Avautuminen entiselle "ystävälleni"
M, jos tämä avaus osuu silmiisi, niin minua ei haittaa vaikka tunnistaisit että puhun sinusta.
Olimme "kavereita" yliopistossa vuosia sitten. Laitoin kaverin lainausmerkkeihin, sillä oikeasti käytit minua aina vain hyväksesi. Syyllistit, painostit ja kiristit olemaan kanssasi tekemisissä. Uhkailit itsemurhalla, jos en viettäisi kanssasi aikaa ja auttaisi sinua ongelmissasi. Rahaa en sentään suostunut sinulle lainaamaan, mutta valvoin öitä miettien ongelmiasi ja ohjaten sinua ottamaan yhteyttä erilaisiin auttaviin tahoihin. Saitkin apua mielenterveysongelmiisi. Kävin katsomassa sinua, kun olit hoidossa.
Arvaapa mitä? En olisi halunnut. Olit pelottava ja halusit vain pitää minua otteessasi. Olit hyvä manipuloimaan, ja minä kilttinä ihmisenä en osannut sanoa vastaan. Kun vietin kanssasi aikaa, puhuit aina vain itsestäsi. Minusta et edes halunnut tietää mitään, lukuun ottamatta heikkouksiani ja muita asioita, joita voisit käyttää minua vastaan. Kun menestyin opinnoissa sinua paremmin, väitit minua ylimieliseksi. Samalla vaadit saada kotitehtäväni nähtäväksi, että voisit "vähän katsoa mitä tehtävänannossa haetaan". Oikeasti kopioit kaiken suoraan omaksesi. Et koskaan kiittänyt avusta, jonka sait.
Sinulla oli tuttavuutemme aikana useita miesystäviä. Aina sinut jätettiin, ja aina käänsit raivosi minuun, uhkailit tappavasi itsesi ja syytit, että minä olin hylännyt sinut. Oikeastihan minun seurani ei kiinnostanut sinua silloin kun seurustelit. Enkä minä totta vie ottanut sinuun yhteyttä, sillä toivoin että jättäisit minut rauhaan.
Kun käytöksesi kävi röyhkeämmäksi ja röyhkeämmäksi, uskalsin lopulta etäännyttää itseni sinusta. En tullut enää kylään, enkä vastannut kaikkiin viesteihinkään. En tiedä saitko otteeseesi jonkun muun, mutta lopulta en enää kuullut sinusta. Olen onnellinen siitä. Paljon vaivaa se kyllä vaati, että väistelin sinua koulun käytävillä ja välttelin kursseja, joilla tiesin sinun olevan.
Nyt vuosien jälkeen tapasin sinut kaupungilla sattumalta. Ensin ajattelin, että ehkä muutaman sanan voi vaihtaakin, ehkä olet jollain lailla tervehtynyt. Hah, mikä harhaluulo! Keskustelimme n. vartin, ja sinä aikana kävi ilmi että olet edelleen se sama sairas ihminen kuin ennenkin. Tuon lyhyen keskustelun aikana onnistuit naljailemaan minulle kaikesta mistä vain keksit, ja mollaamaan kaikkia saavutuksiani. Kävit läpi myös entiset parisuhteeni, sisältäen pienimmätkin flirtit opiskeluaikana. Kysyit, missä entinen poikaystäväni on (jonka kanssa erosin jo silloin kun olimme vielä "kavereita"). Tämän kaiken teit nykyisen mieheni seistessä vieressä. Sait minut häpeämään itseäni aivan samalla lailla kuin ennenkin. Surkuttelit myös itseäsi ja sitä kun sinulla ei ole ystäviä eikä työpaikkaa.
Kun tiemme taas erosivat, olin raivoissani. Mieheni kysyi, kuka tuo sekopää oli. Loukkasit myös häntä. Tuliko sinulle hyvä mieli? Luulen, että tuli. Hetkellisesti. Samaa taktiikkaa käytit pitkään tuttavuutemme aikana. Mutta todellista mielenrauhaa se ei sinulle tuo. Tarvitset edelleen apua, mutta minä en ole valmis lähtemään siihen prosessiin mukaan.
Sanoit, että käydään kahvilla jonain päivänä ja jutellaan. En aio suostua vaikka laittaisitkin viestiä. Käytit minua pitkään hyväksesi, ja nyt vuosien jälkeen onnistuit erittäin tehokkaasti loukkaamaan minua jo lyhyen keskustelun aikana, ja yritit nolata minut mieheni edessä. Et ole hyvä ihminen.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Huh. Älä tosiaan ole enää missään tekemisissä hänen kanssaan. Hankalia ihmisiä on ja varsinkin nuorena ei välttämättä tajua, että eivät ole aivan terveitä. Hienoa että olet oppinut olemaan vähemmän kiltti, tai kiltti myös itsellesi :)
Olen edelleen liian kiltti ja tunnollinen, mutta tämän ihmisen suhteen olen saanut tarpeekseni. Noinkin kauan tilanne jatkui lähinnä siksi, että säälin häntä hänen mielenterveysongelmiensa vuoksi, ja pelkäsin että hän tosiaan tappaa itsensä. Lopulta oli vain todettava, että minulla on omakin elämä elettävänä, enkä voi tuhlata aikaani ja jaksamistani sellaisen ihmisen auttamiseen, joka haluaa minulle vain pahaa.
Ap
Ainakin jotain positiivista, niin vastaisuudessa ehkä osaat paremmin nähdä kuka yrittää käyttää sinua hyväkseen. :/ Mullakin on vähän vastaavanlaisesta (ehkei ihan noin pahasta) käytöksestä kokemusta ja, kun tajusin että miten tämä henkilö on mua kohdellut. Niin toisaalta tuli jotenkin typerä olo, että miksi olen antanut sen jatkua mutta myös aikamoinen vapauttava tunne, kun tajusin, että kaveri tässä se "sairas" on. Ei tuollaiset henkilöt ikinä muutu, jolleivät hae apua ongelmiinsa.
Tästä huomaamme jälleen, että ei pidä olla liian kiltti.
Ihana viesti. Toivottavasti M on kuulolla.
Itse katkaisin lopulta välit narsistiseen "ystävään" ja myös hänen ympärillään pyörivään hännystelijäparveen.
Prosessi vastasi aika hyvin Fisherin erosta toipumisen-prosessia. Vihasta siihen, että uskalsi olla helpottunut ja sitten suuntautuminen kohti tulevaisuutta.
Kaikki kunnioitus sinulle, että soit M:lle hetken kuunnella häntä. Itse kävelisin vain ohi "entisestä elämästäni".
Vierailija kirjoitti:
Ihana viesti. Toivottavasti M on kuulolla.
Itse katkaisin lopulta välit narsistiseen "ystävään" ja myös hänen ympärillään pyörivään hännystelijäparveen.
Prosessi vastasi aika hyvin Fisherin erosta toipumisen-prosessia. Vihasta siihen, että uskalsi olla helpottunut ja sitten suuntautuminen kohti tulevaisuutta.
Kaikki kunnioitus sinulle, että soit M:lle hetken kuunnella häntä. Itse kävelisin vain ohi "entisestä elämästäni".
No, ajattelin että ehkä hän olisi oppinut käyttäytymään, mutta ei. Suorastaan hämmästyin, miten tehokkaasti ihminen voi sylkeä itsestään ulos suoranaista vihaa, ilman mitään etukäteen valmistautumista tai suunnittelua. Minut nähdessään hänellä alkoi ilmeisesti heti raksuttamaan, että miten minua voisi mahdollisimman tehokkaasti nolata. Valitsi sitten mm. nuo seurusteluasiat. Tilanne oli tosi kamala, kun mieskin oli vierellä ja kuunteli. Onneksi sain suhteellisen nopeasti katkaistua keskustelun.
Ap
M kuulostaa narsistilta. Hän ei siis tietoisesti valinnut aiheita, joilla nolata sinut. Vaan hän on sairas, ja sairaus puhuu hänen kauttaan. Hyvä, että tämä ihminen on jäänyt taaksesi. Seuraavalla kerralla älä pysähdy juttelemaan vaan vetoat vaikka kiireeseen.
Vierailija kirjoitti:
M kuulostaa narsistilta. Hän ei siis tietoisesti valinnut aiheita, joilla nolata sinut. Vaan hän on sairas, ja sairaus puhuu hänen kauttaan. Hyvä, että tämä ihminen on jäänyt taaksesi. Seuraavalla kerralla älä pysähdy juttelemaan vaan vetoat vaikka kiireeseen.
Kyllä se aika tietoiselta tuntui... Miten joku voisi täysin tiedostamattaan pyrkiä aiheuttamaan pahaa mieltä? Jonkin verran hänen piti pinnistellä muistiaankin, sillä esim. yhtä lyhyttä romanssia opiskelutoverin kanssa en olisi minä itsekään enää edes muistanut. Tuosta huomasi aivan selvästi sen, että hän on tosiaan tuttavuutemme aikana painanut mieleensä nimenomaan niitä asioita joita voi käyttää minua vastaan.
En osaa sanoa voisiko hän olla narsisti. Mielenterveyden ongelmia hänellä kyllä on, ja häntä on yritetty auttaakin, mutta tuloksetta.
Ap
Minullakin on tuollainen entinen ns ystävä. Kun joskus tulen häntä vastaan esim kaupassa niin jatkan vain matkaani sanan hei jälkeen. Tuo henkilö on aivan hölmistyneen näköinen kun en enää jää lytättäväksi ja mitätöitäväksi ja kuuntelemaan kuinka erinomainen hän on.
Tee aloittaja samoin.
Niin ja jos olen esim kahvilassa ja hän änkää samaan pöytään niin kiellän häntä istumasta siihen ja jos ei muualle mahdu niin minä poistun paikalta. En ole masokisti ja hullun terapeutti.
Kysyi hän sitten eilen illalla lähtisinkö kahville... Ja piti samalla soveliaana kysyä että tietääkö nykyinen mieheni minun olleen kihloissa aiemman mieheni kanssa. Kuka kysyy jotain tuollaista, mitä se hänelle edes kuuluu? Yrittääkö hän näin läpinäkyvästi onkia minulta jotain salaisuuksia, joilla hän voi jatkossa yrittää kiusata minua? Tämä ei voi olla todellista enää.
En vastannut hänelle, enkä todellakaan aio vastata.
Ap
Et kyllä vastaakaan, tuo ihminen on täysin sairas! Tulee mieleen että hän haluaisi erottaa sinut miehestäsi, sellaisia narsistit ovat.
Älä ole missään tekemisissä, älä ikinä vastaa mihinkään ja estä hänet kaikkialta. Jos kuitenkin alkaa vainota ja uhkailla sinua ja teitä, niin ilmoita aivan saman tien poliisille, älä jää odottamaan että tulee järkiinsä. Ei koskaan tule tulemaan, on selvästi niin häiriintynyt. Ei tule muuttumaan. Kerää kaikki asiat ylös, kirjaa kaikki häirinnät ja kiusaamiset itsellesi tarkoin ylös, mutta tosiaan älä päästä kommunikaatiota edes alulle!
Tuo voi olla potentiaalisesti vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Älä ole missään tekemisissä, älä ikinä vastaa mihinkään ja estä hänet kaikkialta. Jos kuitenkin alkaa vainota ja uhkailla sinua ja teitä, niin ilmoita aivan saman tien poliisille, älä jää odottamaan että tulee järkiinsä. Ei koskaan tule tulemaan, on selvästi niin häiriintynyt. Ei tule muuttumaan. Kerää kaikki asiat ylös, kirjaa kaikki häirinnät ja kiusaamiset itsellesi tarkoin ylös, mutta tosiaan älä päästä kommunikaatiota edes alulle!
En millään osaa kuvitella häntä oikeasti vaaralliseksi, mutta mistä minä toisaalta tiedän. Ihmettelen vaan näitä viime päivien tapahtumia. Hän on ennen ollut hienovaraisempi. Onko hän odottanut niin pitkään tapaavansa minut uudestaan, ettei hän voi hillitä itseään vaan aloittaa kiusaamisen saman tien tuollaisella intensiteetillä? Miten hän kehtaa puhua miesasioistani tuolla tavalla. Naurattaisi, ellei aihe olisi niin herkkä ja henkilökohtainen.
Ap
Olisko tää nainen kenties Mari?
Jyväskylästä? PAKKO olla!
Sellanen tumma, luuli itsestään AINA liikaa.. Yritti olla joku malli..
Nykyään joku yh ...
Ei mennyt ihan tasan nuoruus tai nykyinen elämä. Oli kateellinen kaikille kun ei saanut olla huomionkeskipiste
Vierailija kirjoitti:
Olisko tää nainen kenties Mari?
Jyväskylästä? PAKKO olla!
Sellanen tumma, luuli itsestään AINA liikaa.. Yritti olla joku malli..
Nykyään joku yh ...
Ei mennyt ihan tasan nuoruus tai nykyinen elämä. Oli kateellinen kaikille kun ei saanut olla huomionkeskipiste
Ei ole... Yh on tämäkin tapaus, mutta etelämmästä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En millään osaa kuvitella häntä oikeasti vaaralliseksi, mutta mistä minä toisaalta tiedän. Ihmettelen vaan näitä viime päivien tapahtumia. Hän on ennen ollut hienovaraisempi. Onko hän odottanut niin pitkään tapaavansa minut uudestaan, ettei hän voi hillitä itseään vaan aloittaa kiusaamisen saman tien tuollaisella intensiteetillä? Miten hän kehtaa puhua miesasioistani tuolla tavalla. Naurattaisi, ellei aihe olisi niin herkkä ja henkilökohtainen.
Ap
Se on jotenkin hyypiömäistä, että hän takertui aiheeseen sinä ja entiset ja sinä ja nykyisesi.
Pysy todellakin kaukana tuosta ihmisestä.
Kerro miehellesi, mistä hullusta on kysymys.
Pidän ihan mahdollisena, että M ottaa mieheesi yhteyttä ja "ihan vaan kaikella hyvällä kertoo muutaman asian, jotka miehesi on hyvä tietää". Erityisesti, jos ei saa sinulta nyt vastakaikua ja kokee tulevansa torjutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä tarina totta?
Ehkä ei ihan olekaan totta.......
Kerrankin miehen suusta kuultiin totuus. Pysy kaukana, olet oppinut paljon.
Huh. Älä tosiaan ole enää missään tekemisissä hänen kanssaan. Hankalia ihmisiä on ja varsinkin nuorena ei välttämättä tajua, että eivät ole aivan terveitä. Hienoa että olet oppinut olemaan vähemmän kiltti, tai kiltti myös itsellesi :)