En jaksa teiniä
Tein jo eilen tästä aloituksen, mutta se hävisi. Kuitenkin, meidän 13v tyttö pelkää koko ajan, että joku jossain puhuu hänestä jotain tai vakoilee häntä tai salakuuntelee. Kuitenkaan mitään sellaista vaaraa ei luultavasti ole, eikä hän ole tehnytkään mitään jonka takia pitäisi pelätä. Pelkään, että hän on menossa psykoosiin, en kestä ajatusta siitä että tyttö valvoo yöt itkien miettiessään kuinka joku saattaa puhua hänestä jotain pahaa tai vakoilla häntä. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (44)
Hän sanoo, että kun kuulee puhelimen soivan, tuntuu että sydän pysähtyy... eihän tämä ole normaalia?
-ap
No joo jonkin sortin pakkoajatuksia taitaa olla. Tarvitsee selkeästi psyykkistä apua.
Ei kuulosta normaalilta. Veisin lääkäriin.
Joo, ei kuulosta normaalilta :( teini-ikään liittyy paljon pahanpuhumista ja herkät teinit voi ottaa siitä paljon paineita, mutta jos ei ole mitään todellista "syytä" pelätä tuollaista niin reaktio kuulostaa liian äärimmäiseltä ollakseen ihan normi. Ehkä keskusteluapua voisi ainakin kokeilla ja antaa ammattilaise arvioida?
Hänellä oli myös kilpirauhasarvot koholla pari viikkoa sitten, mutta en usko että se tähän juuri vaikuttaa.
-ap
Tuntuu ihan järkyttävän pahalta kun olen parina yönä kuullut hänen itkevän, piilottaneen puhelimen ja läppärin kaappiin ja piiloutuvan peittonsa alle. :( Kuinka voisin tukea häntä? Lääkäriin ollaan menossa heinäkuussa tuon kilpirauhasjutun takia, mutta voisi kait sitä samalla tästäkin kertoa.
Hän haluaa piilottaa puhelimensa joka päivä ja lukittautua huoneeseensa, ei voi lähteä edes kauppaan enää koska kaikki puhuvat sielläkin hänestä pahaa omasta mielestään.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ihan järkyttävän pahalta kun olen parina yönä kuullut hänen itkevän, piilottaneen puhelimen ja läppärin kaappiin ja piiloutuvan peittonsa alle. :( Kuinka voisin tukea häntä? Lääkäriin ollaan menossa heinäkuussa tuon kilpirauhasjutun takia, mutta voisi kait sitä samalla tästäkin kertoa.
Oletko keskustellut tytön kanssa vakavasti mutta syyttelemättä?
Kerro että sinulle voi kertoa ihan kaiken mistä haluaa puhua ja olet aina tukena.
Kuulostaa siltä että hän tarvitsee jonkun ammattilaisen kenelle puhua, ei kuulosta kovin normaalilta.
Lapsellasi on selvästi todella paha olla ja sinä olisit menossa hänen kanssaan vasta heinäkuussa lääkäriin?? Itse veisin välittömästi vaikka yksityiselle enkä vasta päivien, viikkojen päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko keskustellut tytön kanssa vakavasti mutta syyttelemättä?
Kerro että sinulle voi kertoa ihan kaiken mistä haluaa puhua ja olet aina tukena.
Kuulostaa siltä että hän tarvitsee jonkun ammattilaisen kenelle puhua, ei kuulosta kovin normaalilta.
Olen kyllä puhunut hänen kanssaan, tuloksetta. Hän ei tiedä, mistä pelko tulee ja on pyytänyt minua piilottamaan kaikki älypuhelimet talosta, mutta sitä on hankala tehdä, kun muut sisarukset haluavat kuitenkin niitä käyttää.
Ja tuo otsikkosi " En JAKSA teiniä." Tuosta tulee väkisinkin mieleen, että syyttelet tavalla tai toisella lastasi hänen käytöksestään, vaikkei hän itse mahda tilanteelleen mitään.
No tuo otsikko on kyllä aika huono joo...mutta en vaan jaksa tuota teinin huolta turhasta, vaikka tiedän, että hän voi olla vaikka sairastumassa ja yritän parhaani mukaan tukea.
- ap
Mitä hittoa, ap? Tyttärelläsi on todella paha olo ja ihan selkeästi psykoosin tai muun vakavasti otettavan mielenterveyshäiriön piirteitä, ja ajattelit pitkittää avunsaantia mahdollisesti viikoilla?!? Ikävä kyllä vaikutat kauhean avuttomalta vanhemmalta, kun tulet tänne kyselemään ihan itsestään selvää asiaa. Hae apua lapsellesi nyt heti! Älä pitkitä tilannetta enää, se menee vain pahemmaksi koko ajan.
Nyt kun ajattelin tarkemmin tätä, niin muistin, että pienenä tyttö pelkäsi hysteerisesti yhtä lamppua, koska se kuulemma katsoi häntä. Nyt hän tuntuu pelkäävän puhelimia samalla tavalla.
-ap
No aika pahasti vaikuttaa joltain psykoosilta minusta
Meillä on suvussa miehen puolelta skitsofreniaa, voisiko tämä olla sitä?
-ap