Merkonomeille töitä?
Työllistyykö merkonomina taloushallinnon alalle enää ollenkaan? Kannattaako opiskella? Lähinnä kiinnostaa, työllistyykö täällä pääkaupunkiseudulla. Jos ei kannata opiskella, niin mitähän helv... tässä sitten tekisi?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva ku palkka ilman omaa firmaa on pienempi ku siivoojilla.
Heh, riippuu siitä mahdollisesta omasta firmasta. Enkä kyllä usko, että kellään on siivoojan minimipalkkaa huonompaa palkkaa. Laitahan sama numeroina.
1 500 molemmin puolin rivikirjanpitäjänä isossa firmassa. Toki varmasti on siivoojia, jotka saa vähemmän, mutta oli tuo kyllä yllättävän vähän lähtöpalkaksi. Omat odotukset silloin opiskeluaikana oli siellä 2 500 - 3 000, mutta ei se pk-seudulla ihan sinne mene. Mietin jatkokoulutusta, mutta vihdoinkin alaa.
Jos pääset hyviin harkkapaikkoihin treenaamaan kirjanpitoa käytännössä, niin varmasti riittää töitä. Opinnot on kuitenkin aika pintapuolisia ja ainakin meillä pääsi testaamaan vaan yhtä kirjanpito-ohjelmaa.. Joka oli tosi buginen..
En ole merkonomi mutta esimiestehtävissä eräässä call centerissa ja meillä on paljon merkonomeja töissä, siis puhelinmyyjinä ja aspassa. On myös muutama tradenomi mikä on hassua kun samoihin hommiiin pääsee ilman mitään koulutusta. Toki meillä on ict-alan tes mutta moni minun alainen on minua paremmin koulutettu, itse tuolla peruskoulupihjalla ja vuosien saatossa edennyt.
Moni on sanonut että muita töitä ei ole, tai vaihtoehto siwan kanssa ja hyv myyjä taas tienaa meillä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En ole merkonomi mutta esimiestehtävissä eräässä call centerissa ja meillä on paljon merkonomeja töissä, siis puhelinmyyjinä ja aspassa. On myös muutama tradenomi mikä on hassua kun samoihin hommiiin pääsee ilman mitään koulutusta. Toki meillä on ict-alan tes mutta moni minun alainen on minua paremmin koulutettu, itse tuolla peruskoulupihjalla ja vuosien saatossa edennyt.
Moni on sanonut että muita töitä ei ole, tai vaihtoehto siwan kanssa ja hyvä myyjä taas tienaa meillä enemmän.
Peruskoulupohjalla, osaan sentään kirjoittaa vaikka ei oo opintoja takana :) Varmaan on tosi tärkeää luoda suhteita opiskeluaikoina harjoittelupaikkoihin, tuli mieleen et meillä on palkanmaksussa yksi tyttö joka oli työharjoittelussa, sitten kesätöissä ja nyt vakituisena. Tosin palkka hänelläkään ei varmaan ole kovin hyvä mutta perus.
Itse opiskelisin lähihoitajaksi jos haluaisin varmasti työn. Erilaisilla lisillä voi kasvattaa omaa palkkaa.
No entäs voiko merkonomin tutkinnolla päästä esim. pankkiin tai vakuutusyhtiöön? Millaista palkkaa ja millaisia töitä siellä olisi?
Vierailija kirjoitti:
No entäs voiko merkonomin tutkinnolla päästä esim. pankkiin tai vakuutusyhtiöön? Millaista palkkaa ja millaisia töitä siellä olisi?
Miehen sisko valmistui vuosi sitten merkonomiksi eikä saanut töitä, paitsi just puhelinmyyjänä. Nyt menossa vissiin opiskelemaan tiimiakatemiaan (eikös sieltä valmistu tradenomiksi) ja aikoo jatkaa tuolla myyjänä osarina. Ehkä pääkaupunkiseudulla parempi tilanne mutta näin Jyväskylässä.
Olen asiakaspalvelun ja myynnin koulutusohjelmasta vuonna 2013 valmistunut merkonomi. Valmistumiseni jälkeen olin puoli vuotta töissä erikoisliikkeessä ja siinä puolen välin jälkeen tunnit alkoivat vähentyä ja yhdessä kuussa minulla ei ollut kuin yksi työvuoro... Sitten olin kolme kuukautta työttömänä, kunnes pääsin palkkatuella puoleksi vuodeksi sihteeriksi, sellaisia melko helppoja hommia. Tuon jälkeen melkein vuosi työttömänä, sitten 10 kuukaudeksi palkkatuella asiakaspalvelu- ja toimistotyöntekijäksi. Nyt olen ollut pari kuukautta työttömänä.
Että näin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, riippuu siitä mahdollisesta omasta firmasta. Enkä kyllä usko, että kellään on siivoojan minimipalkkaa huonompaa palkkaa. Laitahan sama numeroina.
1 500 molemmin puolin rivikirjanpitäjänä isossa firmassa. Toki varmasti on siivoojia, jotka saa vähemmän, mutta oli tuo kyllä yllättävän vähän lähtöpalkaksi. Omat odotukset silloin opiskeluaikana oli siellä 2 500 - 3 000, mutta ei se pk-seudulla ihan sinne mene. Mietin jatkokoulutusta, mutta vihdoinkin alaa.
Onks noi nettoa vai bruttoa? Nettonakin huono, mutta bruttona törkeän huono kokopäivätyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku? Muakin kiinnostaa. Veikkaisin, mitä sukulaiselta kuulin, että pankkeihin haetaan enemmän tradenomeja, mutta riippuisko työtehtävistäkin?
Vierailija kirjoitti:
Jos pääset hyviin harkkapaikkoihin treenaamaan kirjanpitoa käytännössä, niin varmasti riittää töitä. Opinnot on kuitenkin aika pintapuolisia ja ainakin meillä pääsi testaamaan vaan yhtä kirjanpito-ohjelmaa.. Joka oli tosi buginen..
Onko näihin harjoittelupaikkoihin sitten vaikea päästä? Saako palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen asiakaspalvelun ja myynnin koulutusohjelmasta vuonna 2013 valmistunut merkonomi. Valmistumiseni jälkeen olin puoli vuotta töissä erikoisliikkeessä ja siinä puolen välin jälkeen tunnit alkoivat vähentyä ja yhdessä kuussa minulla ei ollut kuin yksi työvuoro... Sitten olin kolme kuukautta työttömänä, kunnes pääsin palkkatuella puoleksi vuodeksi sihteeriksi, sellaisia melko helppoja hommia. Tuon jälkeen melkein vuosi työttömänä, sitten 10 kuukaudeksi palkkatuella asiakaspalvelu- ja toimistotyöntekijäksi. Nyt olen ollut pari kuukautta työttömänä.
Että näin...
Missä päin noin? Elättelen toiveita, että jos edes Helsingissä olisi työpaikkoja. Jos täältäkään ei meinaa löytyä, sitten pitää harkita jotain muuta.
Mikset kävisi jotain ammattitutkintoa? Saat nopeasti uuden ammatin ja harjottelun myötä jalkaakin oven väliin. Katso lähin aikuisoppilaitos ja sen kurssitarjonta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani merkonomi tilitoimistossa pk-seudulla tienaa 2550e kk. Pari vuotta sitten valmistunut. Ei hänellä ollut edes harjoitteluaikana noin kehno palkka.
Täällä juuri valmistunut merkonomi. Työtön olen tällä hetkellä ja masentaa. Jos saisin nyt valita niin valitsisin toisin. Jos kuitenkin ala kiinnostaa niin valitse ihmeessä taloushallinnon puoli. Tällä perus aspalla ei oikeesti tee mitään. Olisin itsekin valinnut taloushallinnon jos matikkapäätä olisi sen verran..
Vierailija kirjoitti:
Täällä juuri valmistunut merkonomi. Työtön olen tällä hetkellä ja masentaa. Jos saisin nyt valita niin valitsisin toisin. Jos kuitenkin ala kiinnostaa niin valitse ihmeessä taloushallinnon puoli. Tällä perus aspalla ei oikeesti tee mitään. Olisin itsekin valinnut taloushallinnon jos matikkapäätä olisi sen verran..
Lisään, että asun Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Missä teit harkkasi? Saitko palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä teit harkkasi? Saitko palkkaa?
Viimeisen työharjoitteluni suoritin suuressa sähkö- ja lvi-firmassa asiakaspalvelussa. Sain palkkaa 800€/kk ja harmiksi he olivat kesäksi ehtineet luvata töitä jo toiselle tytölle joka oli minua ennen siellä työharjoittelussa.
Vierailija kirjoitti:
Mikset kävisi jotain ammattitutkintoa? Saat nopeasti uuden ammatin ja harjottelun myötä jalkaakin oven väliin. Katso lähin aikuisoppilaitos ja sen kurssitarjonta!
Ammattitutkinnot on nimensä mukaisesti valmiille ammattilaisille. Toiseksi pk-seudulla perus- ja ammattitutkinnot on usein samassa oppilaitoksessa.
No voi ei. Toivottavasti löydät pian töitä. Itsekin kummastelin, kun ystävä kertoi lapsensa saaneen sellaista työtä, johon voisi vaatia koulutustakin, mutta ehkä jotkut ovat niin päteviä ihan omalla naamallaan ja jos ei just tarvitse maksaa niin paljoa.