Ketä muuta ei voisi vähempää kiinnostaa lentomatkojen ilmastovaikutukset?
Matkustan hyvällä omallatunnolla 3-4 krt vuodessa joko Japaniin tai Atlantin toiselle puolen. Perhetuttuni on ituhippi, joka muistaa välillä moralisoida, miten paljon pitkät lennot rasittavat ilmastoa. Mutta vaikka kuinka yritän itselleni perustella, en pysty kokemaan huonoa omaatuntoa tai syyllisyyttä siitä, että käyn muutaman kerran vuodessa kunnon reissussa. Maailman kyllä ehtii tuhoutua asteroidiin tai superbakteeriin/virukseen ennen kuin ilmastonmuutos tuhoaa sen. Ja tuokin on kyseenalainen juttu.
Ilmasto on muuttunut vuosisatojen saatossa sekä kylmempään että lämpimänpään suuntaan. Kaikki on vain niin helppo sysätä ilmastonmuutoksen syyksi.
Sataa: ilmastonmuutoksen vika
Ei sada: ilmastonmuutoksen vika
Kovat helteet: ilmastonmuutoksen vika
Kovat pakkaset: ilmastonmuutoksen vika
En jaksa. Olen sen verran itsekäs, että matkustelen niin kauan kuin talous ja terveys sen sallii.
Kommentit (25)
Kyllä se mua kiinnostaa, mutta en silti lopeta lentomatkailua. Olen siinä suhteessa itsekäs ja myönnän sen. Ei mahda mitään.
Vierailija kirjoitti:
Matkustan hyvällä omallatunnolla 3-4 krt vuodessa joko Japaniin tai Atlantin toiselle puolen. Perhetuttuni on ituhippi, joka muistaa välillä moralisoida, miten paljon pitkät lennot rasittavat ilmastoa. Mutta vaikka kuinka yritän itselleni perustella, en pysty kokemaan huonoa omaatuntoa tai syyllisyyttä siitä, että käyn muutaman kerran vuodessa kunnon reissussa. Maailman kyllä ehtii tuhoutua asteroidiin tai superbakteeriin/virukseen ennen kuin ilmastonmuutos tuhoaa sen. Ja tuokin on kyseenalainen juttu.
Ilmasto on muuttunut vuosisatojen saatossa sekä kylmempään että lämpimänpään suuntaan. Kaikki on vain niin helppo sysätä ilmastonmuutoksen syyksi.
Kovat pakkaset: ilmastonmuutoksen vikaEn jaksa. Olen sen verran itsekäs, että matkustelen niin kauan kuin talous ja terveys sen sallii.
Olet itsekäs, mutta varsinkin tietämätön. Ilmastonmuutos aiheuttaa paljon muutakin kuin sadetta ja hellettä. Otapa vähän selvää asioista.
Näytä tuo avauksesi parin vuosikymmenen kuluttua jollekin ilmastopakolaiselle tai lapsillesi, jotka saattavat myös olla niitä ilmastopakolaisia. :)
Ap on keskiverto kusipää jonka päähän ei mahdu realiteetit, ja näitähän riittää liiaksikin tällä planeetalla.
Ilmasto ei koskaan aikaisemmin ole muuttanut yhtä nopeasti kuin nyt. Ota oikeasti selvää asioista ennenkuin noin tyhmiä näppikseltäsi suollat.
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto ei koskaan aikaisemmin ole muuttanut yhtä nopeasti kuin nyt. Ota oikeasti selvää asioista ennenkuin noin tyhmiä näppikseltäsi suollat.
^muuttunut
Esim. uusimpien isojen Airbusien, joita Finnair muiden muassa käyttää, päästöt ovat samaa luokkaa joidenkin pikkuautojen kanssa laskettuna henkilöä kohti kilometriltä. Ihan turhaa ituhippeilyä ja saivartelua, jos joku kokee valtavaa maailmantuskaa jostain kesälomalennosta Eurooppaan.
Lentomatkailu on vain osa ihmisen hiilijalanjälkeä. Minä koen saavani anteeksi paljon sillä, että meillä on vain yksi lapsi eikä useampia. Eikä lemmikkejä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kovat pakkaset: ilmastonmuutoksen vikaEn jaksa. Olen sen verran itsekäs, että matkustelen niin kauan kuin talous ja terveys sen sallii.
Ei se mitään, maailmassa on paljon kaltaisiasi ihmisiä, jotka eivät pysty tuntemaan huonoja omaatuntoa valinnoistaan. Esim. lapsiprostituoituja käyttävät eivät varmaan pysty tuntemaan huonoa omaatuntoa kunnon panosta. Kunnon reissu, kunnon pano, mitäpä sitä omia valintojaan kyseenalaistamaan niistä muille koituvien seurausten takia, eikö niin, ap?
Vastuuttomat, luonnosta viis veisaavat lentelevät etelän kohteisiin, jotta heillä olisi kivaa, oh my God!
Mites, ap, onko sun pakko päästä 3-4 kertaa vuodessa reissuun? Jos ne reissut on oikein kunnollisia, niin riittäiskö 1-2?
Hitto, mikä ihme elämä on. Miljardien vuosien saatossa ollaan kehitytty sellaisiksi kuin ollaan tänä päivänä. Sitten tulee "fiksut" ihmiset, jotka muutamassa vuosikymmenessä laittaa koko ekosysteemin uuteen uskoon, eikä oikeastaan ketään kiinnosta. Hassua, me ansaitaan vähintään se, että lakaistaan itsemme pois tältä pallolta, kun ei kunnioitusta elämää kohtaan löydy. Kaikki mitä me täällä tehdään, vaikuttaa kaikkeen. Hävettää olla ihminen.
Ja te muut ette sitten lennä ja elätte lapsettomina ja elukoitta luontaistaloudessa?
Mitä se auttaa, jos sinä lopettaisit matkustelun, kun kuitenkin esim. julkkikset, EU-ministerit ja -miehet, yritysjohtajat ym. sahaavat maailmaa ympäri yksityiskoneella ja tuhlaa tuhat kertaa enemmän luonnonvaroja? Sinun tassunjälki on niin pieni, ettei se juurikaan vaikuta (sanokaa te muut mitä sanotte).
On oikeasti kiva selitellä tulevillr sukupolville että tuhottiin tää maapallo muutamassa kymmenessä vuodessa koska piti päästä omalla autolla töihin, piti päästä pariksi päiväksi pariisiin ja kahen euron jauhelihaa lautaselle, koirallekkin. Mun mielestä aika itsekästä. Ottaen huomioon että toiset menettä ät tämän takia kotinsa. Ihminen on aika kuvottava olento.
Yhdelle kommentoijalle: en lennä, ei lapsia ja ei elikoita - kasvissyöjä, lisäksi asun kerrostalossa joka on kaikkein ekologisinta. Kierrätän.
Vierailija kirjoitti:
Ja te muut ette sitten lennä ja elätte lapsettomina ja elukoitta luontaistaloudessa?
En lennä 3-4 kertaa vuodessa. Viimeksi lensin 2 vuotta sitten. Lapsia ei tosiaan ole.
Sama, ei kiinnosta yhtään. Ärsyttää kun joku hörhö yrittää tuputtaa jotain ilmastositäjatätä. Ei tipu rahaa!
"katsokaa minua, olen special snowflake joka on ylpeä itsekkyydestään! Katsokaa nyt!!"