Mä vihaan mun lapsia
Narisee, kitisee, valittaa, riehuu, hillu, ei kuuntele eikä noteeraa mua millään tavalla. Ne ei halua mitään, mut sit kuitenkin haluaa kaiken . Ei tottele. Ei syö. Kaikki on koko ajan perseestä. Ne kusee joka yö sänkyihinsä. En jaksa enää olla iloinen, oon vittuuntunut jo kun herään kun se narina alkaa et "anna mehua" pliis sanokaa et on muitakin.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Palsta on jälleen kerran täynnä hirrrrveeeen hyviä äitejä joilla on tuomitsemisoikeus muita äitejä kohtaan. Ap:n teksti oli ihan selvästi väsyneen äidin purkaus ja jengi nyt vaan haluaa lukea sen kirjaimellisesti jotta pääsee näykkimään ja tuntemaan ylemmyyttä.
Ap:lle jaksamista!
Kiitos
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko vain väsynyt vai tajuatko, että lapsia pitää kasvattaa ja huoltaa, muuten ne rehottavat kuin rikkaruohot. Kaunis ruusutarha ei synny ilman vaivannäköä. Ei ole kenenkään etu, jos annat lasten kasvaa pellossa ja väsyt heihin itsekin. Lapsi ei ole joku tietynlainen henkilö, hänen kehitykseensä ja ominaisuuksinsa voi vaikuttaa ja vastuullinen vanhempi tekee niin.
Hyvin kuvailtu. Kasvatan kyllä, tuntuu vaan että menee kuuroille korville. Vapaakasvatus on ehdoton nou nou. Tämä Ap
No laita yövaippa, niin munkin 4veellä on, kun ei kerran ole vielä yökuiva. Ja tuon ikäisille voi jo sanoa etten anna mehua, ota vettä raanasta.
Vaikka oliskin väsynyt äiti, niin vois sitä vähän nätimmin purkaantua. Viha, vitutus ja paska?
Kannattaa ap hakea apua. Olet väsy ja uupunut. Sitten tulee nuo tunteet.
Ymmärrän hyvin sinua. Hae apua. Pääset jaloilleni jaksamisen ja tunteiden kanssa. Hoitoapua neuvolan kautta ja samaa kautta neuvontappsykologille purkamaan omia ajatuksia.
Avun hakeminen on tärkeää. Olet arvokas. Ja meitä on monta. Jotka ei aina jaksa. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
No laita yövaippa, niin munkin 4veellä on, kun ei kerran ole vielä yökuiva. Ja tuon ikäisille voi jo sanoa etten anna mehua, ota vettä raanasta.
Sepä se kun meil on hälypatja käytössä että tää kastelu loppuisi, isompi kastelee useammin ja täyttää kohta 6v. Pienempi on kuiva useammin. Eikä halua vaippaa kun ollut jo kauan ilman. Jos sanon että mehua ei tipu niin narisee nii kauan sitä et mun pinna katkeaa. Onneks tää purkautuminen taas auttaa jaksaa.
Nuorten lasten äitiys on äärimmäisen haastavaa, ei ne lapset synny hyvät käytöstavat ja kohteliaisuus kalloissaan, vaan se vie paljon aikaa kun he sitä opettelevat.
Onko sinulla miestä, joka auttaa ja hoitaa lapsia myöskin? Jos on, niin nyt olisi korkea aika antaa äidille sitä hermolomaa, vaikka viikonlopun ajan. Mene vaikka yksin hotelliin (kallista, kyllä, mutta sinun mielenterveys on hyvä kohde sijoittaa!), syöt herkkuruokia, juot vaikka lasin viiniä, katsot leffoja/netflixiä. Isi voi hoitaa "pienet hirviöt" sillä aikaa. Ei kukaan pysty jatkuvasti paineen alla olemaan.
Jos taas isää ei ole mukana/ei ole kykeneväinen auttamaan, niin sitten esimerkiksi sukulaiset, tai palkattu lastenhoitaja. Koko perhe hyötyy siitä, kun sinä voit hyvin etkä polta itseäsi loppuun. Aika olla luvan kanssa itsekäs.
Jos tämä on ainaista, jatkuvaa pahaa oloa, on se silloin mielisairautta (yleistynyt ahdistuneisuus, masentuneisuus yms. on mahdollisia, ne puhkeavat yleensä kuormittavan stressin seurauksena) tai sen ensioireita, ja siihen auttaa ammattiapu. Terapia, mahdolliset lääkitykset ja mieliharjoitukset voivat auttaa. Mielenterveysseura.fi, sieltä löytyy mieliharjoituksia, joista sinäkin saattaisit hyötyä. Tsemppiä ja paljon hyvää energiaa jatkoon! Et ole "monsteri", niinkuin jotkut omissa ärsytyksissään möläyttivät (purkivat vain omaa huonoa oloaan sinuun), olet vain väsynyt.
http://yokastelu.fi/onko-yokastelu-psyykista/
Yökastelu ei ole merkki psyykkisestä häiriöstä
Yökastelu ei yleensä ole psyykkistä tai kasvatukseen liittyvää. Perheen kriisitilanteet voivat kuitenkin aiheuttaa lapselle stressiä, jonka seurauksena esiintyy yökastelua. Pääsääntöisesti yökastelu on psyykkisille ongelmille altistava tekijä, ei seuraus.
Itsetuntoa koetteleva harmi
Yökastelijat kärsivät usein huonosta itsetunnosta ja alemmuudentunteista. Lapsi voi myös olla huolimaton, kärsimätön ja herkästi suuttuva. Hoitamalla yökastelu myös lapsen itsetunto kohenee ja lapsi voi paremmin.
Ensin tuohon yökasteluun. Saisitko neuvolasta lainaan sen hälyyttimen? Se on siis pieni laite joka laitetaan alushousuihin/vaippaan. Toimi meillä. Mielestäni parempi kuin patja sillä patjan kanssa koko sänky märkänä.
Meillä yökastelu loppui kun lapsi oli 7v. Siihen asti oli vaippa käytössä. Lapsi suostui pitämään vaippaa koska sanoin että se on isojen vaippa, ei vauvojen. Ja kun lapsella oli isojen vaippa (housuvaippa) niin hän itse puki sen illalla ja riisui aamulla ja vei roskiin ja sitten suihkuun. Se oli isojen vaipan ehto että itse hoiti sen eli vanhemmat päästiin helpommalla :)
Tiedän miltä tuo "kusee sänkynsä joka yö" tuntuu. Ei se ole lasten vika mutta kyllä aikuisellakin menee välillä hermot siihen siivoamiseen. Parempi sitä on keskustelupalstalla kihistä kuin lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Ensin tuohon yökasteluun. Saisitko neuvolasta lainaan sen hälyyttimen? Se on siis pieni laite joka laitetaan alushousuihin/vaippaan. Toimi meillä. Mielestäni parempi kuin patja sillä patjan kanssa koko sänky märkänä.
Meillä yökastelu loppui kun lapsi oli 7v. Siihen asti oli vaippa käytössä. Lapsi suostui pitämään vaippaa koska sanoin että se on isojen vaippa, ei vauvojen. Ja kun lapsella oli isojen vaippa (housuvaippa) niin hän itse puki sen illalla ja riisui aamulla ja vei roskiin ja sitten suihkuun. Se oli isojen vaipan ehto että itse hoiti sen eli vanhemmat päästiin helpommalla :)
Tiedän miltä tuo "kusee sänkynsä joka yö" tuntuu. Ei se ole lasten vika mutta kyllä aikuisellakin menee välillä hermot siihen siivoamiseen. Parempi sitä on keskustelupalstalla kihistä kuin lapsille.
Ei saada kuin vain toi lakana johon kiinnitetään se laite
Otsikko on järkyttävä, voitko miettiä uudelleen. Toivottavasti et ikinä ole sanonut tuota lapsillesi, etkä tule sanomaan. Etkä heistä puhu noin läheisillesikään.
Nyt saa taas kodinhoitajienkin palvelua. Se on todettu tosi hyödylliseksi - säästää jopa kunnille rahaakin, kun sen avulla saa estettyä monia ongelmia pahenemasta tosi pahoiksi. Puhu asiasta neuvolassa.
Mun mielestä ihminen on rakennettu siinä mielessä väärin, että mitä väsyneempi se on, sitä huonommin se osaa organisoida elämäänsä ja keksiä ratkaisuja ongelmiin. Ehkä neuvolantäti olisi tässä avuksi ja pyrkisi nimenomaan ratkomaan teidän perheen ongelmia, tuosta mehun kinuamisesta lähtien.
Onko teillä muuten jäähypenkki käytössä? Muistan, miten elämäni helpottui parissa päivässä ratkaisevasti, kun otin sen käyttöön: minun ei tarvinnut enää suuttua, siis toisin sanoen rasittua riita- ja tottelemattomujustilanteissa. Energiaa jäi silloin asioiden vähän myönteisempään järjestelyyn. Panin silloin lapset jäähylle ihan mutkattomasti, eikä se ollut heille mikään ilkeä rangaistus. Ehkä se ole lapsillekin lähinnä merkki, että nyt pitää ajatella mitä tekee ja miten käyttäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Narisee, kitisee, valittaa, riehuu, hillu, ei kuuntele eikä noteeraa mua millään tavalla. Ne ei halua mitään, mut sit kuitenkin haluaa kaiken . Ei tottele. Ei syö. Kaikki on koko ajan perseestä. Ne kusee joka yö sänkyihinsä. En jaksa enää olla iloinen, oon vittuuntunut jo kun herään kun se narina alkaa et "anna mehua" pliis sanokaa et on muitakin.
Kuka ne on kasvattanut? Ensin menet terveyskeskukseen ja hakeudut mielenterveyspalveluiden piiriin, että voit olla parempi vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Otsikko on järkyttävä, voitko miettiä uudelleen. Toivottavasti et ikinä ole sanonut tuota lapsillesi, etkä tule sanomaan. Etkä heistä puhu noin läheisillesikään.
No en tietenkään oo lapsille tai kenellekään sanonut. Tänne vain purkasin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne on kasvattanut? Ensin menet terveyskeskukseen ja hakeudut mielenterveyspalveluiden piiriin, että voit olla parempi vanhempi.
minä yritän. Kaikkien lapset ei usko ensi sanomalla. Hohhoijjaa
Mä rakastan lastani, mutta vihaan sitä kun se väittää vastaan aivan tavallisista asioista, ja lisäksi pieniä ärsyttäviä tapoja, kuten että mässyttää kovaäänisesti aina syödessä (sanominen ei auta, yhtään), likaa vaatteensa ja koko ympäristön syödessään, unohtaa vaatteensa ja tavaransa joka paikkaan, sekä pyörii villisti paikallaan iltasatua luettaessa. Näihin asioihin ei auta kasvatus, yritetty on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä yritän. Kaikkien lapset ei usko ensi sanomalla. Hohhoijjaa
Hohhoijaa vaan, lapset eivät ole esineitä, jotka käynnistyvät napista painamalla. Kaikki eivät ole samanlaisia, eivät lapset, ei vanhemmat eikä kasvatustavat. Hyvästä kombinaatiosta hyvä lopputulos ja päinvastoin.
Olet ihan itse tehnyt niistä tuollaisia. Et anna huomiota, et varaudu illalla siihen että käyvät wc:ssä tai laitat vaipat yöksi. Mehua ei tarvitse edes antaa lapsille. Säännölliset ruokailut niin marina loppuu. Usein lasten kiukuttelua johtuvat vain nälästä tai väsymyksestä tai liiasta energiasta ym. Tee teille säännöllinen päivärytmi ja ole itse läsnä niin huomaat 100% muutoksen.
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan lastani, mutta vihaan sitä kun se väittää vastaan aivan tavallisista asioista, ja lisäksi pieniä ärsyttäviä tapoja, kuten että mässyttää kovaäänisesti aina syödessä (sanominen ei auta, yhtään), likaa vaatteensa ja koko ympäristön syödessään, unohtaa vaatteensa ja tavaransa joka paikkaan, sekä pyörii villisti paikallaan iltasatua luettaessa. Näihin asioihin ei auta kasvatus, yritetty on.
Mustaa huumoria? Onhan tämä vitsi? Esimerkki ja vinkki siitä, että kun ei ymmärretä lapsenkin olevan ihminen, aistiva ja tunteva persoonallisuus, niin olisi parempi ostaa huonekalu ennenkuin harkitsee lasta. Huonekalun voi maalata mieluisen väriseksi ja sitä voi vihata, ei lasta.
Mun lapsi käyttäytyy silloin noin, jos en jaksa huomioida häntä ja kasvattaa johdonmukaisesti. Kun olen väsynyt, annan periksi asioita, koska en jaksa olla jämäkkä ja johdonmukainen, mutta en toisaalta anna positiivistakaan huomiota.