Ajattelin lähettää todella vähävaraiselle sukulaisperheelle pienen paketin nimettömänä.
Perheessä on neljä lasta, työttömäksi jäänyt äiti ja sairaseläkkeelle joutunut isä.
Tällä hetkellä paketissa on seuraavaa:
- kuusi Linnanmäen ranneketta
- kuusi 250€:n S-ryhmän lahjakorttia
- 12 Finnkinon leffalippua
- TallinkSiljan arvolahjakortti, 2x500€ (koska perhehytti on erikoishytti, eikä sitä voi ostaa tavallisella risteilylahjakortilla)
- lahjakortti yhteen pyöräliikkeeseen, josta koko perhe voi käydä hankkimassa itselleen polkupyörät tarvikkeineen (nyt ilmeisesti vain äidillä ja kahdella lapsella huonot pyörät)
- kuusi haltijakohtaista HSL:n matkakorttia, kuhunkin ladattu 80€ arvoa (matkakortit heillä todennäköisesti on jo, mutta en voi niihin etänä lisätä arvoa tai kautta..)
En halua antaa suoraan rahaa, vaan mieluummin tuollaista koko perheen yhdessäoloon ohjaavia juttuja. S-ryhmän lahjakortilla voi hankkia vaikka kuukauden ruoat tai lapsille leluja, leikkivälineitä tai muuta.
Mikä vielä olisi arkea ja kesää helpottavia kivoja asioita, kun perheellä ei ole rahaa tehdä oikein mitään? Autoa ei ole, tekemiset pitäisi olla Helsingissä.
Kommentit (371)
Eikös facessa oo näitä ryhmiä, joissa vähävaraiset perheet pyytää apua? Jos auttais tällaista perhettä niin tietäis ainakin että he haluaa apua ja ottaa sen ilomielin vastaan.
Voi sua ap.
Etkö tiennyt, että hyvän tekeminen ja lähimmäisten ilahduttaminen on tällä palstalla ihan väärin. Se on vain itsensä korostamista ja toisten nöyryyttämistä. Eikä kukaan kuitenkaan mistään lahjasta iloitsisi, loukkaantuisi vain ja murjottaisi.
Av ei petä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelin, että näistä olisi juuri iloa.
ap
Varmasti on iloa, mutta itse jos saisin nimettömältä hyväntekijältä kuuden tuhannen euron edestä lahjakortteja, rannekkeita ja lipukkeita, olisin ennemminkin vaivaantunut kuin onnesta soikeana. Kuusi tuhatta euroa on niin valtava summa rahaa ihan tavalliselle työssäkäyvällekin. Ruokakauppalahjakortit on hyvä idea, niitä olen itsekin antanut! Mutta sinuna yrittäisin miettiä asiaa siltäkin kantilta, että ei mene ihan "överiksi" koko touhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen paketin? Tuohan on todella suuri lahja.... vai tarkoititko todella paketin fyysistä kokoa :D
Hieno idea nimettömänä, etteivät jää kiitollisuuden velkaan nolostelemaan. Mutta ehkä arvaavat, että sinä?
Paketin fyysistä kokoa ajattelin mielessäni.
Ollaan jo mietitty, minkälainen saatekirje laitettaisiin pakettiin mukaan. Pitäisi tulla hyvä mieli, eikä sellainen, että joku säälii heitä tai että kyseessä olisi joku almu. Eikä tarvitse jäädä kiitollisuudenvelkaan. Me ollaan jo saatu tällainen, nyt laitettiin hyvä kiertämään eteenpäin.
ap
Laita kirjeeseen noilla sanoilla. Esimerkiksi "hyvää kesää teille kaikille, te ansaitsette sen. Joskus olemme saaneet samanlaisen toivotuksen, tässä laitamme hyvä kiertämään. Aurinkoista lomaa!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein tiedä - 6000 euron ilahduttamislahja... Yhtäältä kaunis ajatus, mutta vedetty toisaalta ihan överiksi.
Mietin onko ap moderni Flocerence Nightingale vai pakonomaisesti auttamishaluinen ihminen, joka on päättänyt pelastaa hinnalla millä hyvänsä ko perheen. Provotutkakin piippaa jotenkin ap:n kirjoittamistyylistä. Oisko ideana saada mammat kateellisiksi siitä, että jollekin omat rahansa kessuttelevista ja ryyppäävistä annetaan näin arvokas lahja?Pahimman särön ap:n sädekehään tekee kuitenkin se, että hän haluaa hehkuttaa asiaa av:lla. Mikset pistänyt kaikessa hiljaisuudessa "pientä" pakettia perheelle vaan muka halusit lisäehdotuksia jo valmiiksi överiin hommaan ja sitä kautta herutit itsellesi kehuja?
No hei haloo, nyt valoja päälle. Ap on täysin anonyymi kirjoittaja meille lukijoille. Joten ei hänelle mitään sädekehää syty päänsä päälle. Jos ap hehkuttaisi tätä somessa, asia olisi täysin erilainen. Hän ei halua kertoa itsestään edes lahjan saajille.
Itse muistan toiselta foorumilta kuinka ihanaa oli suunnitella vastaavia tekoja "mitä tekisit jos voittaisit lotossa" -ketjuun. Oma ideani oli mennä kirjastoon ja livauttaa (isoja) seteleitä vanhojen lempikirjojeni sivujen väliin ja liittää niihin pieni post-it lappunen "terkkuja lottovoittajalta".
Hyvä idea! Minä ostaisin ystäväni äidille asunnon Joensuusta, Siwan myyjälle auton jne.
Taidan suunnata kirjastoon. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alkaisi ahdistaa ainakin tuollainen risteilylahjakortti. Vaikka risteily olisi ilmainen, niin siihen sisältyy kaikkea muuta. Mies ehdotti meillekin Tallinnan risteilyä, mutta mulla ei todellakaan ole vaatetta, millä sinne lähtisin. Töissä on virkapuku ta:n puolesta, kotona mennään ihan kulahtaneilla vaatteilla, myös sinne lähikauppaan. Ei todellakaan ole varaa pistää vaatekaappia uusiksi.
Mites, tarviiko henkilökortit tuollaisille risteilyille, ei nekään ole ilmaisia hommata?
Miksi et hanki siistejä vaatteita käytettynä?
Helpommin sanottu kuin tehty.
Vuorotyötä tekevänä useamman lapsen äitinä on aika pienet mahdollisuudet kierrellä kippiksiä etsimässä niitä siistejä vaatteita. Kun ei ole edes standardikokoa (olen kokoa 46), nettikirpparitkin ovat poissa pelistä. Kesäisin on pääkaupunkiseudulla useitakin parkkikirppiksiä, mutta "harmi", että useampi viikonloppu menee töissä.
Seli seli. Nettiin kuitenkin pääset, ja kyllä sielläkin isoja vaatteita liikkuu. Esim. Vähänkäytetty.fi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjakortit: H & M, KappAhl tai Lindex.
Stockan lahjakortti?
Kirjakaupan lahjakortti?
Stockan lahjakorttia ei kannata hankkia kenellekään. Eihän sieltä saa enää yhtään mitään.
Tyhmää mustamaalausta. Kyllä sieltä saa monia tuotteita yhä.
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka myisi pyörät. Siitäkin huolimatta, että se(kin) tuntuisi ihan hirveältä. Ja samasta syystä kuin ylläoleva: koska sille rahalle olisi niin huutava tarve ihan jokapäiväisessä elämässä alkaen ruokakaupasta, lainanlyhennyksestä, vakuutusmaksuista ja lääkekuluista. Monta itkua itkisin, mutta silti möisin.
Kirjoittaja mainitsi mielestäni ruokakaupan lahjakortit.
Ehdotin apteekkilahjakorttia. Ehkä hyväsydäminen ja kiltti ap ostaa myös sellaisen.
Teille jäisi maksettavaksi "vain" lainanlyhennykset ja vakuutusmaksut eli asumiskulut ja vakuutus, jotka valtaosa ihmisistä maksaa joka tapauksessa.
Olen pienituloinen syöpäni vuoksi, mutta en voisi myydä lasten polkupyöriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjakortit: H & M, KappAhl tai Lindex.
Stockan lahjakortti?
Kirjakaupan lahjakortti?
Stockan lahjakorttia ei kannata hankkia kenellekään. Eihän sieltä saa enää yhtään mitään.
Tyhmää mustamaalausta. Kyllä sieltä saa monia tuotteita yhä.
Ihmettelen Stocka-solvauksia. Lahjakortin voi käyttää esimerkiksi Herkussa ja ostaa vaikka hyvin tehtyä salaattia koko perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Kuusi tuhatta euroa on niin valtava summa rahaa ihan tavalliselle työssäkäyvällekin.
Keskituloisen 2,5kk nettopalkka. Toki keskituloisella on varmaan menojakin lähes palkan edestä kuukausittain...mutta ei tuo varakkaalle ole kovin kummoinen summa. Vähemmän jos laittais niin tuntuu kuin ei olisi tehnyt/antanut mitään.
Tätä ihmettelen miksi noin suuri tarve ohjata mitä perhe saa tehdä.
Uskon kyllä että ilahduttaa saajaa suuresti. Olisipa minullakin hyvä haltija. Ehkä olet kaipaamani.
Laitatko minullekin pienen paketin. Mieluiten rahaa. Ollaan tulossa Helsinkiin. Haluttaisiin olla kauemmin siellä mutta budjetti estää. Halpisristeilylle ollaan menossa.
Laitatko sp-osoitteen niin lähetän sinulle viestiä.
köyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alkaisi ahdistaa ainakin tuollainen risteilylahjakortti. Vaikka risteily olisi ilmainen, niin siihen sisältyy kaikkea muuta. Mies ehdotti meillekin Tallinnan risteilyä, mutta mulla ei todellakaan ole vaatetta, millä sinne lähtisin. Töissä on virkapuku ta:n puolesta, kotona mennään ihan kulahtaneilla vaatteilla, myös sinne lähikauppaan. Ei todellakaan ole varaa pistää vaatekaappia uusiksi.
Mites, tarviiko henkilökortit tuollaisille risteilyille, ei nekään ole ilmaisia hommata?
Vuorotyötä tekevänä useamman lapsen äitinä on aika pienet mahdollisuudet kierrellä kippiksiä etsimässä niitä siistejä vaatteita. Kun ei ole edes standardikokoa (olen kokoa 46), nettikirpparitkin ovat poissa pelistä. Kesäisin on pääkaupunkiseudulla useitakin parkkikirppiksiä, mutta "harmi", että useampi viikonloppu menee töissä.
Seli seli. Nettiin kuitenkin pääset, ja kyllä sielläkin isoja vaatteita liikkuu. Esim. Vähänkäytetty.fi.
Pointti oli kuitenkin se, että netissä on hankala sovittaa. Aikaa ei todellakaan ole siihen, että veivaan aikatauluja, ajan ympäri pääkaupunkiseutua paidan tai housun perässä, lapset takapenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein tiedä - 6000 euron ilahduttamislahja... Yhtäältä kaunis ajatus, mutta vedetty toisaalta ihan överiksi.
Mietin onko ap moderni Flocerence Nightingale vai pakonomaisesti auttamishaluinen ihminen, joka on päättänyt pelastaa hinnalla millä hyvänsä ko perheen. Provotutkakin piippaa jotenkin ap:n kirjoittamistyylistä. Oisko ideana saada mammat kateellisiksi siitä, että jollekin omat rahansa kessuttelevista ja ryyppäävistä annetaan näin arvokas lahja?Pahimman särön ap:n sädekehään tekee kuitenkin se, että hän haluaa hehkuttaa asiaa av:lla. Mikset pistänyt kaikessa hiljaisuudessa "pientä" pakettia perheelle vaan muka halusit lisäehdotuksia jo valmiiksi överiin hommaan ja sitä kautta herutit itsellesi kehuja?
No hei haloo, nyt valoja päälle. Ap on täysin anonyymi kirjoittaja meille lukijoille. Joten ei hänelle mitään sädekehää syty päänsä päälle. Jos ap hehkuttaisi tätä somessa, asia olisi täysin erilainen. Hän ei halua kertoa itsestään edes lahjan saajille.
Itse muistan toiselta foorumilta kuinka ihanaa oli suunnitella vastaavia tekoja "mitä tekisit jos voittaisit lotossa" -ketjuun. Oma ideani oli mennä kirjastoon ja livauttaa (isoja) seteleitä vanhojen lempikirjojeni sivujen väliin ja liittää niihin pieni post-it lappunen "terkkuja lottovoittajalta".
No noin on, ei todellakaan mitään sädekehää täällä voi hankkia kertomalla tekemisistään anonyymisti. Lisäksi täällä on niitä, jotka osaavat ampua alas tosi hyvätkin asiat. Ap on tekemässä todella loistojutun. Tällaisia voisi olla enemmän. Kaikkea hyvää ap:lle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli kuitenkin se, että netissä on hankala sovittaa. Aikaa ei todellakaan ole siihen, että veivaan aikatauluja, ajan ympäri pääkaupunkiseutua paidan tai housun perässä, lapset takapenkillä.
Miksi sun niin pitäisi tehdä, kun voi tilata postin kautta? Ja monesta vaatteesta on mitat laitettu tai sitte tilaat suoraan kokoa 50?
Ok. Ehkä olet ryysysi ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa pohdin kuin 36. Tosi kivalta kuulostaa tuo, että pääsisi risteilyllekin. Mutta tosiaan, jos raha riittää perheellä vain pakolliseen, ei sinne voi lähteä. Omien eväidenkin kanssa sitä rahanmenoa tulee. Saako lahjakorteilla hyttivarausta tehdessään maksaa myös vaikka buffetteja?
Kyllä mä ymmärsin, että noilla lahjakorteilla voi maksaa buffetin etukäteen. Pitääpä vielä tarkistaa!
ap
Entäs henkilökortit tai passit? Ei ihan halpoja nekään jos pitää noin suurelle laumalle hankkia. Valokuvaamossakin pitää käydä.
Ei se kuusi euroa passikuvista varmaan kaada kenenkään taloutta. Ihan Helsingistä saa meinaan eurolla per naama, Verkkokaupasta. Kortit ja passit sitten erikseen mutta kai edes aikuisilla on henkkarit?
Olen kasvanut perheessä, josta on aina autettu muita.
Katkerien ja syyllistävien kommenttien lukeminen tuntuu erittäin hämmästyttävältä.
Ehkä osa ihmisistä on synnynnäisesti tylyjä ja pahansuopia?
Kiitos sinulle, ap! :)
Laittaisin mukaan vielä pienet eväspaketit/herkkupaketit ja vanhemmille pullon shampanjaa. Täytyyhän tuota juhlia. Kun tuo paketti lävähtää ovelle, siinä hetkessä voi olla kaapit ja vatsa tyhjänä. Parempi vetää napa täyteen ennen kuin lähtee pistämään lahjakortteja sileäksi.
Paras vaihtoehto on s-ryhmän lahjakortit, (Prismasta saa myös pyöriä ja urheiluvarusteita, vaatteita jne.) Korkeasaari ja Linnanmäki varmasti monen lapsiperheen mielestä ok. Risteily on siinä ja siinä, ohessa tulee paljon muita kustannuksia.
Ei liikaa ohjausta, mitä lahoittajan mielestä perheen "pitäisi" tehdä. Minua ei kiinnostaisi hieronnat tai museot, vaikka vähävarainen olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelen miksi noin suuri tarve ohjata mitä perhe saa tehdä.
Uskon kyllä että ilahduttaa saajaa suuresti. Olisipa minullakin hyvä haltija. Ehkä olet kaipaamani.
Laitatko minullekin pienen paketin. Mieluiten rahaa. Ollaan tulossa Helsinkiin. Haluttaisiin olla kauemmin siellä mutta budjetti estää. Halpisristeilylle ollaan menossa.
Laitatko sp-osoitteen niin lähetän sinulle viestiä.
köyhä
Ei teidän kaltaisille rahaa kannata laittaa, kun ei teillä ole hajuakaan siitä, miten sitä käytetään oikein.
Voin ymmärtää että lahjan vastaanotto tuntuisi joissain ihmisissä ahdistavalta, mutta kun kuviossa on mukana lapsia niin tuskin kukaan hyvä äiti/isä tätä iloa heiltä kieltäisi. Jos vanhemmat nyt hieman murehtivat niin lapsilla on kuitenkin varmasti hauskaa. Ja lopulta ilo tarttuu. Hyvä idea ap!