Te, joilla omat tilit, mutta yhteinen kulutili!
Laitatteko lomarahoista myös x määrän kulutilille? Mistä lasten hankinnat kustannetaan? Laitatteko kulutilille jonkun prosenttimäärän tuloistanne vai niin että kummallekin jää saman verran omalle tilille?
Kulutilillä tarkoitan tässä siis sellaista, josta maksetaan mm.asuntolaina, ruokakulut ja laskut.
Kommentit (8)
Ei laiteta niin, että molemmille jää sama määrä vaan niin, että molemmat laittaa saman verran. Meillä se summa on tasan tonni.
Lomarahat pidetään itsellä. Lasten kulut maksetaan yleensä sieltä tililtä, joskus omaltakin. Tilille laitettava summa on suhteessa tuloihin. Meillä mies tienaa selkeästi enemmän kuin minä, joten hän myös maksaa isomman osan yhteisistä kuluista, silti hänelle jää enemmän käyttörahaa kuin minulle. Mielestäni reilu systeemi näin.
Suhteessa niin, että molemmille jää suunnilleen saman verran omaa käyttörahaa. Meillä on kyllä useampi yhteinen tili. Lainanhoitotili mihin laitetaan kaikkia laskuja varten rahaa. Sitten on yhteinen käyttötili mihin laitetaan kuukauden kauppareissuja varten rahaa. Sitten on vielä s-pankin tili, mihin kerääntyy bonukset + siirretään sinnekin rahaa, esim suurin osa lomarahoista. Niistä maksetaan kaikki ei-kuukausittaiset mutta semi pakolliset kulut, kuten lasten vaatteet ja kesälomareissut.
Molemmat laittaa tuloista 80% (myös lomarahoista ja veronpalautuksista yms). Meillä minä tienaan tuplasti sen mitä mies eli eroa on aika paljon myös siinä mitä kumpikin sinne tilille laittaa.
Mua kiinnostais täs samas systeemissä se et onko pareja joista toinen on työtön ja silti yhteinen kulu tms? Mitkä kaikki sieltä yhteiseltä tililt maksetaan ja mitä maksetaan omalta tililtä?
Meillä kumpikin laittaa noin 90% nettotuloista taloustilille. Bonukset, lomarahat yms extra ei ole laskettu budjettiin mutta yleensä loma-aikaan taloustilille täytyy laittaa lisää.
Omilta tilileiltä maksetaan omat harrastukset, vaatteet, omien kavereiden kanssa huvittelut, muut ei-välttämättömät jutut. Lasten kaikki menot menee yhteiseltä taloustililtä ja suunnilleen samalla jaolla meni perhevapaiden ajat.
Vierailija kirjoitti:
Lomarahat pidetään itsellä. Lasten kulut maksetaan yleensä sieltä tililtä, joskus omaltakin. Tilille laitettava summa on suhteessa tuloihin. Meillä mies tienaa selkeästi enemmän kuin minä, joten hän myös maksaa isomman osan yhteisistä kuluista, silti hänelle jää enemmän käyttörahaa kuin minulle. Mielestäni reilu systeemi näin.
Meillä sama systeemi, paitsi että lomarahoista ja veronpalautuksista laitetaan yhteiselle säästöön osa. Meillä siis laskettu kuinka paljon kk-budjetti on, ja se jaetaan kuluihin ja säästöön. Budjetista molemmat maksavat suhteessa tuloihin. Jos budjetti ei pidä, sovitaan maksetaanko omista vai säästöistä.
Molemmat laittaa 1600 euroa kuussa.