Ajattelin lähettää todella vähävaraiselle sukulaisperheelle pienen paketin nimettömänä.
Perheessä on neljä lasta, työttömäksi jäänyt äiti ja sairaseläkkeelle joutunut isä.
Tällä hetkellä paketissa on seuraavaa:
- kuusi Linnanmäen ranneketta
- kuusi 250€:n S-ryhmän lahjakorttia
- 12 Finnkinon leffalippua
- TallinkSiljan arvolahjakortti, 2x500€ (koska perhehytti on erikoishytti, eikä sitä voi ostaa tavallisella risteilylahjakortilla)
- lahjakortti yhteen pyöräliikkeeseen, josta koko perhe voi käydä hankkimassa itselleen polkupyörät tarvikkeineen (nyt ilmeisesti vain äidillä ja kahdella lapsella huonot pyörät)
- kuusi haltijakohtaista HSL:n matkakorttia, kuhunkin ladattu 80€ arvoa (matkakortit heillä todennäköisesti on jo, mutta en voi niihin etänä lisätä arvoa tai kautta..)
En halua antaa suoraan rahaa, vaan mieluummin tuollaista koko perheen yhdessäoloon ohjaavia juttuja. S-ryhmän lahjakortilla voi hankkia vaikka kuukauden ruoat tai lapsille leluja, leikkivälineitä tai muuta.
Mikä vielä olisi arkea ja kesää helpottavia kivoja asioita, kun perheellä ei ole rahaa tehdä oikein mitään? Autoa ei ole, tekemiset pitäisi olla Helsingissä.
Kommentit (371)
Hieno idea! Otan tästä mallia ap, sitten vanhempana kun olen varoissani!
Kiitos!
En ole lukenut kommentteja mutta mietin että voisitko pistää useammassa erässä nuo että ehtivät käyttää? Ihana olet!
Rikkaat arvostavat elämyslahjoja. Köyhät yleensä eivät tykkää: kontrasti normaaliin elämään on liian suuri kun elämys loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Kai se sitten on niin, että köyhällä ei ole oikeutta siihen, että hänen katsottaisiin itsensä ymmärtävän mikä on hänelle ja perhelleen parasta. Pakko alkaa pyöräilemään jos auttaja kerran nin tahtoo. Ruokalahjakortit on minustakin todella hyvät, mutta risteilyt ja pyörät ovat jumalan leikkimistä toisen elämässä. Oikeastiko kaikki tykkää risteilystä ? Tai ehkä olen sitten vaan köyhänäkin liian ylpeä, kun toivoisin että minua ja itsemääräämisoikeuttani kunnioitettaisiin. Ruoka-ja vaatelahjakortit eivät ohjaile, koska kaikki niitä tarvitsee. Ja saa alapeukuttaa, ei haittaa.
No, toivotaan ettei kukaan vahingossa lahjoita sulle mitään. Sehän voisi loukata sun ylpeyttä. Ja varmaan lastesi ylpeyttä myös.
t. Köyhä itsekin, joka ottaa iloisena vastaan lahjan kuin lahjan, jos joku haluaa jotakin antaa
Miten olisi risteilyn sijaan lahjakortti muumimaailmaan? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sua ap.
Etkö tiennyt, että hyvän tekeminen ja lähimmäisten ilahduttaminen on tällä palstalla ihan väärin. Se on vain itsensä korostamista ja toisten nöyryyttämistä. Eikä kukaan kuitenkaan mistään lahjasta iloitsisi, loukkaantuisi vain ja murjottaisi.
Av ei petä koskaan.
No... kyllähän näissä viesteissä moni on sanonut, että jos se saisi tollaisen paketin niin se tuntuisi vaivaannuttavalta ja sen käyttö olisi jotenkin epämieluisaa... Että kyllä tämmöinenkin vaihtoehto kannattaa ottaa huomioon lahjoitusta tehdessä.
Varmaan suurin osa iloitsisi paketista, mutta jos ei ole varma onko ko. perhe tässä joukossa niin ainakin itse miettisin muita lahjoituskohteita.
Että ei minusta näistä viesteistä saa sellaista kuvaa, että "hyvän tekeminen ja lähimmäisen ilahduttaminen" on palstalaoisten mukaan ihan väärin.
Kyseessä on hyvin vähävarainen perhe, jossa on neljä lasta. Ihan oikeastiko ap:n olisi parempi miettiä joku toinen lahjoituskohde rahoilleen? Että ne neljä lasta saattaisivat loukkaantua syvästi, kun saisivat Linnanmäki-rannekkeet?
No ei tietenkään *lapset* loukkaantuisi! Onko joku niin väittänyt? Itse olisin pikkuisen huolissani siitä, että miten perheen isä ja äiti ottaisivat lahjoituksen vastaan. "Köyhilläkin" voi olla oma ylpeytensä, joka estäisi nauttimasta tuosta hienosta lahjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se sitten on niin, että köyhällä ei ole oikeutta siihen, että hänen katsottaisiin itsensä ymmärtävän mikä on hänelle ja perhelleen parasta. Pakko alkaa pyöräilemään jos auttaja kerran nin tahtoo. Ruokalahjakortit on minustakin todella hyvät, mutta risteilyt ja pyörät ovat jumalan leikkimistä toisen elämässä. Oikeastiko kaikki tykkää risteilystä ? Tai ehkä olen sitten vaan köyhänäkin liian ylpeä, kun toivoisin että minua ja itsemääräämisoikeuttani kunnioitettaisiin. Ruoka-ja vaatelahjakortit eivät ohjaile, koska kaikki niitä tarvitsee. Ja saa alapeukuttaa, ei haittaa.
Samaa mieltä... Itse en tykkää hieronnasta tai kasvohoidoista, joten sellaiset lahjakortit menisi ihan hukkaan kohdallani ja samoin myös risteilylahjakortit ja museot/retket, en tykkää ollenkaan.
Itse näin köyhänä arvostaisin eniten ruoka -ja vaatelahjakortteja, sekä siitä että avustetaisiin laskujen maksamisessa. Myös lahjakortti esim. IKEA:an olisi todella kiva. Mutta ehkä ap tuntee avustamansa perheen sen verran hyvin, että tietää heidän innostuvan kaikenmaailman "hömpötyksistä".
Minkälainen vanhempi torppaa museoliput ja retket kommentoiden "en tykkää ollenkaan"?! Sinulla on niitä lapsiakin, hei! Lapsille museot ovat muutakin kuin viihdettä, vaikka sinulle ne olisivat "tylsiä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sua ap.
Etkö tiennyt, että hyvän tekeminen ja lähimmäisten ilahduttaminen on tällä palstalla ihan väärin. Se on vain itsensä korostamista ja toisten nöyryyttämistä. Eikä kukaan kuitenkaan mistään lahjasta iloitsisi, loukkaantuisi vain ja murjottaisi.
Av ei petä koskaan.
No... kyllähän näissä viesteissä moni on sanonut, että jos se saisi tollaisen paketin niin se tuntuisi vaivaannuttavalta ja sen käyttö olisi jotenkin epämieluisaa... Että kyllä tämmöinenkin vaihtoehto kannattaa ottaa huomioon lahjoitusta tehdessä.
Varmaan suurin osa iloitsisi paketista, mutta jos ei ole varma onko ko. perhe tässä joukossa niin ainakin itse miettisin muita lahjoituskohteita.
Että ei minusta näistä viesteistä saa sellaista kuvaa, että "hyvän tekeminen ja lähimmäisen ilahduttaminen" on palstalaoisten mukaan ihan väärin.
Kyseessä on hyvin vähävarainen perhe, jossa on neljä lasta. Ihan oikeastiko ap:n olisi parempi miettiä joku toinen lahjoituskohde rahoilleen? Että ne neljä lasta saattaisivat loukkaantua syvästi, kun saisivat Linnanmäki-rannekkeet?
No ei tietenkään *lapset* loukkaantuisi! Onko joku niin väittänyt? Itse olisin pikkuisen huolissani siitä, että miten perheen isä ja äiti ottaisivat lahjoituksen vastaan. "Köyhilläkin" voi olla oma ylpeytensä, joka estäisi nauttimasta tuosta hienosta lahjasta.
Kyllä köyhä saa ottaa kakun käteensä ja niellä sen ylpeytensä kanssa, jos hänellä on lapsia. Lapset eivät näe niitä velkahuolia ja muita - jos voit ilmaiseksi ilahduttaa heitä ja antaa heille hauskoja elämyksiä ja muistoja niin sinä teet sen vaikka kuinka itseäsi kaivelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut sanontaa, jonka mukaan lahjahevosen suuhun ei katsota?
Olen, kiitos kysymästä. Neuvo on huono, koska ko hevosen mahdolliset lopettamis- tai lääkärikulut olisivat lahjoituksen jälkeen minun. Jos haluat tyrkätä rasitteeksi käyneen konisi jonnekin,niin se olisi sitten kiva lahjaidea jollekin köyhälle?
Vierailija kirjoitti:
Haluatko itse viettää heidän kanssaan aikaa? Jos haluat niin ilmoitata heille, että haluat viedä heidät saaripiknikille. Sovitte ajan milloin tulevat tuulenpitävissä varusteissa kolera-altaalle. Ostat eväät ja lauttaliput vaikka Vallisaareen, Lonnaan tai Pihlajasaareen ja viet perheen piknikille. Saat heistä varmaan eväiden kantoapua.
Tämä! Vaikka raha missä muodossa tahansa auttaakin, niin toisen ihmisen vilpitön läsnäolo on jotain sellaista, jonka muistaa varmasti pitkään. Onko ap ajatellut tämän upean tekonsa lisäksi, että auttaisi ihmisiä ihan vain menemällä juttuseuraksi sitä tarvitseville tms ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut sanontaa, jonka mukaan lahjahevosen suuhun ei katsota?
Olen, kiitos kysymästä. Neuvo on huono, koska ko hevosen mahdolliset lopettamis- tai lääkärikulut olisivat lahjoituksen jälkeen minun. Jos haluat tyrkätä rasitteeksi käyneen konisi jonnekin,niin se olisi sitten kiva lahjaidea jollekin köyhälle?
Okei, olet siis kuullut. Mutta et ymmärtänyt sanonnan merkitystä. :)
Miksei vaan 6000 euron arvosta S-ryhmän lahjakortteja, jos tiedät heidän käyttävän S-ryhmän kauppoja eikä esim. Lidliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, toivotaan ettei kukaan vahingossa lahjoita sulle mitään. Sehän voisi loukata sun ylpeyttä. Ja varmaan lastesi ylpeyttä myös.
t. Köyhä itsekin, joka ottaa iloisena vastaan lahjan kuin lahjan, jos joku haluaa jotakin antaa
Jos haluat toivoa ihmisille pahaa, niin se on sinun valintasi. Minä toivon, että kun joku haluaa antaa lahjan minulle ja/tai perheelleni tai muille köyhille, antaja ajattelee saajaa eikä itseään. Jos sitä toivetta ei kunnioiteta, ei se mitään, mutta minulla on kuitenkin oikeus toivoa näin. Ja ap:n vastauksista olen huomaavinani, että hänkin on valmis kuuntelemaan erilaisia mieleipiteitä siitä mitä saaja saattaa toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sua ap.
Av ei petä koskaan.
Kyllä köyhä saa ottaa kakun käteensä ja niellä sen ylpeytensä kanssa, jos hänellä on lapsia. Lapset eivät näe niitä velkahuolia ja muita - jos voit ilmaiseksi ilahduttaa heitä ja antaa heille hauskoja elämyksiä ja muistoja niin sinä teet sen vaikka kuinka itseäsi kaivelisi.
Näinhän sen pitäisi mennä, mutta kun ei ihmisistä koskaan tiedä...
Kysymys teille, jotka solvaatte ap:n aietta:
Arvosteletteko yhtä kovasti joulu-, syntymäpäivä- ym. muita itse saamianne lahjoja kuin nyt kritisoitte ap:tä?
Avaatte paketin ja murahdatte, että "Ai, huvipuistolahjakortti. No mä en kyllä yhtään tykkää mistään huvipuistoista eikä mun lapsetkaan varmasti tykkää, ne on ihan ajan ja rahan haaskausta."
Tai: "Annoit sitten meidän perheelle polkupyörät. Meinaat pakottaa meidät ajamaan polkupyörillä, yritätkö leikkiä jotain jumalaa."
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat arvostavat elämyslahjoja. Köyhät yleensä eivät tykkää: kontrasti normaaliin elämään on liian suuri kun elämys loppuu.
Hyi oksetus miten ylemmyydentuntoinen ilkimys olet. Useamman kertaa olet tähän ketjuun jo valittanut ettei saa köyhille antaa ja puhut heidän puolestaan. Mitäs sinä tiedät muiden toiveista yhtään mitään? Tule alas sieltä ylälinnoista, et ole yhtään sen parempi kuin muut. Kyllä rikkaus näköjään sokaisee ainakin pahalla.
Kyllä, olisin itse oli onnellinen elämyslahjoista ja olen köyhä. Niihin kun ei ole varaa ja ne muistot antaisi voimavaroja pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alkaisi ahdistaa ainakin tuollainen risteilylahjakortti. Vaikka risteily olisi ilmainen, niin siihen sisältyy kaikkea muuta. Mies ehdotti meillekin Tallinnan risteilyä, mutta mulla ei todellakaan ole vaatetta, millä sinne lähtisin. Töissä on virkapuku ta:n puolesta, kotona mennään ihan kulahtaneilla vaatteilla, myös sinne lähikauppaan. Ei todellakaan ole varaa pistää vaatekaappia uusiksi.
Mites, tarviiko henkilökortit tuollaisille risteilyille, ei nekään ole ilmaisia hommata?
Miksi et hanki siistejä vaatteita käytettynä?
Helpommin sanottu kuin tehty.
Vuorotyötä tekevänä useamman lapsen äitinä on aika pienet mahdollisuudet kierrellä kippiksiä etsimässä niitä siistejä vaatteita. Kun ei ole edes standardikokoa (olen kokoa 46), nettikirpparitkin ovat poissa pelistä. Kesäisin on pääkaupunkiseudulla useitakin parkkikirppiksiä, mutta "harmi", että useampi viikonloppu menee töissä.
Seli seli. Nettiin kuitenkin pääset, ja kyllä sielläkin isoja vaatteita liikkuu. Esim. Vähänkäytetty.fi.
Pointti oli kuitenkin se, että netissä on hankala sovittaa. Aikaa ei todellakaan ole siihen, että veivaan aikatauluja, ajan ympäri pääkaupunkiseutua paidan tai housun perässä, lapset takapenkillä.
Miksi sun niin pitäisi tehdä, kun voi tilata postin kautta? Ja monesta vaatteesta on mitat laitettu tai sitte tilaat suoraan kokoa 50?
Ok. Ehkä olet ryysysi ansainnut.
Tämä nyt kertoo enemmän sinusta kuin minusta.
Postitse en tilaa, kun kerran on huijatuksi tullut.
En ole kukaan lainatuista mutta vaikutat kyllä todella perusnegatiiviselta tyypiltä. Kaikesta saa tehtyä ihan mahdottoman vaikeaa jos vain haluaa. Tekosyitähän nuo ovat oikeasti.
Mikset mene viikkovuokralla toimivalle kirppikselle, niitä on Helsingissäkin (vai mitä pk-seutu sinulle tarkoittaakin) monia ja niissä on sovituskopit? Aukioloajat yleensä laajat, eli sellaiset että pääset käymään vaikka työmatkalla jollet nyt välttämättä hingu sinne yövuoroon mennessäsi.
Tai nyt aleaikaan teet yhden täsmäiskun johonkin hyvään ostoskeskukseen ja ostat pari siistiä vaatetta aletangosta. Tuollaiset äärikoot (sekä isossa että pienessä päässä) ovat juuri niitä jotka niille tangoille herkimmin päätyvät. Normaalikoot menevät ensin.
No, ehkä olen sellainen. Tai av-palsta on minusta tehnyt sellaisen. Tämä meni nyt kauas aloituksesta, ja tarkoitus oli vain tuoda esiin se, että pelkkä risteily voi aiheuttaa isot taloudelliset paineet muualle.
Mustat caprit ja kukkapaita on taatusti av-palstan mielestä ehdottoman junttia, joten en sellaisissa tule julkisesti esiintymään missään muualla kuin kotipihalla ja lähikaupassa. Tämä ei ole minulle ongelma, enkä minä kaipaa Tallinnaan. Mies voi mennä ihan itsekseen niissä farkkucapreissaan.
Heh, aukioloajat laajat? Onko vielä 24h kirppareita. Jos työvuorot on klo 05-17 ja 14-02, ei siinä aikaa juuri kirpparikierroksille jää.
Kyllä, ihan oikeasti on olemassa viikkovuokrakirppiksiä jotka ovat auki klo "vielä" klo 17.30 ja "jo" klo 13.30. Vai mitä tässä kysyit? En nyt ala linkittelemään niitä tähän kun et ole kertonut missä liikut mutta oikeasti, elämäsi on varmasti ihan järjettömän raskasta. Ja se on ihan oman asenteesi syytä.
(ps. minusta siistit mustat caprit ja nätti kukallinen toppi sopivat mainiosti vaikka risteilyvaatteiksi.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä keskustelusta ja vinkeistä. Sai myös ajattelemaan, ettei tämä ole aivan yksinkertainen asia.
Onko tuo TallinkSiljan lahjakortti huono idea? En tiedä, onko perheellä matkustukseen vaadittavia asiakirjoja, eikä Tukholmassa ilman rahaa ole välttämättä niin kiva pyöriä.
Olisiko tuon risteilyn tilalle jotain muuta ehdotusta vai enemmän vain pienempiä? Esim. kampaajalle, vaateliikkeisiin jne? Apteekkilahjakortti oli erinomainen idea, ei ollut tullut mieleen.
Ap
Ehkä ei risteilyä. Miten olisi kylpyläreissu kotimaassa? VR:n (tai vastaavan) lahjakortti samaan nippuun. Tai Liput Serenaan? Jollekin Helsingin edustan saarelle + siellä sijaitsevaan ravintolaan?
Minäkin kyllä liityn siihen joukkoon joka suhtautuu hieman varauksella noin kalliiden pyörien ostamiseen. Siitä voi tulla enemmän ikävyyttä kuin iloa, kun varsinkin kalliita pyöriä varastellaan Helsingissä ihan urakalla.
Sen korvaisin vaikka Verkkokaupan tai Anttilan tai CdOn:in lahjakortilla, niistä saa kaikista vaikka potkulautoja mutta valinnanvapaus säilyy paremmin perheellä itsellään.
Muutenkin kalskahtaa omaan korvaani parhaalta antaa väljemmin rajattuja (ts. paikkojen joissa on laaja valikoima) lahjakortteja ja askarrella mukaan jotain ideakollaaseja siitä mihin lahjakortit voi käyttää. Ei turhaa pakottamista tai ohjailua, vaan kannustusta ja motivointia :)
-123
Tuosta pyörälahjakortista ei luovuta, koska sen tiedän tulevan erittäin tarpeeseen. Kouluikäiset tekevät koulussa pyöräretkiä ja ovat joutuneet lainaamaan muilta pyöriä. Koulumatkatkin sujuisivat lumettomana aikana helposti pyörällä ja kun koko perheellä olisi pyörät, autottoman perheen kulkemiset paikasta toiseen (tai ihan retkimielessäkin vain) helpottuisivat. Pyöriä varastetaan jatkuvasti, mutta näihin pyöriin tulee kyllä kunnon lukot mukaan, oli merkki ja malli mikä tahansa.
ap
Täällä arvostellaan, että se vähävarainen lapsiperhe ei ehkä tykkää saamistaan lahjoista.
Ap selvästi tuntee perheen ja tietää, mistä he tykkäävät ja mitä tarvitsevat ja valinnut paketin sisällön sen mukaan.
Älä ap välitä noista kitkeriköistä! Olet tosi hyvä ihminen, respect!
Oletko ihan vajaa? Juuri silloin niille on enemmän tarvetta kuin koskaan jotta voi hetken olla huolivapaa! Huomaa kyllä miten empatiakyvytön ja katkera ainakin sinä olet.