Kuinka usein lakanat pitäisi oikein vaihtaa? Mies sanoo, että 2-3 kertaa vuodessa.
Kommentit (89)
Kyl ne nyt ainakin joka toinen viikko kannattaa vaihtaa.
Sä saat vaihtaa niin usein tai harvoin kuin itse haluat. Kukaan ei sitä määrää.
Riippuu niin nukkumistottumuksista. Eli jos peseytyy aina ennen nukkumaanmenoa ja on puhdas yöasu, niin hyvinkin voi riittää tuo kolme kertaa vuodessa. Tyynyliinan vaihtaisin kyllä useammin.
Ei kai nyt jotain sohvaakaan pestä viikottain, että mikä tässä on se fundamentaalinen ero?
1-2 kertaa kuussa. Yöllä kuitenkin hikoilee jonkun verran.
Turhaanko niitä koko ajan vaihtamaan. Ostaa uudet sitten kun vanhoihin tulee reikiä.
Silloin kun ne on likaiset, eli lika näkyy. Jos lika ei ole näkyvää, ei syytä vaihtoon ole.
Itse vaihdan kerran tai pari vuodessa.
Yleensä jouluna.
Kerran viikossa vaihdan..tai kerran 10 päivän välein.
Miehillä näköjään sattuu olemaan useinkin tuollaisia outoja käsityksiä kodinhoidon suhteen. Minä opin kaiken kotona, kun kiinnitin huomiota miten siellä toimitaan. Näköjään miehet eivät kiinnitä niin paljoa huomiota ympärillä tapahtuviin asioihin. Ovat sitten oppineet ehkä jotkut kotityöt hoitamaan jos on kädestä pitäen näytetty.
Vaihdan sitä mukaa kun tuntuu että tarvitsee vaihtaa. Joskus kerran viikossa, joskus menee kolmekin viikkoa jos ollaan oltu monta yötä jossain muualla. Nyt kesäisin tuntuu siltä että voisi vaihtaa vaikka joka päivä (ainoa huono puoli että pesukonetta pitäisi pyörittää kaksi koneellista päivässä, pieni pesukone ja useampi pussilakana ja tyynyliina sijauslakanan lisäksi), mies hikoilee ihan järjettömästi.
En käytä lakanoita ollenkaan, niin ei ole tarvetta vaihtaa. Patjan pinta on ihan ok. iholle, miksi siinä lakanaa välissä pitäisi käyttää??
-mies-
Säännöllisellä tuuletuksellakin saa pidennettyä vaihtoväliä. 50-luvulla kunnon emäntä tuuletti petivaatteet joka aamu.
Kesän hellehikiöinä kerran viikossa ja talvisin kerran kahdessa viikossa. Kotona asuessa tämä oli äidin mielestä aivan liikaa ja järjetöntä vedentuhlausta, niin jouduin pesemään lakanapyykin salaa äidin työpäivän aikana :D
Tyynyliina kerran viikossa, lakanat suunnilleen joka toinen viikko. Tietysti useamminkin, jos on hikoillut yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa vaihdan..tai kerran 10 päivän välein.
Miehillä näköjään sattuu olemaan useinkin tuollaisia outoja käsityksiä kodinhoidon suhteen. Minä opin kaiken kotona, kun kiinnitin huomiota miten siellä toimitaan. Näköjään miehet eivät kiinnitä niin paljoa huomiota ympärillä tapahtuviin asioihin. Ovat sitten oppineet ehkä jotkut kotityöt hoitamaan jos on kädestä pitäen näytetty.
Meillä teinipoika vaihtaa itse parin viikon välein lakanansa ja siivoaa huoneensa, ruokaa laittanut jo vuosia. Pitää laittaa myös tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisellä tuuletuksellakin saa pidennettyä vaihtoväliä. 50-luvulla kunnon emäntä tuuletti petivaatteet joka aamu.
2010-luvulla ihmiset tekevät oikeita töitä ja pesukone pesee pyykit.
Viikottain vähintään. Hikisillä keleillä useammin.