Ajattelin lähettää todella vähävaraiselle sukulaisperheelle pienen paketin nimettömänä.
Perheessä on neljä lasta, työttömäksi jäänyt äiti ja sairaseläkkeelle joutunut isä.
Tällä hetkellä paketissa on seuraavaa:
- kuusi Linnanmäen ranneketta
- kuusi 250€:n S-ryhmän lahjakorttia
- 12 Finnkinon leffalippua
- TallinkSiljan arvolahjakortti, 2x500€ (koska perhehytti on erikoishytti, eikä sitä voi ostaa tavallisella risteilylahjakortilla)
- lahjakortti yhteen pyöräliikkeeseen, josta koko perhe voi käydä hankkimassa itselleen polkupyörät tarvikkeineen (nyt ilmeisesti vain äidillä ja kahdella lapsella huonot pyörät)
- kuusi haltijakohtaista HSL:n matkakorttia, kuhunkin ladattu 80€ arvoa (matkakortit heillä todennäköisesti on jo, mutta en voi niihin etänä lisätä arvoa tai kautta..)
En halua antaa suoraan rahaa, vaan mieluummin tuollaista koko perheen yhdessäoloon ohjaavia juttuja. S-ryhmän lahjakortilla voi hankkia vaikka kuukauden ruoat tai lapsille leluja, leikkivälineitä tai muuta.
Mikä vielä olisi arkea ja kesää helpottavia kivoja asioita, kun perheellä ei ole rahaa tehdä oikein mitään? Autoa ei ole, tekemiset pitäisi olla Helsingissä.
Kommentit (371)
Olet todella kiltti ja avokätinen, ap, sinunlaisiasi saisi olla enemmän.
Tuossa olikin hienosti jo kaikenlaista kivaa ko. perheelle. Jos vielä jotakin mahtuu budjettiin, niin kuinka olisi museokortit kaikille? Maksaa 59 euroa per lätty, ja sillä pääsee pariin sataan museoon vuoden ajan eri puolilla Suomea.
Sivistävää ja hauskaa yhdessäoloa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, lahjasi on yksiulotteinen fantasia köyhän perheen köyhtyneestä lapsiperheen vapaa-ajan laatuajasta, joka johtuu heidän vähävaraisuudesta ja kenties jopa syrjäytymisvaarasta. Sellaisenaan se voi olla loukkaava, keskiluokkaisen hyväntekijän opettavaista hyväntekeväisyyttä. Kas näin tehdään perhettä, kas näin otte reippaasti ja hienosti menee, kun ei raha ole este ja olette ihan normaaleja. Et sitä välttämättä näin tarkoittanut ja sydämesi voi olla kultaa, mutta tällainen diskurssi on luettavissa. Ja jätät oikeataan aika vähän tilaa perheen aikuisille päättää, mikä on heidän tilanteessaan parasta heidän lapsilleen.
Kenties heille on parasta, että sairauseläkkeellä olevalle vanhemmalle ostetaan yksityiseltä palveluntarjoajalta kuntoutusta, lääkinnällisen kuntoutuksen apuväline, jota julkinen puoli ei myöntänyt, maksetaan lääkkeiden omavastuuosuuksia tai jokin muu kulu. Silloin voi jäädä voimavaroja ja hyvinvointia pyöräilyyn. Pyöristä ei välttämättä ole mitään iloa, jos ei ole saanut ensiksi sitä sopivaa ortoosia ja muutamaa ylimääristä fysioterapiaa. Tai kerrankin vanhemmat kaksistaan jotain kivaa.
Et luultavasti tiedä, mitä tämä perhe tarvitsee kipeimmin. Mitä ilmeisesti tiedät kuitenkin, että ovat huipputyyppejä. Sinulla on syytä luottaa heidän arvostelukykyyn. Eivät ole myymässä kaikkia lahjakorttejasi ja vaihtamassa niitä kaljaan. Mitä jos siis luottaisit niin paljon, että antaisitte osan oikeasti rahana? Esimerkiksi seurakunnan diakonian kautta yksi hyväntekijä sai lahjoitettua anonyymisti. Eiköhän keinoja ole.
Tai edes jonkin laajempaan hyvinvointipalvelupaikkaan. Silloinkin ollaan samassa pisteessä, että tietämässä paremmin, mitä he tarttisivat. Toivon, että miettisit sitä, että voitko tietää, missä tämä perhe tällä hetkellä on ja mitä he tarvitsevat nyt.
Juu, jonkun sossutädin pitäisi laatia arvio ja antaa sitten harkitusti rahaa vain todella tärkeisiin tarkoituksiin. Huh. Hyvinvointipalvelupaikka kuulostaa kammottavalta - vaikka olen itsekin ollut sossutäti.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ehkä olet ryysysi ansainnut.
Tämä kommentti kertoo karua kieltään siitä, miten jotkut suhtautuvat köyhiin. Jos köyhä ei heti ole riemumielin toisen ehdotuksesta, hänelle tokaistaan "olet ryysysi ansainnut!"
Köyhällä ei saa olla minkäänlaista päätäntävaltaa tekemisiinsä.
Rikas: "Mene hierontaan."
Köyhä: "Kiitos, mutta en tykkää hieronnasta."
Rikas: "Mikset tykkää? Sinulla itselläsi ei ole varaa, ja minä jalona ihmisenä haluan lahjoittaa sinulle hierontaelämyksen. Olet kiittämätön. Olet ansainnut kurjuutesi."
Minulle tuli oikeasti kyynel silmään, aivan mahtavaa että AP:n kaltaisia ihmisiä on olemassa. Kasvoin myös köyhässä perheessä enkä voi kuvitellakaan sitä riemua minkä paketti tuo!!
-M21v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alkaisi ahdistaa ainakin tuollainen risteilylahjakortti. Vaikka risteily olisi ilmainen, niin siihen sisältyy kaikkea muuta. Mies ehdotti meillekin Tallinnan risteilyä, mutta mulla ei todellakaan ole vaatetta, millä sinne lähtisin. Töissä on virkapuku ta:n puolesta, kotona mennään ihan kulahtaneilla vaatteilla, myös sinne lähikauppaan. Ei todellakaan ole varaa pistää vaatekaappia uusiksi.
Mites, tarviiko henkilökortit tuollaisille risteilyille, ei nekään ole ilmaisia hommata?
Miksi et hanki siistejä vaatteita käytettynä?
Helpommin sanottu kuin tehty.
Vuorotyötä tekevänä useamman lapsen äitinä on aika pienet mahdollisuudet kierrellä kippiksiä etsimässä niitä siistejä vaatteita. Kun ei ole edes standardikokoa (olen kokoa 46), nettikirpparitkin ovat poissa pelistä. Kesäisin on pääkaupunkiseudulla useitakin parkkikirppiksiä, mutta "harmi", että useampi viikonloppu menee töissä.
Seli seli. Nettiin kuitenkin pääset, ja kyllä sielläkin isoja vaatteita liikkuu. Esim. Vähänkäytetty.fi.
Pointti oli kuitenkin se, että netissä on hankala sovittaa. Aikaa ei todellakaan ole siihen, että veivaan aikatauluja, ajan ympäri pääkaupunkiseutua paidan tai housun perässä, lapset takapenkillä.
Minä olen ostanut käytettynä mm. mekkoja näkemättä niitä. Mitat riittävät, kun malli on simppeli. Kaupassakaan en ala sovitella t-paitaa.
En minäkään t-paitaa sovittele, mutta mielestäni se kuuluu siihen "kulahtanut" kotivaate kategoriaan, jolla ei tulisi mieleenkään lähteä risteilylle. Saati, että ostaisin sellaisen kirpparilta, puistatus hikisiä kainaloita.
Olet sitten hyvin hieno ihminen. T-paita on kyllä enemmistölle ihan käypä risteilyvaate. Kirppiksillä on muuten käyttämättömiäkin vaatteita.
Hän nyt ei vain ole valmis tinkimään vaatteiden ostopaikasta. Siksi hänellä ehkä onkin köyhyyttä ja kulahtaneet vaatteet, kun on noin pinttyneitä ajatuksia.
P.s. pukeutumisella on vaikutusta tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alkaisi ahdistaa ainakin tuollainen risteilylahjakortti. Vaikka risteily olisi ilmainen, niin siihen sisältyy kaikkea muuta. Mies ehdotti meillekin Tallinnan risteilyä, mutta mulla ei todellakaan ole vaatetta, millä sinne lähtisin. Töissä on virkapuku ta:n puolesta, kotona mennään ihan kulahtaneilla vaatteilla, myös sinne lähikauppaan. Ei todellakaan ole varaa pistää vaatekaappia uusiksi.
Mites, tarviiko henkilökortit tuollaisille risteilyille, ei nekään ole ilmaisia hommata?
Vuorotyötä tekevänä useamman lapsen äitinä on aika pienet mahdollisuudet kierrellä kippiksiä etsimässä niitä siistejä vaatteita. Kun ei ole edes standardikokoa (olen kokoa 46), nettikirpparitkin ovat poissa pelistä. Kesäisin on pääkaupunkiseudulla useitakin parkkikirppiksiä, mutta "harmi", että useampi viikonloppu menee töissä.
Seli seli. Nettiin kuitenkin pääset, ja kyllä sielläkin isoja vaatteita liikkuu. Esim. Vähänkäytetty.fi.
Pointti oli kuitenkin se, että netissä on hankala sovittaa. Aikaa ei todellakaan ole siihen, että veivaan aikatauluja, ajan ympäri pääkaupunkiseutua paidan tai housun perässä, lapset takapenkillä.
Miksi sun niin pitäisi tehdä, kun voi tilata postin kautta? Ja monesta vaatteesta on mitat laitettu tai sitte tilaat suoraan kokoa 50?
Tämä nyt kertoo enemmän sinusta kuin minusta.
Postitse en tilaa, kun kerran on huijatuksi tullut.
En ole kukaan lainatuista mutta vaikutat kyllä todella perusnegatiiviselta tyypiltä. Kaikesta saa tehtyä ihan mahdottoman vaikeaa jos vain haluaa. Tekosyitähän nuo ovat oikeasti.
Mikset mene viikkovuokralla toimivalle kirppikselle, niitä on Helsingissäkin (vai mitä pk-seutu sinulle tarkoittaakin) monia ja niissä on sovituskopit? Aukioloajat yleensä laajat, eli sellaiset että pääset käymään vaikka työmatkalla jollet nyt välttämättä hingu sinne yövuoroon mennessäsi.
Tai nyt aleaikaan teet yhden täsmäiskun johonkin hyvään ostoskeskukseen ja ostat pari siistiä vaatetta aletangosta. Tuollaiset äärikoot (sekä isossa että pienessä päässä) ovat juuri niitä jotka niille tangoille herkimmin päätyvät. Normaalikoot menevät ensin.
No, ehkä olen sellainen. Tai av-palsta on minusta tehnyt sellaisen. Tämä meni nyt kauas aloituksesta, ja tarkoitus oli vain tuoda esiin se, että pelkkä risteily voi aiheuttaa isot taloudelliset paineet muualle.
Mustat caprit ja kukkapaita on taatusti av-palstan mielestä ehdottoman junttia, joten en sellaisissa tule julkisesti esiintymään missään muualla kuin kotipihalla ja lähikaupassa. Tämä ei ole minulle ongelma, enkä minä kaipaa Tallinnaan. Mies voi mennä ihan itsekseen niissä farkkucapreissaan.
Heh, aukioloajat laajat? Onko vielä 24h kirppareita. Jos työvuorot on klo 05-17 ja 14-02, ei siinä aikaa juuri kirpparikierroksille jää.
Jos saisit ylipäätään jonnekin lahjakortin, se olis varmaan aika turha, kun et muka mihinkään pääse. Mikään vaatekauppakaan ei ole 24h.
Niin, sinunkin olisi varmaan kannattanut lukea kaikki kommentit. Kyse oli juurikin siitä, että ei ole mahdollisuustta (rahaa) uusia sitä vaatevarastoaan, että kehtaisi risteilylle lähteä. Tähän sitten ehdotettiin kirppareita.
Itse asiassa on aika monta asiaa, mihin en todellakaan pääse vuorotyön ja lastenhoidon vuoksi. Tätä tämä elämä on tällä hetkellä. En voi aloittaa saven valantaa tai maalauskerhoa tai ryhmäjumppaa, kun ei ole säännölistä viikkovapaata. Työvuorot on ristiin miehen kanssa, että lapsille saataisiin mahdollisimman lyhyet hoitopäivät, muuten olisivat jatkuvasti yötä päiväkodissa.
Kyllä varmasti olisi käyttöä esim. juuri s-ryhmän lahjakorteille. Liian tarkoin määritellyt ovat hankalia, jos ei tiedä toisen mieltymyksiä. Tuon ruokakassi-idean tyrmäämisenkin ymmärrän. Onko ap tietoinen ruokarajoitteista (esim. kala-allergia). Tai onko ruokalista normaali, moni ei välitä mistään hifistelystä. Harmi, jos kalliit raaka-aineet menee hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti kertoo karua kieltään siitä, miten jotkut suhtautuvat köyhiin. Jos köyhä ei heti ole riemumielin toisen ehdotuksesta, hänelle tokaistaan "olet ryysysi ansainnut!"
Köyhällä ei saa olla minkäänlaista päätäntävaltaa tekemisiinsä.
Rikas: "Mene hierontaan."
Köyhä: "Kiitos, mutta en tykkää hieronnasta."
Rikas: "Mikset tykkää? Sinulla itselläsi ei ole varaa, ja minä jalona ihmisenä haluan lahjoittaa sinulle hierontaelämyksen. Olet kiittämätön. Olet ansainnut kurjuutesi."
Sinä taas vahvistat sitä käsitystä, että köyhyys on oma valinta tai vähintäänkin niiden seurausta. Ja avun tulisi olla mielellään sitten suoraan käteistä, vaikka kaikki ovat jo nähneet, että miten se taloudenhallinta sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Ap, lahjasi on yksiulotteinen fantasia köyhän perheen köyhtyneestä lapsiperheen vapaa-ajan laatuajasta, joka johtuu heidän vähävaraisuudesta ja kenties jopa syrjäytymisvaarasta. Sellaisenaan se voi olla loukkaava, keskiluokkaisen hyväntekijän opettavaista hyväntekeväisyyttä. Kas näin tehdään perhettä, kas näin otte reippaasti ja hienosti menee, kun ei raha ole este ja olette ihan normaaleja. Et sitä välttämättä näin tarkoittanut ja sydämesi voi olla kultaa, mutta tällainen diskurssi on luettavissa. Ja jätät oikeataan aika vähän tilaa perheen aikuisille päättää, mikä on heidän tilanteessaan parasta heidän lapsilleen.
Kenties heille on parasta, että sairauseläkkeellä olevalle vanhemmalle ostetaan yksityiseltä palveluntarjoajalta kuntoutusta, lääkinnällisen kuntoutuksen apuväline, jota julkinen puoli ei myöntänyt, maksetaan lääkkeiden omavastuuosuuksia tai jokin muu kulu. Silloin voi jäädä voimavaroja ja hyvinvointia pyöräilyyn. Pyöristä ei välttämättä ole mitään iloa, jos ei ole saanut ensiksi sitä sopivaa ortoosia ja muutamaa ylimääristä fysioterapiaa. Tai kerrankin vanhemmat kaksistaan jotain kivaa.
Et luultavasti tiedä, mitä tämä perhe tarvitsee kipeimmin. Mitä ilmeisesti tiedät kuitenkin, että ovat huipputyyppejä. Sinulla on syytä luottaa heidän arvostelukykyyn. Eivät ole myymässä kaikkia lahjakorttejasi ja vaihtamassa niitä kaljaan. Mitä jos siis luottaisit niin paljon, että antaisitte osan oikeasti rahana? Esimerkiksi seurakunnan diakonian kautta yksi hyväntekijä sai lahjoitettua anonyymisti. Eiköhän keinoja ole.
Tai edes jonkin laajempaan hyvinvointipalvelupaikkaan. Silloinkin ollaan samassa pisteessä, että tietämässä paremmin, mitä he tarttisivat. Toivon, että miettisit sitä, että voitko tietää, missä tämä perhe tällä hetkellä on ja mitä he tarvitsevat nyt.
Kuulepas. Ihan varmasti perhe tarvitsee yhtä ja toista. Voi olla, että äiti tarvitsisi perusteellisen lääkärintarkastuksen kipeän lonkan takia, isä uudet hampaat, lapset silmälaseja ja kotona vetää, kun ikkuna on rikki. Nuo lahjakortit eivät poista näitä tarpeita. Silti, tuovatko nämä lahjakortit oikeasti sinun mielestäsi enemmän mielipahaa kuin mielihyvää? Jos perheellä ei ole nyt yhtään mitään, mutta pian olisi kasa erilaisia kivoja lahjakortteja ja ruokaakin ainakin vähintään puoleksi vuodeksi, niin eiköhän niistä omista vähistä rahoista säästyisi muita tarpeita varten rahaa?
En pysty käsittämään, miksi jonkun lahja olisi toiselle taakka. Jos Museokortti jää käyttämättä, so what? Jos joku leffalipuista jää käyttämättä, mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Ystävä vinkkasi tästä ketjusta. Me taidamme olla tuo kyseinen avustettava perhe. Ainakin tilanne täsmää täysin.
Juupajuu. Suomessa ei olekaan muita nelilapsisia perheitä, joissa äiti on työtön ja isä sairaseläkkeellä. Olette ainutlaatuisia.
Terveisiä Tampereelta. Mekin ollaan sellainen perhe.
Ostaisin lahjakortit Tokmannille ja Heselle, niistä köyhyyteen tottunut löytää pienellä summalla paljon iloa, Tokmannilta saa myös ne polkupyörät vermeineen. Lidliin ostaisin kanssa, sieltä saa samalla rahalla paljon enemmän ruokaa kuin muualta. Samaa mieltä jonkun aiemman kommentoijan kanssa ettei missään nimessä Stockmannin lahjakorttia, aivan hukkaan menevät rahat. Olet ihana <3
T: köyhä joka kanssa avustanut
Vierailija kirjoitti:
Olet todella kiltti ja avokätinen, ap, sinunlaisiasi saisi olla enemmän.
Tuossa olikin hienosti jo kaikenlaista kivaa ko. perheelle. Jos vielä jotakin mahtuu budjettiin, niin kuinka olisi museokortit kaikille? Maksaa 59 euroa per lätty, ja sillä pääsee pariin sataan museoon vuoden ajan eri puolilla Suomea.
Sivistävää ja hauskaa yhdessäoloa.
Se on jo tuossa päivitetyssä listassa, lue viestejä taaksepäin.
Tämä aloitus oli parasta, mitä olen lukenut pitkään aikaan. Voiko tuollaisia ihmisiä tosiaan olla!
Ihana ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävä vinkkasi tästä ketjusta. Me taidamme olla tuo kyseinen avustettava perhe. Ainakin tilanne täsmää täysin.
Juupajuu. Suomessa ei olekaan muita nelilapsisia perheitä, joissa äiti on työtön ja isä sairaseläkkeellä. Olette ainutlaatuisia.
Terveisiä Tampereelta. Mekin ollaan sellainen perhe.
No mut hei, sithän TE saatatte saada tän minilottovoiton! Jee! Ootko jo ruvennut miettimään, että kuka sun sukulaisistasi toi ao vois olla...?
Mä tulin tästä niin hyvälle tuulelle, että päätin itsekin lahjoittaa omista vähistäni vähän eteenpäin. Paljoa ei ole, mutta lupaan laittaa 500€:n edestä minäkin hyvää eteenpäin. Nuo lahjakortit ovat hyviä ideoita. Taidan laittaa itse myös S-ryhmän lahjakortin ja Lintsin rannekkeet yhdelle läheiselle perheelle, jolle en "kehtaa" tarjota suoraan rahaa tai rahallista apua. Menkööt näin.
Voiko noita s-ryhmän lahjakortteja käyttää erissä vai pitääkö kertaostoksena olla tuo 250e?
Moni köyhä on tottunut pienempiin kauppalaskuihin, ja jos koko summa pitää kerralla käyttää niin suosittelen pienemmän summan kortteja sitten useamman.
Sinulla selvästikin on varaa, ja arvostan että olet ajatellut yhteistä kivaa tekemistä. Kaunis ajatus nimettömänä heitä muistaa, olisi kiva laittaa mukaan joku pieni kirjelmä jossa kerrottu että olet etäisesti tuttu jota kautta olet nähnyt heidän ahdinkonsa ja että et odota mitään vastapalveluksia tms, vaan haluat vilpittömästi heitä auttaa, toiveenasi erityisesti perheen yhteinen mukava aika.
Vierailija kirjoitti:
Siis täh? :D Risteilyä varten?
Ihmekös ei ole rahaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ostanut käytettynä mm. mekkoja näkemättä niitä. Mitat riittävät, kun malli on simppeli. Kaupassakaan en ala sovitella t-paitaa.
En minäkään t-paitaa sovittele, mutta mielestäni se kuuluu siihen "kulahtanut" kotivaate kategoriaan, jolla ei tulisi mieleenkään lähteä risteilylle. Saati, että ostaisin sellaisen kirpparilta, puistatus hikisiä kainaloita.
Olet sitten hyvin hieno ihminen. T-paita on kyllä enemmistölle ihan käypä risteilyvaate. Kirppiksillä on muuten käyttämättömiäkin vaatteita.
Hän nyt ei vain ole valmis tinkimään vaatteiden ostopaikasta. Siksi hänellä ehkä onkin köyhyyttä ja kulahtaneet vaatteet, kun on noin pinttyneitä ajatuksia.
P.s. pukeutumisella on vaikutusta tuloihin.
Niin, tuolla aikaisemmin kirjoitin, että minulla on työssä virkapuku (siis yhtenäiset työvaatteet suorine housuineen ja kravatti). Kerrotko heti, kuinka voin tulojani vielä nostaa?
Toivoisin että ap tulee sitten kertomaan, pitikö perhe lahjasta vai ei. Tai sinä joka epäilet olevasi kohde. :D
Onko ap se sama, joka olisi palkannut sukulaistädin piiaksi lapsen ylppäreihin? Korvannut 50 euroa, lahjaakaan ei olis tarvinnut tuoda, ja olis sit saanut kotipaketin ruokaa mukaan... Samalla kun muu suku nauttii vieraina juhlista. Mutku köyhän pitää ottaa armopalat vastaan...
Sellainen juttu vielä ap, että jos kyseinen perhe joutuu lähitulevaisuudessa pyytämään apua sossusta, syystä mistä tahansa (lääkärikulut esim.) niin nuo sun lahjakortit otetaan huomioon tuloina. Että lahjasi voi oikeasti olla myös rasite ja ottaa vallan omasta elämästä pois.
Jaahas, tämä olikin sitten vaan tuon keittiökaverit yrityksen mainos. No aika etevästi toteutettu kyllä. Kuinkas moni aaveemamma kävikään googlailemassa mikä tämä yritys on...
Näppärää.