Ajattelin lähettää todella vähävaraiselle sukulaisperheelle pienen paketin nimettömänä.
Perheessä on neljä lasta, työttömäksi jäänyt äiti ja sairaseläkkeelle joutunut isä.
Tällä hetkellä paketissa on seuraavaa:
- kuusi Linnanmäen ranneketta
- kuusi 250€:n S-ryhmän lahjakorttia
- 12 Finnkinon leffalippua
- TallinkSiljan arvolahjakortti, 2x500€ (koska perhehytti on erikoishytti, eikä sitä voi ostaa tavallisella risteilylahjakortilla)
- lahjakortti yhteen pyöräliikkeeseen, josta koko perhe voi käydä hankkimassa itselleen polkupyörät tarvikkeineen (nyt ilmeisesti vain äidillä ja kahdella lapsella huonot pyörät)
- kuusi haltijakohtaista HSL:n matkakorttia, kuhunkin ladattu 80€ arvoa (matkakortit heillä todennäköisesti on jo, mutta en voi niihin etänä lisätä arvoa tai kautta..)
En halua antaa suoraan rahaa, vaan mieluummin tuollaista koko perheen yhdessäoloon ohjaavia juttuja. S-ryhmän lahjakortilla voi hankkia vaikka kuukauden ruoat tai lapsille leluja, leikkivälineitä tai muuta.
Mikä vielä olisi arkea ja kesää helpottavia kivoja asioita, kun perheellä ei ole rahaa tehdä oikein mitään? Autoa ei ole, tekemiset pitäisi olla Helsingissä.
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein tiedä - 6000 euron ilahduttamislahja... Yhtäältä kaunis ajatus, mutta vedetty toisaalta ihan överiksi.
Mietin onko ap moderni Flocerence Nightingale vai pakonomaisesti auttamishaluinen ihminen, joka on päättänyt pelastaa hinnalla millä hyvänsä ko perheen. Provotutkakin piippaa jotenkin ap:n kirjoittamistyylistä. Oisko ideana saada mammat kateellisiksi siitä, että jollekin omat rahansa kessuttelevista ja ryyppäävistä annetaan näin arvokas lahja?Pahimman särön ap:n sädekehään tekee kuitenkin se, että hän haluaa hehkuttaa asiaa av:lla. Mikset pistänyt kaikessa hiljaisuudessa "pientä" pakettia perheelle vaan muka halusit lisäehdotuksia jo valmiiksi överiin hommaan ja sitä kautta herutit itsellesi kehuja?
No hei haloo, nyt valoja päälle. Ap on täysin anonyymi kirjoittaja meille lukijoille. Joten ei hänelle mitään sädekehää syty päänsä päälle. Jos ap hehkuttaisi tätä somessa, asia olisi täysin erilainen. Hän ei halua kertoa itsestään edes lahjan saajille.
Itse muistan toiselta foorumilta kuinka ihanaa oli suunnitella vastaavia tekoja "mitä tekisit jos voittaisit lotossa" -ketjuun. Oma ideani oli mennä kirjastoon ja livauttaa (isoja) seteleitä vanhojen lempikirjojeni sivujen väliin ja liittää niihin pieni post-it lappunen "terkkuja lottovoittajalta".
Vierailija kirjoitti:
Mullekin tulee ikävä kyllä ekana mieleen, että lahja voi aiheuttaa kunnon perheriidan. Miehille on joskus tosi vaikeeta ottaa apua vastaan. Mies saattaa kokea, ettei ole jonkun (=lahjoittajan) mielestä onnistunut tehtävässään tuoda toimeentulo perheeseen. Vaimo haluisi käyttää lahjan ja ukko murjottaa.. Kumpikin miettii, että kuka se salaperäinen "hyväntekijä" on.
Lahjan voi antaa myös osissa pitkin vuotta. Näin ilo kestää ehkä jopa pitempään. Tuttavapiirissäni on ns. vauraat tädit lahjoitelleen erityisesti nuorille rahattomille sukulaisilleen mm. kalliita ulkomaanmatkoja. Hieno asia, että jaetaan hyvää.
Olen se, joka myisi pyörät. Siitäkin huolimatta, että se(kin) tuntuisi ihan hirveältä. Ja samasta syystä kuin ylläoleva: koska sille rahalle olisi niin huutava tarve ihan jokapäiväisessä elämässä alkaen ruokakaupasta, lainanlyhennyksestä, vakuutusmaksuista ja lääkekuluista. Monta itkua itkisin, mutta silti möisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä vallankäytöstä. Todennäköisesti joutuisin myymään esim pyörät myös heti eteenpäin, niin kurjalta kuin se kuulostaakin.
Kertoisitko miksi tekisit niin? Mihin käyttäisit uusista polkupyöristä saamasi rahat?
Ohis
En ole se jolta kysyt, mutta itse joutuisin myymään, koska taloudelinen ahdinkomme on exän tekeminen kuprujen syytä. Maksaisin hänen tekemiään velkoja pois. Risteilylahjakortit ahdistaisivat, koska olisin halunnut käyttää senkin tonnin samaan asiaan. 6000 eurolla olisin jo melkein kuivilla. Menisimme sitten Linnanmäelle kun ahdistava velkaköysi olisi menneisyyttä.
Jos joku lahjoittaa sun lapsille polkupyörät, ne on sun lasten. Et voi niitä myydä omien velkojesi maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa pohdin kuin 36. Tosi kivalta kuulostaa tuo, että pääsisi risteilyllekin. Mutta tosiaan, jos raha riittää perheellä vain pakolliseen, ei sinne voi lähteä. Omien eväidenkin kanssa sitä rahanmenoa tulee. Saako lahjakorteilla hyttivarausta tehdessään maksaa myös vaikka buffetteja?
Kyllä mä ymmärsin, että noilla lahjakorteilla voi maksaa buffetin etukäteen. Pitääpä vielä tarkistaa!
ap
Entäs henkilökortit tai passit? Ei ihan halpoja nekään jos pitää noin suurelle laumalle hankkia. Valokuvaamossakin pitää käydä.
Vierailija kirjoitti:
Laita myöhemmin toinen mihin keksit sitten muita juttuja. Hyvä, että laitat lahjakortteja. Itse köyhänä haaveilen esim kasvohoidosta, mutta jos saisin sen rahassa, niin se menisi lapsen vaatteisiin, menoihin ja harrastukseen. En ikinä voisi tuhlata edes lahjoitettuja rahoja tuollaiseen turhuuteen, mutta menisin innosta kirkuen jos olisi "pakko".
Kaksi hyvää trampoliini puistoa, joissa koko perhe voi hillua on Vantaalla Superpark ja Helsingissä Rush. Rushissa on taapero ajat ja tuntiveloitus. Superparkissa voi olla lipulla koko päivän. Siellä on myös normaalihintainen buffetti johon saa sarjakortin tai sitä voi ostaa sillä lahjakortilla.
Sitten mustikkamaalla on kiipeilypuisto, Korkee. Siinä kiipeillään puidenlatvoissa asti jos kantti kestää, mutta aloitetaan pikkuradasta niin käy pikkulapsillekin. Sen voisi yhdistää Korkeasaareen.
Sain kerran hierontalahjakortin. En mennyt. Asia unohtui ja kortti meni vanhaksi. Jälkikäteen mietin, miksi tuttu yritti ohjata minua hierontaan?
Haluatko itse viettää heidän kanssaan aikaa? Jos haluat niin ilmoitata heille, että haluat viedä heidät saaripiknikille. Sovitte ajan milloin tulevat tuulenpitävissä varusteissa kolera-altaalle. Ostat eväät ja lauttaliput vaikka Vallisaareen, Lonnaan tai Pihlajasaareen ja viet perheen piknikille. Saat heistä varmaan eväiden kantoapua.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän tämä menee Suomessa: joku haluaa lahjoittaa hyvää mieltä. Ei, sanoo kansa. Ei, kun lahjan saajalle voi tulla paha mieli. Parempi olla antamatta.
Muissa maissa oltaiisin onnellisia.
Sulla olikin hienosti tossa mainittu tuo sanapari "hyvä mieli". Jos on ihan vitivarma, että tuo lahjoitus tuo hyvää mieltä niin go for it. Tässä ketjussa on kuitenkin ihan fiksusti tuotu esille, että näin ylenpalttinen lahjoitus ei välttämättä tuo sitä hyvää mieltä. Moni on jopa sanonut, ettei itse haluaisi tuollaista lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä vallankäytöstä. Todennäköisesti joutuisin myymään esim pyörät myös heti eteenpäin, niin kurjalta kuin se kuulostaakin.
Kertoisitko miksi tekisit niin? Mihin käyttäisit uusista polkupyöristä saamasi rahat?
Ohis
En ole se jolta kysyt, mutta itse joutuisin myymään, koska taloudelinen ahdinkomme on exän tekeminen kuprujen syytä. Maksaisin hänen tekemiään velkoja pois. Risteilylahjakortit ahdistaisivat, koska olisin halunnut käyttää senkin tonnin samaan asiaan. 6000 eurolla olisin jo melkein kuivilla. Menisimme sitten Linnanmäelle kun ahdistava velkaköysi olisi menneisyyttä.
Onko se velkaköysi teidän lastenkin kaulan ympärillä? Jotenkin ajattelisi, että lapset etenkin ilahtuisi tollaisista spesiaalijutuista nyt eikä sitten joskus hamassa tulevaisuudessa. Lapsuus on lyhyt aika eikä se paljon lohduta, että kolmen vuoden päästä voidaan mennä, kun kaverit menee nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita myöhemmin toinen mihin keksit sitten muita juttuja. Hyvä, että laitat lahjakortteja. Itse köyhänä haaveilen esim kasvohoidosta, mutta jos saisin sen rahassa, niin se menisi lapsen vaatteisiin, menoihin ja harrastukseen. En ikinä voisi tuhlata edes lahjoitettuja rahoja tuollaiseen turhuuteen, mutta menisin innosta kirkuen jos olisi "pakko".
Kaksi hyvää trampoliini puistoa, joissa koko perhe voi hillua on Vantaalla Superpark ja Helsingissä Rush. Rushissa on taapero ajat ja tuntiveloitus. Superparkissa voi olla lipulla koko päivän. Siellä on myös normaalihintainen buffetti johon saa sarjakortin tai sitä voi ostaa sillä lahjakortilla.
Sitten mustikkamaalla on kiipeilypuisto, Korkee. Siinä kiipeillään puidenlatvoissa asti jos kantti kestää, mutta aloitetaan pikkuradasta niin käy pikkulapsillekin. Sen voisi yhdistää Korkeasaareen.
Sain kerran hierontalahjakortin. En mennyt. Asia unohtui ja kortti meni vanhaksi. Jälkikäteen mietin, miksi tuttu yritti ohjata minua hierontaan?
Et taida elää puutteessa. Tuollainen ylellisyys ei unohtuisi köyhältä.
Mä priorisoisin lahjakorteissa sitä että olisi ruokaa ja vaatetta ja muuta kulutustavaraan (just koulutarvikkeet, urheilukamat, reput) joihin pitää laittaa rahaa jossain vaiheessa. Risteily ei välttämättä lämmitä jos joutuu miettimään että kuinka monet luistimet olisi tälläkin hinnalla ostettu ja mistä ne luistimet sitten syksyllä saadaan.
Hoplopit ja leffat on hyviä. Just sen verran kalliita ettei köyhänä raaski muttei niin överiä että tarttis alkaa itkemään rahojen tuhlausta. Herkkulajakortti mukaan leffapakettiin koska köyhät ei raaski ostaa poppareita ja se on lapselle ihanaa luxusta kun kerrankin saa!
Vuokran maksu ajalta x olisi ollut hyvä idea mutta jos perhe on toimeentulotuella niin sossu vähentää sen suoraan tuesta joten siitä ei ole mitään hyötyä perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Ja tätä sitten alapeukutit, miksi? Jos alapeukutat sitä, että haluan hoitaa asiat, jopa ne joihin en ole itse syyllinen, niin kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Itse soisin siinä velkojen seassa lapsille risteilyn ja linnanmäen. Olisi heillekin helpottava breikki painostavan velkavanjeuden keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida elää puutteessa. Tuollainen ylellisyys ei unohtuisi köyhältä.
Eivät kaikki köyhät tykkää esim. hieronnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alkaisi ahdistaa ainakin tuollainen risteilylahjakortti. Vaikka risteily olisi ilmainen, niin siihen sisältyy kaikkea muuta. Mies ehdotti meillekin Tallinnan risteilyä, mutta mulla ei todellakaan ole vaatetta, millä sinne lähtisin. Töissä on virkapuku ta:n puolesta, kotona mennään ihan kulahtaneilla vaatteilla, myös sinne lähikauppaan. Ei todellakaan ole varaa pistää vaatekaappia uusiksi.
Mites, tarviiko henkilökortit tuollaisille risteilyille, ei nekään ole ilmaisia hommata?
Miksi et hanki siistejä vaatteita käytettynä?
Helpommin sanottu kuin tehty.
Vuorotyötä tekevänä useamman lapsen äitinä on aika pienet mahdollisuudet kierrellä kippiksiä etsimässä niitä siistejä vaatteita. Kun ei ole edes standardikokoa (olen kokoa 46), nettikirpparitkin ovat poissa pelistä. Kesäisin on pääkaupunkiseudulla useitakin parkkikirppiksiä, mutta "harmi", että useampi viikonloppu menee töissä.
Itse ollaan ns köyhä- vähävarainen perhe. Voin sanoa että kun on oikeasti tiukkaa ja pulaa kaikesta, mikä tahansa auttaa. Itse en arvosta ns kalliita merkkituotteita vaan ihan tavan juttuja, ruokaa, käytettyjä vaatteita lapsille jne. Sinä sukulaisena tunnet parhaiten varmaan mistä tykkäävät jne..
Itsellänikin kova halu auttaa muita, tosin isosti en pysty kun on niin pienet tulot ja kaksi lasta joita toinen teini-ikäinen ja jatkuvaan jotain vailla..
Tuntemattomalle yh- äidille laitettiin minipaketti juhannusta ennen jossa oli herkkuja, 3 uutta vaatetta lapselle tarjouksesta löydettyjä, hieman ruokaa ja 20e. Harmitti kun ei enempää pystytty laittamaan koska olen itsekin ollut yh siis totaali ja ilman mitään tukiverkkoja ja apua oltaisiin tarvittu mutta ei silloin ollut somea niin kuin nykyään ja kauheen iso kynnys sanoa edes kellekään että 'hei meillä ei ole jääkaapissa kuin valo ja pari perunaa..'
Silloin muistan ajatelleeni että kumpa joku kysyisi mitä meille kuuluu.. Joten kun ei mene kovin hyvin ihmisellä niin joku hymykin niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, tuntuu hyvältä ja auttaa jaksamaan..
Autetaan toisiamme <3
Miten meinaat toimittaa lahjan? Sääli olisi jos katoaisi postissa. Eikä postiin suosittele rahan tai vastaavan postittamista. Lähettipalvelu? Onnistuuko nimettömänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein tiedä - 6000 euron ilahduttamislahja... Yhtäältä kaunis ajatus, mutta vedetty toisaalta ihan överiksi.
Mietin onko ap moderni Flocerence Nightingale vai pakonomaisesti auttamishaluinen ihminen, joka on päättänyt pelastaa hinnalla millä hyvänsä ko perheen. Provotutkakin piippaa jotenkin ap:n kirjoittamistyylistä. Oisko ideana saada mammat kateellisiksi siitä, että jollekin omat rahansa kessuttelevista ja ryyppäävistä annetaan näin arvokas lahja?Pahimman särön ap:n sädekehään tekee kuitenkin se, että hän haluaa hehkuttaa asiaa av:lla. Mikset pistänyt kaikessa hiljaisuudessa "pientä" pakettia perheelle vaan muka halusit lisäehdotuksia jo valmiiksi överiin hommaan ja sitä kautta herutit itsellesi kehuja?
No hei haloo, nyt valoja päälle. Ap on täysin anonyymi kirjoittaja meille lukijoille. Joten ei hänelle mitään sädekehää syty päänsä päälle. Jos ap hehkuttaisi tätä somessa, asia olisi täysin erilainen. Hän ei halua kertoa itsestään edes lahjan saajille.
Itse muistan toiselta foorumilta kuinka ihanaa oli suunnitella vastaavia tekoja "mitä tekisit jos voittaisit lotossa" -ketjuun. Oma ideani oli mennä kirjastoon ja livauttaa (isoja) seteleitä vanhojen lempikirjojeni sivujen väliin ja liittää niihin pieni post-it lappunen "terkkuja lottovoittajalta".
Ihana idea. Vahinko etten juuri käy kirjastossa. Itse olen ajatellut, että pitäisi seteleitä taskussa ja antaisin niitä nuorille jotka käyttäytyvät erityisen fiksusti. Esim. joukko pelleilee metrossa ja yksi käskee toisten käyttäytyvän fiksusti, niin sille seteli kouraan kehujen kanssa.
Vaihtaisin pyörä-lahjakortin ihan vaan urheiluliikkeen korttiin. Sieltä saa myös pyöriä, mutta perheellä voi olla vaikea haalia ihan vaan koulussa tarvittavia varusteita, kuten luistimet, lenkkarit ja verkkapuvut.
Lavareissu voi olla överi perheen mielestä, jos samalla 500 euroa saisi vaikka ruokaa tai kännykät lapsille.
Oikeasti itse antaisin käteistä rahaa.