. Se lajittelukaan ei ole iso homma, kun jo ennen pesua laittaa pyykit eri koreihin odottamaan sitä mukaa kuin niitä tulee. Koko talouden kevyin kotityö. Enemmän minua rasittaisi joku kylppärin jynssäys. Siinä sentään joutuu käyttämään voimaa ja konttailemaan.
.
Silitys voi olla paikallaan joidenkin vaatteiden kohdalla, mutta sekin on valintakysymys, että pitää päivittäin sellaisia vaatteita (ellei ammatti ehdottomasti vaadi).
.
Meilläkin on lapsia, mutta minkäänlaista pyykkivuorta ei kerry muulloin kuin usean päivän matkojen jäljiltä, koska kone pyörii joka päivä. Eikä meillä ole edes sitä kuivausrumpua, joka tuntuu joka toisessa kodissa olevan.
.
Sekin, että jos taloudessa on yli 3 lasta ja pyykkiä kertyy paljon, on täysin valintakysymys, turha sitten on valittaa jos on itse halunnut hommaa.
.
Tuli vaan mieleen siitä Mutsis onin valituksesta, että heillä on koko kylppäri täynnä pyykkiä, niin ettei kävelemään mahdu, kun ei jaksa pestä. Ihan uskomatonta.
.
(Pisteet väleissä mobiilin takia.)
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä isoin ongelma on sopivan ajan löytäminen koneen pyörittämiseen. Asumme kerrostalossa enkä jätä konetta päälle, kun emme ole kotona. Lapset heräävät päiväunilta koneen ääneen, kone on ihan heidän huoneen vieressä, joten päiväunien aikaan ei voi pestä. Nukkuvat sisällä, yöunien aikana eivät aina herää linkoukseen.
Esimerkiksi tänään: aamulla herättiin klo 7, klo 8:30 ulos ovesta koko porukka viemään isointa leirille, tämän jälkeen pienten kanssa kauppaa ja puistoon (vauva nukkui ensimmäiset unet matkalla) ja kotiin klo 11, jolloin lounas ja sen jälkeen taapero päiväunille. Taapero nukkuu 12-15 jonka jälkeen esikoinen haetaan leiriltä klo 16, syödään ja lähdetään ulos. Ensimmäinen aika, jolloin olemme kotona tarpeeksi kauan eikä kukaan nuku päiväunia on yleensä klo 18:30-19, kun tulemme ulkoa sisälle. Toisina päivinä hieman erilainen aikataulu, mutta usein ulkoilemme aamuisin 9-11 (vauva nukkuu silloin ekat unet), taapero nukkuu aina noin 12-15, vauva nukkuu noin tunnin about klo 16 ja syömme päivällisen 16-17 välillä, jonka jälkeen lähdemme uudestaan ulos. Yhden koneellisen kerkeän siis pyörittään illalla ennen kuin on liian myöhä, joskus menemme ulos vasta klo 10, jos on pakko pestä koneellinen aamullakin. Kouluaikaan isoimman harrastuskuviot vielä monimutkaistavat. Viikkaan kerkeän hyvin, enkä silitä ollenkaan.
En jaksanut lukea kovin pitkälle, mutta näin miehenä organisoisin asioita ja laittaisin ne pyykit pyörimään 08:30 kun lähditte ulos ja palasitte klo 11, jolloin olisin ripustanut ne kuivumaan.
Joskus voi myös päästää itsensä helpolla ja laittaa sinne koneeseen esim. vain paitoja, jotka ripustaa minuutissa kuivumaan.
Sinkkumies
Ei herran jestas missään tapauksessa saa konetta jättää yksin päälle, kun ketään ei ole kotona. Naapurilla alle vuoden ikäinen pyykkikone löi tulta, kun tuli joku oikosulku. Toisella kone laski kaikki vedet alleen ja samaan aikaan kone otti vetta. Onneksi kummassakin tapauksessa perheen äiti huomasi ja sai stettyä lisävahingot.
Meillä kerran pyykkikone rupesi käryämään, haju paljasti, että jotain on pielessä. Syynä oli lapsen vaatteen mukana mennyt pikkuruinen kivi, joka onnistui jumittamaan moottorin.
Tarkemmin kun lukee, niin sinä kirjoitit, miten mies hoitaa pyykit sillä aikaa kun nainen on lasten kanssa ulkona. Joo, sen kun näkisi.
Olen jättänyt ainakin 20 vuotta pyykkikoneen, astianpesukoneen ja ties mitä vempeleitä käyntiin niin ettei ketään ole kotona. Uuninkin aika usein. Vielä ei ole käynyt mitään vahinkoa.
Ystäväni jätti uunin päälle ja vei roskat. Hän sai sairauskohtauksen paluumatkalla ja tuupertui rappukäytävään. Naapuri löysi hänet ja kävi hänen pyynnöstään sulkemassa uunin. Ystäväni kuoli sairaalassa keuhkoveritulppaan.
En jättäisi ainakaan pesukonett päälle, koska en halua polttaa kotiani ja aiheuttaa savu- ja vesivahinkoja naapureille.
Totta kai aina voi jotain käydä mutta kaikkea ei vain voi kontrolloida eikä kaikkiin epätodennäköisiin skenaarioihin varautua. Uunin kannalta ei ole väliä saako sydänkohtauksen kotona vai ulkona.
itsehän käytän konetta jossa on sekä pesu että
kuivaus samassa, vielä ku robotti viikkais
vaatteet, ettei tarvi ryppysenä töihin lähteä
niinkuin nyt tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan kertakaikkiaan tykkää pyykinpesusta, en yhtään. Vihaan yli kaiken sitä kun puhtaat ja kuivat vaatteet (etenkin sukat) täytyy lajitella ja viikata. En voi sietää sitä, mutta ei silti tulis mieleenkään jättää pyykkejä pesemättä vaan koska se on niin hirveetä. Tehtävä se on kuitenkin vaikka mieluummin käyttäisin aikani johonkin muuhun
Pistäkää ne vintiöt lajittelemaan puhtaat vaatteet. sukkien parittain laittaminen onnistuu jo kolme vuotiaalta, samoin tuntevat omat vaatteensa ja osaavat auttavasti viikatakin 4-5-vuotiaasta.
Hoidan usein lapsenlapsiani ja minun ollessa hoitajana nämä hommat onnistuu, mutta äidin tai isän kanssa taidot katoaa, Merkillistä.
t.mummeli
Mummelin piti vielä lisätä, että jäätelö palkaksi homman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenkohan mä ainut joka tekee etäpäiviä eli teen töitä kotoa ja silloin on meillä aina pyykkipäivä :) Kone alkaa laulaa heti aamusta ja sitten yhtäaikaa kuivuri ja kone. Kerran viikossa.
Ihmiset ei ilmeisesti kokkaile sitten kuitenkaan kotona. Mulla ainakin pyykkikone pyörii iloisesti kun laitan ruokaa töiden jälkeen. On kiireistä porukkaa, kun ei ole aikaa laittaa ruokaakaan kotona.
Sinkkumies
Meillä ruoka valmistuu 20min ja usein ollaan tehty illalla valmiiksi. Alle tunnissa kotiin tulosta ollaan jo lähdetty kotoa harrastusten vuoksi, pesukone kestää 2h, sitten kuivuri päälle.
Minusta pyykinpesu on mukavaa. Käytän pyykinpesuliinoja. Omat ja teinityttöjen pyykit pesen siis. Muutenkin on ihanaa tytön kanssa elää kaksin.
Mulla meni just kuusi tuntia kun paritin lasten kaikki sukat.
Ja olin tehnyt sen viimeksi huhtikuussa ja taas ne oli seonneet.
Itse pyykinpesu on mulle helppoa koska teen kotona töitä ja pesen pyykit töiden lomassa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pyykinpesu on mukavaa. Käytän pyykinpesuliinoja. Omat ja teinityttöjen pyykit pesen siis. Muutenkin on ihanaa tytön kanssa elää kaksin.
Montako vanhaa aloitusta olet ehtinyt jo nostaa? Kerro meillekin, mistä niitä löytyy?
En pidä pyykinpesua "pahana rastina", mutta eniten siinä ärsyttää pitkä aika jännä. Laita pyykit koneeseen ja kone pyörimään, parin tunnin päästä pyykit kuivumaan, seuraavana päivänä kuivien viikkaus ja kaappiin. Eli tavallaan työ on kesken yli vuorokauden. Ja sitten saakin laittaa jo uuden koneen pyörimään eli tavallaan pyykit on aktiivisesti työlistalla lähes aina.
Se on se sama tyyppi, joka kuvittelee ruuan valmistuvan sillä, että napsauttaa hellan päälle.