Työkaveri joka yrittää pakottaa kaveriksi
Mitä tehdä ja onko muilla samoja kokemuksia? Työkaverilla ei oikein mitään tekemistä työpaikalla joten aikaa riittää. Sen lisäksi on vahvasti sitä mieltä, että hyvään työilmapiiriin kuuluu jatkuva yksityisasioiden jako.
Itselläni megakiire, joten ei vainakaan ehdi juttelemaan siitä kollegan Nico -Petteristä paria tuntia joka päivä.
No kun olen sanonut tästä, että asiakasprojektien hoitamisen on pakko olla ykkönen ja että minulla on kiire töissä (tämän siis mahdollisimman kohteliaasti) niin johan toinen suuttui ja haukkuminen alkoi.
Esimies vain sanoo, että tyyppi on emotionaalinen joten asioista ei saa hänelle sanoa vaan pitää vain kestää. Käskee pomonkin säännöllisin välein lounaalle ja pitää tälle puhuttelun mitä pomo tekee ja mitä pitäisi tehdä toisin.
Neuvoja, kokemuksia? Miten ihmeessä tästä eteenpäin? Töissä kun on pakko saada ne työt tehtyä.
Kommentit (15)
No miksei hälle delegoida töitä, jos toisilla on kiire ja yhdellä ei ole tekemistä? Oman kokemuksen mukaan vaativat hommat eivät oikeasti vaativia olekaan.
Työkaverisi haukkui sinut ja ongelmasi on, että hän haluaa olla kaverisi? Jatkoiko siis samaan malliin? Minulla on tosi utelias työkaveri, jolla on myös vähän töitä. Jos jumiutuu työpisteelleni, käännän vain selän ja alan näppäillä konetta. Jos ei vieläkään tajunnut ja esim. kysyi jotain, sanoin että sori en kuunnellut kun vastailen kiireesti sähköpostiin / yritän nopeasti saada tallennettua tämän kun työkaveri x jo odottelee tms. Aika tylyä, mutta ei minullakaan ole mielenkiintoa käyttää työpäivistäni tuntia tuollaiseen.
Miksi mä en nyt näinä taloudellisina aikoina ihan osta tuota, että työkaverilla ei ole oikein mitään tekemistä. Miksi hän nostaa palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
No miksei hälle delegoida töitä, jos toisilla on kiire ja yhdellä ei ole tekemistä? Oman kokemuksen mukaan vaativat hommat eivät oikeasti vaativia olekaan.
En aidosti tiedä. Johtaminen on meillä huonoa ja miespuolinen esimies taitaa mieluummin välttää melodraamapurkauksia joita tämä nainen harrastaa. Eli nainen vain kieltäytyy tietyistä hommista ja esimies hyväksyy sen.
Mutta painavampi syy on se, että meillä on asiantuntijaorganisaatio jossa jokaisen pitää pystyä hankkimaan oma rahoituksensa projekteilleen, ja siinä on nyt epäonnistuttu. Jostain syystä kukaan ei halua myöskään häntä tiiminsä koska häneltä puuttuu keskeisiä ammattiin liittyviä taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mä en nyt näinä taloudellisina aikoina ihan osta tuota, että työkaverilla ei ole oikein mitään tekemistä. Miksi hän nostaa palkkaa?
Mietin kanssa, että miksi töissä on ihminen, joka ei tee töitä.
0/5 ei tää oo yhtään uskottavaa
Vierailija kirjoitti:
Työkaverisi haukkui sinut ja ongelmasi on, että hän haluaa olla kaverisi? Jatkoiko siis samaan malliin? Minulla on tosi utelias työkaveri, jolla on myös vähän töitä. Jos jumiutuu työpisteelleni, käännän vain selän ja alan näppäillä konetta. Jos ei vieläkään tajunnut ja esim. kysyi jotain, sanoin että sori en kuunnellut kun vastailen kiireesti sähköpostiin / yritän nopeasti saada tallennettua tämän kun työkaveri x jo odottelee tms. Aika tylyä, mutta ei minullakaan ole mielenkiintoa käyttää työpäivistäni tuntia tuollaiseen.
Joo, vähän niin aloin itsekin käyttäytyä ja sitten yritin kohteliaasti selittää, että minulla on tosi kiire. Ja toinen on nyt suuttunut siitä, kun en halua olla "tarpeeksi" hänen kaverinsa
Nyt kun kirjoitin tuon, tajuan miten alakoululaiselta vaikuttaa. Mutta hän on kuitenkin onnistunut tekemään tästä ihan ongelman työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin kanssa, että miksi töissä on ihminen, joka ei tee töitä.
0/5 ei tää oo yhtään uskottavaa
Absurdia kyllä, totta on. Pidetään töissä kun odotellaan että hänelle löytyisi projekti.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos nyt sivuutetaan keskustelu työmääristä ym., niin tässä on se asian ydin. Eli miten hoitaa tilanne, jossa työkaveri yrittää painostaa myös kaveriksi ja on hirveän utelias, kun taas itse haluaisi keskittyä töihin jotta sieltä joskus pääsee poiskin?
Lisäksi, en tosiaan halua kuulla hänen miehensä salasuhteista 10 vuotta aikaisemmin yms.
Ja ongelma on siinä, että jos ja kun yritän rajoittaa tuota "pakkoystävyyttä" niin käy kantelemassa esimiehelle miten huono team spirit minulla on.
Urpo työkaveri. Esimies paljasti jo sinulle, että tämä Urpo on hankala ja vaikea ="emotionaalinen", joten nou hätä. Sinulla on esimiehen tuki jos tää sekopää alkaa selittelemään susta jotain negatiivista spirit paskaa.
Esimies on todennut tyypin niin sekoksi ja hankalaksi, että parempi jättää rauhaan idioottimaisine juttuineen. Sekoihin kun ei logiikka tai järkevät kehoitukset toimi, siitä ne saavat entistä enemmän polttoainetta paranoidisille syytöksilleen.
Itse olisin ylikorostuneen korrekti, eli asiallinen ja etäisen ystävällinen mutta en antaisi sekon päättää pelisääntöjä vaan pitäisin ne entistä tiukemmin itse. Kun seko tulee sössöttämään mitä tahansa ei-työhön-liittyvää, pyytäisin työrauhaa, sillä minulla on kesken työni työajalla. Ja että töissä on tarkoitus keskittyä töihin eikä muuhun. Hymyilisivät kauniisti ja ehkä kysyisin jotain:oliko jotain muuta ja jatkaisin työntekoa.
Jos seko lähtee ulisaam pomolle, niin eipä tuo pomo lähtisiniihin mukaan jos fiksu on, kuuntelisi vaan ja ajattelisi päässään että hullu mikä hullu.
Kiitos! Tuo oli hyvä neuvo (siis viimeinen viesti)!
Mulla on nyt ekaa kertaa tosi rasittava työkaveri, joudun tekemään hänen kanssaan kahdestaan töitä tosi paljon. Hirveä valittaja, itsensä korostaja ja joka välissä tuo omia asioitaan. Siis en tiedä miten jaksan häntä ensi syksynä kun työskentelymme tiivistyy.
Siis puhuttelun siitä, mitä pomo tekee väärin.