Merkonomeille töitä?
Työllistyykö merkonomina taloushallinnon alalle enää ollenkaan? Kannattaako opiskella? Lähinnä kiinnostaa, työllistyykö täällä pääkaupunkiseudulla. Jos ei kannata opiskella, niin mitähän helv... tässä sitten tekisi?
Kommentit (53)
Kysynkin samaan syssyyn tässä, että onko kellään kokemuksia Markkinointi-instituutin taloushallinnon kursseista? Arvostetaanko niitä työelämässä? Siellähän on kirjanpitäjänkin tutkinto, että voisiko se olla oikotie töihin, jos aikoo nimenomaan kirjanpitäjäksi? Valmistuisi nopeammin kuin merkonomiksi. Kurjan kalliita rahattomalle vain ovat kaikki kurssit siellä.
Kannattaa valita taloushallinnon puoli. Valmistuin pari vuotta sitten yo-merkonomiksi, ja olin työttömänä vajaan kuukauden, kunnes sain töitä palkanlaskijana. Palkka oli silloin 1900e, nyt on noussut vähän päälle kahteen tonniin. Myös muut opiskelukaverini ovat työllistyneet ihan mukavasti mm. palkanlaskijoiksi, kirjanpitäjiksi ja reskonranhoitajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä juuri valmistunut merkonomi. Työtön olen tällä hetkellä ja masentaa. Jos saisin nyt valita niin valitsisin toisin. Jos kuitenkin ala kiinnostaa niin valitse ihmeessä taloushallinnon puoli. Tällä perus aspalla ei oikeesti tee mitään. Olisin itsekin valinnut taloushallinnon jos matikkapäätä olisi sen verran..
Lisään, että asun Helsingissä.
Oletko varma, ettei sen verran löydy matikkapäätä. En tiedä, onko itsellänikään, mutta ajattelen yrittää. Ensin pitäisi vain päästä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomiksi tottakai kannattaisi ennemmin, mutta en ole enää 20 vee ja pitää löytää nopeasti työllistävä koulutus. Eikös merkonomiopintoja hyväksilueta, jos jatkaa myöhemmin tradenomiksi? Tietääkö kukaan? Lukion jälkeen opiskelin mm. vieraita kieliä. Jonkin aikaa tein niihin liittyvää työtä, mutta pelkkä kielitaito ei riitä enää työllistämään itseäni. Auttaakohan merkonomin tutkintokaan, jos ei ole työkokemusta?
Tradenomi on amk tutkinto, joten alemmasta tutkinnosta ei hyvityksiä
Ainakin Tampereella Tamkissa on mahdollista saada tradenomiopintoja lyhennettyä vuodella, jos on suoritanut merkonomin tutkinnon.
Tamkin sivuilla lukee:
"Toisen asteen tutkinnon suorittaneet, kuten merkonomit, eivät voi saada hyväksilukuja tutkintonsa perusteella. Siksi järjestämme merkonomeille erillisen testin, jolla he voivat osoittaa aikaisemman liiketalouden perusteiden osaamisensa. Jos merkonomi suorittaa testin hyväksytysti, hän pääsee halutessaan suoraan opiskelemaan toisen vuoden opintoja. Suosittelemme, että jokainen merkonomin tutkinnon suorittanut osallistuu testiin. Merkonomien testi koostuu kolmesta osasta: itsearviointi, kirjallinen testi ja haastattelu."
http://www.tamk.fi/-/uudelle-opiskelijalle-tradenomi-amk-paivatoteutus&…;
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomiksi tottakai kannattaisi ennemmin, mutta en ole enää 20 vee ja pitää löytää nopeasti työllistävä koulutus. Eikös merkonomiopintoja hyväksilueta, jos jatkaa myöhemmin tradenomiksi? Tietääkö kukaan? Lukion jälkeen opiskelin mm. vieraita kieliä. Jonkin aikaa tein niihin liittyvää työtä, mutta pelkkä kielitaito ei riitä enää työllistämään itseäni. Auttaakohan merkonomin tutkintokaan, jos ei ole työkokemusta?
Tradenomi on amk tutkinto, joten alemmasta tutkinnosta ei hyvityksiä
Ainakin Tampereella Tamkissa on mahdollista saada tradenomiopintoja lyhennettyä vuodella, jos on suoritanut merkonomin tutkinnon.
Tamkin sivuilla lukee:
"Toisen asteen tutkinnon suorittaneet, kuten merkonomit, eivät voi saada hyväksilukuja tutkintonsa perusteella. Siksi järjestämme merkonomeille erillisen testin, jolla he voivat osoittaa aikaisemman liiketalouden perusteiden osaamisensa. Jos merkonomi suorittaa testin hyväksytysti, hän pääsee halutessaan suoraan opiskelemaan toisen vuoden opintoja. Suosittelemme, että jokainen merkonomin tutkinnon suorittanut osallistuu testiin. Merkonomien testi koostuu kolmesta osasta: itsearviointi, kirjallinen testi ja haastattelu."
http://www.tamk.fi/-/uudelle-opiskelijalle-tradenomi-amk-paivatoteutus&…;
Kyllä metropoliassa saa hyväksiluettua lähes kaikki perusopinnot merkonomitutkinnolla. Koulutus ei mene hukkaan!
Joku kyseli pankkitöistä merkonomin papereilla ja yksi tuttavani pääsi sinne töihin suoraan koulusta. Toinen työskentelee vakuutusyhtiössä. Eli ihan mahdollista on.
Mä olen ollut nyt 2 vuotta työttömänä. Sinä aikana työnhakua on ollut niihin tehtäviin mitä suoritin harjoitteluni aikana. Myös yksi työkokeilujaksokin takana, olin "harjoittelemassa" omaa alaani. Ja nyt luovutin, aloitan kohta toimistosiivoojan hommat.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut nyt 2 vuotta työttömänä. Sinä aikana työnhakua on ollut niihin tehtäviin mitä suoritin harjoitteluni aikana. Myös yksi työkokeilujaksokin takana, olin "harjoittelemassa" omaa alaani. Ja nyt luovutin, aloitan kohta toimistosiivoojan hommat.
Pelottaa, jos on sama edessä. Oletko hakenut pk-seudulta töitä?
Toisaalta en menetäkään mielestäni mitään, jos opiskelisin ansiosidonnaisella sellaista alaa, jonka töitä voisin ajatella tekeväni. Pelottavinta olisi, jos ei lopulta työllisty edes siivoojaksi.
Minä opiskelin työn ohessa osastonsihteeriksi. Minulla tosin oli jo työpaikka, missä olin tehnyt pitkään sijaisuuksia, kesätöiden kautta aikoinaan päädyin sinne. Nyt minulla on jo toinen vakituinen työpaikka menossa. Palkkani on 2300 € brutto + vaihteleva määrä vuorotyölisiä päälle. Meidän työpaikalla on vähän väliä sihteeriopiskelijoita harjoittelemassa ja he jotka ovat oikeasti hyviä, saavat sijaisuuksia ja välillä tulevat kaapatuksi jollekin toiselle osastolle ja sitten kun tulee vakituisia paikkoja auki, ovat vahvoilla, kun osaavat jo hommat. Ikärasismia ei vaikuta olevan vaan taidot ja suositukset ratkaisevat. Itse sain viimeisimmän vakipaikan 45-vuotiaana, enkä ollut koskaan ennen ollut tuossa sairaalassa töissä. Tämä on minusta oikein mukava ammatti, pitkät lomat, ei tarvitse pitkää koulutusta ja palkka on varsin kohtuullinen työmäärään nähden :)
Ei ole merkonomeille töitä. Ite olen ollut pitkään työtön, koska en ole saanut oman alani töitä. Tilanne on suorastaan epätoivoinen.
Pirkäaikaistyötön merkonomi kirjoitti:
Ei ole merkonomeille töitä. Ite olen ollut pitkään työtön, koska en ole saanut oman alani töitä. Tilanne on suorastaan epätoivoinen
Itse valmistuin 2015 kesällä merkonomiksi enkä siitä paperista ole hyötynyt sekuntiakaan. Kova oli motivaatio alkuun valmistumisen jälkeen kunnes totesin että ei työnantajia kiinnosta. Palkattomaksi harjoittelijaksi työkokeiluun olisi kyllä kelvannut vaikka kenelle (yllätys)
Riippuu tosi paljon omasta motivaatiosta ja asenteesta. Yksi opiskelukaveri halusi pankkiin, sai sellaisesta harjoittelupaikan ja työsopimuksen harjoittelun päätteeksi. Toisen tyypin harjoittelu meni takkuisesti eikä ole saanut töitä muualtakaan.
Itse lähdin opiskelemaan korkeakouluun toista alaa, teen aspahommia osa-aikaisesti. Nykyiset työt tulevat aivan varmasti loppumaan, siitä pitää nettikaupat huolen.