Kuinka usein lakanat pitäisi oikein vaihtaa? Mies sanoo, että 2-3 kertaa vuodessa.
Kommentit (89)
Ihmisten siisteyskäsitys on erilainen, mutta muistatteko aikaa, kun lakanoita vedettiin:)
Kerran viikossa, kurakeleillä päivittäin (koira nukkuu sängyssä myös).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisellä tuuletuksellakin saa pidennettyä vaihtoväliä. 50-luvulla kunnon emäntä tuuletti petivaatteet joka aamu.
Pienemmällä vaivalla laitat ne liinavaatteet pesukoneeseen kuin, että raahaa ulos tuulettumaan ja sieltä pois. 50-luvulla se emäntä oli kotona. nyt jos viet petivaatteet aamulla ulos ja lähdet töihin ja päivällä sataa, niin huonosti käy.
10 min riittää talvella. En itsekään tuuleta usein, mutta siinä olisi ekologinen keino raikastaa peti. Ja kyllä lakanapyykistä on vaivaa. Inhoan silitystä eikä mankelille ole tilaa.
Ei niitä silittää tarvitse.
Mun mielestä ryppyiset lakanat tuntuvat likaisilta. Poikkeuksena kreppilakanat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten siisteyskäsitys on erilainen, mutta muistatteko aikaa, kun lakanoita vedettiin:)
Muistan, kun pari viikkoa sitten viimeksi vedin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisellä tuuletuksellakin saa pidennettyä vaihtoväliä. 50-luvulla kunnon emäntä tuuletti petivaatteet joka aamu.
Pienemmällä vaivalla laitat ne liinavaatteet pesukoneeseen kuin, että raahaa ulos tuulettumaan ja sieltä pois. 50-luvulla se emäntä oli kotona. nyt jos viet petivaatteet aamulla ulos ja lähdet töihin ja päivällä sataa, niin huonosti käy.
10 min riittää talvella. En itsekään tuuleta usein, mutta siinä olisi ekologinen keino raikastaa peti. Ja kyllä lakanapyykistä on vaivaa. Inhoan silitystä eikä mankelille ole tilaa.
Eihän ne edes rypisty, jos laittaa kuivumaan heti kun kone on pessyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makukysymys. Itse tykkään paksuista laadukkaista lakanoista, ja kyllä se sileys on osa puhtaiden lakanoiden fiilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makukysymys. Itse tykkään paksuista laadukkaista lakanoista, ja kyllä se sileys on osa puhtaiden lakanoiden fiilistä.
En ole tuo jolle vastasit, mutta eikö se pesty lakana tuo enemmän sitä puhtaan lakanan fiilistä, kuin monta kuukautta sängyssä olleet lakanat, jotka ovat vain tuuletettu päivittäin? Ja eivätkö ne siinä ajassa ole jo rypistyneetkin käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastasit, mutta eikö se pesty lakana tuo enemmän sitä puhtaan lakanan fiilistä, kuin monta kuukautta sängyssä olleet lakanat, jotka ovat vain tuuletettu päivittäin? Ja eivätkö ne siinä ajassa ole jo rypistyneetkin käytössä?
En tiedä, kun en ole pitänyt samoja lakanoita kuukausikaupalla. Vertaan tässä puhtaita sileitä lakanoita puhtaisiin ryppyisiin. Ja kuten sanottu, makukysymys. Jonkun muun mielestä ryppyiset saattavat tuntua paremmilta.
Mä vaihdan kerran viikossa/kahdessa. Tosin nukun koiran kanssa josta lähtee karvaa ym.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin nukkumistottumuksista. Eli jos peseytyy aina ennen nukkumaanmenoa ja on puhdas yöasu, niin hyvinkin voi riittää tuo kolme kertaa vuodessa. Tyynyliinan vaihtaisin kyllä useammin.
Ei kai nyt jotain sohvaakaan pestä viikottain, että mikä tässä on se fundamentaalinen ero?
Persebakteerit ainakin. Sängyssä ollaan paljon enemmän alasti, harrastetaan seksiä ym. missä eritteet lentelee, sohvalla ollaan yleensä vaatteet päällä.
AV:ta lainaten: perseiset lakanat
Vierailija kirjoitti:
Hö!
Lakanathan käännetään vuoden välein. Eli pääpuoli ja jalkapuoli vaihtavat paikkaa.
Kahden vuoden välein lakana käännetään ympäri. Eli nurja puoli päälle.
Just näin. Ja kaikenlaista muutakin peseskelyä kannattaa välttää, koska naama puhdistuu nukkuessa, kädet syödessä ja muna nussiessa.
Vierailija kirjoitti:
Oksettaa kuinka likaisissa sängyissä monet tuntuu nukkuvan. Kerran yöpyessäni tuttavaperheen luona järkytyin heidän tapojaan. Vieraslakanat olivat olleet jo ties kuinka monella yövieraalla. Hygieniataso muutenkin kehno siinä taloudessa. Sellainen tunkkainen pinttynyt haju joka johtui liasta.
Tämä! Ärsyttää, kun isäntäväki on sanonut, ettei omia lakanoita tarvitse tuoda ja sitten annetaan likaiset lakanat. Omien vieraideni lakanat pesen joka vierailun jälkeen, oli vieras sitten nukkunut niissä vain yhden yön tai pidempään. Ei luonani nyt niin usein yövieraita ramppaa ja omistan useammat lakanat.
Alkuperäiseen kysymykseen: yleensä kahden viikon välein, joskus harvemminkin (mutta se alkaa olla jo hieman epämiellyttävää). Poikaystäväni, joka asuu eri osoitteessa, vaihtaa huomattavasti harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Silitetyistä / mankeloiduista petivaatteista lähtee materiaalista riippuen 10-60 kertaa vähemmän pölyä kuin jos sitä hommaa ei tee. Huomaa hyvin pölyn määrän, jos siivoaa siivousliinoilla ja on vaikka punaiset lakanat, niin pöly on aivan punaista.
Allergia- ja astmaliitto suosittelee petivaatteiden vaihtoa 2 vkon välein. Pieni määrä bakteereja on ihmiselle on hyväksi. Eri asia on sitten kova hikoilu, vaihdevuodet, sairastelu, yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silitetyistä / mankeloiduista petivaatteista lähtee materiaalista riippuen 10-60 kertaa vähemmän pölyä kuin jos sitä hommaa ei tee. Huomaa hyvin pölyn määrän, jos siivoaa siivousliinoilla ja on vaikka punaiset lakanat, niin pöly on aivan punaista.
Allergia- ja astmaliitto suosittelee petivaatteiden vaihtoa 2 vkon välein. Pieni määrä bakteereja on ihmiselle on hyväksi. Eri asia on sitten kova hikoilu, vaihdevuodet, sairastelu, yms.
Sullakaan ei omat aivot toimi kun vaihdat lakanat "suositusten" mukaan.
54:lle. Juuri näin. Mulla on yli 10 vuotta vanhat punaiset lakanat, ja edelleen niistä jää kuivausrumpuun iso kasa punaista pölyä.
Rummun jälkeen silitys on kyllä edelleen välttämätön.
Pyrin vaihtamaan parin viikon välein, yleensä tyynyliinan vaihdan kerran viikkoon. Joskus vaihtoväli on pidempi tai lyhyempi, riippuen vähän muista aikatauluista. Vaihdan aina esim. jouluna 23.12. puhtaat lakanat, samoin kun lähdemme lomalle niin vaihdan puhtaat lakanat (mukava tulla kotiin kun vaihdetut lakanat), em. ja muista vastaavista johtuen saattaa vaihtoväli venyä hieman tai olla vähän pienempi.
Vierailija kirjoitti:
54:lle. Juuri näin. Mulla on yli 10 vuotta vanhat punaiset lakanat, ja edelleen niistä jää kuivausrumpuun iso kasa punaista pölyä.
Rummun jälkeen silitys on kyllä edelleen välttämätön.
Silitys tai napakka veto. Jatkaa äskeinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin nukkumistottumuksista. Eli jos peseytyy aina ennen nukkumaanmenoa ja on puhdas yöasu, niin hyvinkin voi riittää tuo kolme kertaa vuodessa. Tyynyliinan vaihtaisin kyllä useammin.
Ei kai nyt jotain sohvaakaan pestä viikottain, että mikä tässä on se fundamentaalinen ero?
Persebakteerit ainakin. Sängyssä ollaan paljon enemmän alasti, harrastetaan seksiä ym. missä eritteet lentelee, sohvalla ollaan yleensä vaatteet päällä.
AV:ta lainaten: perseiset lakanat
Etpä tiedä mitä meidän sohvalla tapahtuu! Av-mamma perhepedistä.
En koe tarpeelliseksi vaihtaa kuin parin kuukauden välein. Nykyään siivotaan aivan liikaa ja allergiat yms. jylläävät kun totutaan liian hygienisiin oloihin. Kukin tavallaan mutta kohtuus kaikessa!