Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teettekö te oikeasti useinkin ruokaa, josta ette pidä lainkaan?

Vierailija
19.06.2016 |

Koko lapsuuden ja nuoruuden kuuntelin sitä, kuinka "aina ei voi syödä hyvää ruokaa". Eikä kyse ollut siitä, että olisin ollut tapanirso jolle ei kelvannut yhtään mikään, vaan että oli yksi raaka-aine, jota en vaan kertakaikkisesti voinut sietää ja joka ei todellakaan ollut mikään sellainen, jota ei voisi kohtuuden nimissä vältellä, jos joku perheenjäsen ei siitä pidä.

Nyt vuosia omillani asuneena en ole kertaakaan valmistanut itselleni pahaa ruokaa, koska miksi ihmeessä minä niin tekisin? Ja jos joskus lapsia saan, niin ehdoin tahdoin en heitäkään aio pakottaa erittäin epämieluisten ruokien äärelle, jos kyse ei ole mistään erittäin laajamittaisesta nirsoudesta, vaan inhosta yhtä tai kahta ruoka-ainetta kohtaan.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tod. Teen aina omia mieleisiäni ruokia. Joskus uutta reseptiä kokeillessa sattuu virhearvio ja tulos ei ole kovin hyvä. Silloin yritän syödä ruoan ja otan päälle vaikka vähän parempaa jälkkäriä, mutta jos se on oikeasti kamalaa, heitän suosiolla pois.

Mäkin oon aina vähän ihmetellyt näitä, jotka syö arkena "tavallista ruokaa" ja sitten viikonloppuna "herkutellaan". Eikö se tavallinen ruoka ole herkullista? Miksi sitä sitten tehdään? Eikö reseptiä voi muuttaa niin, että se on herkullista?

Tätä kans olen ihmetellyt, viikko kärvistellään syömällä jotain pahaa, sitten viikonloppuisin "saa" syödä hyvää ruokaa.

Minä ainakin voin sanoa, että arkena syödään tavallista ruokaa, esim. sosekeittoa, joka on kyllä ihan hyvää (tomaattikeitto on suosikkini), mutta tavallista ruokaa. Kun herkuttelemme viikonloppuna, tarkoittaa se että ruokaan todella panostetaan aikaa ja rahaa.

T.6

Ohiksena kysyn, että miten teillä lapset pysyy hengissä sose- tai tomaattikeitolla? Meillä nuo menevät alkuruuasta, mutta sitten pitää olla "oikea ruoka" seurana. Koulujen keittoruokapäivätkin on kamalia, kun lapset syö illalla sitäkin ennemmän. Puurotkin tuntuu olevan parempia.

Meillä sosekeitoissa on usein linssejä, ne tuovat ruokaisuutta soppaan. Sopan päälle voi laittaa raejuustoa ja/tai siemeniä. Laitan soppaan usein myös perunaa tai pastaa, joten sosekeittokin voi olla paksua. Itse laittaisin keittoon myös tuorejuustoa (jota poika ei syö).

Mitähän se "oikea ruoka" on?

T.6

Vierailija
22/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen ruoka on meillä keitto tai pata, sellainen nopeasti tai helposti valmistuva. Viikonloppuna on aikaa rakennella 3 lajin menuita. Teen ruokia mitä kaikki syö. Mutta aina joku valittaa jostain. Yksi ei jostain syystä arvosta keittoja ja toinen haluaa kasvispainotteista ruokaa.  Viikonloppuna voi tehdä lihapihvien seuraksi kasvispihvejä  ja alkukeiton voi skipata, koska muutakin ruokaa on tarjolla.

Alapeukku tuosta, että "aina joku valittaa jostain".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin huono tekemään ruokaa, että liian usein tulee pahaa...:(

Vierailija
24/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt menee hieman asiat sekaisin. Arkiruoka ei ole sama kuin huono ruoka. Arkena vaan tehdään yleensä helpompaa, nopeampaa ja edullisempaa - mutta ei huonoa.  Ja tosiasia kai on  että aina ei voi syödä lempiruokaansa.

Vierailija
25/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ruokaa mitä en syö. Enkä ole tartuttanut lapsilleni omia joihinkin ruoka-aineisiin liittyviä inhon tunteitani. Tänäkin kesänä olen keitellyt parit raparperikiisselit, tarjonnut joidenkin ruokien kanssa puolukkasurvosta, paistanut pojan virvelöimän hauen makupaloiksi ja tehnyt muutamatkin sienikastikkeet viime vuoden sienistä, mutta olen jättänyt ne itse syömättä. Kolme lastani ovat todella monipuolisia syöjiä ja varmasti jatkavat sillä linjalla vaikka minä en joitakin ruokia söisikään.

Vierailija
26/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen ruoka on meillä keitto tai pata, sellainen nopeasti tai helposti valmistuva. Viikonloppuna on aikaa rakennella 3 lajin menuita. Teen ruokia mitä kaikki syö. Mutta aina joku valittaa jostain. Yksi ei jostain syystä arvosta keittoja ja toinen haluaa kasvispainotteista ruokaa.  Viikonloppuna voi tehdä lihapihvien seuraksi kasvispihvejä  ja alkukeiton voi skipata, koska muutakin ruokaa on tarjolla.

Alapeukku tuosta, että "aina joku valittaa jostain".

Totta. Meillä yksikään ei valita ruoasta, eivät edes lapset, jos se ei ole valmistusvaiheessa mennyt pilalle tms. Jos joku ei jostakin välitä, niin siitä ei pidetä mitään älämölöä, vaan syödään muita tarjolla olevia.

Vierailija
27/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen. Enhän minä söisikään kuin ehkä pitsaa ja hampparia jos aina vain laittaisin sellaista mistä pidän todella paljon.

Pakkohan se lapsille on laittaa monipuolista ruokaa ja mistäs sen tietää jos sattuvatkin jostain inhokistani pitämään, ja kyllä syön itsekin kun kerran laitan.

Se etten pidä esim. keittoruoista, makaronilaatikosta, silakoista, puuroista jne. ei nyt tosiaan tarkoita sitä etten saisi noista ruoista sellaisia että menevät alas, en vaan voi sanoa tykkääväni.

Perheessä myös maut menevät niin ristiin että jos aina vaan syötäisiin ruokia joista kaikki muutkin tykkäävät niin melko suppea valikoima olisi, ja olisi vähän ehkä noloa jos teinit eivät olisi tutustuneetkaan moniin perinteisiin ruokiin.

Vierailija
28/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa jokin herkullinen ruoka, joka on terveellinen, edullinen ja helppo valmistaa. Tahtoo tietää. :)

Vierailija
29/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, mikä se inhokkiraaka-aine olisi. Mitään sellaista en jättäisi ruoanlaitosta kokonaan pois, joka on olennaista ruokalajin tai maun kannalta. En jättäisi kokonaan pois esim. sipulia, perunaa tai pippureita. Sen sijaan vaikkapa selleriä voisin olla hyvinkin käyttämättä.

Vierailija
30/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen meillä aina ruuan, ja pyrin siihen, että ruuasta tulee aina erittäin hyvää, oli se sitten mitä hyvänsä. Kaikki syövät samaa ruokaa, mutta pääasiallisesti minä päätän mitä syödään. Toiveita ja ehdotuksia otan vastaan. Turhanaikaisia nirsoiluja en ota huomioon.

Vierailija
31/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee koskaan pahaa ruokaa. Teen tavallisista, edullisista aineksista hyvää ja terveellistä ruokaa. Einekset ovat mielestäni epämiellyttäviä (poislukien purkkihernekeitto, jota saa jopa luomuna), mutta voisin niitäkin nälkääni syödä, jos olisi pakko.

Viikonloppuna herkutellaan, eli syödään se hirvipaisti tai kuhafilee, jota ollaan pakastimessa vähän säästelty. Tai kantarelleja, joita myös säästellään herkkuhetkiin.

Sosekeitolla elää taatusti, kun laittaa siihen esim. linssejä, kuten täällä joku sanoikin. Päälle siemeniä ja raejuustoa tai vaikkapa turkkilaista jogurttia, viereen viipale täysjyväleipää. Meillä on teini-ikäisiä urheilevia poikia, ja hekin tulevat tällaisesta ateriasta kylläisiksi. Ei oo ihme, että lihotaan, kun ei normaali ateria "riitä".

Vierailija
32/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näille, jotka luettelee täällä pitkiä listoja ruoista, joista eivät pidä, annan yhden vinkin: kannattaa alkaa harrastaa kestävyysurheilua. Loppuu se nirsoilu, ja saa kaupan päälle hyvän kropan.

t. Eräs, jonka mielestä kaurapuurokin on mahtavan hyvää!

Vierailija
33/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa jokin herkullinen ruoka, joka on terveellinen, edullinen ja helppo valmistaa. Tahtoo tietää. :)

Edullisuus: kaikki mitä luonnosta saa ilmaiseksi esim. kalat ongella (paistettu ahven on taivaallista), sienet (muhennos/keitto tai "mausteena" keitoissa) ja nokkoset (nokkosletut)

Meillä lapset tykkää kaikista noista yllä mainituista. Tai no, sienille nyrpistävät, mutta syövät kuitenkin eli lienee opittu malli ettei mukamas tykätä sienistä.

Edullisuus riippuu aina kaudesta. Nyt on juuri tulossa kotimaiset kasvikset: kukka- ja parsakaali, kesäkurpitsa, tomaatti, porkkana jne. Ei se nyt hirveästi mielikuvitusta vaadi, että osaa noita hyödyntää. Ihan vain vinkiksi: täytetyt kesäkurpitsat, paahdettu kukkakaali ja dippi tai hummus kasviksilla ja leivällä. Oikeasti halpoja lähes kasvisruokia on paljon.

Herne- tai papukeitto on aina halpaa (katso vaikka balkanilaisen papukeiton ohje).

Tv: sekasyöjäperhe

Vierailija
34/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ruoka aina onnistu yhtä hyvin. Jokainen, joka harrastaa ruuanlaittoa tai on alan ihminen, tietää tämän. Ruoka - tuttukin resepti - onnistuu vaihtelevasti, koska raaka-aineet vaihtelevat, kokin kyky keskittyä vaihtelee jnejne.

Lisäksi ruoanlaittoa harrastavat ihmiset kokeilevat koko ajan uusi reseptejä ja soveltavat niitä. Ok, toki kokenut kokki osaa reseptistä jo pitkälti päätellä, millaista ruoka on, maistuuko vai ei - mutta silti lopputulos voi vaihdella.

Joten totta kai teen useinkin ruokaa, johon en ole täysin sataprosenttisen tyytyväinen. Vaikka olen ammattikokki, ja työskennellyt alalla 24 vuotta.

Jos taas puhutaan siitä, että pitäisikö jostain syystä vielä aikuisena siedättää itseään kaikille mauille, niin tietyssä mielessä minusta pitää, siis sen verran, että normaalit ruoka-aineet ovat tuttuja ja niistä valmistettavat ruoat menevät alas, jos niitä töissä tai juhlissa eteen kannetaan. Yököttelyä en hyväksy lapsilta enkä nyt varsinkaan aikuisilta! Allergiat ovat asia erikseen

Mutta tuon ulkopuolella: tottahan kotona saa ja voi tehdä itselleen mieluisia ruokia. Ruoan pitää olla nautinto. Kunhan nyt vähän miettii myös terveellisyyttä, hintaa ja ekologisuuttakin.

Vierailija
35/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelee kuina vaikeaa on kavereiden kanssa löytää ravintola, jonka ruoista kaikki pitäisivät ja jos pitäisi vielä valita tuosta ravintolasta vain yksi annos jota kaikki pitäisivät herkullisena, niin ymmärtää kyinka vaikeaa on tehdä JOKA päivä perheelle ruokaa jota KAIKKI pitäisivät itselleen hyvänä. Kyllä usein joku joutuu syömään sitä "menettelee" ruokaakin.

Vierailija
36/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ruoka on hyvää, kun osataan tehdä.  Joskus vain kyllästyy, kun kauan - kuukausitolkulla syö samanlaista.  Perusruokaan ei kyllästy niin helposti.

Tietenkään ei ketään voida vaatia jos ei mene alas.

Hernekeittoa monet inhosivat joita tunnen, itse tykkään. 

Vierailija
37/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita pasta kiehumaan, fusilli tai tagliatelle.  Paloittele broilerin rintafileet, paista öljyssä, lisää paprikamauste, pippureita maun mukaan, kun on kypsää, lisää kerma ja kiehauta.  Hyvää ja suht edullista. 

Vierailija
38/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön suurimman osan päivistä pahan makuista ruokaa. Syy on se, että haluan valmistaa arkisin aterioita, jotka ovat 1. terveellisiä, 2. helppoja ja nopeita ja 3. suht edullisia.

Tämä kaikki johtaa siihen, että syön useimpina päivinä ruokaa, joka on mielestäni suht pahan makuisia: esim. tonnikalaa + täysjyväriisi-kvinoaa ja vihersmoothie, uunilohi + täysjyväriisiä ja ruusukaalia, papu-kasvispöperö pannulla jne.

Vihersmoothie on pahan makuista, ruusukaali on pahan makuista, tonnikala on pahan makuista ja tarttuu kitalakeen, uunilohi on sinänsä ihan jees, mutta lisukkeet on pahan makuisia.

Viikonloppuisin herkuttelen pizzoilla, lasagneilla ja muilla hankalatekoisemmilla, epäterveellisemmillä ja kalliimmilla aterioilla.

Pakko antaa vinkkiä tohon ruusukaaliin, että älä missään nimessä keitä tai hauduta sitä. Paljon parempaa ihan raakana suikaleiksi pilkottuna vähän öljyä, suolaa ja vaikka pähkinöitä sekaan. Tai sitten paistettuna tilkassa öljyä. Monesta ruoka-aineesta saa hyvää kun valmistaa vähän eri tavalla.

Vierailija
39/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvoin. Joskus kaapissa ei ole ollut aineksia, joita olisi hyvään ruokaan tarvittu. Esim. voita, ja eihän siitä silloin hyvää ole tullut.

Sinkkumies

Vierailija
40/47 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistettu ahven on taivaallista. Voi luoja miten uusavuttomia sitä onkaan ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän