Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi uutta ihmistä pitää sännätä katsomaan heti?

Vierailija
27.06.2016 |

Onko ok, ettei tuoreet vanhemmat halua heti vieraita sairaalaan eikä kotiin?
Onko ok olla puoliväkisin tunkemassa vauvaa katsomaan? Jääkö jollekin fiilis, ettei kiinnosta?

Olen vauvan isän sisko. Haluan eniten kunnioittaa vauvan äidin ja isän toiveita. Vauvan äiti ei ole parhaita ystäviäni, joten vaikka olen sukulainen, niin en ehkä kuitenkaan niin läheinen kuin vaikka ystävieni kanssa, joiden vauvoja olen käynyt katsomassa heti sairaalassa (ystävät ovat heti kertoneet, milloin on vierailuaika).

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lapsen vanhemmilta, milloin vauvaa saa tulla katsomaan. Voithan sanoa veljellesi vielä, että "ymmärrän täysin, jos ette halua vierailijoita synnärille vaan haluatte olla rauhassa" -> tästä voit saada kuvan siitä, miten ajattelevat asiasta.

Synnärillä pistäytyminen voi tosin olla melko vaivatonta sekä vauvan vanhemmille että vierailijoille.

Vierailija
22/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse velana on vaikea ymmärtää, mikä niissä pikkuvauvoissa on niin kiinnostavaa. Varsinkin kun kaikki vastasyntyneet ovat täsmälleen samannäköisiä eivätkä tee muuta kuin syövät ja nukkuvat.

Onko sulla aika huono näkö, jos et pysty erottamaan vauvoissa erilaisia piirteitä, tai oletko esim. kasvosokea?

No, minusta ne piirteet ovat universaalisti aika samanlaisia eivätkä kiinnostavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse velana on vaikea ymmärtää, mikä niissä pikkuvauvoissa on niin kiinnostavaa. Varsinkin kun kaikki vastasyntyneet ovat täsmälleen samannäköisiä eivätkä tee muuta kuin syövät ja nukkuvat.

Minulla on lapsi mutta silti minusta kaikki vastasyntyneet näyttävät ihan samanlaisiltan, turpeilta ja pöhöttyneiltä. On typerää myös ruveta ihmettelemään, onko se mukula nyt isän vai äidin näköinen. Ei vastasyntynyt näytä yhtään keneltäkään. Ehkä jostain yksivuotiaasta voi sanoa, kumman piirteitä mahdollisesti löytyy. En myöskään ole niitä ihmisiä, jotka haluavat pitää jokaikistä vauvaa sylissä tai nuuhkia vauvahajua (joka on kuvottavaa). Minusta uutta vauvaa sopii mennä katsomaan joskus ristiäisten jälkeen.

Minulla on kaksi lasta, mutta silti minusta kaikki vastasyntyneet eivät näytä turpeilta ja pöhöttyneiltä, ja niitä tuttuja piirteitä löytyy heti, jopa ultrakuvasta niitä on nähtävissä. Mä ihmettelen tuota turvotusta ja pöhötystä, ainakin omilta vauvoilta se synnytyksen jälkeinen turvotus on laskenut vuorokauden sisään, jopa esikoiselta, jonka synnytys oli rankka.

Vierailija
24/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt katsomassa vauvaa. En ole niin kiinnostunut lapsista, että kokisin tun tarpeelliseksi. Kyllähän sen sitten näkee, kun on muuten asiaa heille. Sama juttu kuin kissojen kanssa.

Vierailija
25/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajatellut asiaa vauvan kannalta. Synnytys on vauvallekin rankka ja sen jälkeen sekä vauva että äiti tarvitsevat lepoa. Ja myös aikaa totutella toisiinsa. Esikoisen kohdalla on vielä sekin, että äiti joutuu alusta asti opettelemaan vauvan hoitoa ja imetys sujuu harvalta noin vain, se alku voi olla melkoista sähellystä, kun vauva itsekin vasta harjoittelee koko touhua. Vauva ei hyödy siitä mitään, että vieraat ihmiset käyvät toljottelemassa häntä. Äidinkin on parempi saada olla rauhassa vauvan kanssa, levätä ja tutustua uuteen tulokkaaseen.

Sen vauvan ehtii hyvin nähdä myöhemminkin, kuukauden tai parin päästä. Sen ikäisestä jo vähän näkee, miltä hän näyttää ja pystyy ehkä olemaan myös jonkinlaisessa vuorovaikutuksessa. Siinä vaiheessa imetyskin jo sujuu vähän paremmalla rutiinilla eikä tarvitse pelätä, että häiritsee liian kanssa vauvan ja äidin yhdessäoloa.

Vierailija
26/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lapsi mutta silti minusta kaikki vastasyntyneet näyttävät ihan samanlaisiltan, turpeilta ja pöhöttyneiltä. On typerää myös ruveta ihmettelemään, onko se mukula nyt isän vai äidin näköinen. Ei vastasyntynyt näytä yhtään keneltäkään. Ehkä jostain yksivuotiaasta voi sanoa, kumman piirteitä mahdollisesti löytyy. En myöskään ole niitä ihmisiä, jotka haluavat pitää jokaikistä vauvaa sylissä tai nuuhkia vauvahajua (joka on kuvottavaa). Minusta uutta vauvaa sopii mennä katsomaan joskus ristiäisten jälkeen.

Juuri näin! T. 5

Vierailija
27/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy lapsen vanhemmilta, milloin vauvaa saa tulla katsomaan. Voithan sanoa veljellesi vielä, että "ymmärrän täysin, jos ette halua vierailijoita synnärille vaan haluatte olla rauhassa" -> tästä voit saada kuvan siitä, miten ajattelevat asiasta.

Synnärillä pistäytyminen voi tosin olla melko vaivatonta sekä vauvan vanhemmille että vierailijoille.

Kysyin ja veljeni sanoi, että mieluummin sairaalaan (mutta kuulosti siltä, että jos nyt on ihan pakko) kuin liian pian kotiin. 

Vierailija
28/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla aika huono näkö, jos et pysty erottamaan vauvoissa erilaisia piirteitä, tai oletko esim. kasvosokea?

No, minusta ne piirteet ovat universaalisti aika samanlaisia eivätkä kiinnostavia.

Sano sitten näin: koska minua eivät vauvat kiinnosta, en erota heissä mitään yksilöllisiä piirteitä. 

Vierailija
29/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet sairaalaan, niin olet tunkeutuja. Jos et mene, et ole kiinnostunut.

Jos menet uuden vauvan kotiin ekan 2 vko aikana, et anna perheen tutustua rauhassa toisiinsa ja  rasitat äitiä liikaa, hänhän kulkee siellä rinnat maitoa tursuten ja alapää verillä. Jos et mene, et välitä vauvasta.

teit miten tahansa, teit aina väärin, koska olet isän sukulainen.

Vierailija
30/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano sitten näin: koska minua eivät vauvat kiinnosta, en erota heissä mitään yksilöllisiä piirteitä. 

Täällä toinen, jonka mieestä vauvat näyttävät kaikki aika lailla samalta. Toisilla on enemmän tukkaa kuin toisilla, ja osa on muita lihavampia. Minusta vauvat näyttävät oikastaan aika inhottavilta.

Vierailija
31/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menet uuden vauvan kotiin ekan 2 vko aikana, et anna perheen tutustua rauhassa toisiinsa ja  rasitat äitiä liikaa, hänhän kulkee siellä rinnat maitoa tursuten ja alapää verillä. Jos et mene, et välitä vauvasta.

Näitä ongelmia varmasti on, jos ei saa suutaan auki. Mä olin just vähän aikaa sitten veljen kuopusta katsomassa. Siivosin ja laitoin ruokaa samalla.

Vierailija
32/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei kirjoiteta tieteellisiä artikkeleita vaan omia mielipiteitä. Eikö se ole sinulle tullut vielä selville?

Vierailija
33/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen, jonka mieestä vauvat näyttävät kaikki aika lailla samalta. Toisilla on enemmän tukkaa kuin toisilla, ja osa on muita lihavampia. Minusta vauvat näyttävät oikastaan aika inhottavilta.

Se on ihan itsestä kiinni.

Vierailija
34/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sairaalaamme ei edes saa tulla muut kuin puoliso ja perheen muut lapset katsomaan vauvaa. Isovanhemmiltakin on pääsy kielletty. Hyvä niin.

Vierailija
35/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei kirjoiteta tieteellisiä artikkeleita vaan omia mielipiteitä. Eikö se ole sinulle tullut vielä selville?

On tullut selväksi, etteivät ihmiset osaa selittää, mistä puhuvat.

Vierailija
36/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä ongelmia varmasti on, jos ei saa suutaan auki. Mä olin just vähän aikaa sitten veljen kuopusta katsomassa. Siivosin ja laitoin ruokaa samalla.

Siivosit ja laitoit ruokaa, koska veljesi ei viitsinyt ottaa isyyslomaa? Miksi naiset aina yrittää korvata perheen isän.

Vierailija
37/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin ja veljeni sanoi, että mieluummin sairaalaan (mutta kuulosti siltä, että jos nyt on ihan pakko) kuin liian pian kotiin. 

No sitten vaan onnittelet viestillä tai puhelulla vauvan syntymän johdosta ja tiedustelet uudelleen mahdollista vierailuaikaa kun lapsi on esim. 2 viikkoa :) Monet vanhemmat haluavat olla rauhassa vauvan kanssa ja nyt kun olet kysynyt niin olet myös osoittanut kiinnostuksesi, etkä varmasti loukkaa heitä (tai jos loukkaantuvat niin se ei ole sinun syysi mitenkään).

Vierailija
38/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottavatko mammat siis heti synnytyksen jälkeen, että kaikki ovat heidän lapsistaan kiinnostuneita? Luulin tuon alkavan vasta lähepänä kouluikää.

Vierailija
39/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatasko joltain vauvalta kommenttia? Itseäni vauvana ärsytti jos joku kutitti nenänpäästä tai rapsutti leuan alta. Monesti puklasin tuollaisen kutittelijan paidalle tai aloin itkemään.

Vierailija
40/42 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken maailman puolitutut, joiden sukunimeäkään en tiedä olivat änkemässä meille kotiin heti ensimmäisen viikon aikana. Olin niin rikki synnytyksen jälkeen, että vasta neljän viikon paikkeilla olisi oikeasti sopinut ottaa vastaan vieraita. Oikeasti, en ikinä enää tarjoa pullakahveja vertavuotavana, kun en itsekään pysty ISTUMAAN kahvipöytään, saati käydä vessassa ilman miehen apua. Tissit oli kaivettava esiin 20min välein. Vauvalla crp koholla ja itkuinen ja siinä piti hymyillä miehen alakouluaikaisen kaverin tuoreelle vaimolle, joka tupsahti yllättäen kylään. Olimme tavanneet hänet yhteensä 2kertaa aikaisemmin. Olisi edes itse tuonut tarjottavaa...

Kahden ensimmäisen viikon aikana 11 vierasta änki kylään. Yhdelle saimme sanottua ettei käy, ja sekin vain tekosyyn varjolla.