Kaveri näki vahingossa tilitietoni, katkaisi välit kun en suostunut lainaamaan rahaa
Maksoin laskuja verkkopankissa ja hän tuli etsimään pöydältä kynää ja näki tilini saldon. Ei se mikään salaisuuskaan ole mutten sitä nyt yleensä esittele ihmisille. Olen pienituloinen ja tilillä on n.400€ siltä varalta, jos koirani tarvitsee eläinlääkäriä.
Kaverilla on rahaongelmia ja hän on muutaman kerran hiljattain pyytänyt satasta lainaksi. Jo koiraa hankkiessa päätin että niihin rahoihin ei kosketa kuin äärimmäisessä hätätilanteessa muuten paitsi koiran tarpeisiin. Itse kuitenkin käyttää vähiä rahojaan mielestäni holtittomasti. Ottaa pikavippejä ja siirtää laskujen eräpäivää loputtomiin, ei vertaile tuotteiden hintoja vaan ostaa sitä mistä saa hienon kuvan someen, esim. Ben&Jerrys-jäätelöä (vaikkei kai olekaan enää muodissa?)
Kuitenkaan en ole mielestäni velvollinen lainaamaan hänelle rahaa. Eri asia jos olisin oikeasti rikas tai jos kyse olisi hätätilanteesta. Hänen vanhempansa ostavat hänelle ruokaa kun hän pyytää eli rahat menisivät johonkin turhaan.
Hän ilmoitti ettei tee tälläisellä kaverilla mitään, ei tarvitse soitella tai laittaa enää viestiä ja lähti kotiinsa. Olisitteko te tuollaisessa tilanteessa lainanneet rahaa?
Kommentit (45)
Sinun on syytä olla iloinen. Jos kaveruuden perusteena oli oikeus lypsää sun rahoja ei se kovin kummoinen kaveruus ollut.
Ei rikkaankaan tarvitse lahjoittaa rahaa persaukiselle ystävälle.
Älä lainaa kenellekkään rahaa!
T. Tyhmä jolle serkku on yli 300e velkaa eikä edes aio maksaa takaisin
En olisi.... seuraavan kerran kun ottaa yhteyttä niin sanot suoraan ettet vieläkään anna hänelle rahaa ja suljet luurin.
Unohda koko tyyppi. Luuseri loinen.
Kaverisi on ihan pöljä. Sinun rahasi eivät ole hänen. Ja on tosi hyvä jos omatoimisesti älyää lähteä seurastasi. Hyvä sinulle.
Ja on hyvä että edes vähän rahaa tilillä ns säästössä mutta tuo 400 euroakin on tosi vähän. Puskuri toki mutta tosi vähän.
Et ole velvollinen lainaamaan kenellekään. Jos "kaveri" on tuollainen, niin mikä onni että pääsit eroon.
Mitä sä teet kaverilla joka haluaa omia sun säästöt.
Minä en lainaisi vaikka rahaa onkin. Se on ihan turhaa jos toinen ei osaa käyttää rahaa. Eri asia jos joku kaveri vaikka sairastuu niin sillon voisin vaikka antaakkin rahaa jos muuten vastuullinen ja tosiaan raha menisi oikeasti hyvään tarkoitukseen.
Sanot vain, että tuo neljäsataa oli käyttötilin saldo ja säästötilillä paljon enemmän. Mutta että et lainaa rahaa kenellekään.
400 € ei edes ole kovin paljon "pahan päivän varalle". Tosi tyhmä kaveri, menkööt menojaan, ansaitset parempia kavereita.
Mietin joskus kaltaisiasi ihmisiä, jotka hankkivat koiran, mutta koiran sairastuessa ei ole rahaa hoitoon. JOku 400 e on todella pieni summa eläinlääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Mietin joskus kaltaisiasi ihmisiä, jotka hankkivat koiran, mutta koiran sairastuessa ei ole rahaa hoitoon. JOku 400 e on todella pieni summa eläinlääkärille.
Kyllähän ap on selvästi asiaa miettinyt ja jopa tehnyt asian eteen toimenpiteitä. On monta henkilöä, jotka ovat asian suhteen ihan vastuuttomia.
Tuo kaverisi ei ole oikea kaveri jos lopettaa välit rahan takia. Vaikka tienaisit enemmän et todellakaan ole velvollinen lainaa yhtään mitään jos et halua.
Puolisoni ja minulla on vähän samanlainen ongelma hänen isänsä kanssa. Isä on pieni tuloinen eikä osaa käyttää rahaa fiksusti ja pytää sitten meiltä aina rahaa "lainaksi"... Niitä rahoja ei ikinä saa takaisin. Mekin olemme pieni tuloisia mutta koska osaamme suunnitella rahankäyttöä meillä sitä myös on loppu kuusta. Ja jos hän saa tietää sen niin pytää rahaa ja vetää herneen nenään jos ei anna.
Puolisolla on myös jemmatili koira varten eli rahat ei lopu tuohon 400€ tilanteen niin vaatiessa. Yhteinen koira kun on :)
Ap
Onneksi hän katkaisi välinne, muuten olisit ehkä itse joutunut siihen vippaamisyritysten vuoksi. Siinä tapauksessa sinä olisit ollut tarinan roisto, nyt hän paljasti todellisen nahkansa ahneudessaan.
Ystävyyssuhteet ja raha-asiat on hyvä pitää erillään. Raha sotkee parhaiten suhteet, rakkaus- ja ystävyys. Vanhemmat aikanaan opetti mulle, ettei lainoja pidä antaa eikä pyytää kuin ihan lähimpien verisukulaisten (kaikilla ei tietenkään ole valitettavasti lähiperheessään luotettavia ihmisiä joilta voi lainata) ja pankeilta.
Ystäväpiiriin on valikoitunut samanhenkisiä, ja se tekee kyllä elämästä helpompaa. Kaiken minkä annamme tai saamme ystäviltä, on pyyteetöntä eikä jälkikäteen lasketa olivatko lahjat samanarvoisia. Tärkein ja meitä yhdistävä asia on se aineeton side välillämme.
Jos uhkailee välien katkaisemisella toivoen sun lainaavan rahaa, anna mennä menojaan. Mutta totuuden nimissä vaikutat todella pihiltä ihmiseltä. Koko tuo tarina koiraa varten kerätystä vararahastosta kuulostaa siltä.
Olen tuntenut vastaavan ihmisen, joka pummaa kaikilta "esiintyen" köyhänä. Hänellä on seli-seli tarinoita pesämunista ja vararahastoista. Todellisuudessa tilillä makaa rahaa ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Oho, noin paljon koiran hoitoon. Ihmisiinkään ei mene tuon verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, noin paljon koiran hoitoon. Ihmisiinkään ei mene tuon verran.
Ilmeisesti olet pysynyt terveenä, onneksi olkoon!
No en.