Veisitkö 10kk vauvan uimaan kylpylässä?
Lähdetään kylpyläreissulle ja mukaan tulee pienimmäinen 10kk. Ei ole ollut koskaan uimahalleissa, mutta kotona nauttii läträämisestä vedessä. Mietimme vuorottelemmeko uintikäynneissä isompien lasten kanssa, vai ottaisiko vauvankin mukaan uimana. Vauva-allas on. Miten tekisitte?
Kommentit (16)
Mietin kaikkia bakteereja jne joita vauva-altaat kuhisevat..että miten herkästi noin pieni 7kg sairastuu niistä. Vilustuminen, vatsatauti.. Ap
Vedessä on klooria. Paljon todennäköisempää on sairastua vaikkapa lasten leikkipaikoissa. Uimahalleissa ja kylpylöissä on epätodennäköistä sairastua ja veden laatua valvotaan koko ajan.
Lasten suojeleminen ei mielestäni tarkoita sitä, että kaikkea pitää pelätä koko ajan. Keitä varten ne vauva-altaat on, jos ei vauvoja/pikkulapsia? Sen flunssan ja vatsataudin voi saada ostoskärryistäkin...
Me on käyty 4 kk ikäisestä vauvauinnissa, joten tuon ikäisen kanssa on koko ajan käyty uimassa. En näe asiaa minään ongelmana. Ja kuten joku jo totesi, pöpöjä voi saada mistä vaan, kaupasta, bussista, ravintolasta, kavereilta... sopiva määrä vain kasvattaa vastustuskykyä.
3kk iässä aloitettu vauvauinti ja nyt 8kk ikäinen mukana lähdetään vesipuistoon heinäkuussa. Ei ole sairastanut kun yhden flunssan, jonka senkin toi isosisko eskarista.
Uimavaippa ehdottomasti mukaan! Meillä vuoden ikäinen mukana vauva-altaalla ja olen yllättynyt kuinka monelle tuo ei ole ihan itsestäänselvyys. :D
Vierailija kirjoitti:
Uimavaippa ehdottomasti mukaan! Meillä vuoden ikäinen mukana vauva-altaalla ja olen yllättynyt kuinka monelle tuo ei ole ihan itsestäänselvyys. :D
Meillä ei poika 8kk suostu noita pitämään.. Aiheuttavat myös ihottumaa kun kostea iho ei pääse hengittämään. Vien kyllä pesulle, mikäli vahinko sattuu.
Menisin ja olenkin mennyt . Vinkkinä suosittelen lapselle uimakellukkeita, jos horjahtaa vedessä , ei ole heti pää veden alla ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei poika 8kk suostu noita pitämään.. Aiheuttavat myös ihottumaa kun kostea iho ei pääse hengittämään. Vien kyllä pesulle, mikäli vahinko sattuu.
Miten putsaat altaan?
Meillä ei ainakaan vauvauinnissa sallittu uimavaippoja, ehdoton kielto Folkhälsanin uinneissa! Ne ovat isompi bakteeripesä kuin mahdollinen pikkupissa altaaseen. Pissahan itsessään on melko steriiliä ainetta. Kakkaa vauvat harvoin päästävät uidessaan, ja niiden varalta uinnissa piti olla lahkeelliset uikkarit. Jos vahinko sattuisi (ei koskaan sattunut kummankaan lapsen ryhmässä), asiasta pitää heti ilmoittaa ja uinti keskeyetään ja vesi puhdistetaan.
Kannattaa ap kysyä sieltä kylpylästä, miten puhdasta vesi on ja suosittavatko uimavaippaa vai lahkeellista uimapukua. Käytännöt vaihtelevat.
Ns. Vauva-allas on yleensä sellainen matala kahluuallas, jossa itse asiassa vauvan on hankala plutia. Pitäisi osata jo kävellä, joten jos teillä sattuu vauva jo kävelemään, niin siitä sitten. Itse uittaisin vauvaa syvässä altaassa vauvauintiasennossa. Näin siksi, että pienen vauvan lämmönsäätely on vielä heikkoa, ja hän pysyy lämpimän paremmin, jos kroppa on veden alla. Vauva-altaassa kahlaillessa voi tulla kylmä. Mutta tarkkailkaa tilannetta ja vaihtakaa paikkaa, jos vauva alkaa vaikuttaa viluiselta!
Katson, jos löydän jostain linkin vauvauintiasentoon...
Tässä on perus-vauvauintiasento. Äidin kädet siis kainaloiden ympäri, kasvot vastatusten. Vauva näkee äidin iloisen ilmeen ja tutut kasvot, äiti näkee vauvan reaktiot. Ja äidin sormet pitävät vauvan käsien ympäri kiinni, vauva ei voi luiskahtaa irti otteesta.
https://www.google.fi/search?q=vauvauintiasento&rlz=1C9BKJA_enFI610FI61…
11
Toinen hyvä asento on tämä, vauva köllii selällään pää äidin olkaa vasten.
https://www.google.fi/search?q=vauvauintiasento&rlz=1C9BKJA_enFI610FI61…
11
Vierailija kirjoitti:
Uimavaipat ovat täällä kiellettyjä. Lahkeelliset napakat uikkarit riittää. Harvoin vauvalle tulee altaaseen kakkavahinkoa mutta jos tulee niin vesi puhdistetaan heti. Sitä paitsi jos uimavaippaan tulee kakka niin kai ilmoitat siitäkin?? Silloinkin allas tulee tyhjentää ja puhdistaa.
Kukaan ei halua vauvasi paskaa uima-altaaseen, sen sijaan minä käyn aktiivisesti kakkimassa rauman uimahallin altaisiin ja saunaan, silloin siis kun se on auki, nyt tyydyn paskomaan jokiveteen.
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä
Vein 4 kk vauvan uimaan joka ainoa lauantaiaamu (klo 7.50, voi pojat...) uimahalliin, joten todellakin veisin kymmenkuisen kylpylään.
Lastenaltaalla tykkää läträtä mutta toki vaatii vahdiksi toisen vanhemman aina